Permalänk
Medlem

Letar efter supertunn kabel

Hej,

letar efter supertunn kabel till ett moddningsprojekt, helst mjuk/flexibel. Liknande den på bilden här:

Fattar dock inte riktigt vad man ska söka på? Den typen av kabel verkar inte finnas på t.ex. Kjell eller Claes. Kanske finns på ELFA men när man inte kan termerna är det inte lätt att söka...

Tacksam för tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa electrokit.se, lite som ELFA, men mer inriktad mot hobby/konsument. ELFA är primärt b2b.

Permalänk
Medlem

Ledarna från en datakabel kanske?

Permalänk
Medlem

Skulle nog kika på virtråd till den sortens ändamål. Den är enkelkardelig, men i och med att den är så klen, så bör det inte innebära några problem.

Det finns annars jäkligt klen flerkardelig kopplingstråd. Du kan ju ändra i filtrena om du tycker 36 AWG är för klent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

ledarna från telekabel är rätt små, eller vill du ha RIKTIGT tunna små så kan du dissikera en hörlurs kabel. dom är så tunna att dom saknar tradiotinell isolering men är isolerade av någon form av färg som du får skrapa av om du ska löda dom, lite meckigt men funkar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://m.conrad.se/Fl%E4tad-kabel-Conrad-Components-LiFY-1-x...

Kanske inte tillräckligt tunn, 0.05m2

Annars googla de märkena här
http://www.kobakant.at/DIY/?p=514

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ledarna från telekabel är rätt små, eller vill du ha RIKTIGT tunna små så kan du dissikera en hörlurs kabel. dom är så tunna att dom saknar tradiotinell isolering men är isolerade av någon form av färg som du får skrapa av om du ska löda dom, lite meckigt men funkar.

Det räcker med att blåsa på ordentligt med tempen på lödkolven, säg 350 grader eller så, och hålla trådändan i tennsmältan några sekunder, så smälter lacken bort, och änden blir förtent

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips och engagemang här, tack tack!

Skrivet av kaput:

Skulle nog kika på virtråd till den sortens ändamål. Den är enkelkardelig, men i och med att den är så klen, så bör det inte innebära några problem.

Det finns annars jäkligt klen flerkardelig kopplingstråd. Du kan ju ändra i filtrena om du tycker 36 AWG är för klent.

Tack! Flerkardelig AWG36 verkar vara mycket lik kabeln på bilden skulle jag gissa... Men, jag behöver 3 olika färger och vill inte betala 1000kr på ELFA för 90m kabel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det räcker med att blåsa på ordentligt med tempen på lödkolven, säg 350 grader eller så, och hålla trådändan i tennsmältan några sekunder, så smälter lacken bort, och änden blir förtent

tack det ska jag testa nästa gång jag behöver löda dom små irriterade jäklarna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hitta någon linning och linda upp från en liten motor eller transformator, lite svårt med olika färger bara...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om någon annan hittar den här tråden, har hittat den här nu - https://www.conrad.se/Lindningstr%e5d-Conrad-Components-Wire-...

ytterdiameter: 0.13mm... Det är tunnt det. Får se om den brinner upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att tänka på när man går ner i diameter finns chansen att kabeln brinner upp.

Permalänk
Medlem

Tips, för att få bort lacken på enkardeliga kablar så fungerar inte alltid lödkolv. Det beror på lacken men testa lödkolv först för det är enklaste alternativet. Skrapa med skalpell är värt att testa, fungerar bra på vissa som har mer plastigare lack (beter sig mer som vanlig kabel).

För mig fungerade det bra att bränna med tändare (gula delen av lågan) och sen omgående doppa i T-röd för att det inte ska hinna bilas ett oxidskikt på kopparen (då går det inte att löda). Tändaren kan även smälta/bränna upp kopparen och kabeln svalnar extremt fort när den är tunn så det gäller att vara snabb ned i T-röden utan att för den skull tända eld på allt. Notera att det inte alltid går att se lågan på T-röd som brinner men den är inte mindre varm för det...
Jag hade 0,125mm diameter på kardelen om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Om någon annan hittar den här tråden, har hittat den här nu - https://www.conrad.se/Lindningstr%e5d-Conrad-Components-Wire-...

ytterdiameter: 0.13mm... Det är tunnt det. Får se om den brinner upp.

ja du ska nog inte ösa på för många watt genom den tunnisen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows