Permalänk
Medlem

Långsamt wifi Asus RT-AC68U

Gör min första trådstart, så är jag ute och cyklar mottages feedback med tacksamhet och korrigeringar följer därefter.

Knep en Asus RT-AC68U på rea och har nu satt igång den. Hade tidigare en sex år gammal dlink-router som gav ca 45 mbit/s på vårt 100/10 fiber från Bahnhof. Tanken var ju att kunna utnyttja mer av hastigheten vi faktiskt betalar för - samtliga enheter som nyttjar internet i hushållet går nämligen via wifi. Efter installation får jag mellan 55-60 mbit/s. Inte förskräckligt, men jag måste ändå erkänna en stor besvikelse. Jag har dock inte kompetens och kunnande att konstatera om det är en befogad besvikelse, så till frågan:

bör jag kunna förvänta mig mer? Om ja, handlar det om setup (har inte gjort något annat än standardinstallation) eller är det hårdvarurelaterat? Har testat via 5 ghz, men får liknande (något lägre) värden på 2,4 ghz. Har också testat olika platser i lägenheten och har ingen annan elektronik i närheten av routern. Mätningar har skett via bredbandskollens egna app och då har jag varit ~1 meter från routern.

Mitt tekniska kunnande är högst begränsat (vilket säkert redan avslöjats) - så svar får gärna ta hänsyn till detta. Tacksam för all hjälp!

Permalänk

Du ska utan problem få ut maxhastighet på din lina via 5GHz wifi. 2.4 är en annan femma, där går gränsen runt 50mbit/s som du redan märkt.

Är du helt säker på att du anslutit till 5G när du testat? Vilken mobil har du testat med? Har du testat med något annat än den?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet, testa med sladden direkt från väggen och kolla vad du får för hastighet då.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk

@Widben: Jag har också RT-AC68U och får också samma resultat som du ner när jag kör trådlöst mot internet men får däremot 96 Mbit/s upp. Kör jag med kabel får jag 96 Mbit/s i båda riktningar. Det skumma är däremot att om jag trådlöst hämtar en fil från en USB-disk kopplad till routern så får jag ner den i ca. 25MByte/s vilket mostvarar 200 Mbit/s. Känns som något flaskar i kommunikationen mellan det trådlösa och WAN (internet).

Jag är i övrigt väldigt nöjd med routern så jag har inte luskat så mycket i problemet. Kör med Merlin Firmwaren, kan varmt rekommenderas.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Du ska utan problem få ut maxhastighet på din lina via 5GHz wifi. 2.4 är en annan femma, där går gränsen runt 50mbit/s som du redan märkt.

Är du helt säker på att du anslutit till 5G när du testat? Vilken mobil har du testat med? Har du testat med något annat än den?

Jag tänker ju det också. En galaxy s7. Har också testat med gammal MBP från 2011 och med frugans iPhone 6s. Får också ca 96 via kabel. Ja, jag är säker.

Tips? Reklamera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev det någon lösning av problemet? Jag sitter med en RT68U och får 50-70 nedladdningshastighet och 100 uppladdningshastiget. Jag har 100/100 lina.

Har försökt att få till det via inställningarna i Asus routern, har merlin firmware men det går inte bra.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Blev det någon lösning av problemet? Jag sitter med en RT68U och får 50-70 nedladdningshastighet och 100 uppladdningshastiget. Jag har 100/100 lina.

Har försökt att få till det via inställningarna i Asus routern, har merlin firmware men det går inte bra.

Nej. Har varit i kontakt med återförsäljaren om garanti, men de säger att jag måste stå för kostnaderna om inget fel hittas och jag är därför lite rädd för att skicka iväg routern. Kan landa på ca 500:-.

Tråkigt att du har samma problem!

Permalänk
Medlem

@Widben: Det visade sig vara något annat för min del. Så problemet blev löst.

Men, för att undersöka ditt problem lite. Vad har du för inställningar på din router? Har du pillat något med band/kanaler?

Nu får jag får ut 90+ ner / 90+ upp på mitt 100/100.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@Widben: Det visade sig vara något annat för min del. Så problemet blev löst.

Men, för att undersöka ditt problem lite. Vad har du för inställningar på din router? Har du pillat något med band/kanaler?

Nu får jag får ut 90+ ner / 90+ upp på mitt 100/100.

Oj - vilken förbättring. Får kolla lite sen efter jobbet, var ett tag sedan jag verkligen var inne och pillade nu (och är som sagt novis). Tycker att jag haft problem med instabilitet också, min gamla kassa dlink klarar av mina chromecasts bättre t.ex., men det kan också vara inbillning.

Permalänk

Får ut hela min bandbredd med en ac68u, just nu 260/111 med BBK från en iPad. Så ska gå fortare med en sådan här router. Kör ni senaste firmware?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@Widben: Det visade sig vara något annat för min del. Så problemet blev löst.

Men, för att undersöka ditt problem lite. Vad har du för inställningar på din router? Har du pillat något med band/kanaler?

Nu får jag får ut 90+ ner / 90+ upp på mitt 100/100.

Vad gjorde du för inställningar? Tänkte jag skulle försöka pilla lite med min i helgen.

Permalänk
Medlem

så löste jag mitt problem på rtn66u. den blev helt enkelt för varm.

såg att du löst det, nåja kanske hjälper någon iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Ac68U är från år2012. Så den börjar bli lite gammal rent tekniskt om man säger så. Dock så bör den klara de hastigheterna din ISP ger ganska enkelt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widben:

Vad gjorde du för inställningar? Tänkte jag skulle försöka pilla lite med min i helgen.

Prova olika kanaler om det är så att någon kanal har mycket trafik från t.ex. grannar eller störs på annat vis.

Permalänk
Medlem

@Widben: yes jag ska skriva ner de när jag kommer hem. Dock är det ju så att det beror mycket på de frekvenser som används i din närhet men förhoppningsvis kommer du hitta inställningar som funkar för dig.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Testa i 5GHz menyn att klicka ur "Välj automatiskt kanal inklusive DFS-kanaler". För mig gjorde det en jätteskillnad när jag klickade ur denna. Det gick innan dess inte ens att ansluta mot 5GHz nätverket.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@Widben:

Mode N/AC - Mixed
Testa olika bandbredder & kanaler.
(Funkar fint för mig på 80 MHz kanal 108)

Disable - TX Bursting
Disable - WMM
Disable - WMM No-Acknowledgement
Disable - WMM APSD

Kör du originalfirmware?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

@Widben:

Mode N/AC - Mixed
Testa olika bandbredder & kanaler.
(Funkar fint för mig på 80 MHz kanal 108)

Disable - TX Bursting
Disable - WMM
Disable - WMM No-Acknowledgement
Disable - WMM APSD

Kör du originalfirmware?

Försöker köra med dina inställningar men lyckas inte inaktivera WMM. Finns endast "enable" i att välja hos mig. Är det samma hos er nu? Jag kör Merlin 384.7

Dold text
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

@Kabelkillen: Kan inte ändra från enable.

Wifi-hastigheterna fortsatt låga eller?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

@Kabelkillen: Kan inte ändra från enable.

Wifi-hastigheterna fortsatt låga eller?

Jo jag har ju fortfarande det skumma problemet som jag beskrev tidigare i tråden. Jag har dålig hastighet trådlöst mot internet men inte trådlöst mot USB-disk ansluten till routern eller andra datorer anslutna trådbundet lokalt. Trådat har jag också bra anslutning mot internet.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

@Kabelkillen: har du kollat vad för frekvenser som grannarna använder ? Kan vara störningar på just den du har ställt in.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

@Kabelkillen: har du kollat vad för frekvenser som grannarna använder ? Kan vara störningar på just den du har ställt in.

Jodå när jag skaffa routern för snart 3 år sedan så körde inga grannar jag kunde se 5 GHz. Byte kanal senast igår för att hitta en tom lucka och jag är ensam där fortfarande. Jag maxar ju min lina på upload också.

Det är inte så att de skapar några större problem för mig, är mest lite störigt. Jag kan ju hämta en fil från en USB-disk ansluten till routern i 200 Mbit/s trådlöst så tror inte problemet ligger i störningar på signalen utan i routern.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|