Marseille Mcable Gaming Edition utlovar kantutjämning via HDMI-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Rent allmänt, tänker jag att detta skulle vara ganska intressant för t.ex. N64 och GameCube med HDMI konverterare.

Det är en extremt liten marknad. "Riktig" hdmi-konvertering på n64 och gc är dyrt.

Skrivet av hunden:

Spel med FXAA är vad jag förstått dessutom gjorda så att FXAA appliceras innan hud, text och menyelement renderas för att inte dessa ska bli suddigt, den här kabeln har ju inte den fördelen så text borde kunna bli ganska grötig beroende på bakgrunden.
I den länkade artikeln finns det bilder från UT2004 som saknar FXAA och där kan man se på HUD:en längst ner att kanterna lite förlorar sin skärpa. Eftersom UT2004 är så gammalt borde dagens datorer klara av riktig AA så det känns som ett dåligt exempel, ingen köper väl en kabel för att hotta upp sin dator från 2004?

I nästan alla TV-apparater finns ju inbyggda funktioner för olika typer av bildbehandling, jag skulle nästan tro att det är ett bättre (iallfall billigare) sätt att sudda ut hackiga kanter om man ändå bara har slutbilden att jobba mot. Jag menar inte funktioner för interpolering/ökad bildfrekvens utan inställningar för skärpa, uppsampling och liknande.

Det är möjligt att det blivit så. Tidiga spel och fxaa-hack applicerade det rakt på slutbilden, vilket så klart resulterade i visst sudd, men kunde ändå bli ett trevligare resultat. Självklart är det så att tvn hade kunnat applicera ett sådant filter själv, men det har jag inte sett implementerat i någon apparat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Det är en extremt liten marknad. "Riktig" hdmi-konvertering på n64 och gc är dyrt.

Det är möjligt att det blivit så. Tidiga spel och fxaa-hack applicerade det rakt på slutbilden, vilket så klart resulterade i visst sudd, men kunde ändå bli ett trevligare resultat. Självklart är det så att tvn hade kunnat applicera ett sådant filter själv, men det har jag inte sett implementerat i någon apparat.

Sjävklart är det dyrt, men sjukt värt i min mening. Att kunna lira GC och N64 spel på högre bild kvalité men med original konsol är helt klart värt. Om folk är redo att betala pengar för NES och SNES classics, som i min mening är sämre än en del emulatorer, så tror jag absolut folk (mig själv inklusive) betalar för bättre upplevelser

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Det verkade vara lurendrejeri, men det blir betydligt bättre, titta på denna bilden:

https://youtu.be/MjJzibFTaqA?t=464
Löjligt när Linus tar 8bits och konstaterar det uppenbara att det inte fungerar, men i övrigt, wow. Det är inte bara en sharpeningeffekt, suddigheten tas bort samt blir texturerna klart mer framträdande. Intresserad av köp, lite tveksam hur hållbar den är och att det är en kabel för spel och en annan för film. Inte för dyr om kvalitén är bra.

Permalänk
Medlem

@Србо: Lite jobbigt att behöva byta kabel när man tittar på skrivbordet eller surfar dock...

(Klicka på bilden för att se den i hög upplösning och titta på texten i menyn osv... text ser ut som om vi är tillbaka till win95!)

När de ändå har en usb-kontakt borde de bundlat kabeln med en mjukvara som automatiskt kan sätta på och stänga av effekten beroende på vilket program som körs på datorn - plus manuell toggle så klart.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)