Hjälp med val av IPS skärm för gaming

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av IPS skärm för gaming

Jag ska köpa ny dator som kommer kunna leverera bra standard i gaming. dock vänta jag tills nästa vecka då coffe lake släpps och köper den.

Nu till mitt dilemma.

Jag spelar mycket MMO och vill ha vackra färger på min omgivning så IPS känns som den naturliga paneltypen.

Jag är lite inne på denna acer men vad jag läser lider de av mycket problem med backlight bleeding och dålig kvalite etc.

Den andra jag funderar på är denna dell då ultrasharp är bra skärmar med bra färgåtergivning men jag går mista om snabb uppdateringsfrekvens och G-Sync.

Någon som har erfarenhet och tips eller vet någon annan skärm som passar mina behov?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Bildexpert 📺

@eonen: Jag har svårt att se att någondera är bättre eller sämre i fråga om blödningar och Glow. Det är snarare så att publiken som köper Acer-skärmen är mer nitisk och letar efter fel på sina exemplar helt enkelt därför att de precis som du blivit uppmärksamma på att problemen diskuteras.

Har tagit upp detta i följande artikel:
http://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljusstyr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@eonen: Jag har svårt att se att någondera är bättre eller sämre i fråga om blödningar och Glow. Det är snarare så att publiken som köper Acer-skärmen är mer nitisk och letar efter fel på sina exemplar helt enkelt därför att de precis som du blivit uppmärksamma på att problemen diskuteras.

Har tagit upp detta i följande artikel:
http://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljusstyr...

Intressant läsning, tack!

Jag tänkte att man kanske fingrade på kvaliten för att pressa priset.

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

@eonen: Nu skriver du inget om budget men måste bara slå ett slag för OLED när det gäller fantastiska fäger osv. Körde Dying Light igår och kunde inte låta bli att stanna och kolla på omgivningarna för de var så vackert. Vilket så klart har sina nackdelar i ett överlevnadspel i en stad fylld av zombier, men det var kul så länge det varade

Dock finns det väl nackdelar med OLED tv apparater i en typisk desktop setup, så förmodilgen är det inte rätt alternativ för dig eller för dom flesta men ville iaf nämna det när du tog upp fina färger.

Permalänk
Medlem

@eonen: Jag kör på den acern och är supernöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@eonen: Nu skriver du inget om budget men måste bara slå ett slag för OLED när det gäller fantastiska fäger osv. Körde Dying Light igår och kunde inte låta bli att stanna och kolla på omgivningarna för de var så vackert. Vilket så klart har sina nackdelar i ett överlevnadspel i en stad fylld av zombier, men det var kul så länge det varade

Dock finns det väl nackdelar med OLED tv apparater i en typisk desktop setup, så förmodilgen är det inte rätt alternativ för dig eller för dom flesta men ville iaf nämna det när du tog upp fina färger.

Såvitt jag vet så finns det inget större sortiment på marknaden och att de som finns är svindyra då majoriteten pajar under tillverkningen. Hade OLED varit ett alternativ hade jag helt klart köpt den dock.

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Såvitt jag vet så finns det inget större sortiment på marknaden och att de som finns är svindyra då majoriteten pajar under tillverkningen. Hade OLED varit ett alternativ hade jag helt klart köpt den dock.

Det var nog sant 2015 men knappast idag, men som sagt, en OLED TV är förmodligen inte det du eller andra söker efter, var mer något jag flikade in när du tog upp vikten av bra färger. Finns så klart många andra viktiga aspekter på en bra spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var nog sant 2015 men knappast idag, men som sagt, en OLED TV är förmodligen inte det du eller andra söker efter, var mer något jag flikade in när du tog upp vikten av bra färger. Finns så klart många andra viktiga aspekter på en bra spelskärm.

Jodå om pengarna räckt så hade jag gärna köpt denna skärm

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag min designer skärm för MMO, det är en BenQ PD3200U och det ser riktigt riktigt bra ut. Men skall man spela spel med högre fps, så spelar jag på min gaming skärm. Dock skulle jag köpa en IPS gaming skärm i dagsläget så blir det nog en AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Jodå om pengarna räckt så hade jag gärna köpt denna skärm

Då hade du nog fått köpa Dell först för vad jag vet så la dom ner produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Personligen använder jag min designer skärm för MMO, det är en BenQ PD3200U och det ser riktigt riktigt bra ut. Men skall man spela spel med högre fps, så spelar jag på min gaming skärm. Dock skulle jag köpa en IPS gaming skärm i dagsläget så blir det nog en AOC AG271QG

Varför väljer du AOC över Acer och Asus?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Avstängd

Åh nu påminde du mig om att jag kan spela 4k på OLED hemma när jag får tummen ur och beställer dator

Fantastiska färger blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Varför väljer du AOC över Acer och Asus?

Skärmarna har samma panel, det är bara skärmdesign och märke som skiljer dom åt.
Sen så har dock AOC:n 3 års garanti medans Acern bara har 2 år, och AOC:n är någon hundralapp billigare.

Jag hade också valt AOC om valet stod mellan dessa två.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Varför väljer du AOC över Acer och Asus?

För att panelen är densamma.

Det du får av Asus/ACER är märke, support, och möjligen en hårdare QA innan skärmen säljs.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Varför väljer du AOC över Acer och Asus?

För att jag vet att den är bra, har vänner som har den och har sett den live på Dreamhack, så vet att den håller måttet Sen är priset bra med, vilket absolut inte gör något. Gaming skärmar med IPS kan lätt bli dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att panelen är densamma.

Det du får av Asus/ACER är märke, support, och möjligen en hårdare QA innan skärmen säljs.

Sett till betygen på Acers och i synnerhet Asus 27" IPS GSync skärmar så bådar det inte gott för AOC om det skulle stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till betygen på Acers och i synnerhet Asus 27" IPS GSync skärmar så bådar det inte gott för AOC om det skulle stämma

AOC AG271QG, pris: 6590:-

Asus ROG Swift PG279Q, pris: 8490:-

Med tanke på att det skiljer nästan 2000:- för i stort sett samma skärm (samma panel, annan design/märke) så kan man ju hoppas att där är något med Asusen (som t.ex. bättre QA) som motiverar den betydligt högre prislappen.
Men med tanke på att folk verkar ha problem med Asus-skärmarna också så verkar det tyvärr som att så inte är fallet, och att skärmen helt enkelt är betydligt dyrare eftersom det står "Asus" på den och inte "AOC".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Skärmarna har samma panel, det är bara skärmdesign och märke som skiljer dom åt.
Sen så har dock AOC:n 3 års garanti medans Acern bara har 2 år, och AOC:n är någon hundralapp billigare.

Jag hade också valt AOC om valet stod mellan dessa två.

Haha, jag är en sån jävla hycklare.

Var precis inom Elgiganten och impulsköpte en Acer XB271HU...
Såg att dom hade en inne och frågade om jag kunde få titta närmare på den. Fick kontrollera skärmen och kunde varken se döda pixlar eller någon nämnvärd BLB eller IPS-glow, så jag slog till.

Kan knappt fatta det, jag brukar alltid ha löjlig otur när det kommer till skärmar: Fick byta ut min BenQ XL2420T 3 gånger pga. olika defekter, fick skicka tillbaks en Asus ROG Swift pga. ghostingfel på panelen (och slutade med att jag hävde köpet helt och hållet), och fick byta ut min AOC G2460PG två gånger pga. fel på stativet.

Räknade kallt med att om jag någonsin skulle skaffa någon av AOC/Acers/Asus skärmarna skulle den garanterat ha massa fel, men icke.

Peppar peppar så klart...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Acer skärmen är den av de tre som har mest nöjda kunder. När skillnaden i pris mellan den och AOC är så liten så känns det som det bästa valet. Sen är tydligen stativet på AOC lite ostabilt också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

kör på 144+hz och gsync, gör mer i mmo's än man tror, bra pris på acern också

annars kan jag varmt rekommendera asus pg279q, men den är lite dyrare

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Kör själv Acern, extremt nöjd med den skärmen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb