Behöver hjälp med extremt långsamma nätverkshastigheter

Permalänk

Behöver hjälp med extremt långsamma nätverkshastigheter

Hej jag har precis köpt en dator ifrån komplett och köpte en nätverks USB adapter men jag får extremt dåliga värden på 2,4 ghz nätet som knappt går upp till 1 mbps. Mitt 5 ghz funkar perfekt på den och 2,4 ghz nätet funkar felfritt på min mobil och laptop.

Hur fixar jag så att mitt 2.4 ghz nätverk funkar ? Är det USB adaptern som är problemet?

USB adaptern är "Linksys wusb6100m" (köpt från netonnet)

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säja ja, det är adaptern. Eller iaf hur adaptern sitter på datorn. Kanske det hade blivit lite bättre om den sitter en bit ifrån datorn på en USB-förlängningskabel. Hur blir det om du har fri sikt från stickan till routern? (Ja, du får flytta på datorn lite)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera en trådlös nätverksbrygga (tex valfri asus router), då kan du ansluta din stationära dator till denna och sen placera den på ett bättre ställe.

WIFI USB-donglar funkar notoriskt dåligt på stationära datorer då dom i regel sitter dåligt till (nära metall, i ett hörn, bara har en antenn osv).

Finns även enheter som är ämnade för sånt, brukar falla under repeater namnet.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater

skilladen på en full router med repeater stöd och en repeater är att routern kan ha fler nätverksportar så du kan använda den som switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag skulle rekomendera en trådlös nätverksbrygga (tex valfri asus router), då kan du ansluta din stationära dator till denna och sen placera den på ett bättre ställe.

Finns även enheter som är ämnade för sånt, brukar falla under repeater namnet.

Trådlös brygga ≠ repeater
En accesspunkt - omvandlar från trådat till trådlöst
En trådlös brygga - omvandlar trådlöst till trådat
En repeater - tar en trådlös signal och skickar den vidare
Ja, det finns hel del produkter som kan ta alla dessa rollerna - det är riktigt. Dock ingen garanti att en AP kan agera trådlös brygga eller en brygga kan agera repeater - man får läsa noga.

Skrivet av boibo:

skilladen på en full router med repeater stöd och en repeater är att routern kan ha fler nätverksportar så du kan använda den som switch.

Nej, en router kan skicka trafik mellan IP-subnät. En repeater gör ingenting på IP-nivå.
Här är en 4-portars brygga/repeater: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2755679

Permalänk
Medlem

@Tanis: Jag vet inte vad din poäng var. Jag är mycke väl medveten vad samtliga produkter gör. Jag försökte bara vara hjälpsam och förenkla det.

Jag förespråkar asus routers för dom har oftast 3 lägen, Router, repeater och AP. En sådan router går på en 500-600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Tanis: Jag vet inte vad din poäng var. Jag är mycke väl medveten vad samtliga produkter gör. Jag försökte bara vara hjälpsam och förenkla det.

Poängen var att att ditt svar är tyvärr missledande - de som läste ditt inlägg kan lätt tro att en repeater är samma sak som en trådlös brygga.
Tanken var god. Du personligen har säkert koll på skillnaderna, men om jag som mindre kunnig läser ditt inlägg, sedan köper fel enhet så är jag inte speciellt hjälpt.