Permalänk

Fortnite - Battle royale

Hej!

Blev ganska intresserad av detta. Någon som testat? För och nackdelar mot PUBG?

Ska släppas gratis under dagen idag (26 september)

https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/home

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Nackdelar
Third person
verkar var konstant hip fire förutom sniper typ?
Och jag vette fan vad jag känner för att hålla på att farma material och bygga väggar grejer

Fördelar
Verkar flyta bättre än PUBG

Jag har inte spelat det utan utgår ifrån twitch/youtube klipp

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Fördelen i mina ögon är att det är gratis att testa, så får man se hur det känns.
Förvisso är ju PUBG rätt billigt det med.

Permalänk

Någon som fått igång det? För mig står det bara "Servers: offline"

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Kört 1 enda game bara för att testa. Är en Fortnite founder.

Flyter på fint, fick mig 2 kills och blev top 20 😋 Tror dom har mycket planer på att fylla på med funktioner beroende på hur det tas emot. Du har ju inga fordon som i PUBG men istället kan du bygga. Du kan såvitt jag kunde se inte ändra typ kläder eller rustning så allt man spelar för just nu är väl for the fame typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Körde ett par games igår. Vann konstigt nog andra gången jag körde, med 11 kills. Haha!

Inte riktigt hunnit få grepp om alla funktioner osv, men här är några första intryck,

Fördelar:
Det flyter på riktigt fint, mysig grafik och trevliga miljöer.

Nackdelar:
Gillar inte riktigt hur man plockar upp looten. Blir svårt att ta upp rätt pryl när allt loot hamnar utspritt och nära då man inte kan "dra o släppa" som i PUBG.
Ingen aim-down-sight så blir svårt att ta en strid med lite avstånd (förutom sniper då)
Kan inte "unloada" magasin. Så om du har en k-pist med ett halvt magasin, och tar upp en likadan bössa så får du 2st vapen i inventoryt, ett med fullt mag och den gamla med halva magget. Här borde den istället bara ur ammon ur den nya du plockar upp.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på detta!

Spelat pubg sen tidig closed beta så detta är ett spel i mitt tycke. Blir att testa ikväll!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Åh vad jag är trött på battle royale. Måtte nästa call of duty sopa banan så man återigen kan få lite dugligla FPS-spel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Shroud streamade detta spel igår och det såg ut att ha riktig potential!

https://www.twitch.tv/videos/177701461?t=03h50m43s

Permalänk

Riktigt roligt och bra mycket mer lättsamt än PuBG!

Sedan i Tisdags har spelet verkligen blommat upp och nog definitivt locka en bred grupp av spelare. Man hade över en miljon spelare igår och spelet har klättrat till en imponerande 4:e plats på Twitch idag. Hur många man lyckas plocka från PuBG är dock svårt att säga, men att genren är tokpopulär tack vare de två (och King of the Kill till viss dell) är det ju ingen snack om.

Bara att dra ner och prova om ni inte redan har

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte hur sjukt jäkla fort man hamnar efter.
Testade ett par rundor idag men blir ju löjligt överkörd. Fick aldrig öht ett vapen utan tokägd 3 rundor innan man ens fattar hur det är tänkt att fungera Sen tar det typ 1-2 minuter att ladda och sen nån nedräkning på 90 sek så det är ju mer väntetid än speltid.

Allt verkar ju bara gå ut på att förstå var vapen finns och sen göra en sjukt snabb skydive och bara risha mot första bästa vapen? Som sagt med hackan var man ju chanslös mot dom som
snabbt fick ett vapen.

Permalänk

PUBG, fast med charm.
Ge mig first person bara så är saken biff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag gillar inte hur sjukt jäkla fort man hamnar efter.
Testade ett par rundor idag men blir ju löjligt överkörd. Fick aldrig öht ett vapen utan tokägd 3 rundor innan man ens fattar hur det är tänkt att fungera Sen tar det typ 1-2 minuter att ladda och sen nån nedräkning på 90 sek så det är ju mer väntetid än speltid.

Allt verkar ju bara gå ut på att förstå var vapen finns och sen göra en sjukt snabb skydive och bara risha mot första bästa vapen? Som sagt med hackan var man ju chanslös mot dom som
snabbt fick ett vapen.

Hoppa ur bussen när det är typ 5-10 sekunder kvar, dyk mot byggnader och öppna inte fallskärmen förrän sista sekunderna. Nästan garanterat ett vapen om du är först till ett skjul eller hus.

Snart kommer även duo läge och supply drops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste finnas något nytt fusk ute som de inte detekterar, otroligt frustrerande. Jag blev snipad med pistol från utanför mitt synfält och fortsatte spectata idioten som han vann med säkert 7-8 kills efter han dödat mig. Såg ut att vara någon kombination av aimbot och wallhack såklart..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Måste finnas något nytt fusk ute som de inte detekterar, otroligt frustrerande. Jag blev snipad med pistol från utanför mitt synfält och fortsatte spectata idioten som han vann med säkert 7-8 kills efter han dödat mig. Såg ut att vara någon kombination av aimbot och wallhack såklart..

Flertalet YouTubers har märkt detta också, förhoppningsvis fixar dom det i nästa patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Flertalet YouTubers har märkt detta också, förhoppningsvis fixar dom det i nästa patch.

Mm, så att många hade upplevt det i på Reddit också. Jag hoppas att Epic har bättre system för detta längre fram, det de har nu verkar endast kunna banna ett par av fusken som snurrar runt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Wohoo! Äntligen vann jag min första match. Gillar verkligen spelet!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag har haft problem med att hitta något roligt spel att spela den senaste tiden, men Fortnite BR är så jävla roligt.

Jag är sämst, men det är fruktansvärt roligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jag måste säga att jag har haft problem med att hitta något roligt spel att spela den senaste tiden, men Fortnite BR är så jävla roligt.

Jag är sämst, men det är fruktansvärt roligt ändå.

Är lite i samma sits, detta spelet är ju perfekt för en stunds spelande. Jag gillar grafiken och att det är lite lättsamt i förhållande till andra, mer avancerade spel. Vill du ta dig upp på en kulle eller ett hustak bygger du bara en trappa upp på några sekunder. Vapnen är också lagom, inte för pricksäkra och bra variation på funktion.

Blir att spela mer!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

... och idag vann jag min första match!

Permalänk
Medlem

.. och nu vinner jag titt som tätt, och undrar om någon svensk vill spela lite duos!

Permalänk

Riktigt kul spel måste jag säga, det enda spelat jag kör just nu i stort sett.

Permalänk
Medlem

Någon som fortfarande spelar?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Ajjemän, blir några matcher då och då

Permalänk
Medlem

@nakphud: Härligt, du har PM

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk

Provade det här spelet igår på min Xbox. Har noll erfarenhet av Battle Royal tidigare, men det här var ganska kul. Försökte bara ligga lågt och begripa mig på kontrollerna egentligen. Kom topp 4 på tredje försöket utan att avlossa ett skott eller ens ha något vapen. Kommer definitivt spela mer för det känns lagom lättillgängligt för mig som mest vill hoppa in och spela lite ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat spela och älskar det verkligen! Min enda tidigare erfarenhet av battle royale-konceptet är PUBG vilket inte föll mig i smaken - dassig grafik, extremt uselt optimerat, stelt m.m. och det känns som att Fortnite gör allting lite bättre helt enkelt.

Det känns som att man som oerfaren spelare har större chans att lyckas i och med byggandet vilket tillför en hel del till gameplay. Jag gillar också att det är så pass lättillgängligt och den tecknade grafiken är väldigt charmig. Här startas en match näst intill omedelbart till skillnad från de gånger jag testat PUBG och man kunde få vänta i flera minuter.

Jag har även noterat att Fortnite har trumfat PUBG på Twitch den senaste tiden och tycker det är märkligt att intresset här är så pass lågt. Enligt utvecklarna så låg de tio miljoner spelare i oktober, hisnande 20 miljoner i november och även om tillväxten förmodligen har växlat ner en del tror jag att spelarbasen har gått om PUBG.

Att det är gratis spelar så klart in i populariteten men det är otroligt imponerande med tanke på att spelet bara funnits ute i drygt två månader!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag har precis börjat spela och älskar det verkligen! Min enda tidigare erfarenhet av battle royale-konceptet är PUBG vilket inte föll mig i smaken - dassig grafik, extremt uselt optimerat, stelt m.m. och det känns som att Fortnite gör allting lite bättre helt enkelt.

Det känns som att man som oerfaren spelare har större chans att lyckas i och med byggandet vilket tillför en hel del till gameplay. Jag gillar också att det är så pass lättillgängligt och den tecknade grafiken är väldigt charmig. Här startas en match näst intill omedelbart till skillnad från de gånger jag testat PUBG och man kunde få vänta i flera minuter.

Jag har även noterat att Fortnite har trumfat PUBG på Twitch den senaste tiden och tycker det är märkligt att intresset här är så pass lågt. Enligt utvecklarna så låg de tio miljoner spelare i oktober, hisnande 20 miljoner i november och även om tillväxten förmodligen har växlat ner en del tror jag att spelarbasen har gått om PUBG.

Att det är gratis spelar så klart in i populariteten men det är otroligt imponerande med tanke på att spelet bara funnits ute i drygt två månader!

PUBG har fortfarande i snitt 20k mer tittare enligt statistik. Sen att det inte är så populärt här är väl antagligen för att Sweclockers har lite äldre läsare. Fortnite ser ju ut att rikta in sig på den yngre målgruppen, samt folk som spelar lite mer casual.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Finns det folk som vill köra duo/squad får ni gärna lägga till mig
IGN: Bjurström

Permalänk
Medlem

Testade detta för första gången ikväll med en polare som jag brukar lira PUBG med annars.

Det är ju rena drömmen att få spela något där allt flyter. Var riktigt skeptisk innan på grund utav grafiken men tänkte inte ens på det när jag väl kom igång.

Simpelt, snabbt och kul. Men jag slipper gärna byggandet (även om det är en stor del utav spelet så gillar jag inte den biten).

Visa signatur

Grubblare