Någon med erfarenhet från att ha kört en youtube-kanal

Permalänk

Någon med erfarenhet från att ha kört en youtube-kanal

Hej!

Någon här med erfarenhet från att driva en youtube-kanal som vill dela med sig utav erfarenheter? Har kört igång en nyligen, mest eftersom det är kul att redigera film och lira spel med the mrs, men hade varit kul med lite tips för att lära sig av andras erfarenheter/misstag.

: )

Permalänk
Moderator
Moderator

Tips om hur man redigerar film? Hur man väljer ämnen för videos? Hur man hanterar kommentarer?

Ganska bred fråga, definera gärna lite?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

@Lan: Hittat ett redigeringsprogram jag trivs med, Filmora och inte en jävel som kommenterar ännu så det är skitsamma lol. Nä, mest erfarenheter från misstag som någon mer erfaren känner att de gjorde i början som de sedan rättat till. Ex. hur de nådde ut med sina filmer. Speciellt intresserad av erfarenheter från någon som kört gaming-kanal och fortsatt med det (eller gett upp för den delen om de utvärderat sina misstag : )

Permalänk
Moderator
Moderator

Åhå, ja du. Ett par saker kan jag nog komma med.

Ha roligt. Har du roligt, smittar det av sig på tittarna. Låt resten komma naturligt stegvis, en förbättring här, en där.

Profilering. Hur står din kanal ut ifrån alla andra? Vad gör dig sevärd och vad får tittarna att komma till just din kanal? Vilka vänder du dig till med dina videos? Vad är din "kundkrets"? Vad är din unika grej som gör att du sticker ut?

Marknadsföring. Det är inte lätt att synas, gör man det på fel sätt kan det ge bakslag/motgång. Om man är öppen med vad man vill göra och inte försöker lura sig till tittare (clickbait är tveeggat t ex) fungerar det oftast bättre. Kvalitet talar för sig själv, producerar man bra material så vill folk dela med sig inom sin bekantskapskrets (viral effekten).

Sedan finns det enoooooormt mycket att prata om hur man kommer igång med en gamingkanal utöver detta...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishhousewifegamer:

@Lan: ...Hittat ett redigeringsprogram jag trivs med...

Prova Davinci resolve 14 beta, gratis men otroligt kraftfullt. Finns mycket tutorials också
EDIT: länk

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Swedishhousewifegamer:

@Lan: Hittat ett redigeringsprogram jag trivs med, Filmora och inte en jävel som kommenterar ännu så det är skitsamma lol. Nä, mest erfarenheter från misstag som någon mer erfaren känner att de gjorde i början som de sedan rättat till. Ex. hur de nådde ut med sina filmer. Speciellt intresserad av erfarenheter från någon som kört gaming-kanal och fortsatt med det (eller gett upp för den delen om de utvärderat sina misstag : )

Nyss börjat jag också typ med en teknik kanal, men felet jag gjorde i början var typ att inte ha ett tripodställ XD
Provat Premiere Pro?

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Jag driver en kanal tillsammans med frugan ( en LITEN kanal) Inte gaming men principen är densamma. Vi hade 3 videos som vi kände inte längre passade in då flera tittare var yngre än 18. Dessa videos var alkoholrelaterade tex öl test och ett whiskey test. Vi valde att ta bort detta och trots att dessa inte genererade speciellt många views så blev vi mer svårfunna. Det är mitt bästa tips.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan