Förmånsbeskattning av Biltull i Sthlm/Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Stackare där som inte får lite personliga avdrag på skattekostnaderna, och tvingas bege dig ut i lagens gråzon för att inte betala samma andel som alla oss andra, trots att vi alla vet att du är värd lite mer.

Som sagt, jag kör inte ens bil i jobbet. Men förstår dom som gör det. Det är ju snarare så att dom som inte utnyttjar möjligheterna förlorar på det?

Jag borde ju egentligen vara glad som ni andra stackare då, men som tidigare talare i tråden har nämnt så har jag föga förhoppning på att denna skatten kommer göra någon reell skillnad på t ex buss/tågtrafik.

Men det är kul att så många gillar att betala skatt!

Skrivet av Aktsu:

Visst går det snabbt men det är ju egentligen problem för företagen som måste klara av att hantera detta i system och rutiner, för privatpersonen går det ju snabbare att ställa om ifall de inte vill behöva förmånsbeskattas, de behöver bara åka till jobbet på annat vis.

Förvisso, men t ex så är då trängselskatten en förmån dom förhandlat sig till.
Då ska det istället förhandlas till att bli till lön, annars går ju personen i fråga i förlust.

Kör man inte heller längre bilen till jobbet, så ska den säljas. Är det nån form av leasing eller liknande kanske inte det är så lätt.
Då sitter man helt plötsligt på en avbetalning på bilen och behöver utöver det pröjsa för alternativt färdmedel. Förvisso med tanke på hur billigt SL-kortet är så borde det nog gå på ett ut mot bensinpengarna.

Absolut i-lands/lyxproblem, men jag kan ändå tycka att en lite bättre heads up än 3 månader hade varit schysst.

Sist men inte minst tror jag detta är ett icke-problem. Dom flesta lär antingen få förmånsbeskattningen betald av jobbet, alternativt gillar dom läget och betalar. Bilen är nog bland det sista folk ger upp.

Permalänk
Medlem

Bara att njuta av ännu en skatt. Våra finansministrar brukar ju påminna oss om hur roligt det är att skatta. Tex tänker staten redan på risken med elektrifiering av bilarna och har börjat utreda en kilometerskatt på personbilar.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/09/elbilar-ivl-och-chalmer...

Permalänk
Inaktiv

Jag pendlar 18 mil med egen bil till jobbet varje dag och du grinar över att du ska få betala 500kr i månaden när du får en bil genom jobbet? Eller har ja missat något?

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaravgiften kom för att vi var överens om att avstå lön, i gengäld skulle företagen betala in skatter om vi blir sjuka, arbetslösa etc. För i Sverige så hjälps vi åt, inte genom egna försäkringar. Sedan 2007 fram till 2014 har man trixat med det sociala biten och istället har man fått betala till statsbudgeten (t.ex. jobbskatteavdrag) och allt mindre har gått till det som det var avsett till(sjukförsäkring, pensioner, arbetsskador, arbetslöshet etc). Ett ganska finurligt knep av dåvarande finansminister som inte rörde totalen i avgiften. Så i princip har alla varit med och betala sin egna skattesänkning genom ett mindre inflöde till välfärden.
Men det var det väl värt?

Finns mycket att grotta sig i.

(lite offtopic, men flera inlägg är om arbetsgivaravgiften).

*edit* Stavfel

Stavfel
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Jag pendlar 18 mil med egen bil till jobbet varje dag och du grinar över att du ska få betala 500kr i månaden när du får en bil genom jobbet? Eller har ja missat något?

Nu ska vi se. Jag förbrukar ungefär 0,4 liter milen.

1 liter = 13 kronor ungefär.

13*0,4 = 5,2 kr.

Jag betalar 6 kr i förmånsvärde per mil. Alltså mer i förmånsvärde än vara själva bensinen kostar. Vad jag gnäller om? Att jag får betala 500 kr mer i månaden med nettopengar för ännu en sosse-skatt. Dessutom betalar företaget sociala på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Nu ska vi se. Jag förbrukar ungefär 0,4 liter milen.

1 liter = 13 kronor ungefär.

13*0,4 = 5,2 kr.

Jag betalar 6 kr i förmånsvärde per mil. Alltså mer i förmånsvärde än vara själva bensinen kostar. Vad jag gnäller om? Att jag får betala 500 kr mer i månaden med nettopengar för ännu en sosse-skatt. Dessutom betalar företaget sociala på det.

Du har ingen aning om vad det kostar att äga en bil och betala för kalaset. Det hör jag. Sluta gnäll och var tacksam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Du har ingen aning om vad det kostar att äga en bil och betala för kalaset. Det hör jag. Sluta gnäll och var tacksam.

Kalaset? Vi diskuterar kostnad per mil. Inte inräknat värdeminskning etc.

Jag har ett företag och betalar för hela kalaset. Så jag betalar båda vägar, om man säger så.

Permalänk
Avstängd

@oouhdawg: alltså du kommer få betala 500 kronor extra varje månad? ajaj va jobbigt, själv har man pendlat 10 mil dagligen i tio år, så dom där 500 måste verkligen svida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Sedan 2007 fram till 2014 har man trixat med det sociala biten och istället har man fått betala till statsbudgeten (t.ex. jobbskatteavdrag) och allt mindre har gått till det som det var avsett till(sjukförsäkring, pensioner, arbetsskador, arbetslöshet etc). Ett ganska finurligt knep av dåvarande finansminister som inte rörde totalen i avgiften. Så i princip har alla varit med och betala sin egna skattesänkning genom ett mindre inflöde till välfärden.
Men det var det väl värt?

Den sänkta skatten ökade initiativet för att jobba och ökade därmed totala skatteuttaget trots den sänkta skatten. Ökad skatt kan däremot ge en totalsänkning av skatteintäkterna. Tex tar läkare ledigt istället för att jobba extra då skatten på extrajobb är så hög. Hjälper inte direkt den havererade sjukvården?

Permalänk
Inaktiv

Sverige kallas inte för skatteparadis i världen för inget. Skatteparadis är lika med ett paradis för de som älskar skatt och kan ej få nog av det.

Bortsett från detta så ska självklart alla bilister behandlas lika, åker man privat så ska man betala samma skatt för kostnader som alla andra. Kör man i tjänst med privat bil så blir det lite komplicerat då man såklart inte ska betala skatt på trängelavgift, men borde inte arbetsgivaren kunna dra av momsen.

Huruvida bilen är en tjänstebil eller inte ska självklart vara ointressant.

Permalänk
Avstängd

Du ska se att förmånsvärden på bilar kommer gå upp ordentligt nu när också fordonskatten ska höjas rejält.
http://teknikensvarld.se/chockhojd-skatt-for-nasta-alla-bilar...

För 10 år sen så skulle alla köpa en etanolbil och man fick bidrag för detta. Samma sak var det med miljödiesel som släppte ut mindre än en viss nivå. Nu när tillräckligt många köpt dessa bilar och politikerna vill att man ska köpa elbil så lägger man enorma skatter på de äldre bilarna.
Vad händer om fem år när inte elbilen var så miljövänlig eller nåt annat.
Antingen hittar de på någon avgift för detta eller så fördubblas elpriset helt enkelt.
Måste vara skönt att vara politiker och kunna åka taxi överallt och slippa dessa nya avgifter de själva kommer på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är så tröttsamt att dom som arbetar och skapar något i samhället, läs företagare och dess anställda, ska skattas till döds. Det är redan tillräckligt höga skatter ackumulerat.

Politiker är en överklass i sig, dom har gott om förmåner, lägenhet, resor, mat, och en riktigt bra lön med extremt positiv löneutveckling och pensioner trots att dom inte har närvarokrav osv som en normal dödlig har.

Det är så korrumperat och sorgligt så det enda jag känner är maktlöshet och en likgiltighet inför det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Den sänkta skatten ökade initiativet för att jobba och ökade därmed totala skatteuttaget trots den sänkta skatten. Ökad skatt kan däremot ge en totalsänkning av skatteintäkterna. Tex tar läkare ledigt istället för att jobba extra då skatten på extrajobb är så hög. Hjälper inte direkt den havererade sjukvården?

Problemet är att man trixade så istället för brukliga c:a 28% till just socialförsäkringar etc, justerades ner till runt 20%, alltså var totalen inte nämnvärt förändrad. Så istället för runt 4% i "vanlig" som politiker kunde leka runt med till runt 10% Man bytte alltså sin inbetalade avgift som var öronmärkt till bland annat vården, till att få tillbaka ett avdrag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@oouhdawg: alltså du kommer få betala 500 kronor extra varje månad? ajaj va jobbigt, själv har man pendlat 10 mil dagligen i tio år, så dom där 500 måste verkligen svida.

Ja antingen det eller 6000 per år. Tycker du inte 6000 netto per är år ganska betydande? Bra inställning till pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du ska se att förmånsvärden på bilar kommer gå upp ordentligt nu när också fordonskatten ska höjas rejält.
http://teknikensvarld.se/chockhojd-skatt-for-nasta-alla-bilar...

För 10 år sen så skulle alla köpa en etanolbil och man fick bidrag för detta. Samma sak var det med miljödiesel som släppte ut mindre än en viss nivå. Nu när tillräckligt många köpt dessa bilar och politikerna vill att man ska köpa elbil så lägger man enorma skatter på de äldre bilarna.
Vad händer om fem år när inte elbilen var så miljövänlig eller nåt annat.
Antingen hittar de på någon avgift för detta eller så fördubblas elpriset helt enkelt.
Måste vara skönt att vara politiker och kunna åka taxi överallt och slippa dessa nya avgifter de själva kommer på.

Bra inlägg, jag håller med om att staten saknar en röd tråd i det som de gör. Oftast tom tvärtom.

Exempelvis så införs trängselskatt för att minska mängden bilar på vägarna samtidigt som man subventionerar folk att köpa "miljöbilar" med upp till 60000kr.

Ett annat exempel på samma sak är att staten vill få bort alla smutsiga bilar från gatan, då betalar man upp till 60000kr för att folk ska köpa nya "miljöbilar". Problemet är bara att de som kör de smutigaste bilarna aldrig kommer att ta del av subventionen då detta endast kommer att gälla väldigt dyra nya bilar som övre medelklassen kommer att kunna välja dvs politikernas kompisar och närhet.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Om man ser på skattetabeller så skiljer det mycket till tex Stockholms fördel så att det kommer kosta någon krona mer i vägtullar när det finns en väl utbyggd kommunaltrafik som är billig och effektiv tycker jag är helt rättvist. Kan ju bara säga när jag bodde i Sollentuna och hade skattetabell 30 sen när jag flyttade till norrbotten igen så hamnade jag på skattetabell 34 vilket skiljer en hel del men ingen här uppe gnäller som om att pendla med bil till jobbet trots att man kör 10-15mil/dag för att arbeta och man får ett futtigt avdrag på deklarationen som inte ger kostnaden rättvisa i det närmaste med reparationer och service på fordonet samt slitdelar däck, rutor osv.
Att vissa ens kör bil i Stockholms centralort till jobbet som inte arbetar som hantverkare eller liknande där man behöver verktyg eller material för att utföra ett arbete är ju ett skämt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Företaget betalar biltullen till staten. Sedan skall brukaren av bilen betala förmånsvärde för detta till staten. Varje passage tjänar alltså staten ännu mer på.
Hur kan det vara logiskt?
Borde det vara bättre att vi som har bilförmån etc betalar dessa pengar till företaget?

Betyder detta att vi som i tjänsten nyttjar bilar genom företaget måste skriva varje gång vi passerar en tull om detta med?

Sedan är det väldigt intressant att vissa tycker att det är bra att Stockholm/Göteborg skall finansiera sina egna vägar men resten av Sverige skall det räcka med vägskatt.
Bor själv på landet men pendlar till Stockholm nästan varje dag. Visst asfalten är i sämmre skick än vad den för det mesta är i Stockholm ute hos mig. Men vägnätet är ifall dimensionerat för trafiken som åker där utan att skapa köer.
Tänk om Sverige kunde lägga ner de nödvändiga resurser som krävs för att göra ex Stockholm till likställd köfri stad som de flesta andra städer i Sverige är.
Själv köar jag nog en 4-10 timmar i veckan vilket bidrar till massor med skatteintäkter i form av lön och diesel bara att sitta still.

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll vad som händer teknik mässigt, slutsumman som måste in till Staten kommer öka, så nya skatter måste in. Om oljan försvinner, så måste ju summan hämtas ifrån det som ersätter, elen.

För oss flesta så innebär sänkingar/höjningar i bästa fall ett 0-krone spel, men det händer sällan.

Fast det som fortfarande driver mig till vansinne, om man inte vill ha bilar i Stockholm, FIXA LOKAL TRAFIKEN SÅ MAN KAN KOMMA I TID TILL JOBBET NÄR MAN ANVÄNDER DEN! FÖR I !"#!"¤%".

Jag köpte en bil för att SL inte klarade av att köra trafiken mellan 3 stationer i tid, enligt tabell. Tidigare tåg går inte att tag, då jag tog första morgon pendeln, visst, nattbussen finns, men man ska inte behöva åka 0350 hemifrån för att vara på jobbet 0615 20 km bort. Droppen var en vecka när tåget inte kom alls på morgonen, ingen information, inga utrop, inget svar ifrån SL.

Varje gång man ska ta pendeln in till "storstaden" ser man till att ta ett tidigare tåg, för man vet hur det funkar. Ska vi kunna lita på lokaltrafiken krävs mycket bättre träffsäkerhet på tidtabellerna.

Så där tycker jag de saknar röda tråden, visst, minska biltrafiken, är väl ingen dum ide, men lokaltrafiken är ju under all kritik, vilket man måste förbättra om folk ska kunna lita på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ten:

@oouhdawg: Om man ser på skattetabeller så skiljer det mycket till tex Stockholms fördel så att det kommer kosta någon krona mer i vägtullar när det finns en väl utbyggd kommunaltrafik som är billig och effektiv tycker jag är helt rättvist. Kan ju bara säga när jag bodde i Sollentuna och hade skattetabell 30 sen när jag flyttade till norrbotten igen så hamnade jag på skattetabell 34 vilket skiljer en hel del men ingen här uppe gnäller som om att pendla med bil till jobbet trots att man kör 10-15mil/dag för att arbeta och man får ett futtigt avdrag på deklarationen som inte ger kostnaden rättvisa i det närmaste med reparationer och service på fordonet samt slitdelar däck, rutor osv.
Att vissa ens kör bil i Stockholms centralort till jobbet som inte arbetar som hantverkare eller liknande där man behöver verktyg eller material för att utföra ett arbete är ju ett skämt.

Jag åker 4 mil till jobbet och 4 mil hem. Tumba till Bromma. Vad skulle du säga om dom satte en tull uppe i norrbotten där dom lägger till 35 kr enkel passage?

Jag jobbar med kundmöten och leveranser inom hantverkarbranschen och majoriteten som åker förmånsbilar är just hantverkare.

Dom morsor som sitter i deras nya volvo v90 på sitt spa-företag och kör runt barnen på dagarna är väldigt få

Men sätt upp en tull i varje liten stad på 35 kronor för att ta sig till jobbet så vill jag se er åka buss dom 15 milen varje dag. För det är ungefär så vi har det här utanför tullarna. Buss en gång i halvtimmen som ska matchas med pendeltåg som inte fungerar 30% av vintertiden.

Permalänk

Man får väl återgå till rena tjänstefordon som är parkerade på företaget innan och efter jobbet?
Så får folk stå för sitt eget åkande helt och hållet. Åkande säljare får väl kvittera ut en egen bil och få extra ersättning från företaget?
Aldrig riktigt förstått det där med att företaget skulle stå för något jag använder privat förutom gymkort som är en vinst för företaget om man använder det.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Man får väl återgå till rena tjänstefordon som är parkerade på företaget innan och efter jobbet?
Så får folk stå för sitt eget åkande helt och hållet. Åkande säljare får väl kvittera ut en egen bil och få extra ersättning från företaget?
Aldrig riktigt förstått det där med att företaget skulle stå för något jag använder privat förutom gymkort som är en vinst för företaget om man använder det.

Så ditt alternativ är att ha 2 bilar?

Anledningen att man har en förmånsbil är just för att slippa ha 2 bilar, samtidigt så kan det vara så att platsen imorgon är okänd för mig. Jag vet mao inte vart jag ska på morgonen och måste därmed ha bilen med mig. Kanske ska jag till Södertälje, Sollentuna, Kontor, Lager?

Ska jag åka över 1 timma 15 min med pendeltåg buss och tvärbana till jobbet för att sen ta bilen till Södertälje?

Jag vet inte vad det är för fel i tankarna hos folket, men tror folk på riktigt att man har EN arbetsplats?

Det är BARA kontorsnissarna i innerstan som har det. Folk utanför har ofta flera olika arbetsplatser och behöver ha förmånsbil, allt funkar inte med elcyklar och blommor.

När personers syn börjar driva från realismen så måste man börja fundera på vad som fan har hänt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naren:

Bra inlägg, jag håller med om att staten saknar en röd tråd i det som de gör. Oftast tom tvärtom.

Exempelvis så införs trängselskatt för att minska mängden bilar på vägarna samtidigt som man subventionerar folk att köpa "miljöbilar" med upp till 60000kr.

Ett annat exempel på samma sak är att staten vill få bort alla smutsiga bilar från gatan, då betalar man upp till 60000kr för att folk ska köpa nya "miljöbilar". Problemet är bara att de som kör de smutigaste bilarna aldrig kommer att ta del av subventionen då detta endast kommer att gälla väldigt dyra nya bilar som övre medelklassen kommer att kunna välja dvs politikernas kompisar och närhet.

Jag vet inte om politikerna är i maskopi med bilsäljarna och biltillverkarna då de mer eller mindre tvingar folk att köpa en ny bil med en intervall på 3-5 år pga att de ändrar inriktning på deras miljöpremie och straffskatt.
Jag har en bra inkomst och just nu tjänstebil men skulle aldrig i mitt liv lägga mellan 300 - 700 tkr för att få en ny bil. Ska man dessutom ha en ny elbil så är det antingen en pyttebil eller så är det den övre delen av detta prisintervall som gäller. De pengarna använder jag gärna på annat om jag nu hade dem. Jag skulle max lägga 75 tkr på en bil men med tanke på att jag åker så lite privat så skulle nästan det vara mycket också. Det blir dyra milkostnader då man nu också ska betala en skatt som är helt hutlös.

Jag tror att de helt enkelt har dimensionerat ringleden runt Stockholm för snålt IGEN, exakt samma sak var det med södra länken. Men istället för att säga det rakt ut så straffar de bort oss bilburna så vi helt enkelt inte har råd att ha bil och ringleden istället kommer vara rätt dimensionerad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ja antingen det eller 6000 per år. Tycker du inte 6000 netto per är år ganska betydande? Bra inställning till pengar.

När vi pratar om skatter i allmänhet så är svängningar på 6k per år inte speciellt mycket. Jag skulle t.ex. få 1-2k extra skatt per månad om jag flyttade till många andra kommuner runt Stockholm (Järfälla, Sundbyberg, Botkyrka med flera) istället för Stockholms kommun. Hade nivån varit densamma som 2006 hade jag betalat många tusenlappar mer per månad i skatt så det svänger ganska kraftigt. Pratar vi dessutom om vad nyare bilar kostar så är det ju väldigt lite i sammanhanget när bilkostnaden ökar med 6000 kr per år.

För övrigt är det ju inget större problem för de flesta, är man anställd på ett företag så kan man förhandla sig till att de kompenserar upp lönen för att möta denna förmånsbeskattning så nettoeffekten blir 0, väldigt vanligt att företagen står för förmånsskatten på det viset.

Har man ett eget bolag utan anställda så har man ju oftast "kontoret i hemmet" vilket gör att alla resor blir tjänsteresor vilket innebär att man aldrig behöver förmånsbeskattas. Har man istället ett större bolag med lite anställda och kontor så lovar jag att detta är inget man kommer oroa sig för då denna lilla höjning försvinner i bruset av alla andra skatter som skall betalas och rör på sig.

Skrivet av Triton242:

Företaget betalar biltullen till staten. Sedan skall brukaren av bilen betala förmånsvärde för detta till staten. Varje passage tjänar alltså staten ännu mer på.
Hur kan det vara logiskt?
Borde det vara bättre att vi som har bilförmån etc betalar dessa pengar till företaget?

Det är ju ingen större skillnad egentligen, antingen får du betala inkomstskatt med mera på pengarna och betala med nettopengar, eller så får företaget betala och sen förmånsbeskattas man. Det är ju det som är hela idén med förmånsbeskattning, att man inte skall tjäna på att få ut pengar på andra sätt än lön.

Permalänk

@oouhdawg:

Hur många bilar hade företaget haft i teorin? om det är 200 som jobbar på företaget, hur många är ute och åker precis varje dag?
Och hur många ärenden är inom samma stad? Perfekt tillfälle för företaget att ha elbils-pool.
Samt, detta kan ju helt klart leda till mindre fysiska möten, och mer effektiva möten.
Fysiska möten ibland för att ta i hand, och sedan möten via webcam och Skype när folk lär sig använda det ordentligt och se möjligheterna.
Dom mötena har dessutom en tendens att vara sanslöst mycket effektivare.

Och av dom hantverkare jag känner är det väldigt få som vill ta hem jobb-bilen på kvällen om dom inte temporärt jobbar på helt fel sida av stan.

Mina arbetsplatser är från Göteborg -> Halmstad -> jönköping

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Åja, du kan klaga bäst du vill men sanningen är att det är en förmån och som sådan så betalas den förmånen av skattepengar eftersom bilförare själva inte skattar på den förmånen.

Nu sätts den på de som kör i området istället. Precis som det ska vara.

Man kan tycka vad man vill om denna "fömån" men den betalas inte med skattepengar, den betalas idag av arbetsgivaren. Om sanningen skall fram...

"Förmån" är en godtycklig benämning på någon som staten vill beskatta men inte vet hur det skall rättfärdigas på annat sätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan tycka vad man vill om denna "fömån" men den betalas inte med skattepengar, den betalas idag av arbetsgivaren. Om sanningen skall fram...

"Förmån" är en godtycklig benämning på någon som staten vill beskatta men inte vet hur det skall rättfärdigas på annat sätt.

Nja, förmån är ju precis vad det heter, en förmån som arbetstagaren får genom att arbetsgivaren betalar något som egentligen faller på arbetstagaren. Förmånen är helt enkelt att arbetstagaren inte behöver använda nettopengar till att betala något som alla andra betalar med nettopengar. Det är i princip som att arbetstagaren fått förmånen istället för lön vilket gör att man skall ta upp den till beskattning som om den vore lön.

Om vi inte hade förmånsbeskattning skulle vi som sagt se mycket lägre löner (och mycket lägre skatteintäkter) men mycket lyxbilar, bostäder och massa annat betalas av arbetsgivare istället.

Vad tar jag helst, en bil för 15k i månaden (med alla omkostnader) som arbetsgivaren betalar mig eller 15k extra bruttolön där staten tar 8k+ av pengarna? Räknar vi dessutom in att de slipper arbetsgivaravgift om man inte behöver ta upp sådana saker till beskattning är det ännu mer på bilen jag skulle kunna få. Dvs antingen tar jag mina mindre än 7k nettopengar och köper en Golf eller så får jag något betydligt roligare för samma kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, förmån är ju precis vad det heter, en förmån som arbetstagaren får genom att arbetsgivaren betalar något som egentligen faller på arbetstagaren. Förmånen är helt enkelt att arbetstagaren inte behöver använda nettopengar till att betala något som alla andra betalar med nettopengar. Det är i princip som att arbetstagaren fått förmånen istället för lön vilket gör att man skall ta upp den till beskattning som om den vore lön.

Om vi inte hade förmånsbeskattning skulle vi som sagt se mycket lägre löner (och mycket lägre skatteintäkter) men mycket lyxbilar, bostäder och massa annat betalas av arbetsgivare istället.

Vad tar jag helst, en bil för 15k i månaden (med alla omkostnader) som arbetsgivaren betalar mig eller 15k extra bruttolön där staten tar 8k+ av pengarna? Räknar vi dessutom in att de slipper arbetsgivaravgift om man inte behöver ta upp sådana saker till beskattning är det ännu mer på bilen jag skulle kunna få. Dvs antingen tar jag mina mindre än 7k nettopengar och köper en Golf eller så får jag något betydligt roligare för samma kostnad.

Jag förstår förmånsbeskattningens existensberättigande rent allmänt.

Nu är det så att många förmånsbilar är sk personalbil, dvs dessa finansieras av löntagaren - och i många fall med bruttolön vilket påverkar den pensionsgrundande inkomsten. Är det en förmån att behöva en bil i tjänsten och samtidigt bli påsatt i båda hålen? "Sanningen" är med andra ord lite mer komplicerad och mångbottnad än vad trångsynta MP:are försöker få det till.

Ursäkta min infantila retorik. Ditt inlägg förtjänar mer respekt än så men jag måst dessvärre fokusera på lite annat just nu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

@oouhdawg:

Hur många bilar hade företaget haft i teorin? om det är 200 som jobbar på företaget, hur många är ute och åker precis varje dag?
Och hur många ärenden är inom samma stad? Perfekt tillfälle för företaget att ha elbils-pool.
Samt, detta kan ju helt klart leda till mindre fysiska möten, och mer effektiva möten.
Fysiska möten ibland för att ta i hand, och sedan möten via webcam och Skype när folk lär sig använda det ordentligt och se möjligheterna.
Dom mötena har dessutom en tendens att vara sanslöst mycket effektivare.

Och av dom hantverkare jag känner är det väldigt få som vill ta hem jobb-bilen på kvällen om dom inte temporärt jobbar på helt fel sida av stan.

Mina arbetsplatser är från Göteborg -> Halmstad -> jönköping

Vi har möten på i stort sätt samtliga byggen i Stockholm dagligen. Dvs vi har flera tusen ställen att åka till när tid finns. Dagliga leveranser dessutom.

Demonstrera maskiner, byta ut trasiga, skicka på reparation etc etc.

El-bilspool... Bensin är den billigaste kostnaden vi har per bil idag. Det dyraste är bilen och tullarna. Sen alla andra trevliga kostnader som tillkommer i form av skatt.

Men bensin är ju en piss i havet mot alla övriga kostnader runt bilen hos företag.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Skillnaden är ju att du blir "mätt av mat" medan passagen i biltullen inte ger dig någon direkt vettig tillfredsställelse. alltså är det inte direkt en förmån att få äran att vara tvungen att passera den.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Och landsbyggden fullständigt matar in råvaror till Stockholm. Kanske detta skulle upphöra också? Tänk lite längre än på din egen plånbok kanske. Vad hände med en för alla och alla för en?

klart att det ska vara lokalproducerat. gå in i en matbutik och bli *imponerad av hur mycket som är från sverige.. gärna lokalt.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"