SNES Classic Edition använder samma hårdvara som NES Classic Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Och vilket värde har de 25 år gamla spelen? 100Kr tillsammans? 50Kr? Knappt det?

1600Kr för för exakt samma maskin med nytt plast skal och nya roms är ju löjligt. Halva priset var väl ok, en rolig grej att ha i vardagsrummet... nej, tycker det är för dyrt.

Ja precis, det är ju det som varje köpare får avgöra. För mig är det inte riktigt värt 1600.
Hade man kunnat köpa till fler spelpacks eftersom, kanske.

Som det är idag är jag mest intresserad av några klassiker som Mega Man X, Zelda, Ghouls n Ghosts, Super Metroid, Castlevania, Super Mario World. Resten är liksom bonus.

Det är ju trots all en retro-nostalgi-grej och inte en modern konsoll.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Låginkomsttagare? Företagsverksamheten är inget välgörenhetsprojekt. Skall man ha dessa låginkomsttagare i åttanke för allting man gö? Varfår låta ett företag gå med vinst, om man istället kan eliminera vinsten på en produkt, så att de sk. "låginkomsttagarna" har råd? Vem vill driva företag utan vinst?

Så du tycker alltså att det är helt okey att ta ockerpriser och regionsbestämma?

"Näe dubbla priset är inget problem, hur ska dom annars gå med vinst?".......

Jag förstår inte hur du tänker, nästa steg blir väl att vi får dubbelt så höga bränslepriser jämfört med kringliggande länder, vilket du inte verkar se något problem med, i och med hur du resonerar.
Men det är väl okey, för att kunna åka fordon är väl inget för en låginkomsttagare enligt dig?

Skälig vinst för skäligt arbete eller produkt, vad det är, får samhället diskutera och vara med och avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Låginkomsttagare? Företagsverksamheten är inget välgörenhetsprojekt. Skall man ha dessa låginkomsttagare i åttanke för allting man gö? Varfår låta ett företag gå med vinst, om man istället kan eliminera vinsten på en produkt, så att de sk. "låginkomsttagarna" har råd? Vem vill driva företag utan vinst?

Det är säkert jättebra. Elefanten i rummet är ju dock att det bara är i Sverige som den blir dubbelt så dyr, så det är inte "marknaden" som styr i det här fallet utan det verkar vara en medveten punktmarkering av låginkomsttagare från Bergsalas sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du tycker alltså att det är helt okey att ta ockerpriser och regionsbestämma?

"Näe dubbla priset är inget problem, hur ska dom annars gå med vinst?".......

Jag förstår inte hur du tänker, nästa steg blir väl att vi får dubbelt så höga bränslepriser jämfört med kringliggande länder, vilket du inte verkar se något problem med, i och med hur du resonerar.
Men det är väl okey, för att kunna åka fordon är väl inget för en låginkomsttagare enligt dig?

Skälig vinst för skäligt arbete eller produkt, vad det är, får samhället diskutera och vara med och avgöra.

Så du jämför en produkt som de flesta har ett visst behov av i ett modernt samhälle där det höga priset beror på att staten har lagt en ohyggligt hög skatt, med en retro spelkonsoll som mest är en rolig grej?

Du kan inte jämföra statens skatter med att ett företag vill göra vinst, verkligheten fungerar inte så.

Du får väl sälja en bukett maskrosor för 500:- om du vill, om någon vill köpa är det upp till dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fearnox:

Så du tycker alltså att det är helt okey att ta ockerpriser och regionsbestämma?

"Näe dubbla priset är inget problem, hur ska dom annars gå med vinst?".......

Jag förstår inte hur du tänker, nästa steg blir väl att vi får dubbelt så höga bränslepriser jämfört med kringliggande länder, vilket du inte verkar se något problem med, i och med hur du resonerar.
Men det är väl okey, för att kunna åka fordon är väl inget för en låginkomsttagare enligt dig?

Skälig vinst för skäligt arbete eller produkt, vad det är, får samhället diskutera och vara med och avgöra.

Nä men det är väl ändå en viss skillnad på nöjes och nostalgiprylar och ditt bensinexempel.

Jag har ju svårt att bli upprörd när nöjeskonsumptionsprylar får prisjusteringar efter bästa möjliga priselasticitet ;).

Själv tycker jag att det verkar som rätt mycket pengar för vad man får. Den är inte så prisvärd med mina mått så jag avstår.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Och vilket värde har de 25 år gamla spelen? 100Kr tillsammans? 50Kr? Knappt det?

1600Kr för för exakt samma maskin med nytt plast skal och nya roms är ju löjligt. Halva priset var väl ok, en rolig grej att ha i vardagsrummet... nej, tycker det är för dyrt.

Spelen kostar 50kr/st på eShop, vilket sammanlagt blir 1000kr för de äldre spelen medan Star Fox 2, som är ett nytt spel och exklusivt till SNES Classic, lär vara värt ännu mer. Vi kan säga 200kr där. Sen är det två handkontroller (ca: 200kr/st), samt hårdvaran och skalet, vilket skulle gå på runt 6-700kr om du hade köpt en Raspberry Pi 3 med ett användarvänligt skal som har inbyggd strömbrytare. Du är du uppe i en kostnad på över 2000kr.

Jag kan förstå varför vissa anser att 1500-1600kr är för dyrt för en emulerande retrokonsol, men för många så handlar inte detta bara om pris utan om nostalgi. Att kunna trycka på power-knappen på en officiell Nintendo-konsol och komma till ett gudomligt spelbibliotek, som dessutom är helt lagligt, är för många ovärderligt. Jag har både ett original SNES och en Retropie, men det stoppar mig inte från att införskaffa denna konsol. 1500kr för hundratals speltimmar, varav vissa spel är väldigt svåra att få tag på idag till humana priser. Secret of Mana kan du exempelvis få betala runt tusenlappen för, och då enbart för kassetten. Skulle tippa på att majoriteten av spelen som följer med går på 400kr och uppåt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Varför släppte dom inte bara en uppdaterad Snes med HDMI port så folk kan plocka fram sina gamla kassetter.
Man kunde även haft med dessa 21 spel som en ren good will.
Det hade fått konsoler som Retron 5 att bli onödiga.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De mjölkar ju om möjligt ännu mer. Men ofta ur lite dyrare hårdvara ändå.

Tror att om man omvanldar prispåslagen i procent så är dom värre;)

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Det är 2 handkontroller (istället för 1) som är större och en annan design på själva enheten. Så det är ju inte "exakt" samma som innan

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AplAy:

Vad jag sett på YouTube så kan inte ens starka datorer emulera goldeneye bra (på grund av spelets dåliga optimering?) så om det blir en "liknande N64 emulator" i N64 Mini så lär goldeneye att bli en tung kandidat att få att flyta!

Brukar nog snarare handla om bra optimering som gör spel svåremulerade, att de drar nytta av varenda speciallösning som konsolen har att erbjuda.

Nintendo har ju fördelen att troligtvis känna till sin egen hårdvara bättre än externa emulatorutvecklare så de borde kunna göra ett bättre jobb, de behöver inte gissa sig till hur originalhårdvaran hanterar olika instruktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Exotiskt med en raspberry pi som kör frontend på linux.
Nintendo har verkligen möjlighet till goda marginaler här

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är ju spelen du betalar för.... igen.

Precis. om du nu köp dem en gång. Är hur som helst mjukvaran som har något värde här.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av hunden:

Brukar nog snarare handla om bra optimering som gör spel svåremulerade, att de drar nytta av varenda speciallösning som konsolen har att erbjuda.

Nintendo har ju fördelen att troligtvis känna till sin egen hårdvara bättre än externa emulatorutvecklare så de borde kunna göra ett bättre jobb, de behöver inte gissa sig till hur originalhårdvaran hanterar olika instruktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Preics, och vad jag vill minnas så "laggade" även spelet till N64 ibland. Så om det skulle "lagga" på en PC med emulator ser ja inte som att det är dåligt kodat. Tror n64 mini kommer kunna driva spelet utan problem.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag hade både Nintendo o Super Nintendo men kommer varken skaffa Mini NES nr denna.

Skrivet av Asssor:

haha och det har dom mage att ta det dubbla priset för? Nintendo/Bergsala är ett par sluska jävlar dom.

Precis vad jag tänkte! Sicket jäkla pris alltså!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Fick min idag.
Spelat lite Super Mario World, Star Fox. Testat Star Fox 2. Kört lite Super Mario Kart.

Trodde först när jag beställde att det skulle vara ett placeholder pris och att slutgiltiga skulle vara billigare...
...men så blev det inte.

Den är rätt gullig med sina pytte mått.
Power och Reset knapp fungerar som på originalet. Eject går inte att trycka ner och cartridge luckan går inte att öppna.
Sladdarna till handkontrollerna är inte jätte korta, men inte direkt långa heller.
Rekommenderar att antingen skaffa lång HDMI kabel och ha konsolen närmare eller att skaffa förlängningssladdar till kontrollerna om man vill sitta längre ifrån sin tv/skärm/duk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Varför släppte dom inte bara en uppdaterad Snes med HDMI port så folk kan plocka fram sina gamla kassetter.

För att det hade blivit svindyrt att specialtillverka de gamla kretsarna som användes ursprungligen...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Ingen sa något om att man skulle behöva använda gamla kretsar. Det finns ju en uppsjö med SNES kopior som kan använda ursprungliga spelkassetter. Vad jag förstår är det en sådan med HDMI som @BerraJobb efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Betyder detta att det kommer vara lika "enkelt" att stoppa i fler ROM's som i NES versionen?

Det verkar så, snacket är att det bara behövs mindre justeringar i Hakchi2 för att få det att lira. Samma entrypoint finns kvar Den egentliga frågan är väl hur komplett emulatorn är. SNES-plattformen är rent hopplös med coprocessorer i kassetterna hit och dit.

Vore inte hackingscenen så försvinnande liten jämfört med den totala marknaden, hade jag nästan undrat om det inte är ett medvetet drag från Nintendo att lämna möjligheten öppen. Den övriga SNES-spelfloran, dvs det som inte finns på Classic eller VC, lär väl knappast ha något kommersiellt värde idag. Samtidigt gör ju möjligheten att slänga in precis vilka roms som helst konsolen fan så mycket attraktivare för oss som är kapabla att göra det. Det skulle ju teoretiskt kunna vara ett sätt att sälja fler konsoler. Det faller som sagt på att det antal användare som håller på med den sortens manövrar är litet, det skulle inte ge någon större merförsäljning i det stora hela.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tur att man har en Game Doctor SF7 så man kan spela vilken ROM som helst på original SNES. Enda nackdelen är att formatet diskett är lite knepigt idag. Annars är det riktigt gött att få den riktiga spelupplevelsen och inte emulerad.

Vilken kung man hade varit om man haft den 1991 :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@-=Mr_B=-: Ingen sa något om att man skulle behöva använda gamla kretsar. Det finns ju en uppsjö med SNES kopior som kan använda ursprungliga spelkassetter. Vad jag förstår är det en sådan med HDMI som @BerraJobb efterfrågar.

Fast då är det generellt fortfarande fråga om emulering, och inte "äkta" SNES. Personligen ser jag inte vitsen med det. Då går det precis lika bra att emulera och köra ROM'arna på något annat än original kassetter. 100% av den ursprungliga upplevelsen fås egentligen bara av den ursprungliga hårdvaran...

Skrivet av Linus:

Om det stämmer så kan man lägga in andra rom'ar

Artikeln överdriver något. Nintendo kan ha gjort massor i mjukvara för att förhindra det här, och andra hack. Jag förutsätter dock att även om det gamla hacket inte längre fungerar, så kommer det nya. Men det är egentligen inte helt självklart.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Den här dök upp idag. Nu är det dags att spela Super Mario World.

https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/mgtcqqvzkvgfqiw.jpg

Hur lång är sladden från insatt i SNESet till själva kontrollens knappar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är bara synd att de är så dyra, för det är ju otroligt kul att de existerar. Jag hade nog köpt dem båda om den kostat 700-800kr/st worldwide. Men med dessa prislappar i Sverige så blir man ju upprörd och deprimerad av produkterna istället. Bra jobbat Nintendo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur lång är sladden från insatt i SNESet till själva kontrollens knappar?

Inte mätt men enligt ett test jag läste är kablarna till SNES Classic Edition 2ft längre än till NES Classic Edition som är 3ft. Fortfarande rätt korta men det går att köpa förlängningskablar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

@CGI:

Och dessutom bara 21 spel, förvisso bra spel men varför inte fler multiplayer spel när man ändå skickar med 2 handkontroller.
Dessutom tappar man lite av känslan med emulerad hårdvara tycker jag.
Super tennis känns ju som ett givet spel att skicka med ???

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

@CGI:

Och dessutom bara 21 spel, förvisso bra spel men varför inte fler multiplayer spel när man ändå skickar med 2 handkontroller.
Dessutom tappar man lite av känslan med emulerad hårdvara tycker jag.
Super tennis känns ju som ett givet spel att skicka med ???

Precis... Jag hade gärna bytt ut 10 av dem mot bättre/större spel. Super tennis hade varit djäkligt passande japp!

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast då är det generellt fortfarande fråga om emulering, och inte "äkta" SNES. Personligen ser jag inte vitsen med det. Då går det precis lika bra att emulera och köra ROM'arna på något annat än original kassetter. 100% av den ursprungliga upplevelsen fås egentligen bara av den ursprungliga hårdvaran...

Fast jag tror inte att det skulle vara så farligt, det finns FPGA-baserade projekt (Ex. VeriSNES) som återskapar hårdvaran i en FPGA istället för att försöka emulera i mjukvara vilket ger en upplevelse som är mycket närmre originalets. Det är inte speciellt mycket analog hårdvara att emulera i ett SNES, så till skillnad från SID-chippet kan man återskapa systemet bra med en FGPA.

Exempel:

Permalänk
Medlem

När NES mini kom så resonerade jag så att jag lika bra kan köra emulator. MEN när jag väl provade en så insåg jag att det var inte riktigt så enkelt, det är en helt annan känsla att spela på NES mini, det finns en viss fördröjning som ökar svårigheten i spelen som jag inte uppmärksammar på vanliga emulatorer.

Nu när SNES kom så kändes det som ett givet köp, nu när man ser prislappen så är man inte så övertygad.

Jag har ju ett SNES orginal liggande med 1 handkontroll och 1 spel, frågan är om det är bättre att köpa på sig ett par spel och en extra handkontroll till den istället? Verkar ju som att spelen kostar runt 50-200 kr? förutom då Zelda som ser ut att ligga runt 500 kr!? Handkontrollerna verkar svåra att få tag på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Hade det varit en 500-700kr eller så vist där hade det varit intressant men 1600 så kan dom stoppa upp den där solen aldrig skiner när min quadcore 1600mhz 512ram orange pi för 150kr " 1m hdmi sladd, 8gb sd ,usb hubb inkluderat i priset från ebay" skulle klara samma sak bara att man kunde baka in nes, snes, master system ,megadrive och några tusen spel sen köpa till ett par kontrollers för sub 100kr eller varför inte ett beg wii för 500kr haxxa det och köra emulator spel eller det mest uppenbara köra det på dator eller mobilen med otg och en kontroll

Man tappar nog många potentiella köpare när man försöker mjölka priserna så mycket för 1000kr där tror jag är gränsen för dom flesta helst om man inte kan bygga ut dom eller köpa till mer spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Det vidrigaste här är ju att NES classic blir "slutsåld" när det är samma hårdvara. Har ingen respekt för Nintendo längre.

Permalänk
Medlem

NES Classic har garanterat varit tvärslut, och inte producerats. Switch? Faktum är att Nintendo har begränsat med tillverkningskapacitet. Det räcker att de haft slut NES classic skal, och att maskinen som spottar ur sig dem har varit sysselsatt med skal till något annat. Precis som jag sa när det var aktuellt, så länge de säljer bra, kommer Nintendo köra nya batchar, när de har kapacitet över, men de här emulerings-maskinerna kommer aldrig vara deras "primära produkt". Snällt nog så har Nintendo bekräftat att NES classic kommer igen.

Det JAG är intresserad av att se i det här sammanhanget, är vad den kommer kosta...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.