Marseille Mcable Gaming Edition utlovar kantutjämning via HDMI-kabel

Permalänk
Medlem

Där aliasing var som värst i Hitman gjorde den ju ingen skillnad alls, så har svårt att se vem som ska ha glädje av denna.

Permalänk
Medlem

All Post AA är bara en usel blurrig version av NO AA.
Korta kurvor/detaljer går bra men so fort pixeltrappstegen överstiger 4 -5 pixlars längd ser man "bluffen".
Sen har dom som sa lagt ditt ett sharpenfilter som @str8forthakill nämde... woho.

Permalänk

Detta känns ju lite "sådär" som att köpa en Supra HDMI kabel för 2000:- istället för att köpa en random HDMI kabel för 200:- som ger samma bildkvalitet...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@hejsann:
Jag är extremt kräsen när det kommer till blurriga AA metoder och spel, blir åksjuk av det minsta lilla. Men SMAA + Lumasharpen fungerar bra tillsammans, Lumasharpen tar bort nackdelarna med SMAA mestadels, det lilla som är kvar märks inte av vid spelande. Samtidigt som SMAA inte hjälper mot värre aliasing, ger det skarphet på andra detaljer man oftast inte märker, i hand med lumasharpen blir hela bilden mer krisp.

Som väggen/golvet här och detaljerna på tanken.
Utan SMAA+Lumasharpen https://i.imgur.com/tQeRlHt.jpg
Med SMAA+Lumasharpen https://i.imgur.com/RV2q9j3.jpg

Text blir sämre men skarpheten i texturerna och renare linjer är mycket bekvämare för ögonen. Jag känner hur ögonen spänner sig på bilden utan SMAA+Lumasharpen, och slappnar av med filtrerna påslagna. Allt är ju en personlig preferens, själv kan jag knappt spela utan dessa filter längre. Det är inte värt 1200:- på en kabel för något som är gratis, men å andra sidan kan man injecta post process filtrerna i spel där det är bannat, Battlefield till exempel. Vilket blir en annan intressant sak, kan man specialtillverka en kabel som ger en fördel i kompetetiva spel? Där man ser fiender lättare etc.

Hårdvarufusk?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill
OK men håller mig till icke post aa.
Hursom postar en inzoomning för dom som inte ser skillnaden...

Som synes funkar det lite på löven men absolut inte på långa linjer (trädet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Såg inte någon större skillnad mellan bilderna, och det låter mer som en gimmick. 1200 kr för en HDMI-kabel, roligt skämt..

I hitman exemplet såg jag skillnad framför allt på bänkarna och till viss del på blommorna. Använd länkarna "Elghinnarisa" postade.

Tackar blev mycket lättare att se skillnaderna nu!

Skrivet av Subzero299:

Tack för dem länkarna. Ser ingen skillnad mellan bilderna. Eller jo jag ser skillnad men det beror ju på att det inte är samma frame som visas.

Verkar som de har tagit bilderna med spelet rullandes i bakgrunden. Först har de ställt karaktären på något fint ställe sen har de bara ändrat inställningarna mellan de tre bilderna. Men det är störande ja. Jag ser dock en ganska stor skillnad mellan de tre bilderna.

Min fråga är snarare om det finns någon anledning man inte har satt ett separat chip för detta på grafikkort redan. Kostnad? Skulle dock kunna tänka mig det som ett bra försäljningsknep. "4x MSAA utan någon FPS förlust!" Förutsatt att en vanlig Gamer ens vet vad AA är.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

@str8forthakill
OK men håller mig till icke post aa.
Hursom postar en inzoomning för dom som inte ser skillnaden...
https://www.imageupload.co.uk/images/2017/09/27/b.png
Som synes funkar det på små löven ("jämlikt" 16x) men inte på långa linjer (trädet).

Man kan se att deras post-process metod bara hanterar några pixlar i taget medan "riktig" AA jämnar ut hela "pixeltrappan". Dock så är det ändå helt klart bättre än ingen AA alls, och helt "gratis" (sett till prestanda, inte priset för själva kabeln...). Dock är som sagt denna typ av AA redan nästan gratis med hyfsat moderna grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Titta Laras armar noga, så ser du att den är mer sågtandad utan kabel än med kabeln. Titta nu på samma sätt på andra kanter, så ser du att sågtänderna blir slätare.

Man kan få samma effekt om man slår på AA (helt otroligt nog).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Shit va grymt!! Då slipper man använda AA i spel så man tappar en massa FPS pga det. AA kräver ju en del kraft, så nu kan ja njuta utan att offra FPS med denna kabel då den gör jobbet. As grymt!

Permalänk
Medlem

Så det är en produkt inriktad mot allt utom datorn då mCable AA är aktiv alltid, hoppas någon köper denna produkt och har underbar mCable AA upplevelse i word och resten av operativsystemet

Permalänk
Medlem

Resultatet var hyffsat bra och om det innebär att man kan stänga av AA så låter det bra
Men jag har svårt att tro det där med att ingen bildfördröjning tillkommer. Om det är 60hz så borde det bli minst 16ms.

Sen är väl den här kabeln/bildprocessorn ganska kortlivad. Om några år är 4K standard och då är kantutjämning ett minne blott.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Sen är väl den här kabeln/bildprocessorn ganska kortlivad. Om några år är 4K standard och då är kantutjämning ett minne blott.

Kör 4k 32" idag och kantutjämning är i allra högsta grad inte ett minne ännu. Tyvärr. Det beror så klart på storleken på skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

är det inte bättre att spendera dom 1200 kronorna extra när man köper grafikkort istället för att köpa en kabel är min första tanke

Konsoler.
Spelade senaste Zelda på Wii U, fyyyfan vad aliasing det var där

Permalänk
Skrivet av simon253:

Min fråga är snarare om det finns någon anledning man inte har satt ett separat chip för detta på grafikkort redan. Kostnad? Skulle dock kunna tänka mig det som ett bra försäljningsknep. "4x MSAA utan någon FPS förlust!" Förutsatt att en vanlig Gamer ens vet vad AA är.

Lek med följande tanke:
- Ditt grafikkort för 4000 kr ger 55 FPS med 4x MSAA och 60 FPS utan i spel X.
- Kabeln kostar 600 kr och ger dig motsvarande 4xMSAA i spel X. För 4600 kr kan du alltså köra spel X i 60 FPS med vad som motsvarar 4xMSAA.
- Men ett grafikkort för 4500 kr ger dig 60 FPS med 4x MSAA i samma spel.

I tankeexperimentet ovan har du alltså inte alls fått något gratis som någon nämnde, utan snarare tvärt om. Det är rimligt att anta att så är fallet, eller motsvarande. Det är inte direkt nån CSAA de kör på sladden...

Det kan antagligen vara anledningen till att detta inte funnits tidigare, eller att chippet lagts till. Det är väl antagligen billigare att bara biffa till grafikkortet lite.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Förvisso men det är inte samma sak. Nu var det tal om en kabel och inte inställning. Sen om det är värt 1200 det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Inputlag?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

DisplayPort kabel hade också inte varit fel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om man inte tappar frames och den har en livslängd på många många år och hade varit displayport så hade jag köpt den direkt.
Att avlasta grafikkortet hade varit grymt att kunna göra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant ide som säkert några kommer gilla. Ser ut som en edge-blur + sharpen basically.

  • Stora "jaggiga" kanter har den ingen effekt på, som t.ex. vid skjortkanten.

  • Små kanter får en mjuk luddighet...

  • ...som kombinerat med lite sharpening, oftast ser bra ut.

Sharpeningen är inte alltid bra dock. Den får vissa ställen att se sämre ut - den ökar "jaggighetten" på vissa ställen, t.ex:

  • Titta på fönstren till höger, de ser bättre ut utan AA / kabeln.

  • Samma sak med toppen på gatlyktan. Med kabeln ser kanten för skarp ut jämfört med utan någon AA / kabel.

...i båda fallen ovan (och det finns fler) resulterar ju kabeln i en försämring.
Jag försöker inte säga att kabeln är dålig - alla alternativ har olika visuella drawbacks - men det är intressant att spekulera i vad exakt den gör / dess effekt är.

AA + sharpen är en bra ide som faktiskt kan ge mycket bättre resultat mot bara ett AA filter.
Ett exempel på ett spel som implementerar detta - och låter dig testa att toggla det i options (med instant effekt / utan restart) är Deus Ex: Mankind Divided. Det är mycket tydligt i det fallet att AA + ett sharpen filter är den bästa kompromissen rent visuellt. (Högst troligtvis bättre än hur det vore med denna kabeln då kabeln bara har den färdiga bilden att gå på, men å andra sidan med en märkbar prestanda hit.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Va ju en enorm skillnad i hitman exemplet... Är ju bara att kolla på bänken, skjortan, byxorna, bilarna i bakgrunden, plattorna på golvet... Men en sån här kabel till konsoll hade nog varit ngt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har Swec skrivit någon artikel om AA? Känns som att det kunde vara en bra grej.

Permalänk
Avstängd

@Extremaz:
Bilderna är inte vid exakt samma tillfälle, så jag tror inte på någon skillnad alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Det är snart 2018 och grafikkorten kostar runt 8-9 tusen sen måste du köpa en special hdmi kabel för att få bättre kantutjämning, man kan ju tycka att det inte är något man borde få bry sig om för ett grafikkort i 8k klassen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Jag ser en skillnad, subtil men tillräckligt stor för att jag ska bli intresserad. Ser man ingen skillnad så är det dags att uppgradera datorskärmen eller glasögonen!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Det är snart 2018 och grafikkorten kostar runt 8-9 tusen sen måste du köpa en special hdmi kabel för att få bättre kantutjämning, man kan ju tycka att det inte är något man borde få bry sig om för ett grafikkort i 8k klassen.

Du blandar äpplen och päron. Kabeln fungerar genom att filtrera signalen. Det har också till effekt att det sänker upplösningen i alla applikationer, vilket inte är önskvärt för andra applikationer.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=MjJzibFTaqA

LTT gjorde ett test på sladden, förvånad över resultatet faktist!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Det här är FXAA i en kabel. För er som har hängt med ett tag så var det entusiaster som körde konsoler genom en loop via datorn för att låta datorn lägga på FXAA i titlar som inte hade det. Därav tror jag att denna produkten gör precis det och faktiskt fungerar.

Däremot känns marknaden väldigt begränsad, pratar vi konsoler måste de vara moderna nog att ha hdmi men titlarna ska vara omoderna nog att inte använda FXAA, MLAA eller liknande. Således pratar vi om äldre titlar på xbox 360 och PS3, samt wii u.

På pc-sidan stödjer majoriteten av spel redan FXAA eller andra former av äkta AA, så där är det ännu svårare att se ett behov.
Film har normalt inte väldigt hårda kontraster som skulle dra nytta av detta, men eventuellt kan uppskalat material vinna på att efterfiltreras.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sniglom:

Det här är FXAA i en kabel. För er som har hängt med ett tag så var det entusiaster som körde konsoler genom en loop via datorn för att låta datorn lägga på FXAA i titlar som inte hade det. Därav tror jag att denna produkten gör precis det och faktiskt fungerar.

Däremot känns marknaden väldigt begränsad, pratar vi konsoler måste de vara moderna nog att ha hdmi men titlarna ska vara omoderna nog att inte använda FXAA, MLAA eller liknande. Således pratar vi om äldre titlar på xbox 360 och PS3, samt wii u.

På pc-sidan stödjer majoriteten av spel redan FXAA eller andra former av äkta AA, så där är det ännu svårare att se ett behov.
Film har normalt inte väldigt hårda kontraster som skulle dra nytta av detta, men eventuellt kan uppskalat material vinna på att efterfiltreras.

Spel med FXAA är vad jag förstått dessutom gjorda så att FXAA appliceras innan hud, text och menyelement renderas för att inte dessa ska bli suddigt, den här kabeln har ju inte den fördelen så text borde kunna bli ganska grötig beroende på bakgrunden.
I den länkade artikeln finns det bilder från UT2004 som saknar FXAA och där kan man se på HUD:en längst ner att kanterna lite förlorar sin skärpa. Eftersom UT2004 är så gammalt borde dagens datorer klara av riktig AA så det känns som ett dåligt exempel, ingen köper väl en kabel för att hotta upp sin dator från 2004?

I nästan alla TV-apparater finns ju inbyggda funktioner för olika typer av bildbehandling, jag skulle nästan tro att det är ett bättre (iallfall billigare) sätt att sudda ut hackiga kanter om man ändå bara har slutbilden att jobba mot. Jag menar inte funktioner för interpolering/ökad bildfrekvens utan inställningar för skärpa, uppsampling och liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

är det inte bättre att spendera dom 1200 kronorna extra när man köper grafikkort istället för att köpa en kabel är min första tanke

Vem använder HDMI för datorspel? Det här är väl snarare till för t.ex. konsolspelare som i dagsläget har extremt dålig bildkvalité och grafiskt sätt är ett skämt. Det ser ganska spännande ut, skulle vilja testa med en HDMI konverterade och lira N64, det skulle vara riktigt intressant!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Det här är FXAA i en kabel. För er som har hängt med ett tag så var det entusiaster som körde konsoler genom en loop via datorn för att låta datorn lägga på FXAA i titlar som inte hade det. Därav tror jag att denna produkten gör precis det och faktiskt fungerar.

Däremot känns marknaden väldigt begränsad, pratar vi konsoler måste de vara moderna nog att ha hdmi men titlarna ska vara omoderna nog att inte använda FXAA, MLAA eller liknande. Således pratar vi om äldre titlar på xbox 360 och PS3, samt wii u.

På pc-sidan stödjer majoriteten av spel redan FXAA eller andra former av äkta AA, så där är det ännu svårare att se ett behov.
Film har normalt inte väldigt hårda kontraster som skulle dra nytta av detta, men eventuellt kan uppskalat material vinna på att efterfiltreras.

Rent allmänt, tänker jag att detta skulle vara ganska intressant för t.ex. N64 och GameCube med HDMI konverterare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X