Permalänk
Medlem

HDD blockerar windows från start ?

Hallo damer och herrar, nu är det problem som vanligt. Jag har en SSD med w10 på och en HDD som jag använt som lagring/spel som också hade ett gammalt w7 på. Senaste veckorna har jag märkt att visa spels "slutar svarar" och visa öppnar inte alls. Igår slog det till igen och då svarade inget. Efter otaligt många omstarter så bestämde jag mig för att använda w10 och installera om filerna. Det började bra men under installationen så låste datorn sig. Startade om. Fungerade fortfarande inte. Den bara låste sig/ ibland och loppade andra gånger.
Kollade med boot ordning, såg ut som det skulle. Men sen testade jag dra ut min SSD och min HDD var kvar istället, som om du "mixat ihop"? hursomhelst gick det hel fint att formatera ur SSD via w10 installationen och installera w10. Startar utan problem nu.
Här är grejen, när jag kopplar in HDD igen så vill inte w starta alls. Det snurrar som den ska på loading screen men sen blir skärmen blå.
Drar jag ur den igen så funkar datorn och ssd som den ska. Ska tillägga att HDD inte syndes på "Den här datorn" eller i Bios förrens jag byte Sata uttag.

Så till hjälpen..Kan jag komma åt denna HDD och rädda saker jag har sparat ? Och om inte...Kan jag komma in och lyckas formatera denna HDD ? Med tanke på att den visas nu i bios..och står hur mycket Minne som finns etc så borde den väl inte vara trasig ?

Kanske låter lite luddigt..men fråga om det är något ni undrar.

Tack på förhand!

/Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Hallo damer och herrar, nu är det problem som vanligt. Jag har en SSD med w10 på och en HDD som jag använt som lagring/spel som också hade ett gammalt w7 på. Senaste veckorna har jag märkt att visa spels "slutar svarar" och visa öppnar inte alls. Igår slog det till igen och då svarade inget. Efter otaligt många omstarter så bestämde jag mig för att använda w10 och installera om filerna. Det började bra men under installationen så låste datorn sig. Startade om. Fungerade fortfarande inte. Den bara låste sig/ ibland och loppade andra gånger.
Kollade med boot ordning, såg ut som det skulle. Men sen testade jag dra ut min SSD och min HDD var kvar istället, som om du "mixat ihop"? hursomhelst gick det hel fint att formatera ur SSD via w10 installationen och installera w10. Startar utan problem nu.
Här är grejen, när jag kopplar in HDD igen så vill inte w starta alls. Det snurrar som den ska på loading screen men sen blir skärmen blå.
Drar jag ur den igen så funkar datorn och ssd som den ska. Ska tillägga att HDD inte syndes på "Den här datorn" eller i Bios förrens jag byte Sata uttag.

Så till hjälpen..Kan jag komma åt denna HDD och rädda saker jag har sparat ? Och om inte...Kan jag komma in och lyckas formatera denna HDD ? Med tanke på att den visas nu i bios..och står hur mycket Minne som finns etc så borde den väl inte vara trasig ?

Kanske låter lite luddigt..men fråga om det är något ni undrar.

Tack på förhand!

/Rasmus

Kan rekommendera

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det är självklart ett alternativ men är lite nyfiken på om den är körd eller om det finns något man kan göra med den ? Måste jag formatera den och går det ens ? Testade koppla in hdd igen och det är samma sak.. efter loading screen så blir skärmen bara bli igen .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver inget om du har koll på dina bootloders, jag antar att det finns 2 för du har väl haft win 7 på hdd och sedan monterat en ssd ? , ssdn verkar ju starta ensam så den måste innehålla en bootloader och har du nån gång i tiden kunnat boota från hddn med win 7 har den också en.
När du kopplar om enheter bland sataportarna kan du påverka vilken bootloader som används, oftast tar moderkortet bootloadern på sataporten med lägst nummer om man inte angivit annat och man bör alltid kolla upp det om det finns minsta möjlighet till att man använder en oönskad bootloader vilket ibland händer när man ändrat nått med lagringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trasig SATA kabel, Trasig SATA port eller trasig disk. Dom är ökända för att kunna orsaka startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Testa med en annan SATA kabeln i en annan SATA port. Byt strömkabeln för att utesluta att den orsakar fel.

USB adapter kan funka bättre om disken håller på att gå sönder. Men man har ofta bara ett begränsat antal försök innan felet bli värre. Om den inte syns i Windows med USB adaptern så kan du kolla om den finns i diskhanteraren. Gör fönstret större och kolla hur det ser ut i den nedre halvan av fönstret också.

Högerklicka på Dator / Hantera / Diskhanteraren.

Edit:
Om man ändå ska formatera en disk så bör man passa på att ta bort alla partitionerna disken det gäller. Tar bara några sekunder extra och krävs för att lösa fel där det INTE räckte att bara formatera.

Man ska bara ha 1 disk kopplad när Windows installeras. Annars kan den lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Det kan leda till problem senare. Start tiden kan också bli längre när ena disken är SSD och andra är HDD.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Slängde ett öga på datorn idag när jag kom hem. Var precis som förut. Så ja kopplade ur SSD och testade bara ha HDD + W10 USB ikopplat och då lyckades jag komma åt Cmd och rensa HDD. Så disken dyker upp som "Den här datorn" och på Disk hanteraren vilket är bra.
Problemet nu är att även fast jag har Min SSD på prio i boot, över min tomma HDD så verkar något gå tokigt. Den fast på loadingscreen med den blåa flaggen i ca 1 minuter..sedan kommer laddnings cirkeln upp och snurrar i ca 3 minuter. Sedan kommer det " tryck på valfri tangent för att avbryta disk reperationen" eller något liknande. Trycker jag någonstans start den från SSD precis som vanligt och allt verkar frid och fröjd. Men hur går jag väga för att få SSD att boota direkt utan strul ? Är det något I bios som är tokigt ? eller kan det vara så att HDD fortfarande är defekt även fast jag formaterat den/tagit bort windows.
Tacksam för flera bra svar då jag börjar bli tokig.

/Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Tack för alla svar! Slängde ett öga på datorn idag när jag kom hem. Var precis som förut. Så ja kopplade ur SSD och testade bara ha HDD + W10 USB ikopplat och då lyckades jag komma åt Cmd och rensa HDD. Så disken dyker upp som "Den här datorn" och på Disk hanteraren vilket är bra.
Problemet nu är att även fast jag har Min SSD på prio i boot, över min tomma HDD så verkar något gå tokigt. Den fast på loadingscreen med den blåa flaggen i ca 1 minuter..sedan kommer laddnings cirkeln upp och snurrar i ca 3 minuter. Sedan kommer det " tryck på valfri tangent för att avbryta disk reperationen" eller något liknande. Trycker jag någonstans start den från SSD precis som vanligt och allt verkar frid och fröjd. Men hur går jag väga för att få SSD att boota direkt utan strul ? Är det något I bios som är tokigt ? eller kan det vara så att HDD fortfarande är defekt även fast jag formaterat den/tagit bort windows.
Tacksam för flera bra svar då jag börjar bli tokig.

/Rasmus

Kan vara att Windows är korrupt. Har sätt liknande problem som lösts med en fresh Windows install. Så om det inte är fel på hårddiskarna kan det vara Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Tack för alla svar! Slängde ett öga på datorn idag när jag kom hem. Var precis som förut. Så ja kopplade ur SSD och testade bara ha HDD + W10 USB ikopplat och då lyckades jag komma åt Cmd och rensa HDD. Så disken dyker upp som "Den här datorn" och på Disk hanteraren vilket är bra.
Problemet nu är att även fast jag har Min SSD på prio i boot, över min tomma HDD så verkar något gå tokigt. Den fast på loadingscreen med den blåa flaggen i ca 1 minuter..sedan kommer laddnings cirkeln upp och snurrar i ca 3 minuter. Sedan kommer det " tryck på valfri tangent för att avbryta disk reperationen" eller något liknande. Trycker jag någonstans start den från SSD precis som vanligt och allt verkar frid och fröjd. Men hur går jag väga för att få SSD att boota direkt utan strul ? Är det något I bios som är tokigt ? eller kan det vara så att HDD fortfarande är defekt även fast jag formaterat den/tagit bort windows.
Tacksam för flera bra svar då jag börjar bli tokig.

/Rasmus

Finns fel som krävt att man också tog bort alla partitioner på disken det gällde för fixa fel där det INTE räckte att bara formatera och installera om.

Om du lyckas starta datorn med disken kopplad så kan du kolla hur det ser ut i diskhanteraren i nedre halvan av fönstret. Där kan man också tar bort partitioner på lagringsdiskar. Windows disken får man starta datorn från USB/DVD och göra det.

Höger klicka på Dator / Hantera / Diskhanteraren / nedre halvan av fönstret

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar om. Annars lägger/använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Vilket leder till problem senare. Kan också vara ett av flera skäl till att vissa datorer med SSD tar dubbelt så lång tid att starta jämfört med deras kompis identiska dator som installerade Windows på rätt sätt och valt i bios exakt vilket disk datorn ska starta från.

Testa koppla disken med andra SATA och strömkablar. Testa de andra SATA portarna på moderkortet. Trasig disk, SATA kabel eller trasig SATA port som en kabeln kopplat till är alla ökända för att kunna orsaka startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm. För mig var det en trasig ström kabel från nätagget som orsakade fel.

USB adaptern kan funka bättre om disken håller på att gå sönder. Dock så har man ofta bara ett begränsat antal försök innan felet blir värre.