Fiber - bredband och IPTV med BBB, dubbla nätverkskablar?

Permalänk

Fiber - bredband och IPTV med BBB, dubbla nätverkskablar?

Har nyligen skaffat fiber - bredband+IPTV genom BBB. Tidigare hade jag ADSL genom Telia. Med ADSL hade jag Telias gateway/router kopplat till ADSL-modemet. Bakom gateway hade jag en switch för extra portar. Där hade jag bland annat filserver, Sonos, skrivare, IP-kameror med mera inkopplat. Från switchen/routern gick det också kablar till nätverksuttag i andra delar i huset. I ett av dessa hade jag kopplat in ytterligare en switch och i den Smart-TV, TV-spel, mediaspelare samt digitalboxen. Allting fungerade som det skulle.

Problemet som nu uppstått är att jag vad jag förstått måste koppla in digitalboxen direkt i bredbandsuttaget. Då uppstår en situation då jag förefaller behöva dra en ny kabel till min TV/digitalbox. Kan jag undvika detta på något sätt?

Permalänk

@Peggis_123: Om du har switchar som kan tagga vlan så är det inga problem att lösa detta i befintlig infrastruktur. Om BBB lämnar av allt på en port så har de troligen redan taggat vlan för TV, vlan 845 gäller hos Telia men jag vet inte hur det är hos BBB. I vissa fall kan du behöva märka trafik i TV vlan til CoS4 för att slippa eventuella kastade paket i interface kön.

Om BBB levererade en egen tjänstefördelare så finns där antagligen redan en dedikerad TV-port vilken du kan koppla till en accessport på din switch vilken du har konfigurerat till ett "eget" TV-vlan. Detta vlan kan du sen tagga till din switch närmast boxen och ansluta boxen på en accessport med detta vlan konfigurerat.

Hoppas att det gav dig lite vettig information.

Permalänk

Du skulle även kunna testa en homeplug/powerline-lösning. Ena dosan vid cpe/tjänstefördelare kopplat mot tv-porten och andra dosan vid digitalboxen om du inte har kunskap om, eller switchar med möjlighet till vlan

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Du skulle även kunna testa en homeplug/powerline-lösning. Ena dosan vid cpe/tjänstefördelare kopplat mot tv-porten och andra dosan vid digitalboxen om du inte har kunskap om, eller switchar med möjlighet till vlan

Denna idé har jag testat, men funkade inte alls. Tror det är för att jag har seperata elcentraler för de olika husdelarna. Tack iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

otaggad trafik

@Elfstrand25: Googlade lite och hittade en annan tråd på ett annat forum där det konstateras att BBB skickar ut trafiken otaggat. Om detta stämmer kan jag ändå använda mig av din lösning?

Om jag förstått rätt drar jag en extra nätverkskabel från valfri port på tjänstefördelaren till switchen som ligger bakom routern. Detta då enligt info min switch inte har några dedikerade portar. Konfigurerar denna port. Kabel går från en annan port på denna switch till ett näverksuttag vid TV'n där det är inkopplat en andra switch. Port på denna switch till digitalboxen konfigureras på samma sätt som för första switchen. Och övriga portar kommer inte att påverkas, dvs min mediaspelare kommer att kunna kommunicera med filservern etc.

Tror att tjänstefördelaren är en CTS HES 3106 med fem portar. Är tyvärr inte hemma nu och kan testa.

Tillägg: Fick förresten svar från BBB support nu att jag var tvungen att ha en extra kabel, men detta tar jag inte så allvarligt på för deras support verkar inte så kunnig.

Permalänk

@Peggis_123: Oftast så är tjänstefördelaren färgmarkerad för det olika tjänsterna och eftersom TV nu sänds otaggat till användarens utrustning så antar jag att en eller flera portar är avsedda för just TV. Enda kravet på din sida är att du kan konfigurera vlan och trunka dessa mellan dina två switchar. CoS märkning är kanske inte nödvändigt, det hänger mest på prestandan hi din utrustning samt hur stora interface köerna är.

Ja din mediaspelade kommer att kunna kommunicera med filservern om dessa ligger på samma vlan/subnät. Kravet är som sagt att du kan trunka vlan mellan switharna. Om du idag bara har en accessport mellan switcharna så måste du bygga om denna till en trunk. Det är alltid lättare om du skissar upp din målbil innan du börja härja i nätverket. Skapa några vlan för olika funktioner som t.ex. Internet, LAN, TV och kanske IP-Telefoni. Jag tycker själv att det är kanske smidigt att välja att ta in Internet på ett eget vlan så att jag kan plocka ut det på valfri switchport. Även internet är otaggat så välj då att använda t.ex. untagged vlan 10 på internet port mot BBB.

Permalänk

@Elfstrand25: Min tjänstefördelare är inte färgmarkerad och enligt BBB's hemsida har min tjänstefördelare inga dedikerade portar. Har dock mejlat BBB angående detta. Kanske är hemsidan inte uppdaterad?

Får läsa på angående konfigurering av vlan och trunkning av switchar. Kan du rekommendera några switchar som klarar mina behov?

Tackar för hjälpen.

Permalänk

@Peggis_123: Beror helt på hur häftigt du vill ha det. Billigast är kanske att köpa t.ex. en Netgear GS108Tv2 eller motsvarande. Kör en sådan själv och den fungerar bra men webgränssnittet är fruktansvärt långsamt. Om du har större budget så kanske du kan kika på Ubiquiti och deras mindre switchar.

Permalänk

@Elfstrand25: Ok tack

Antar att det går att bygga ut om jag i framtiden vill ha TV på fler ställen genom att skapa flera trunkar i den första switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peggis_123:

@Elfstrand25: Ok tack

Antar att det går att bygga ut om jag i framtiden vill ha TV på fler ställen genom att skapa flera trunkar i den första switchen?

Nej det behövs inte.
Däremot behöver du ha en switch med VLAN vid varje ställe som du har en TV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Peggis_123: Absolut! Jag kan iaf rekommendera Ubiquiti för kommande uppgraderingar, väldigt lätt att konfigurera både LAN och Wireless från samma gränssnitt.

Permalänk

@Elfstrand25: Nu har jag fått svar från BBB angående dedikerade portar i tjänstefördelaren:

Din tjänstefördelare är otaggad i den mening att den taggar sig när man kopplar in antigen en router eller TV box. Exempelvis om ni kopplar in TV boxen i port ett så kommer fördelaren att tagga den till TV trafik, men om ni senare kopplar in en router på den porten så kommer den att taggas om för bredbands trafik.

Men detta betyder ingenting för tillvägagångssättet va? Dvs jag drar två kablar till första switchen, en från routern med internet/nätverk och en från tjänstefördelaren med TV. Konfigurerar switchen så att jag kan skicka båda dessa vlan från samma port. Vid switchen vid TV'n delas dessa båda vlan upp igen så att jag dels får portar med internetaccess och dels en port med IPTV. Har jag fattat det någorlunda rätt

Permalänk

@Peggis_123: Ok, troligen så handlar det om en multicastström för TV, se då till att aktivera IGMP och IGMP snooping för TV vlanet på switcharna så att multicast kan strömma hela vägen genom LANet.

Ja du har fattat det hela korrekt. När det kommer till att konfigurera vlan och trunkar så finns det väldigt bra guider för respektive tillverkare på internet så det klarar du nog av utan problem. Det enda som kan vara lite svårt att greppa om man gör det första gången är tagged vs untagged.Untagged=accessport på ett specifikt vlan, Tagged=Taggat vlan som skall skickas över en trunk.

Permalänk

@Elfstrand25: OK, så det är endast trunkporten som jag skall tagga vlan på? TV-vlan porten (in) på switchen skall vara otaggad eftersom min leverantör sänder ut den otaggad, om jag förstått det rätt?

Bra tips att söka på guider. Nu förstår jag faktiskt hur jag skall göra Provade först att läsa manualerna för respektive tillverkare, men det lossnade inte oavsett hur många gånger jag läste.

Permalänk

@Peggis_123: Exakt, endast taggat på trunken. Otaggat in och otaggat ut mot boxen.

Permalänk

communication failure

@Elfstrand25: @Elfstrand25:

Hej. Jag köpte tre st Netgear GS108Tv2 och konfigurerade vlan på dessa. Ett för IPTV och ett för övrig trafik som jag lät vara default. Laddade ner en utmärkt guide som beskrev tillvägagångssättet och jag tror inte att jag gjorde någonting fel. Dock fungerade ingenting. Inget Internet, ingen TV i mottagarledet. Sitter nu med tre onödigt dyra switchar och den tråkiga verkligeheten att behöva dra en extra kabel till TV-apparaterna. Har du någon teori om vad som kan ha gått fel? Kan själv inte tänka på någonting. Det kändes som om jag hade 100% koll på detta.

För att överhuvudtaget kunna titta på TV i nuläget kör jag en kabel från fiberfördelaren till routern och en kabel till en oadministrerad switch. Från switchen går det vidare kablar till andra delar av huset, där det sitter bredbandsuttag. Till dessa uttag är det i sin tur kopplat var sin oadministrerad switch. I dessa switchar är det inkopplat bl a mediaspelare, SMART-TV, Access points och digitalTVmottagare. På något sätt funkar både Internet och TV till alla mottagare. Tanken var egentligen bara att kunna titta på TV, men har märkt att Internet också funkar.

Min Internetprovider menar på att jag på detta sätt använder upp mina IP-adresser och i förekommande fall kan leda till att routern inte får någon IP-adress. Dom har också bett mig ta kontakt med min IPTV-provider, eftersom dom menar att jag använder Internetproviderns IP-adresser för min IPTV och inte IPTV-providerns. Kan det verkligen stämma? F-n känner att jag är lost här. Trodde inte att detta skulle vara så komplicerat.

Permalänk

@Peggis_123:

Hej,

Kul att du har kommit igång men tråkigt att det strular. Utan att ha koll på din setup så låter det som att du har ett layer2 problem mellan dina swtichar. Ett enkelt sett att verifiera trunkar och accessportar är att ansluta en enhet i "första" swtichen och sedan kontrollera mac-tabllen i anslutande switch för att se om mac-adressen från enheten i den första switchen syns.

Om den inte syns så har du troligen konfigurerat trunken eller vlanet fel. Har du lust att slänga upp lite screenshots på din trunkkonfiguration för alla eller valfrittt vlan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peggis_123:

@Elfstrand25: @Elfstrand25:

Hej. Jag köpte tre st Netgear GS108Tv2 och konfigurerade vlan på dessa. Ett för IPTV och ett för övrig trafik som jag lät vara default. Laddade ner en utmärkt guide som beskrev tillvägagångssättet och jag tror inte att jag gjorde någonting fel. Dock fungerade ingenting. Inget Internet, ingen TV i mottagarledet. Sitter nu med tre onödigt dyra switchar och den tråkiga verkligeheten att behöva dra en extra kabel till TV-apparaterna. Har du någon teori om vad som kan ha gått fel? Kan själv inte tänka på någonting. Det kändes som om jag hade 100% koll på detta.

För att överhuvudtaget kunna titta på TV i nuläget kör jag en kabel från fiberfördelaren till routern och en kabel till en oadministrerad switch. Från switchen går det vidare kablar till andra delar av huset, där det sitter bredbandsuttag. Till dessa uttag är det i sin tur kopplat var sin oadministrerad switch. I dessa switchar är det inkopplat bl a mediaspelare, SMART-TV, Access points och digitalTVmottagare. På något sätt funkar både Internet och TV till alla mottagare. Tanken var egentligen bara att kunna titta på TV, men har märkt att Internet också funkar.

Min Internetprovider menar på att jag på detta sätt använder upp mina IP-adresser och i förekommande fall kan leda till att routern inte får någon IP-adress. Dom har också bett mig ta kontakt med min IPTV-provider, eftersom dom menar att jag använder Internetproviderns IP-adresser för min IPTV och inte IPTV-providerns. Kan det verkligen stämma? F-n känner att jag är lost här. Trodde inte att detta skulle vara så komplicerat.

Har jag förstått din nuvarande koppling rätt:
Fiberomvandlare -> router -> "wifi devices"
Fiberomvandlare -> switch -> switchar -> "trådade devices"

Är detta korrekt? Om du i det läget kan se TV och surfa på andra trådade enheter så sänds IPTV utan vlan i ditt fibernät. Har du på något sätt bekräftat att IPTV faktiskt använder eget vlan? Det är mycket gissningar och rekommendationer i denna tråden men inte så mycket fakta.

/Knight

EDIT: Vilken router har du?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Krånglar du inte till det här eller har du gjort en galen installation från början?
Ska du dra om kablar se till att ha ett dubbeluttag vid tvn en för iptv ich en för internet.
Använd switchar och patchpaneler där fiber kommer.in vid mediaomvandlare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Elfstrand25: Hej. Tack för svar. Jag skall inom den närmsta tiden göra ett nytt försök och då försöka ta lite screenshots. Det blir efter helgen nån gång.