Kan en HDMI spitter orsaka stuttering/tearing vid spelande?

Permalänk
Medlem

Kan en HDMI spitter orsaka stuttering/tearing vid spelande?

Har en PC kopplad till 2 TV apparater via en HDMI splitter (powered) och jag tycker mig uppleva att det är mer stuttering/tearing vid spelande än det är när jag kopplar in båda TV apparaterna direkt i grafikkortet (GTX1080Ti) men av naturliga skäl har jag lite svårt att jämföra samtidigt. Finns det skäl att tro att en HDMI splitter kan ha denna effekt eller är det mer funkar/funkar inte som gäller där?

HDMI Splittern matar ut 4K@60hz över en bra kabel och för video och annat kan jag inte se någon som helst skillnad med eller utan splitter.

Permalänk
Medlem

Antar att du har spelet på en skärm och den andra är för något annat?
Ha kvar splittern men bara speltv'n inkopplad får du fortfarande samma fel?
Dps mässigt skiljer det något om du använder 1 eller 2 skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Det är tänkbart att en sämre konstruerad splitter introducerar frame drops. Sådant är ofta inte lika tydligt vid film eftersom kamera och rörelse vanligtvis är mer stilla och 24/25 bilder i sekunden.

Att splittern skulle introducera tearing låter mindre rimligt. Men ifall du kör med V-sync off och har frame drops lär tearingen synas tydligare.

Permalänk
Medlem

Ja att få bitfel av dåliga kablar/kontakter/don är att vänta sig, är både möjligt och troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja att få bitfel av dåliga kablar/kontakter/don är att vänta sig, är både möjligt och troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bitfel må så vara men det är inte fallet här och som framgår använder jag bra kablar (iaf så bra kablar som Supra erbjuder i sitt konsumentutbud) så det är nog inte där problemet ligger.

Permalänk
Medlem

Gjorde lite fler tester igår och där är nog så att splittern inte har någon negativ inverkan trots allt, eller så är den så pass liten att det inte går att se någon klar och tydlig skillnad. Dessutom är det väl inte givet att 2 körningar på rad ger exakt samma resultat ändå även i spelet.

Permalänk
Medlem

Be någon kompis/ familjemedlem hjälpa dig att blindtesta. Låt personen koppla in och ur kablarna som den behagar. Träffar du rätt typ 8/10 så skulle jag säga att det är ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ju dra slutsatsen att problemet nog inte är så stort om jag knappt kan märka någon skillnad, i den mån den alls finns där (vilket inte alls är givet). Splittern i sig är nog bland det bättre inom konsumentkategorin så det är inte givet att den introducerar något stutter/tearing. Dock skulle det väl kunna vara så att den introducerar lag, men det lär vara svårare att testa om det inte är uppenbart.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Vad är det för sort/märke? De enkla, billiga modellerna för några hundralappar har väl inte alltid visat sig var stabila. Men mer då att de hänger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Vad är det för sort/märke? De enkla, billiga modellerna för några hundralappar har väl inte alltid visat sig var stabila. Men mer då att de hänger sig.

Det är en WyreStorm 1x4 4K HDMI Splitter with HDCP 2.2 . Var iaf det bästa som HBB hade att erbjuda

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Wyrestorm är up-and-coming i kategorin av vettiga men inte dyra som Kramer eller Atlona, men heller inte på hubba-bubba-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Wyrestorm är up-and-coming i kategorin av vettiga men inte dyra som Kramer eller Atlona, men heller inte på hubba-bubba-nivå.

Är det SweClockers nya betygsskala som du råkade avslöja nu?

Permalänk
Medlem

Drog på Tripple Buffering och satte Vertical Sync till Adaptive i Nvidias drivrutiner (dvs globalt) och då blev det genast mycket bättre, så pass bra att jag inte tror att setupen i övrigt kan ge mer än så (vi snackar trots allt om en 60 hz OLED).

Nån som vet vad dessa ändringar innebär negativt när det gäller input lag osv?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Nån som vet vad dessa ändringar innebär negativt när det gäller input lag osv?

Den stora latenstiden ligger nog närmast i TV:n. Märker du ingen skillnad på din koordinationsförmåga är det nog ganska givet sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är en WyreStorm 1x4 4K HDMI Splitter with HDCP 2.2 . Var iaf det bästa som HBB hade att erbjuda

Wyrestorm gör riktigt bra prylar så att den skulle introducera problem är väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem

Adaptive V-sync aktiverar synken när frameraten ligger över 60fps för att motverka tearing, och stänger av den om frameraten går under 60fps för att motverka stuttering.

Triple buffering adderar en frame till bufferten, vilket kommer introducera iaf 1 frame input lag. Skippa denna om det inte gör enorm skillnad.

Problemet du upplever är mer eller mindre garanterat pga. att ditt grafikkort ligger på gränsen för att orka hålla 60fps, sänk kvalitetsinställningarna så slipper du problemen helt, annars får du leva med en del tearing när kortet renderar under 60fps.

Edit: En splitter introducerar i stort sett ingen input lag, och definitivt ingen tearing vad jag vet, åtminstone inte om ingen scaling utförs.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Mitt bekymmer är att jag får främst tearing och micro stutter även fast min FPS (enligt FRAPS) ligger en bit över 100 FPS. Det är främst Dying Light som jag använt för att testa, kan hända att det är ett skitspel också rent tekniskt (finns en hel del rapporter kring stutter gällande det). Med dessa inställningar är det dock utan tvekan klart bättre, oavsett varför. Med dessa inställningar parkerar jag på 60 hz hela tiden enligt FRAPS, dvs som att VSync var aktivt.

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Ja, sett till att jag fått det att lira rätt hyfsat nu även med splittern antyder att problemen aldrig nog inte var där.