Välja operativ på Microserver Gen8?

Permalänk
Avstängd

Välja operativ på Microserver Gen8?

Hej!

Har kört Freenas ett tag, men nu verkar den installationen ha kraschat eftersom jag får felmeddelande. Har en Microserver Gen8 med 3x3TB WD Red och 12 GB ram.

Är inte särskilt intresserad av massa "lullull" och vill gärna ha det enkelt. Är jag dum om jag installerar Windows 10 på den, eller kanske Windows Server?

Använder den enbart till filserver och kör Plex Media Server på den.

Vad hade du valt?

Permalänk
Avstängd

@Ledstripes:

Du kan ju testa denna https://www.nas4free.org/? Har läst att många använder denna och dom som kan mycket mera använder sig av FreeNAS.

Annans skulle man kunna installera Linux och sen komma åt flera via SFTP.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kör Windows Server 2016 & Ubuntu på min

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Kör Windows Server 2016 & Ubuntu på min

Skickades från m.sweclockers.com

Fördel med respektive system? Du råkar inte veta av någon torrent till Windows Server som fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Fördel med respektive system? Du råkar inte veta av någon torrent till Windows Server som fungerar?

Jag gillar Windows Server 2016 pga jag är utbildad i det och pga. jag kör Windows miljö hemma så kan använda servern till så mycket.

Ubuntu kör jag till te.x OpenVPN och lite annat som fungerar bättre på *nix än Windows. (Kör Ubuntu genom Hyper-V)

Transmission fungerar bra till Windows, om du kör det tillsammans med flexget så blir det klockrent.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Ledstripes:

Hej!

Har kört Freenas ett tag, men nu verkar den installationen ha kraschat eftersom jag får felmeddelande. Har en Microserver Gen8 med 3x3TB WD Red och 12 GB ram.

Är inte särskilt intresserad av massa "lullull" och vill gärna ha det enkelt. Är jag dum om jag installerar Windows 10 på den, eller kanske Windows Server?

Använder den enbart till filserver och kör Plex Media Server på den.

Vad hade du valt?

Jag har precis samma problem min microserver gen8 med FreeNas har också kraschat, jag beställde mig ett exemplar av windows server 2016 nu, men finns det fler alternativ??
hört mycket om UnRaid men lämpar det sig till en som kan 0 om Linux??