Köpa en dator via AB?

Permalänk
Inaktiv

Köpa en dator via AB?

Hej hej,

Jag har en fråga gällande köp av dator via företaget, det är ett AB, och jag undrar då när det kommer till kvittot, räcker det att ha faktureringsadressen på företaget för att sedan kunna göra avdrag för datorn på företaget, eller måste leverans adressen också vara på företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Hej hej,

Jag har en fråga gällande köp av dator via företaget, det är ett AB, och jag undrar då när det kommer till kvittot, räcker det att ha faktureringsadressen på företaget för att sedan kunna göra avdrag för datorn på företaget, eller måste leverans adressen också vara på företaget?

Jag byggde nyligen en dator åt en bekant, där jag beställde delarna till mig själv. Räckte med att jag sedan skickade digitala fakturor till honom som han sedan kunde göra avdrag på via företaget.

Edit: Någon som kan bekräfta så att jag inte misstar mig

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Se bara till att AB's namn står som kund (inte du) på kvitto/faktura bara så är det lugnt. Leveransadress bryr dom sig inte i.

Permalänk

Inte samma garantier dock för företag som för privatpersoner...tänk på det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ezah:

Se bara till att AB's namn står som kund (inte du) på kvitto/faktura bara så är det lugnt. Leveransadress bryr dom sig inte i.

Låter super, så så länge företaget står som faktureringsadress så har jag inget att oroa mig för då? Tex Orea AB, och allt annat som leveransadress kan vara mitt eget tex?

Skrivet av Fidel Castro:

Inte samma garantier dock för företag som för privatpersoner...tänk på det.

Garantin oroar jag mig inte för, eftersom företaget har samma garantivillkor för både företag samt privatkunder.

Permalänk

Konsumentköplagen gäller ej företag

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Garantin oroar jag mig inte för, eftersom företaget har samma garantivillkor för både företag samt privatkunder.

Lite missinformation där kanske,
Garantierna kan mycket väl vara samma, däremot är distansköplagen och konsumentköplagen inte giltiga för förretag, utan där lutar du dig enbart mot köplagen.
Däremot är det nog så att en hel del av de vettigare butikerna/återförsäljarna inte bråkar med sådant i onödan, och kan erbjuda sådant redan från start.
Men det är isåfall ett frivilligt åtagande

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

Lite missinformation där kanske,
Garantierna kan mycket väl vara samma, däremot är distansköplagen och konsumentköplagen inte giltiga för förretag, utan där lutar du dig enbart mot köplagen.
Däremot är det nog så att en hel del av de vettigare butikerna/återförsäljarna inte bråkar med sådant i onödan, och kan erbjuda sådant redan från start.
Men det är isåfall ett frivilligt åtagande

Förståeligt, och något jag kan acceptera, så garantin bryr jag mig inte om alls. Utan vill bara mer få det bekräftat, det där med Faktureringsadressen samt leveransadressen.

Tack så mycket för alla svar, uppskattas.

Permalänk

Sanningen är att man kan inte köpa en dator "via" ett företag. Det är momsfusk och olagligt. Såvida inte företaget köper datorn och säljer den till dig för en marknadsmässig summa med moms pålagt.

Man kan inte heller få en dator som betalning för något jobb man gjort. Det är skattefusk och olagligt.

Om du ändå vill göra något olagligt var inte dum och skylta med det. Fakturaadress och leveransadress ska vara på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niterider:

Sanningen är att man kan inte köpa en dator "via" ett företag. Det är momsfusk och olagligt. Såvida inte företaget köper datorn och säljer den till dig för en marknadsmässig summa med moms pålagt.

Man kan inte heller få en dator som betalning för något jobb man gjort. Det är skattefusk och olagligt.

Om du ändå vill göra något olagligt var inte dum och skylta med det. Fakturaadress och leveransadress ska vara på företaget.

Nja, det stämmer nog inte att man inte kan få en vara som betalning, men man ska isf skatta för det vilket gör det rätt meningslöst. I övrigt är det dock precis som du är inne på, man kan göra det mesta i ett företag man kontrollerar, frågan är mer om det är lagligt eller inte. Och är det inte det så kvittar det nog vad som står på fakturan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

*** raderat ***

Gissar snarare att hen är påläst och kanske är företagare själv och vet snarare än gissar.

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar snarare att hen är påläst och kanske är företagare själv och vet snarare än gissar.

Jag var företagare från 1995-2012 så jag vet också vad som gäller, jag gissar inte. Hur ofta tror du reglerna tänjs på i verkliga livet? 0%, 20%, 50%?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag var företagare från 1995-2012 så jag vet också vad som gäller, jag gissar inte. Hur ofta tror du reglerna tänjs på i verkliga livet? 0%, 20%, 50%?

Så du som vet, är det olagligt eller inte ? en ren ja eller nej fråga, inte hur pass sannolikt det är att åka dit för det.

Nu är jag inte någon "paragraf ryttare" i sig, men forumets regler borde man ju hålla sig efter tycker iaf jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag var företagare från 1995-2012 så jag vet också vad som gäller, jag gissar inte. Hur ofta tror du reglerna tänjs på i verkliga livet? 0%, 20%, 50%?

Det kvittar väl, lagar och regler är vad dom är, om man sen följer dom eller ogillar dom förändrar inte det faktumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiST:

Så du som vet, är det olagligt eller inte ? en ren ja eller nej fråga, inte hur pass sannolikt det är att åka dit för det.

Nu är jag inte någon "paragraf ryttare" i sig, men forumets regler borde man ju hålla sig efter tycker iaf jag.

Skrivet av improwise:

Det kvittar väl, lagar och regler är vad dom är, om man sen följer dom eller ogillar dom förändrar inte det faktumet.

Välkomna till verkligheten båda två! Jag vet inte hur många gånger gånger jag sålde datorer till privatpersoner under min tid i branschen som absolut ville ha dem fakturerade på ett företag oavsett om de var deras eget företag eller något som de hade en välvillig kompis i eller en släkting. Allt för att kunna skriva av momsen. Vad de alla missade är att det är inte samma lagar som gäller för konsumenter och företag när det gäller garantier och reklamationer vilket bet flera i svansen senare. This is the world we are living in...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Välkomna till verkligheten båda två! Jag vet inte hur många gånger gag sålde datorer till privatpersoner under min tid i branschen som absolut ville ha dem fakturerade på ett företag oavsett om de var deras eget företag eller något som de hade en välvillig kompis i eller en släkting. Allt för att kunna skriva av momsen. Vad de alla missade är att det är inte samma lagar som gäller för konsumenter och företag när det gäller garantier och reklamationer vilket bet flera i svansen senare. This is the world we are living in...

Det förändrar fortfarande inte vad man får och inte får göra vilket är det TS frågar om. Har eget företag sen 30 år så jag är rätt väl medveten om hur det ser ut i "verkligheten" men tack ändå för lektionen. Sen kan man väl ana att TS kanske har lite andra funderingar än de som ingår i frågeställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det förändrar fortfarande inte vad man får och inte får göra vilket är det TS frågar om. Har eget företag sen 30 år så jag är rätt väl medveten om hur det ser ut i "verkligheten" men tack ändå för lektionen. Sen kan man väl ana att TS kanske har lite andra funderingar än de som ingår i frågeställningen

Du har givetvis helt rätt vad i vad man får eller inte får göra men var tror du TS inlägg syftar till?

PS! Verkligheten är mest för att få folk som är helt ute och cyklar med noll erfarenhet att förstå, för dig var det knappt överkurs, men hur ska jag kunna veta det?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du har givetvis helt rätt vad i vad man får eller inte får göra men var tror du TS inlägg syftar till?

PS! Verkligheten är mest för att få folk som är helt ute och cyklar med noll erfarenhet att förstå, för dig var det knappt överkurs, men hur ska jag kunna veta det?

Det får nog TS själv svara på, han kanske skriver på en avhandling om företagande?

Permalänk
Inaktiv

Personligen så köpte jag en dator på företagets räkning som jag dels använder inom mitt företag och dels privat. Är det fel av mig att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Personligen så köpte jag en dator på företagets räkning som jag dels använder inom mitt företag och dels privat. Är det fel av mig att göra så?

Rent krasst är väl en arbetsdator, precis som en telefon du får använda privat eller en bil, en skattepliktig förmån.
Det är min uppfattning av den juridik jag läst. Hur detta sedan faktiskt tillämpas i praktiken vågar jag inte svara på.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg för att städa upp det mest onödiga tjafset. Se § 1.6.

/KimTjik