Nu tror jag du missat poängen helt och hållet.
En PS4 är inte direkt dyr nej. Men den är dels inte särskillt gammal. Dels är det en spelkonsoll.
Det görs en hel del utveckling på konsollerna som utnyttjar parallellisering ja. Men då pratar vi om dedikerad utveckling av spel till en faststrälld uppsättning hårdvara.
det är knappast relevant att ta det som exempel när man pratar om programvara för PC.
Ifråga om att flerkärnigt kostar pengar så tar du som exempel en i7 vilket ju är Intels flaggskepp. Dvs den dyraste processorserien dom har i konsumentsegmentet och säger att den inte är dyr. Jämfört med vad. Låt går för att du tar upp en äldre generation av i7 men det är fortfarande flaggskepsserien.
Den absoluta majoriteten av datorer som du hittar ute i hemmen är bestyckade med i3 eller möjligen i5 pricessorer, dessutom med några år på nacken, och en stor andel av dom har i bästa fall hyperthreading men inte särskillt många kärnor.
Eftersom den stora majoriteten av datorer under väldigt lång tid varit bestyckade med billigare processorer som inte har jättemånga kärnor så har det helt enkelt inte varit intressant för utvecklare av programvara till PC plattformen att fokusera på att parallellisera särskillt mycket.
Nu på senare tid så har det börjat komma mer och mer processorer som faktiskt har flera kärnor även i dom lägre prisklasserna och då kommer det också att bli mer intressant att utveckla mot det.
en utvecklare som inte har obegränsade resurser måste någonstans prioritera vad man lägger resurserna på. Om majoriteten inte har flera kärnor så får kan fokusera på att utveckla mot scenarion där man bara har en kärna. Idag börjar allt fler system få flera kärnor och då skiftas fokus naturligt mot att utveckla för det scenariot.