Om ni skulle börja på ny kula, fresh start

Permalänk
Medlem

Om ni skulle börja på ny kula, fresh start

Hej,

Om ni skulle börjat på ny kula och bygga en gamingdator. Hur skulle ni löst SSD/HDD?

Jag tänkte ha en snabb SSD eller m2 med endast OS och spel på. Sedan ha en mekanisk HDD med alla program installerade på.

Jag har för tillfället en samsung ssd 830 128GB. Den begränsar mig och är på tok för liten idag med tanke på att vissa spel tar 26GB till 50GB och ibland mer.
Man skulle kunna säga att jag värderar mer att slippa pussla med att avinstallera spel än att ha en superdupersnabb lösning.

Jag har typ en total budget på 23k. Ge och ta lite.
I denna budet ska det få plats 8700k, 1080ti, noctua dh15, 16 eller 32gb 3200Mhz ram, FD r5...

Jag har alltså ca 3k till lagring.. mina lösningar hittills:

Lösning 1: 1st Samsung 850-Series EVO 1TB 3199:-

Lösning 2: 1st Samsung 960 EVO 500GB 2399:-
1st Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB 688:-

Lösning 3: 1st Samsung 850-Series EVO 500GB 1659:-
1st Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB 688:-

*Lösning 4: 1st Samsung 850-Series EVO 500GB 1659:-
1st Samsung 850-Series EVO 250GB 959:-

*redigerat

Permalänk
Medlem

Alternativ 1

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 låter inte helt fel - då slipper du pussla i ett långt tag framöver, sen bara att utöka med en HDD om det skulle behövas. Personligen skulle jag dock nog ha kört på alt 2 eller 3 då 500GB som ren gamingdisk boooorde räcka, sen har du en fet 2TB för film och annat skit

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Jag skulle också ta alternativ 1. Jag har knappt filmer eller musik på datorn sedan Netflix. Jag förstår inte riktigt vad vanliga människor gör med >2 TB lagringsutrymme. Visst finns det en hel del entusiaster här men...

Permalänk
Medlem

Absolut alternativ 1.

Jag har helt gått över till SSD diskar i min dator. 256gb för windows och program och 1tb för spel.
Som du säger så tar spelen stor plats och kommande spel lär inte ta mindre plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alternativ 1 om man har pengarna!

EDIT: Kör själv 250gb + 500gb SSD enbart.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag hade nog försökt hålla utgifterna nere och haft en 250GB system/spel-disk, och sen en 1-2TB mekanisk lagringsdisk.

Jag har svårt att motivera en så stor SSD som 1TB faktiskt.

Räcker inte 250GB för system och spel så skulle jag ha kvar din 120GB och lägga lite även på den, och sen då resten på mekanisk 1-2TB disk.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Alternativ 1. En no brainer egentligen. Gick över till SSD helt och hållet för flera år sedan...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alternativ 2: En extremt snabb och påligtlig disk för spel och OS. Sedan har du din stora HDD som extra-disk till whatever.
Sedan när du lessnar på den kan du byta upp dig till en större, "vanlig" ssd som extra-disk.
Själv kör jag 256+512 gb SSD'er och har plats så det räcker och blir över. Med en bra internetlina så behöver jag inte ha hela mitt steam-bibliotek nerladdat, och som andra har sagt före mig, har man ens så mycket film idag som förut? It's in the cloud!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Alternativ 1, ja. Du kommer tacka dig själv senare. Allt blir bara större och större.
Min är redan 60% full, då jag inte orkar avinstallera och ominstallera spel hela tiden. Speciellt när jag måste ladda hem dem igen från steam via min ADSL lina.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Alt. 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag skulle också ta alternativ 1. Jag har knappt filmer eller musik på datorn sedan Netflix. Jag förstår inte riktigt vad vanliga människor gör med >2 TB lagringsutrymme. Visst finns det en hel del entusiaster här men...

True, det inte som för 15 år sen när man hade allt lokalt.

Skrivet av MrMadMax:

Absolut alternativ 1.

Jag har helt gått över till SSD diskar i min dator. 256gb för windows och program och 1tb för spel.
Som du säger så tar spelen stor plats och kommande spel lär inte ta mindre plats.

Din lösning verkar nice, dock lite över budget. Men kanske en 250 och en 500 räcker för mig.

Skrivet av Implor:

Alternativ 1 om man har pengarna!

EDIT: Kör själv 250gb + 500gb SSD enbart.

Jag lade till din lösning.

Skrivet av pekkasteele:

Jag hade nog försökt hålla utgifterna nere och haft en 250GB system/spel-disk, och sen en 1-2TB mekanisk lagringsdisk.

Jag har svårt att motivera en så stor SSD som 1TB faktiskt.

Räcker inte 250GB för system och spel så skulle jag ha kvar din 120GB och lägga lite även på den, och sen då resten på mekanisk 1-2TB disk.

Ska göra en clean cut från min gamla dator, ska inte flytta över något.

Skrivet av kokkojambo:

Alternativ 1, ja. Du kommer tacka dig själv senare. Allt blir bara större och större.
Min är redan 60% full, då jag inte orkar avinstallera och ominstallera spel hela tiden. Speciellt när jag måste ladda hem dem igen från steam via min ADSL lina.

Makes sense, jag avskyr att behöva välja bort spel för att skapa utrymme för andra spel!

Permalänk
Medlem

Köp en 500GB SSD och lägg undan resten av pengarna så länge.
När du börjar få slut på lagringsutrymme skaffar du en NAS som du kan placera där du slipper höra den mekaniska disken

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

@Eziz: Om du har ett moderkort med stöd för Intel Rapid Storage Technology (IRST) kan du även fundera på att köra en liten snabb SDD (NVMe) som cache för din HDD. Du kan fylla hela HDDn med spel och du kommer SSD-accesstider på de spel du spelar för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag byggde om lite i somras, bytte till ett mindre chassi och flyttade mina två 3TB och en 4TB hårddiskar till en gammal extra-PC istället och körde in två nya 250GB SSDs (hade en sedan tidigare) i spel-PCn.

Kör Windows 10, alla program och alla Blizzard-spel på SSD 1, Steam/övriga spel på SSD 2 och foton, dokument och lite diverse på SSD 3, vilken även har plats till fler spel ifall det skulle behövas framöver.

De kostade mellan 850 och 1000kr st, så nästan 3000kr för 750GB har jag lagt och det känns inte som att jag behöver utöka inom den närmsta framtiden i alla fall.

Jag hade gått på en 250GB för System/program och en 500GB för spel/bilder, dokument m.m. så alternativ 4 då

1TB är ju prisvärt kanske, men jag gillar att iaf ha systemet på en egen enhet så man kan formatera om och leka med partitioner utan att röra spel och egna filer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag har bara ssd i datorn och all annan lagring sker via en NAS. Köp så stor ssd som möjligt, dvs alternativ 1.

Permalänk
Medlem

En hårddisk har bara två tillstånd: Ny eller full.. Jag köper bara fler eller större diskar när det börjar bli trångt.

Permalänk
Medlem

Beror på om datorn är enbart till spel och du inte har behov av annan lagring / har löst det på annat sätt.

Lösning 3 tilltalar mig mest av dem, även om jag hade valt större diskar.
Men är det enbart spel på datorn (och budgeten inte går att rubba) så kör på nummer 1.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alternativ 1. Själv har jag en 850 EVO 250GB som systemdisk. En 850 EVO 1TB som lagring för spel, sen 1TB wd green för större data som jag inte använder ofta.

Permalänk
Medlem

@Eziz: När man väl börjar använda SSD märker man hur stökigt det är med HDD. De låter mycket och de är långsamma. Men om man inte stör sig på ljudet eller har särskilt bråttom skadar det förstås inte med en HDD - de är ju väldigt billiga jämfört med SSD.

Generellt sett skulle jag hur som helst rekommendera att du har SSD-utrymme nog att köra alla dina program. HDD ska du endast ha för lagring. Så frågan är helt enkelt hur mycket programdata du behöver samt hur mycket lagring du behöver?

Personligen lagrar jag all min musik som filer på en NAS. Då kommer jag åt musiken från vardagsrummet via Kodi, från speldatorn via en nätverksmapp, och från jobbet via VPN. Detsamma gäller för filmer och serier. Så jag har byggt bort lagringsbehovet från datorn och förlägger det externt. Men om du inte har det behovet (du kanske nyttjar diverse streaming-tjänster) är det förmodligen överflödigt med en NAS-baserad lösning. Det finns väl även funktioner i routers där man kan koppla in en vanlig extern disk för att få den åtkomlig över nätverket?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Frazeur:

Jag skulle också ta alternativ 1. Jag har knappt filmer eller musik på datorn sedan Netflix. Jag förstår inte riktigt vad vanliga människor gör med >2 TB lagringsutrymme. Visst finns det en hel del entusiaster här men...

Skrivet av Eziz:

True, det inte som för 15 år sen när man hade allt lokalt.

Jag har snart en 4TB-disk full med film.. Plus en del annat som tar plats.
Detta finns att strömma från min Plex-server då jag gillar att ha allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Köp en 500GB SSD och lägg undan resten av pengarna så länge.
När du börjar få slut på lagringsutrymme skaffar du en NAS som du kan placera där du slipper höra den mekaniska disken

NAS känns overkill efter att ha läst lite. Vad är fördelarna med NAS? kan du övertyga mig?

Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Eziz: Om du har ett moderkort med stöd för Intel Rapid Storage Technology (IRST) kan du även fundera på att köra en liten snabb SDD (NVMe) som cache för din HDD. Du kan fylla hela HDDn med spel och du kommer SSD-accesstider på de spel du spelar för tillfället.

Hm aldrig hört talas om, låter onödigt komplicerat. Aldrig hört talas om. En SSD som cache för min HDD? what?

Skrivet av blackeagle:

Jag byggde om lite i somras, bytte till ett mindre chassi och flyttade mina två 3TB och en 4TB hårddiskar till en gammal extra-PC istället och körde in två nya 250GB SSDs (hade en sedan tidigare) i spel-PCn.

Kör Windows 10, alla program och alla Blizzard-spel på SSD 1, Steam/övriga spel på SSD 2 och foton, dokument och lite diverse på SSD 3, vilken även har plats till fler spel ifall det skulle behövas framöver.

De kostade mellan 850 och 1000kr st, så nästan 3000kr för 750GB har jag lagt och det känns inte som att jag behöver utöka inom den närmsta framtiden i alla fall.

Jag hade gått på en 250GB för System/program och en 500GB för spel/bilder, dokument m.m. så alternativ 4 då

1TB är ju prisvärt kanske, men jag gillar att iaf ha systemet på en egen enhet så man kan formatera om och leka med partitioner utan att röra spel och egna filer.

Ja det är ingen dålig tanke, separera spel och systemdisk. Oftast efter typ två år känns det ju som man vill formatera eller liknande. Fast då pallar man inte för att alla spel måste laddas om ^^

Skrivet av Samura_666:

Jag har bara ssd i datorn och all annan lagring sker via en NAS. Köp så stor ssd som möjligt, dvs alternativ 1.

NAS, är det nice eller?

Skrivet av dblade:

En hårddisk har bara två tillstånd: Ny eller full.. Jag köper bara fler eller större diskar när det börjar bli trångt.

Skrivet av Json_81:

Beror på om datorn är enbart till spel och du inte har behov av annan lagring / har löst det på annat sätt.

Lösning 3 tilltalar mig mest av dem, även om jag hade valt större diskar.
Men är det enbart spel på datorn (och budgeten inte går att rubba) så kör på nummer 1.

okej men går det att göra partitioner på en SSD? klart det går, men det medför väl inget negativt?

Skrivet av pwntato:

Alternativ 1. Själv har jag en 850 EVO 250GB som systemdisk. En 850 EVO 1TB som lagring för spel, sen 1TB wd green för större data som jag inte använder ofta.

Din setup tilltalar, det lutar åt en 250GB och en 500GB. Har funderat lite på en 1TB och sedan göra två partitioner (system och spel).

Skrivet av Sebbepojken:

@Eziz: När man väl börjar använda SSD märker man hur stökigt det är med HDD. De låter mycket och de är långsamma. Men om man inte stör sig på ljudet eller har särskilt bråttom skadar det förstås inte med en HDD - de är ju väldigt billiga jämfört med SSD.

Generellt sett skulle jag hur som helst rekommendera att du har SSD-utrymme nog att köra alla dina program. HDD ska du endast ha för lagring. Så frågan är helt enkelt hur mycket programdata du behöver samt hur mycket lagring du behöver?

Personligen lagrar jag all min musik som filer på en NAS. Då kommer jag åt musiken från vardagsrummet via Kodi, från speldatorn via en nätverksmapp, och från jobbet via VPN. Detsamma gäller för filmer och serier. Så jag har byggt bort lagringsbehovet från datorn och förlägger det externt. Men om du inte har det behovet (du kanske nyttjar diverse streaming-tjänster) är det förmodligen överflödigt med en NAS-baserad lösning. Det finns väl även funktioner i routers där man kan koppla in en vanlig extern disk för att få den åtkomlig över nätverket?

Tack för din input, det är några som nämnt NAS och jag är inte direkt påläst om det. För plugga på lite!

Skrivet av tcntad:

Jag har snart en 4TB-disk full med film.. Plus en del annat som tar plats.
Detta finns att strömma från min Plex-server då jag gillar att ha allt själv.

Har hört talas om Plex, vad ligger plex på? en separat dator? en NAS?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra på alt.1 (1TB) och göra två partitioner av den? en mindre för system och program och resten för spel?

Finns det några fördelar eller nackdelar med att ha spel på en separat disk eller på sin systemdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag skulle också ta alternativ 1. Jag har knappt filmer eller musik på datorn sedan Netflix. Jag förstår inte riktigt vad vanliga människor gör med >2 TB lagringsutrymme. Visst finns det en hel del entusiaster här men...

Jag fotar och i RAW-format ligger filerna runt 20-30mb per foto. Har fyllt min ena 2TB hårddisk med bara fotografi.

Ont: Alternativ 1 med möjlighet att komplettera senare med hårddisk om så behöves.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag har snart en 4TB-disk full med film.. Plus en del annat som tar plats.
Detta finns att strömma från min Plex-server då jag gillar att ha allt själv.

Jag skulle egentligen vilja gå över från min kodi-lösning på sikt, men hur löser du problemet med att plex inte läser .rar filer?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dalledalle:

Jag skulle egentligen vilja gå över från min kodi-lösning på sikt, men hur löser du problemet med att plex inte läser .rar filer?

Använder såklart inte .rar eller .iso xD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Eziz:

NAS känns overkill efter att ha läst lite. Vad är fördelarna med NAS? kan du övertyga mig?

Hm aldrig hört talas om, låter onödigt komplicerat. Aldrig hört talas om. En SSD som cache för min HDD? what?

Ja det är ingen dålig tanke, separera spel och systemdisk. Oftast efter typ två år känns det ju som man vill formatera eller liknande. Fast då pallar man inte för att alla spel måste laddas om ^^

NAS, är det nice eller?

okej men går det att göra partitioner på en SSD? klart det går, men det medför väl inget negativt?

Din setup tilltalar, det lutar åt en 250GB och en 500GB. Har funderat lite på en 1TB och sedan göra två partitioner (system och spel).

Tack för din input, det är några som nämnt NAS och jag är inte direkt påläst om det. För plugga på lite!

Har hört talas om Plex, vad ligger plex på? en separat dator? en NAS?

Plex är applikation, pms ( Plex media server) körs på en valfri dator med lokal, nätverks eller molnlagring.
Du kommer åt Plex genom sebben och enkel konfiguration och användare, på istortsett alla plattformar.

Http://Plex.tv

Permalänk
Medlem

Jag har löst det såhär. 120GB SSD till Windows och de program jag använder mest.
1TB SSHD till spel och program jag vill kunna starta lite snabbare.
1TB HDD till bilder o annat.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eziz:

Vad tror ni om att köra på alt.1 (1TB) och göra två partitioner av den? en mindre för system och program och resten för spel?

Finns det några fördelar eller nackdelar med att ha spel på en separat disk eller på sin systemdisk?

Det finns oftast ingen bra anledning idag att dela upp en hårddisk i flera partitioner.

Jag hade köpt en stor SSD och gjort en ensam partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eziz:

Tack för din input, det är några som nämnt NAS och jag är inte direkt påläst om det. För plugga på lite!

NAS står för Network Attached Storage. Det är helt enkelt en mindre server/dator vars primära syfte är att tillhandahålla diskutrymme på nätverket. Du kan ha vilken dator som helst som NAS egentligen - det är ju mest datorns användningsområde som beskrivs liksom. Men i regel brukar det vara mindre enheter som inte är så mycket större än att de rymmer det antalet diskar man stoppar in i dem. Likt servrar brukar de stå på dygnet runt.

Man kan bygga en egen NAS, men många (inkl. mig själv) tycker att det är behändigare att köpa en färdig lösning från t.ex. Synology. Då inkluderas deras skräddarsydda OS som är anpassat för att just köras som NAS. Där finns bl.a. funktioner för att hantera rättigheter, konton, extern åtkomst och hosting av olika tjänster. Jag hostar till exempel en Mumble-server som jag och mina vänner använder för VoIP när vi spelar.

Du ska inte skaffa en NAS om du inte har behov av att ha lagringen åtkomlig på nätverket från en eller flera enheter. Om det bara handlar om att man tycker det är högljutt på med en mekanisk disk i datorn kanske man kan nöja sig med att ha grejerna på en extern disk istället.