Vad drar er som tittare på streams?

Permalänk
Medlem

Själv hittar jag aldrig nya streamers på twitch, själv brukar jag kolla på Youtube kanaler som jag redan följt ett tag. Tycker oftast streamers kan skaffa sig lite för mycket internhumor vilket gör det svårt för nya att ta sig in. Men det kan ha motsvarande effekt på de som har kollat ett tag då man skapar någon form av gemenskap. Sedan tror jag att man måste skaffa sig någon form av stream schema så när Jonas Jonasson sitter och har det tråkigt och slänger ett get öga på klockan och kopplar det till han/hon är live nu. Sedan MÅSTE det vara en jämn nivå så människor vet vad dom får.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Finns bara en streamer... "THE NAME! is Doctor, Doctor, Doctor... DIS! Respect, respect, respect...The two time! BACK TO BACK! 93! 94! Blockbuster videogame champion in the online gaming community!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det här låter ju allmänt creepy, vill du titta på en streamer som blir sponsrad av att spela diversa spel ska du kolla på Lirik eller Soda om du är yngre och inte någon "gamergirl".

Läs hans inlägg en gång till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket handlar om streamerns personlighet och karisma. Språkbruk är viktigt för mig.
Jag tittar hellre på en streamer som brukar allvar än en en som bara tramsar rundor och är löjlig.

Tex så avskyr jag Pewdipie, men jag ser allt med Jackfrags. Jag ser en del med Mattiace också.

Permalänk
Medlem

@Markusas: Verkligen! Hallå SLICK DADDY BUDDY!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Inaktiv

Lagom bitter och dålig förlorare. Absolut ingen musik!
Kollar endast streams när jag inte har annat att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Boob-cam så klart!

...Kappa

Det som gör att man klickar den där [Follow] button är främst personlighet och interaktionen med chat.
Det finns många som faktiskt är ganska underhållande, men som för det mesta låter som om dom pratar med nån annan som man inte hör, det blir liksom som att sitta och titta på nån som pratar i telefon. Man missar liksom halva samtalet.
Sen finns det dom som förvisso är väldigt duktiga på att prata med chatten, men så inne i det att dom glömmer att spela.
Men så finns det även dom som bara sitter och spelar med polarna på discord, utan att reagera på chat.

Interaktionen med chat är viktig, annars kan man lika gärna titta på youtube videos, som är mycket smidigare. (pausa, video editing, etc).

Permalänk
Medlem

Lirik för hans personlighet, ärlighet och att han är väldigt duktig på det han spelar. Är aktiv med chatten även om han har så många som skriver

Permalänk
Medlem

Att jag har intresse av spelet/aktiviteten först och främst, men det säger sig väl självt.
Jag har alltid delat in det i två kategorier, sen finns det naturligtvis gråzoner..

- De som har personligheten och karisman. Det kan handla om humor, utstrålning eller att de är intressanta att lyssna på (jmf podcastare).

- De som helt enkelt spelar spelet/gör aktiviteten på extremt hög nivå. Proffsspelare behöver nödvändigtvis inte ha fantastisk karisma eftersom det kan vara underhållande pga deras skicklighet med spelet. En motsvarighet utanför esport skulle kunna vara speedrunners.

Nu är självklart de bästa streamers kombinationer utav dessa två. Idealet är någon som har otrolig karisma men ändå är riktigt bra på spelet, jag skulle tro att det är denna streamer jag helst tittar på.

Permalänk
Medlem

Dom som aktivt läser chatten och INTE ANVÄNDER EN JÄKLA FACECAM GODDAMIT. Känns som nästintill alla som använder facecam bara sitter där som döda fiskar, totalt slöseri med screenspace.

ManVSGame är viktigt undantag vad gäller facecam för han gör faktiskt en grej utav att ha det istället ha den bara för att folk har det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

"Tittar/lyssnar" på Billy1kirby mest av alla steams, mest pga. att han har bra röst att lyssna på och att han "umgås" mycket med chatten, svarar på frågor, döper karaktärer efter chatt osv. sedan när jag väl tittar på honom så spelar han intressanta spel att titta på.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

För att en stream ska vara bra så måste streamern vara någorlunda bra på spelet, interagera med sina tittare kontinuerligt, kunna hålla en vettig diskussion/dialog och självklart ha en kamera.

Skadar ju inte om han/hon har en personlighet som man gillar också. Klarar inte av de som sitter där som ett dökött, eller ännu mindre de som har en stream som bara handlar om giveaways.

Kungen: https://www.twitch.tv/kungentv
Asmongold: https://www.twitch.tv/asmongold
Quin69: https://www.twitch.tv/quin69

Permalänk
Medlem

Tittar jag på twitch, så är det antingen ESL, Imperium News eller för att stream snipa någon i eve x)

Flera streams nuförtiden känns väldigt mycket sellout tyvärr, vilket gör att jag har svårt att fastna.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Glor nästan enbart på Dark Souls speedrunners. Det är en viss "larger than life" persona över toppskiktet och det tilltalar mig på något sätt. Professionella, grindar dag ut och dag in för att ta World Record i sitt spel/kategori. Och så alla memes såklart. Bra tidsfördriv och min "guilty pleasure".

Permalänk
Medlem

Lungt och sansat ska det vara, kollar inte så mycket på Twitch längre men kollade ofta på Sacriel förr när han inte hade så mycket viewers

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

jag casual-tittar aldrig på streams. ser ingen som helst poäng med det. spelar dem spelen jag gillar för att jag gillar datorspel, och jag känner att jag får en endorfinkick av att sitta och styra min spelkaraktär. men att bara titta på någon annan spela?? nee, då väljer jag hellre att titta på en film som drar igång min kreativitet eller en dokumentär för att lära mig något nytt. Streams uppfyller inte på något sätt en funktion, FÖRUTOM att om jag tex ville lära mig hur man överlever lite grann i 7 days to die. Brukar då bara klicka mig förbin videon tills jag fattat poängen, sen går jag och faktiskt SPELAR!

personligen anser jag att streaming har förstört gaming. folk har blivit så lata att de inte ens pallar spela. då kommer alltid kontringsfrågan "ja men de kanske inte har råd med spelet?". okay... så jobba och samla ihop pengar då?
jag fick en pentium 4 dator för många år sen av morsan och insåg att "shit, vad jag älskar att spela på datorer" och har varit helt såld på PC sen jag först fick äga en själv... Så jag tog min tid och har jobbat ihop utöver mina livskostnader så jag alltid kunnat ha en 60fps gaming dator sen core2duo tiderna. jag ser bara verkligen ingen poäng med streaming whatsoever. SPELA MITT ÄLSKADE GAMER FOLK, TITTA INTE!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv

Inte för att på något sätt nedvärdera ert val av underhållning men varför i hela friden väljer man att titta på när någon spelar istället för att spela själv?
Recension typ AVGN kan jag förstå, men att se när någon spelar igenom en SP campaign eller svamlar runt i någon MP server... jag förstår verkligen inte nöjet i det?

Kommer ihåg när man var liten och var tvungen att vänta på sin tur, det var ju olidligt att sitta bredvid när polarna spelade... !

Permalänk
Medlem

Det som får mig att återkomma är fokuserade spelare, är inte intresserad av "Hiiiii"*smaaajll* som pratar "about nothing" med en massa grafiskt crap, webcam och ljudeffekter. En sansad spelare som helst talar relevant till situationen och är fokuserad är jag mer intresserad av.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

En bra streamare: alltså någon som är någorlunda kunnig om spelet ifråga, som inte gapar som en jävla idiot, som interagerar med tittarna och som vet när man ska kommentera och när man ska hålla tyst.

Alltså tyler1?

Permalänk
Medlem

Gärna monoton/nasal röst. Resten kvittar!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Inaktiv

Renodlad humor, https://www.twitch.tv/sodapoppin
Är oftast bra

Permalänk
Medlem

Jag är en sån som egentligen inte kollar spelstream då mitt intresse för spel ligger i att faktiskt spela och inte titta på när andra gör det.

Det som fångar mig om jag faktiskt får för mig att kolla på något, är om innehållet är intressant och roligt. Dvs. den som streamar måste vara sak-kunnig och pedagogisk. I grund och botten det samma som en intressant lärare i skolan, helt enkelt. Någon man vill lära sig av, för att det är roligt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Många som säger att man ska spela inte titta?
Finns väl ingen här i tråden som inte spelar själva. Men man spelar väl inte 8h/dag? Sätter hällre på en stream 1h på kvällen efter jobb än kanal 3 eller 5 och någon skitserie.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Musikälskare

Ingen cam, ingen störande musik, in-game ljud och en streamer som inte pratar för mycket eller är dryg / omogen / skrikande.

Svårt att hitta men jag kollar på det mesta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En underhållande och engagerad streamer fångar mig. För det mesta söker jag väl endast kring de spel jag själv spelar eller kanske planerar att köpa, för att man ska veta vad dem snackar om spelmässigt osv.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Moderator

För min del lutar jag främst åt samma håll som Olegh, tittar en del på tävlingsmatcher i CS:GO. Har inte spelat CS på typ 15 år men råkade av en slump klicka in på någon tävlingsstream och fastnade för personligheterna, det höga produktionsvärdet, nivån på spelarna och hela konstellationen kring lagen. Att det var svenska Fnatic som spelade just när jag råkade klicka in bidrog nog, och detta var ett tag tillbaka när de faktiskt vann. Även om jag som sagt inte spelar CS själv längre så är spelet som streamas ganska viktigt också, har t.ex. absolut noll intresse för att titta på Rainbow Six: Siege oavsett vem som streamar.

Väldigt aktuellt just nu kring personligheterna, har på CS:GO ESL Pro League-streamen lite i bakgrunden och väljer A-streamen beroende på vilka som castar matchen, inte vilka lag som spelar (på B spelar Fnatic).

Tittar än så länge inte så mycket på annat men Totalbiscuit har väl lockat då och då, och då handlar det i stort sett enbart om personligheterna som lockar, har lyssnat på hans podcast av och till ett tag (Co-Optional lounge med brädspelet "Secret Hitler" var en favorit).

Har väl även blivit en del kikande på redaktionens spelstreams av PUBG och så men där är jag väl rätt partisk.
Helt personligen inte så förtjust i nya formatet på fredagspanelen, känns som att struktur och "närvaro" blivit lite lidande när man jämför med tidigare upplägget.

*Tråd smått rensad enl § 1.6*

Ett inlägg med en länk till stream/video X är inte motivering till vad som lockar er, se till att era inlägg har någon form av bidrag till tråden. Anledningen till framsidepromotion av forumtrådar har inget med detta ämnet att göra men beror på att det är en ny forumdel som lyfts fram lite extra i detta fall.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Något som är ett måste för att jag ska ta mig tiden att kolla på en stream är att det är bra produktionsnivå och skön personlighet på streamern. Det spelar oftast ingen roll vad det är för innehåll på streamen. Jag tittar alltså oftast inte på streams pg.a gameplay. För att då kan jag ju lika gärna spela själv. Streams ska vara underhållande även utan gameplay, annars finner jag ingen idé att titta.

Men det är också väldigt viktigt att det läggs mer tid på streamen och mindre tid på att läsa upp t.ex frivilliga donationer. Det är något jag stör mig mest på, att streamern gör saker som ej är intressant för tittarna.

Permalänk
Medlem

Kollar lite på Eleague CS fast jag aldrig spelat det.
Har börjat titta lite på WackyJacky101 i pubg (aldrig spelat det heller) fast det är bara inspelade guider jag tittat på för att fördriva tiden på jobbet. Ganska lärorikt ändå för en som är helt rutten på fps.
https://youtu.be/hEL1DoZcC60

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jadu, när jag streamade world of tanks spelandes E-50M hade jag en 7-10 lojala viewers, samma personer hela tiden. De kollade på mig för mina skills och mitt relativt unika sätt att spela på (74% winrate solo, men extremt aggressivt istället för försiktigt). Jag hade ingen mic, pratade inte, ingen facecam, bara rent spelade. Så sådana personer finns men de är inte många.

När jag själv återkommer till en streamare är det för deras karaktär, vem de är som person, hur de pratar och deras interaktioner med andra personer är roligt. Självklart kan spelaren inte vara hur dålig som helst heller, det är tråkigt.

Permalänk
Medlem

Personlighet, community, och i vissa fall om denne är bra på ett speciellt spel, men det är sällan.