Någon som har byggt luftutsug till airbrushing?

Permalänk
Medlem

Någon som har byggt luftutsug till airbrushing?

Jag har tänkt att börja med airbrushing för att måla warhammer och en grej som jag är lite kluven om är ifall det är värt att bygga ihop ett smidigt utsug eller snarare något som avleder till ett filter för att undvika att färgpartiklar sprider sig i lägenheten. Jag tänker mig tratt->rör->fläkt(ar) med filter imellan. Är det någon som har gjort något liknande och vill dela med sig hur de gjorde?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag har tänkt att börja med airbrushing för att måla warhammer och en grej som jag är lite kluven om är ifall det är värt att bygga ihop ett smidigt utsug eller snarare något som avleder till ett filter för att undvika att färgpartiklar sprider sig i lägenheten. Jag tänker mig tratt->rör->fläkt(ar) med filter imellan. Är det någon som har gjort något liknande och vill dela med sig hur de gjorde?

Japp har försökt nåt liknande men för elektronik lödning, funkade ganska dåligt.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Ventila...
Köp en begagnad köksfläkt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nått likande för länge sedan, för att dra en lång historia kort så räcker inte "tratt" utan ska du spreja så är det till att bygga ett "dragskåp" i valfritt material.
Jag drog bara ut mina ångor genom fönstret med en sån där ventialtionsslang.
Vill du inte dra ut det genom fönstret å du bara använder vattenbaserade färger så är det ju bara ta valfritt partikelfilter, jag skulle sattsa på något tjockt luddigt filter, kör du tunna typ nylonstrumpa så kommer det sättas igen för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Jag gjorde nått likande för länge sedan, för att dra en lång historia kort så räcker inte "tratt" utan ska du spreja så är det till att bygga ett "dragskåp" i valfritt material.
Jag drog bara ut mina ångor genom fönstret med en sån där ventialtionsslang.
Vill du inte dra ut det genom fönstret å du bara använder vattenbaserade färger så är det ju bara ta valfritt partikelfilter, jag skulle sattsa på något tjockt luddigt filter, kör du tunna typ nylonstrumpa så kommer det sättas igen för snabbt.

Ja, jag ska ju måla miniatyrer och på färgen jag ska använda står det "All of our paints are non-toxic, water-based acrylic that are designed for use on plastic, metal, and resin Citadel miniatures." Så med andra ord är det inte riktigt tal om ångor, det är mer att kunna fånga upp färgpartiklar i ett filter så att det inte sätter sig på annat i lägenheten. Dock kommer jag nog att köpa ett enkelt filter att ha för munnen för att inte ta några möjliga hälsorisker. Men tack för tipsen, jag ska kika lite mer på det

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

när ja bodde i lägenhet så fixade jag bara en stor kartong som lagom fick plats under köksfläken på spisen me ett hål upp så att de sög ut genom filtret i köksfläkten.

vet inte om de gjorde nån större nytta men lite hjälpte de allt skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows