Permalänk
Medlem

böjde 2 pins på moderkortet.

Hej! Bytte moderkort för ungefär 2 månader sedan då datorn slutade fungera, när jag skulle sätta tillbaka CPUn så råkade jag böja 2 pins på moderkortet, klumpigt jag vet. Nu fungerar inte mer än 2 st portar för RAM-minne, alltså jag kan endast ha ett st 4gb på den gråa porten och ett 4gb på den svarta porten, stoppar jag i dom i någon annan ordning så rebootar datorn sig själv efter cirka 10 sekunder i en endless loop. Jag får inte ut mer än 60 fps som max i world of warcraft och det är på absolut LÄGSTA grafikinställningar, alltså hela datorn känns seg.

Nvidia geforce GTX 1060 6GB DDR5 (borde absolut inte lagga med detta kort?)
Corsair vegeance 2x4gb (8 gb ram, men är tveksamt om datorn ens kan använda allt även fast det står för allt går jätte segt)
Intel core i5-4670k 3.4 GHz (haswell)
Moderkort med socket 1150

Nu till det slutgiliga, jag behöver fixa det här snarast, är det ens värt att köpa ett nytt 1150 kort eller borde jag uppgradera till next gen alt. gå på nya AMD generationen? Men min budget just nu pallar inte med 5k i nytt moderkort, ddr4 minnen samt CPU.

Eller kommer setupten fungera bra med Haswell & 4670k?

EDIT: Pinnarna har gått av, alltså 2 stycken.

Visa signatur

Nothing is impossible, just keep going until it works!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qTn92:

Hej! Bytte moderkort för ungefär 2 månader sedan då datorn slutade fungera, när jag skulle sätta tillbaka CPUn så råkade jag böja 2 pins på moderkortet, klumpigt jag vet. Nu fungerar inte mer än 2 st portar för RAM-minne, alltså jag kan endast ha ett st 4gb på den gråa porten och ett 4gb på den svarta porten, stoppar jag i dom i någon annan ordning så rebootar datorn sig själv efter cirka 10 sekunder i en endless loop. Jag får inte ut mer än 60 fps som max i world of warcraft och det är på absolut LÄGSTA grafikinställningar, alltså hela datorn känns seg.

Nvidia geforce GTX 1060 6GB DDR5 (borde absolut inte lagga med detta kort?)
Corsair vegeance 2x4gb (8 gb ram, men är tveksamt om datorn ens kan använda allt även fast det står för allt går jätte segt)
Intel core i5-4670k 3.4 GHz (haswell)
Moderkort med socket 1150

Nu till det slutgiliga, jag behöver fixa det här snarast, är det ens värt att köpa ett nytt 1150 kort eller borde jag uppgradera till next gen alt. gå på nya AMD generationen? Men min budget just nu pallar inte med 5k i nytt moderkort, ddr4 minnen samt CPU.

Eller kommer setupten fungera bra med Haswell & 4670k?

Är pinnarna obotligt böjda? Det är en chansning men med pinsett så kanske du ev. kan böja tillbaka dom. Observera att det är jäkligt pillgöra och du bör ha en backup plan för risken finns att situationen förvärras.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det kan gå att räta dom!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

glömde skriva det, men jag provade böja tillbaka dem lite försiktigt med en kulspetspenna. Dem gick av.. antar att det är därför inte det går att ha mer minne än 8gb på vissa portar, behöver förmodligen ett nytt moderkort för att datorn skall fungera igen. Vad tror ni, kan jag köra på 1150 eller ska jag uppgradera till 1151?

Visa signatur

Nothing is impossible, just keep going until it works!

Permalänk

kan du ta en bild på pinnarna i socketen så kanske jag kolla vad som spökar med dom två pinnarna? @qtn92

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qTn92:

Hej! Bytte moderkort för ungefär 2 månader sedan då datorn slutade fungera, när jag skulle sätta tillbaka CPUn så råkade jag böja 2 pins på moderkortet, klumpigt jag vet. Nu fungerar inte mer än 2 st portar för RAM-minne, alltså jag kan endast ha ett st 4gb på den gråa porten och ett 4gb på den svarta porten, stoppar jag i dom i någon annan ordning så rebootar datorn sig själv efter cirka 10 sekunder i en endless loop. Jag får inte ut mer än 60 fps som max i world of warcraft och det är på absolut LÄGSTA grafikinställningar, alltså hela datorn känns seg.

Nvidia geforce GTX 1060 6GB DDR5 (borde absolut inte lagga med detta kort?)
Corsair vegeance 2x4gb (8 gb ram, men är tveksamt om datorn ens kan använda allt även fast det står för allt går jätte segt)
Intel core i5-4670k 3.4 GHz (haswell)
Moderkort med socket 1150

Nu till det slutgiliga, jag behöver fixa det här snarast, är det ens värt att köpa ett nytt 1150 kort eller borde jag uppgradera till next gen alt. gå på nya AMD generationen? Men min budget just nu pallar inte med 5k i nytt moderkort, ddr4 minnen samt CPU.

Eller kommer setupten fungera bra med Haswell & 4670k?

EDIT: Pinnarna har gått av, alltså 2 stycken.

Jag vågar inte svara på WoW prestanda med Ryzen eller fler-trådad CPU, men jag ser det lite meningslöst att försöka hålla liv i en haswell i5a.

Tom i3 8350k i nästa gen CPUer är snabbare än den, och 4-tråd CPU ser jag inte så bra framtid för när både AMD och Intel går mot 6/8 core i mainstream. Den hade säkert fungerat bra något år till, men att lägga pengar på beg kort är mer lönt om du haft en i7a iaf.

Oavsett Ryzen eller Intel så är det ju DDR4 som gäller, så du kan ju börja med att planera minnesbyte + titta på vad du borde få för att sälja 4670k + ditt RAM. DDR3 har rätt bra andrahandsvärde på tex tradera idag, speciellt 16GB. Titta på vad saker sålts för tidigare, så du får en uppfattning om vad du kan få för dem. Sen kan du ju se om CPU + RAM ger dig lite mer budget till nytt.

Annars får du kanske leta efter de moderkort ingen vill ha... dvs H87/H97 tex. Låsta moderkort. Dessa kan vara billigare att få tag i, men samtidigt kommer du bara kunna maxa turbo frekvensen med det. Om du inte OCat innan dock så gör det ingen skillnad. Z moderkorten brukar skena iväg i pris tyvärr.

Alt är ju att ta något budget H81 moderkort nytt från butik, och se om du kan klara dig på det tills du har råd att sälja och köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket, då lägger jag nog iväg planerna att försöka rädda upp det där & kikar om jag hittar något billigare som får duga ett tag tills ekonomin tillåter värre uppgradering.

Visa signatur

Nothing is impossible, just keep going until it works!