Hallon mobilsurf via gammal 3 surf dongel

Permalänk

Hallon mobilsurf via gammal 3 surf dongel

Hej

Så jag måste använda mig utac mobil surf ett antal av dygnets timmar för att göra det jag gör.

Tidigare skapade jag helt enkelt en wifi AP med en surfplatta där jag hade Hallon surf simkortet i och anslöt till den med bla laptopen och fick helt OK speed.

Men nu är surfplattan kasserad och hittade en SÄKERT 5-10år gammal 3 dongel som det fungerar igenom men hastigheten är ju INTE bra... kan streama media från youtube i max 480 annars fryser det och laddar var 3e sekund.

Finns det några speciella inställningar, firmware flash jag kan göra på dongeln för att underlätta speed ??

Eller vilken dongel kan jag inhandla billigt som ger BRA speed till mobilsurf via simkort ?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Så jag måste använda mig utac mobil surf ett antal av dygnets timmar för att göra det jag gör.

Tidigare skapade jag helt enkelt en wifi AP med en surfplatta där jag hade Hallon surf simkortet i och anslöt till den med bla laptopen och fick helt OK speed.

Men nu är surfplattan kasserad och hittade en SÄKERT 5-10år gammal 3 dongel som det fungerar igenom men hastigheten är ju INTE bra... kan streama media från youtube i max 480 annars fryser det och laddar var 3e sekund.

Finns det några speciella inställningar, firmware flash jag kan göra på dongeln för att underlätta speed ??

Eller vilken dongel kan jag inhandla billigt som ger BRA speed till mobilsurf via simkort ?

Tack på förhand!

Tre dongeln är endast 3G om den så gammal.
Huawei har en 4G wifi router med batteri. Men jag skulle rekommendera köpa den från utlandet då man i Sverige tar hutlösa priser för den.

Annars kan du tanka ner youtube videorna med lägre hastighet och se offline.

Du kan också använda en 4g mobil och få schysst hastighet genom att dela ut nät från den.

Permalänk

Jag använde tidigare en Samsung TAB3 10.1 surfplatta som jag delade ut den mobila anslutningen genom och hade inga problem att se youtube i HD... var det 4G då?

Ok men då förstår jag. Tack. Ska kika på mina alternativ då jag varken har kvar plattan och har inte ens någon smartphone för tillfället då jag tappat samtliga jag ägt innom 6månader efter köp. Blir dyrt.

Kikade lite och hittade ett mobilmodem för 500kr och det var den billigaste som stödjer 4G..
Kan du rekommendera något billigare från utlandet?

Typ denna borde väll fungera eller är dom låsa vid vissa leverantörer?
http://www.ebay.com/itm/4G-LTE-USB-Modem-Network-Adapter-NOT-...

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Jag använde tidigare en Samsung TAB3 10.1 surfplatta som jag delade ut den mobila anslutningen genom och hade inga problem att se youtube i HD... var det 4G då?

Ok men då förstår jag. Tack. Ska kika på mina alternativ då jag varken har kvar plattan och har inte ens någon smartphone för tillfället då jag tappat samtliga jag ägt innom 6månader efter köp. Blir dyrt.

Kikade lite och hittade ett mobilmodem för 500kr och det var den billigaste som stödjer 4G..
Kan du rekommendera något billigare från utlandet?

Typ denna borde väll fungera eller är dom låsa vid vissa leverantörer?
http://www.ebay.com/itm/4G-LTE-USB-Modem-Network-Adapter-NOT-...

Bra pris.
Men tror den ej kommer fungera, står bara "2100MHz", mest troligt att du kommer köra på 800MHZ, finns även 2600MHZ (i större städer).
Jag har denna modellen
http://www.ebay.com/itm/Unlocked-HUAWEI-E5573C-322-4G-Mobile-...

Har dock inte köpt den på Ebay, köpte den över disk i Finland för 50€ och då ingick även ett kontantkort med 1mån fri surf och 6€ saldo.
Samma modem tar dom svenska operatörerna ca 900kr för.

Permalänk

Enklast i det korta perspektivet är att använda din mobil som hotspot, men i längden så klart bättre att köpa en ny dongel. Å andra sidan kommer säkert din dongel av vara omodern om något/några år. Kör du på mobilen har du säkert en ny mobil som stödjer ny teknik då, så slipper skaffa nya donglar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du köper inom landet, för att undvika problem med att vissa nät inte stöds och dylikt.
Jag skulle definitivt undvika USB-modem av den enkla anledningen att man måste bråka med drivrutiner. Om jag letade efter en portabel mobilrouter så skulle jag nog ev. köra på Huawei E5577S.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Det där var verkligen prisvärd!
Då har priserna även i Sverige sjunkit rejält, vi har ju tidigare haft sviniga priser både på hårdvaran!

Får väl hoppas dom gör bättre priser med data också snart.
Har själv en dualsim mobil (finsk o svensk kort).
Har obegränsat surf på finska och tvingat mobilen köra data endast på finska kortet. (Bor på gränsen, men även vid roaming är det billigare).
Kör endast kontantkort till det svenska numret.

Det är ju annars bäst köpa i Sverige eller de landet man tänker använda mobil och router.
Köpte själv en LG lur (i Sverige) den hittade bara gsm nät, telenor 4G enda som gick bra var Svenska Telia.
Men fick lämna tillbaka mobilen då jag inte fick 3G till Svenska Telenor. Finska 3G och 4G var helt kört i den mobilen.

Men ser man till att luren osv har dom rätta frekvenserna är det ingen skillnad köpa från utland.
Så länge alla ärliga.
Sedan måste man ju kolla om sakerna är operatörlåsta eller inte! Skulle säga att där är största fail man kan åka på!
Fast i Sverige spelar ju inte stor roll vilken operatör du har till data bara du har täckning, allt är tyvärr pest o kolera idag....

Skickades från m.sweclockers.com