hdmi på Motherbord lika bra som grafikkortet?

Permalänk
Medlem

hdmi på Motherbord lika bra som grafikkortet?

Hejsan jag funderade på att köpa mig dubbla skärmar och såg att jag hade 2 hdmi portar på min dator, en som sitter på grafikkort och en som sitter på motherbord jag undrade vilken kapacitet har hmdi porten som sitter på motherbordet? matas den av mitt grafikkort eller är det bara något enklare? skulle det går att använda båda portarna eller hur ser det ut?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torre05:

Hejsan jag funderade på att köpa mig dubbla skärmar och såg att jag hade 2 hdmi portar på min dator, en som sitter på grafikkort och en som sitter på motherbord jag undrade vilken kapacitet har hmdi porten som sitter på motherbordet? matas den av mitt grafikkort eller är det bara något enklare? skulle det går att använda båda portarna eller hur ser det ut?

Det är olika kretsar som driver dem och grafikkortet är för det mesta mycket mer kraftfullt, båda portarna borde däremot gå att använda om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torre05:

Hejsan jag funderade på att köpa mig dubbla skärmar och såg att jag hade 2 hdmi portar på min dator, en som sitter på grafikkort och en som sitter på motherbord jag undrade vilken kapacitet har hmdi porten som sitter på motherbordet? matas den av mitt grafikkort eller är det bara något enklare? skulle det går att använda båda portarna eller hur ser det ut?

Den tas (oftast) från CPU'ns grafikdel, vilken inte är så snabb (snällt sagt).
Skall du inte spela på skärmen så fungerar det.
Men annars är det väldigt mycket bättre att ta från grafikkortet.
Köp en adapter

Permalänk
Medlem

@torre05:
Det beror ju självklart på vad du tänkt att använda det till, jag hade dock inte hållit andan på att det skulle fungera att gamea på men till vanlig verksamhet som surfa runt och kolla klipp på youtube kommer det funka till.
Jag sitter just nu och använder enbart grafikkorte som är inbyggt i moderkortet och hade seriösa abstinensbesvär för att spela så jag tänkte testa dra igång world of warships och det var inte ens spelbart på lägsta setting. Food for thoughts...Men för allt annat lär det fuinka

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den tas (oftast) från CPU'ns grafikdel, vilken inte är så snabb (snällt sagt).
Skall du inte spela på skärmen så fungerar det.
Men annars är det väldigt mycket bättre att ta från grafikkortet.
Köp en adapter

Tack för svaret misstänkte det faktiskt men var inte säker, man lär sig ju aldrig annars blir väl och köpa sig en adapter till displayporten då

Skickades från m.sweclockers.com