ASUS VG248QE upplösningsproblem vid 144 Hz

Permalänk

ASUS VG248QE upplösningsproblem vid 144 Hz

Hej alla glada!

Som rubriken lyder.

Jag skulle skjutsa en kompis och lämnade datorn på hemma, inga skumheter med det.
När jag kommer hem så kommer jag hem till en suddig skärm.

Jag har inte haft några problem alls med skärmen, även fastän jag har ägt den i två år nu. Så att komma hem till en suddig skärm är något som jag inte förväntade mig.

När jag går in på Nvidias kontrollpanel och byter till 60Hz, 1920x1080 så blir upplösningen som den var förut, men när jag försöker välja 144Hz, 1920x1080 så kommer det upp en ruta i mitten av skärmen där det står " Cable incorrect. Please use dual-link DVI cable.".

Jag har inte ändrat någonting sen jag fick skärmen, har inte ens tagit av plasten. Det är samma kabel jag har använt.

Jag kommer inte på något mer att skriva, så om mer information krävs, vänligen säg så.

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
99:e percentilen

Kan någon ha bytt ut kabeln för att skoja med dig?

Märkligt problem helt klart. Men prova med en DisplayPort- eller annan Dual Link DVI-kabel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Det är såklart att någon KAN ha bytt kabel, men sannolikheten är försumbar.

Blir väl till att fixa en ny kabel och hålla tummarna.

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Bildexpert 📺

Vanligtvis ett felmeddelande från grafikdrivrutinerna om att den inte fick igång den aningens högre bandbredden, HBR, som krävs för att nå 144 Hz. Brukar lösa sig med lite vaktmästaråterställning.

Kvarstår det är det ofta kabeln som blivit glapp.

Permalänk

Provade att fabriksåterställa datorn, efter fyra timmar hade passerat och datorn stod fortfarande på 5% startade jag om datorn och problemet var löst xd

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Provade att fabriksåterställa datorn, efter fyra timmar hade passerat och datorn stod fortfarande på 5% startade jag om datorn och problemet var löst xd

Prövar du en fabriksåterställning innan du försöker med en omstart?

Permalänk

@Andreaz1: haha, startade om datorn typ 5 ggr, ominstallerade nvidia 2ggr, sen tänkte jag "fuck it, har velat fabriksåterställa ett tag nu, så why not give it a shot?" xd

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt