Lenovo firar Thinkpads 25-årsjubileum med Thinkpad 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Du får det att låta som något ovanligt? I princip alla 13-14" på marknaden kör dual core processorer (U-serien).. Du måste I dagsläget komma upp till 15.6" för att få lite quadcore processorer tyvärr, detta ser dock ut att ändras inom snar framtid.

Kollar inte specs på andra laptops då samtliga på marknaden har leksakstangentbord. Detta är första laptopen på typ 5 år som jag över huvud taget kan överväga då den har ett vettigt tangentbord (iallafall till synes, det visar väl sig sen hur bra det faktiskt presterar). Men ok, vansinnigt att det är så. Quad Core-CPUer har ju funnits i evigheter. Vet att det rör sig om en low-power-modell här men 14" ser jag ändå som en större dator, inte en ultraportabel och då tycker jag det är en självklarhet att man får ÅTMINSTONE en mellanklass-CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Kan bara hålla med. Springer runt hela dagarna med min P50 i verkstäder och mötesrum. Ganska stor och tung, men grymt bra kvalité, prestanda och framförallt enorm batteritid. Klarar lätt en hel arbetsdag med CAD/CAM och lite annat utan att docka.

Min 3'e ThinkPad i jobbet, alla Lenovo och de är av lika fin kvalité som min gamla ThinkPad från tidigt -00 (IBM).
Lenovo som trots är Kinesiskt har anammat IBM's höga kvalité vilket jag tycker är positivt i dessa Kina-skräp-tider.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut är det så.

Den är dock lite mkt prestanda för vad jag behöver men det är inte helt fel med för mkt, jag fick nämligen 32GB i min och har som högst använt mig av typ 5GB

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kollar inte specs på andra laptops då samtliga på marknaden har leksakstangentbord. Detta är första laptopen på typ 5 år som jag över huvud taget kan överväga då den har ett vettigt tangentbord (iallafall till synes, det visar väl sig sen hur bra det faktiskt presterar). Men ok, vansinnigt att det är så. Quad Core-CPUer har ju funnits i evigheter. Vet att det rör sig om en low-power-modell här men 14" ser jag ändå som en större dator, inte en ultraportabel och då tycker jag det är en självklarhet att man får ÅTMINSTONE en mellanklass-CPU.

Det lär väll komma en 15w quad från Intel nästa generation va? Hur som haver så håller jag med dig. Det är synd att man inte klämmer in kraftigare processorer även i mindre datorer. Att skärmen är mindre är ingen ursäkt, det är bara att plussa på nån millimeter på tjockleken. I en 14" laptop ska det gå utmärkt, speciellt om man kan sätta dit en dgpu (som ingen verkar vilja ha!).

-skrivet på en 12,5" laptop med 35w CPU.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Det lär väll komma en 15w quad från Intel nästa generation va? Hur som haver så håller jag med dig. Det är synd att man inte klämmer in kraftigare processorer även i mindre datorer. Att skärmen är mindre är ingen ursäkt, det är bara att plussa på nån millimeter på tjockleken. I en 14" laptop ska det gå utmärkt, speciellt om man kan sätta dit en dgpu (som ingen verkar vilja ha!).

-skrivet på en 12,5" laptop med 35w CPU.

Vi får hoppas på det. Om inte annat ser ju Ryzen lovande ut, men vet inte hur pass strömsnåla dom kan göra dom. Då lär det väl bli 8C16T eller åtminstone 4C8T vilket känns lite mer aktuellt än 2C4T idag...

Skrivet av Triton242:

Då förstår du alltså inte att det är byggkvaliteten som skiljer en Thinkpad mfl tillverkares modeller som kostar mer än hemma maskinerna som man kan köpa billigare.
De är byggda för att tåla mycket fler och hårdare stötar, damm och ovarsamt användande än de billigare maskinerna. Behöver man inte den funktionen kan man som sagt köpa de billigare tex Acer alternativen. Sedan är det enorm skillnad på känslan tex i t-borden på de flesta tex Thinkpad modellerna mot billigare alternativ.

Yes, man sparar in pengarna i längden då maskinen snurrar på bra mycket längre än motsvarande budgetalternativ. Och under tiden får man bästa möjliga användarupplevelse tack vare den ergonomiska designen som prioriterar funktion och kvalité över utseende, samt goda möjligheter till uppgradering och lätt att skruva isär och mecka med (inget skräp som går sönder efter att man tagit isär den två gånger).