Permalänk
Medlem

Fick helt plötsligt ingen bild

Hej. Jag satt vid datorn och slösurfade, sedan gick jag iväg några minuter och när jag kom tillbaka hade jag ingen bild på skärmen. Startade om datorn och fortfarande ingen bild.

Fläktarna på grafikkortet och processorkylaren snurrar men inte de andra två fläktarna jag har kopplat in i moderkortet. Fläktarna till processorkylaren är också inkopplade på moderkortet.

Vad kan vara fel? Trasigt moderkort? Trasigt nätaggregat? Nätaggregatet är rätt gammalt. Det har även gett ifrån sig konstiga ljud när jag maxat grafikkortet och processorn. Tror det har varit nätaggregatet som låtit i alla fall.

Jag ska se om jag kan hitta något annat nätagg att testa med. Vet inte vad mer jag kan göra för att felsöka.

Redigerat rubrik /Mod
Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Vinande ljud från nätagget behöver inte nödvändigtvis innebära att det lagt av eller ens är på väg att lägga av, men det kan absolut vara värt att kolla med ett fungerande oavsett.

Kontrollerat så skärmen fungerar som den ska med input från annan dator? Provat grafikkortet i en annan burk för att utesluta problem med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Vinande ljud från nätagget behöver inte nödvändigtvis innebära att det lagt av eller ens är på väg att lägga av, men det kan absolut vara värt att kolla med ett fungerande oavsett.

Kontrollerat så skärmen fungerar som den ska med input från annan dator? Provat grafikkortet i en annan burk för att utesluta problem med det?

Testade skärmen i en annan dator och den fungerar. Testat koppla in DVI-labeln i DVI-porten på moderkortet men ingen bild då heller. Jag ska se om jag kan felsöka vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

@Fixoon: Ah plockat ut grafikkortet också när du testat dvi på moderkortet? Annars kanske inte intern grafik aktiveras som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Fixoon: Ah plockat ut grafikkortet också när du testat dvi på moderkortet? Annars kanske inte intern grafik aktiveras som det ska.

Grafikkortet satt i när jag testade. Men har nu testat med mitt tidigare grafikkort som fungerade sist jag använde det och jag fick ingen bild med det heller. Känns inte som att grafikkortet är felet. Vore konstigt om det fick två fläktkontakter på moderkortet att sluta fungera också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

@Fixoon: Nej, låter som nätdelen eller moderkortet (eller i värsta fall både och) som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat med ett annat nätagg på 400w som dock endast hade 4-pin till CPUn och mitt moderkort har 8-pin. Med det nätagget startade alla fläktar och så i någon sekund, sedan stängdes de av och så höll de på att stänga av och sätta på sig tills jag bröt strömmen. Ingen bild. Med mitt vanliga nätagg startade endast fläktarna på grafikkortet och CPU-kylaren. Jag hade ingen hårddisk inkopplad när jag testade med det andra nätagget men det borde inte påverka? Kan man dra någon slutsats från detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Tror snarare det är moderkortet som gett upp. Eftersom två fläktar som är kopplade på moderkortet inte fungerar skulle jag utesluta nätagget. Hade däremot fläktarna varit kopplade på Molex så hade det varit nätagget.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Nja, du får nog försöka leta rätt på ett annat fungerande nätagg, med rätt anslutningar.

Permalänk

hej. lånar tråden lite.

har samma problem med våran tv-dator

bytte grafikkort i datorn och uppdaterade det.
allt funkade bra då.

sen startade jag datorn för andra gången och då blev det ingen bild.

har testat med annat grafikkort men ändå ingen bild.
har inga andra ramminnen att testa med just nu. men skall se om jag kan låna av en vän.

om det ej är det. kan det vara nätagget möjligen?

mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk

@juniormannen80: det piper en gång när jag kopplar in mina 2 chassifläktar. fattar ej vad problemet är..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk

fick bild 3 sekunder när jag testade andra minnen. men sen försvann det igen :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem

@juniormannen80: Skulle kunna vara ett struligt nätagg eller moderkort i ditt fall med. Enda tips jag kan ge är att låna en känd fungerande nätdel och testa med den.

Permalänk

@elBenko: tack för svar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk

bytt nätagg men samma iaf. så antar det är mitt moderkort :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem

Får inte tag på något nätagg att testa med. Lokala datorservicestället ville ha 500kr för att felsöka själva och så mycket har jag inte lust att betala. Så vad ska man göra nu då. Köpa ett nytt nätagg och hoppas på det bästa? Eller är det någon här på swec som bor i Visby som skulle kunna låna ut ett nätagg till mig en liten stund? Kan komma med datorn till dig om det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Skrivet av Fixoon:

Får inte tag på något nätagg att testa med. Lokala datorservicestället ville ha 500kr för att felsöka själva och så mycket har jag inte lust att betala. Så vad ska man göra nu då. Köpa ett nytt nätagg och hoppas på det bästa? Eller är det någon här på swec som bor i Visby som skulle kunna låna ut ett nätagg till mig en liten stund? Kan komma med datorn till dig om det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor o visby
Har med problem med en dator.

Verkar va mitt moderkort som gått sönder.

Har ett nätagg du skulle kunna få prova med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem

Fick låna ett nätagg av juniormannen80 (tack för det!). Det hade också endast 4-pin till CPUn som det andra nätagget jag testade med tidigare hade. Denna gången fick jag dock samma resultat som med mitt vanliga nätagg. Ingen bild och 2 fläktar som var inkopplade på moderkortet snurrade inte fast CPU-fläktarna snurrade och de var också inkopplade på moderkortet.

Är det någon som vet om man verkligen behöver 8-pin till CPUn för att allt ska starta ordentligt? Eller om det ska fungera med en 4-pin. Jag har en 4690k.

Kan man annars konstatera att det är moderkortet som är trasigt? Jag har garanti kvar på det så det lär bli att skicka tillbaka det i sådana fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Lämnade in moderkortet till Webhallen på garanti och de kunde konstatera att det var trasigt så jag fick pengar tillbaka. Får se vad man gör nu då. Kanske blir att uppgradera till Coffee Lake om det inte blir allt för dyrt. Jag får se.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce