Permalänk
Medlem

G-sync input lag

Vad är skillnaden mellan en 1ms skärm med G-sync och en 1ms utan G-sync när det gäller input lag?

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre? Responstid säger inget om input lag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Johan We:

Vad är skillnaden mellan en 1ms skärm med G-sync och en 1ms utan G-sync när det gäller input lag?

som föregående responstiden är bara ett mått på hur snabbt lcd displayen klarar att svara på bildändringar.

så oavsett G-sync eller inte så klarar lcd panelen 1ms respons sen om resten av elektroniken i skärmen fixar det kan du inte avgöra från responstiden för lcd panelen.

ända sättet att mäta är nog att med höghastighetskamera mäta upp displayen hur lång tid det tar från ett knapptryck till det händer på displayen och få en någorlunda mätning på helheten av elektroniken.

dock så spelar ju även den inkopplade hårdvaran en roll som även den kan påverka resultatet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan We:

Vad är skillnaden mellan en 1ms skärm med G-sync och en 1ms utan G-sync när det gäller input lag?

Input lag visas sällan upp i bildskärmar/tv egenskaper på sidor.

Oftast får man lov att söka efter tester och här finns en bra sida som exempel.

http://www.tftcentral.co.uk/

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan We:

Vad är skillnaden mellan en 1ms skärm med G-sync och en 1ms utan G-sync när det gäller input lag?

18%

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johan We:

Vad är skillnaden mellan en 1ms skärm med G-sync och en 1ms utan G-sync när det gäller input lag?

Precis allting, stativ, färger, kontrast, eftersläpsnivåer etc. Detta eftersom vi talar om två olika produkter. Det som talar för en G-sync-modell är att de oftast, i alla fall all de jag har sett, har låga latenstider/input lag. Men motsvarande modell utan G-Sync kan hålla latenserna lika lågt. Man först efter man har testat. Du finner inga svar i någon specifikation.