VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk

Hej,

jag köpte en Deltacokabel från Webhallen när jag startade upp datorn de första gångerna var det ingen skillnad men sen rullade det faktiskt på untan problem i 2-3 veckor (ska tilläggas att gick tillbaka till en äldre drivrutin också). Men nu när jag satte på datorn imorse så händer ingenting, bara en svart skärm (och jag spelade hela kvällen igår utan problem). Jag provar att köra med en HDMI-kabel och pang! inga problem. Vad ska jag göra? Blir tokig. HDMI är inget alternativ för mig då jag vill ha 100hz.

Permalänk

Jag undrar om det inte har på något sätt med detta att göra?

https://linustechtips.com/main/topic/768597-weird-periodic-ar...

Permalänk
Hjälpsam

@farbrorjoakim: Kanske någon inställning, testa att dra ur strömmen från skärmen ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Hmm är det detta man utsatts för då. Min ena DP kabel ville inte köra 144Hz, men den andra kunde med en gång.. Köpte 2st nya deltaco för säkerhets skull.
Bra med sådan här info!

Permalänk

@Ratatosk:

På vilket sätt kan det leda till att lösa problemet? Har förresten provat med DP kabeln på en annan skärm och det funkar bra. Kan DP-ingången på skärmen ha gått sönder på något vis? Tycker det är märkligt isf eftersom jag körde igår utan problem innan jag stängde ned datorn.

*Provar att dra ut strömmen då. Hur länge ska man vänta?

Permalänk

@Ratatosk:

Det verkar som det löste sig genom att jag ställde in DP ingång på skärmen (fysiskt). Kanske kom jag åt den igår när jag stängde av datorn och ändrade till ngt annat? Den är som en liten joystick. Anyways, tack för hjälpen.

Permalänk
Hjälpsam

@farbrorjoakim: Bra att det löste sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@Ratatosk:

Det verkar som det löste sig genom att jag ställde in DP ingång på skärmen (fysiskt). Kanske kom jag åt den igår när jag stängde av datorn och ändrade till ngt annat? Den är som en liten joystick. Anyways, tack för hjälpen.

Har du lust att berätta hur du gjorde detta? Har exakt samma problem som på bildeni linus-tråden ovan! (Brukar lösa sig genom att jag byter mellan dom två olika DP-ingångarna i kortet men drygt att jag ska behöva göra det varje gång jag startar upp datorn (har dock en AOC AGON 27" 144hz 1440p-skärm!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

@joppekniven:

Det är ett drivrutinsfel. Prova att byta till följande drivrutin. Det är ngt med Windows creators update som nya drivers inte gillar hittills. När jag installerade denna försvann bildbuggen och jag har läst för många andra också.

378.92 - WHQL
Release Date Mar 20, 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Det är ett drivrutinsfel. Prova att byta till följande drivrutin. Det är ngt med Windows creators update som nya drivers inte gillar hittills. När jag installerade denna försvann bildbuggen och jag har läst för många andra också.

378.92 - WHQL
Release Date Mar 20, 2017

Glömde följa upp, gjorde detta och allt fungerar helt perfekt nu, tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

@joppekniven:

Nice. Meddela gärna mig om du vågar prova en nyare drivrutin som fungerar så ska jag också göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@joppekniven:

Nice. Meddela gärna mig om du vågar prova en nyare drivrutin som fungerar så ska jag också göra det.

Har nu den senaste Nvidia drivrutinen och det funkar som det ska!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

@joppekniven:

Tack! märkte det också. Äntligen.

Permalänk
Medlem

Då jag köpt nytt grafikkort som inte har DVI så är jag ute efter en 3m's DP kabel.

Vilken ska man köpa? Gärna ifrån webhallen eller kjell&co då jag går förbi båda på vägen hem

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Permalänk

Display port kablar

Hej
Gäller dessa skärm problem med dessa kablar även en övergångs kabel Displayport TILL HDMI Köpt på kjell o company.

Permalänk
99:e percentilen

Den här trådstarten innehåller inte tillräcklig information. Vilka "skärmproblem"? Vilken "övergångskabel"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Precis det menade jag.
Ursäkta min inkompetens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sommarpågen: Pinne 20 som ger problemet som beskrivs i tråden används bland annat för att strömförsörja externa signalomvandlare. Det är där det går fel när Displayport-kabeln gör att att matas ström till grafikkortet i stället.

När du kör med en HDMI-adapter/kabel/omvandlare är detta inget problem eftersom det inte finns någon motsvarande sätt på HDMI-kontakten att mata ström "åt fel håll"

Permalänk

@Laxpudding: Tack för svar

Permalänk

@Laxpudding: Nu är adapter kabeln inkopplad. När jag går in i bildskärms inställningar vill datorn inte hitta bildskärmen.
På skärmen blinkar en blå lampa typ som att den är i standby läge. Jag har två andra skärmar som är inkopplade som funkar fin fint.
Dom skärmarna är anslutna enl följande.
1 st hdmi
1 st adapter kabel dvi(dator) till skärm hdmi.
Grafikkort Nivida geforce GTX 1050Ti.

Permalänk
Hedersmedlem

@Sommarpågen *Trådar sammanfogade i enlighet med §2 (använd sökfunktionen)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sommarpågen: Det handlar troligtvis om att du behöver en aktiv omvandlare i det läget när alla andra kontakter redan kör DVI och HDMI. Vilket är lätt att bekräfta om du kör enbart din kjell-kabel och kopplar ur alla andra skärmar. Fungerar det då behöver du alltså en aktiv omvandlare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har en sådan kabel, har testat med två olika men minns inte märket.

Mina symptom:
Datorn går inte att boota över huvud taget om displayportkabeln är ikopplad i grafikkortet, hela systemet låser sig totalt innan den ens kommer fram till windows, utan felmeddelanden från moderkortet, med senaste bios och andra felsökningar.

Man måste vänta tills datorn har startat helt, sen kan man koppla in displayportkabeln.

Men annars funkar det prima, så jag är inte så jätteledsen, men finns det en stor risk att, som trådskaparen säger, "ström matas in i kortet och kortet kan förstöras" ? :S För det är ju inte bra.

Permalänk
Medlem

Behöver nya kablar då de är för korta, är det Deltaco som gäller och funkar denna? https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...
Hittade inget om Deltaco på displayports hemsida under listade vendors.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Behöver nya kablar då de är för korta, är det Deltaco som gäller och funkar denna? https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...
Hittade inget om Deltaco på displayports hemsida under listade vendors.

Det är nog för att Deltaco är mest rebranded Kina-prylar som säljs här i Norden osv. Finns nog inte på så många andra ställen.

Permalänk
Medlem

Vissa spel och titlar när jag startar så vill skärmen bli svart och tappa kontakt.

Jag äger den i signatur som är min main skärm samt en Dell skärm med med DP.

Jag blir tvungen och koppla om båda skärmarna i andra lediga DP platser på mitt grafikkort och då vill bilden återvändas och visas.

Har det och göra med detta om "Vissa DisplayPort kablar kan skada gpu" ?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vangen: Detta låter i första hand som ett handskakningsproblem, särskilt om det knutet till vissa titlar och spel som försöket aktivera olika timings och synka om. Det skulle också kunna vara ett kabelproblem enligt trådens fokus. Då torde svart skärm komma mer spontant i samband med att det sker en omsynkning av bilden.

En väg runt det hela torde vara att köra i spelen i borderless windows. I den mån det går då.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Vangen:

Vissa spel och titlar när jag startar så vill skärmen bli svart och tappa kontakt.

Jag äger den i signatur som är min main skärm samt en Dell skärm med med DP.

Jag blir tvungen och koppla om båda skärmarna i andra lediga DP platser på mitt grafikkort och då vill bilden återvändas och visas.

Har det och göra med detta om "Vissa DisplayPort kablar kan skada gpu" ?

Var påväg att skriva i princip samma sak.
Dessa problem började uppstå efter att jag köpte en ny skärm och då för första gången använde DP. Var då övertygad om att det var något fel på skärmen men nu efter att ha hittat denna tråd, provat annan skärm och provat med HDMI och problemen kvarstår kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är grafikkortet som rykt?!
Till en början kunde jag endast återkoppla detta till Titanfall 2 vilket i och för sig gjorde att jag misstänkte spelet innan något annat men sedan har det hänt en gång i ett annan spel (kommer inte ihåg vilket) och en gång när jag surfat.
Blir väldigt ledsen i ögat

Kan man förresten öppna upp plasten på kontakten och se om det verkligen är så att kabeln jag använde har pinne 20 kopplad eller går det bara att kolla genom att mäta?