Permalänk

Från 5820K till 8700K..

Tjabba!

Nu saftar det sig med en.. Uppgradering.
Tror jag?

Jag sitter för tillfället på en 5820K och är allt utom bottleneckad, spinner bra och funkar felfritt på 4,4GHz.
Men nu har jag sett Coffee lake, och 4,7Ghz turbo låter minst sagt mysigt.
Min setup som jag skulle sälja är då en X99-s, 5820K och 32GB RAM, en kompis kommer köpa loss det från mig för 5k vilket inte känns orimligt.

Det skulle ge mig ungefär så mycket som jag behöver (more or less) för att kunna köpa till en 8700K och moderkort då jag redan har 16GB DDR4 liggandes.
Frågan är då i sig;
"Är det en uppgradering? Vad gör jag för nåt?"

Hjälp mig här nu, jag har ingen koll so far men på papper verkar det som att 8700k generellt har mer att ge än 5820K.
Vad säger ni? Gör jag ett misstag?
Som sagt går jag antingen lite plus eller lite minus, så pengar skulle inte spela roll.

Permalänk
Medlem

Vad gör du egentligen med datorn för att ha sådana komponenter?

Ta det inte på fel sätt, men hade det varit en uppgradering för dig i ditt arbete så hade du nog redan vetat om det.

Rent generellt så är det väldigt lite du får ut av en sådan uppgradering, speciellt om du bara spelar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inte alls värt det. Du lär bara se en förbättring i spel, men inte mycket mer än så.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vad gör du egentligen med datorn för att ha sådana komponenter?

Ta det inte på fel sätt, men hade det varit en uppgradering för dig i ditt arbete så hade du nog redan vetat om det.

Rent generellt så är det väldigt lite du får ut av en sådan uppgradering, speciellt om du bara spelar.

Streaming, inspelning, video rendering och gaming i 144Hz.
No offense taken, anledningen till att jag inte vet är mest bara för att jag inte är påläst om Coffee lake.
Men du anser att det kommer vara mer av en side grade än en uppgradering?

Skrivet av Forza1:

Inte alls värt det. Du lär bara se en förbättring i spel, men inte mycket mer än så.

Alright, så det kommer inte vara så stor skillnad över lag för mig?

Permalänk
Medlem

Nej det kommer nog inte vara så stor uppgradering, du kanske vinner några få FPS i spel och får lite högre score i olika benchmarks samt kanske klarar av att kompilera någon video ett fåtal sekunder snabbare men det finns inga direkt förbättringar i IPC mellan din CPU och kommande Coffee Lake. Ett skäl till att uppgradera vore om du behöver iGPU:n till, säg, en extra skärm men annars är det nog en sidgradering.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Du lär ju aldrig se nån förbättring i spel heller om du inte spelar så lågupplöst att du blir cpu capad. Jag har svårt att tro att det blir någon skillnad i upplevelse öht.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Streaming, inspelning, video rendering och gaming i 144Hz.
No offense taken, anledningen till att jag inte vet är mest bara för att jag inte är påläst om Coffee lake.
Men du anser att det kommer vara mer av en side grade än en uppgradering?

Alright, så det kommer inte vara så stor skillnad över lag för mig?

Nja, en uppgradering är det nog, men vette tusan om det är värt pengarna.

Är det så att du känner att du har nog med pengar att investera, och att du verkligen gillar att hålla på med datorn, så visst absolut, kör på. Men förvänta dig inte en noterbar skillnad, se det mer som en optimering än något annat. Någon sekund här och där, skulle jag vilja säga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

300Mhz högre klockfrekvens, lite bättre IPC men mindre cash och mindre minne? Känns som en nedgradering om du frågar mig.
Kanske en liten bump i spel men för pengarna är det helt kasst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Vänta på nästa generations "mainstream" 8 Core från Intel. Gissar att den kommer blir rätt trevlig. Har samma setup som du och jag väntar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Avstängd

Bättre att slänga pengarna på ett 1080ti då.

ska du uppgradera CPU för Streaming och rendering så är det Ryzen som gäller.

Skrivet av WHProductions:

Vänta på nästa generations "mainstream" 8 Core från Intel. Gissar att den kommer blir rätt trevlig. Har samma setup som du och jag väntar.

8 core mainstream kommer inte förrns 2019 och då kommer även Ryzen 2.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Nej det kommer nog inte vara så stor uppgradering, du kanske vinner några få FPS i spel och får lite högre score i olika benchmarks samt kanske klarar av att kompilera någon video ett fåtal sekunder snabbare men det finns inga direkt förbättringar i IPC mellan din CPU och kommande Coffee Lake. Ett skäl till att uppgradera vore om du behöver iGPU:n till, säg, en extra skärm men annars är det nog en sidgradering.

IGPU är inte så intressant.
Alright, la även upp denna fråga i LTT forumen och många verkar tycka att det kommer vara en ganska bra idé att uppgradera där.

Skrivet av crumpets:

Du lär ju aldrig se nån förbättring i spel heller om du inte spelar så lågupplöst att du blir cpu capad. Jag har svårt att tro att det blir någon skillnad i upplevelse öht.

Tänker att de högre klockfrekvenserna kommer hjälpa mig när det gäller att krossa FPS'en i mer CPU krävande spel.

Skrivet av Mithras:

Nja, en uppgradering är det nog, men vette tusan om det är värt pengarna.

Är det så att du känner att du har nog med pengar att investera, och att du verkligen gillar att hålla på med datorn, så visst absolut, kör på. Men förvänta dig inte en noterbar skillnad, se det mer som en optimering än något annat. Någon sekund här och där, skulle jag vilja säga.

Det gör jag absolut, älskar att pilla och mecka med datorn hela tiden.
Låter som en vettig synpunkt, men som jag svara till en över dig här har jag fått höra från ett annat forum att det skulle vara en nästan 15-20% ökning.
Känns inte så tråkigt.

Skrivet av infigo:

300Mhz högre klockfrekvens, lite bättre IPC men mindre cash och mindre minne? Känns som en nedgradering om du frågar mig.
Kanske en liten bump i spel men för pengarna är det helt kasst

Mindre minne har jag redan, använder mig av 16GB vilket inte är en bottleneck, dels det så är den 3200mhz jämfört med mina 32GB som var 2133mhz.
Utöver det kan jag alltid överklocka 8700k mer än turbo boosten!
Som sagt kommer jag nog lägga ut en 500-ing som mest under uppgraderingen.

Skrivet av WHProductions:

Vänta på nästa generations "mainstream" 8 Core från Intel. Gissar att den kommer blir rätt trevlig. Har samma setup som du och jag väntar.

Det kommer nog ta ett tag dit..

Skrivet av _Merc_:

Bättre att slänga pengarna på ett 1080ti då.

ska du uppgradera CPU för Streaming och rendering så är det Ryzen som gäller.

8 core mainstream kommer inte förrns 2019 och då kommer även Ryzen 2.

Well, jag sätter typ inga pengar på denna.
Säljer mina gamla delar, får 5k, köper nytt för de pengarna.
Har en 1080 redan, känner inte att jag kräver nåt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

IGPU är inte så intressant.
Alright, la även upp denna fråga i LTT forumen och många verkar tycka att det kommer vara en ganska bra idé att uppgradera där.

Tänker att de högre klockfrekvenserna kommer hjälpa mig när det gäller att krossa FPS'en i mer CPU krävande spel.

Det gör jag absolut, älskar att pilla och mecka med datorn hela tiden.
Låter som en vettig synpunkt, men som jag svara till en över dig här har jag fått höra från ett annat forum att det skulle vara en nästan 15-20% ökning.
Känns inte så tråkigt.

Mindre minne har jag redan, använder mig av 16GB vilket inte är en bottleneck, dels det så är den 3200mhz jämfört med mina 32GB som var 2133mhz.
Utöver det kan jag alltid överklocka 8700k mer än turbo boosten!
Som sagt kommer jag nog lägga ut en 500-ing som mest under uppgraderingen.

Det kommer nog ta ett tag dit..

Well, jag sätter typ inga pengar på denna.
Säljer mina gamla delar, får 5k, köper nytt för de pengarna.
Har en 1080 redan, känner inte att jag kräver nåt där.

Glöm inte bort att mainstream plattformen är -mycket- bättre på strömförbrukning.
En oöverklockad 8700K hamnar nog på 150w mindre än din 5820K@4.4 vid last.
Och 50-60w mindre i idle.
Trevligt för rumstemperaturen och ger betydligt bättre möjligheter att göra ett tyst system.
Och bättre prestanda på köpet.

Permalänk
Medlem

Testade inte LTT hur lågt man behövde gå i CPU innan et 1080Ti började påverkas. Och de var väl nere på 2700K innan det började märkas nåt nämnvärt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Glöm inte bort att mainstream plattformen är -mycket- bättre på strömförbrukning.
En oöverklockad 8700K hamnar nog på 150w mindre än din 5820K@4.4 vid last.
Och 50-60w mindre i idle.
Trevligt för rumstemperaturen och ger betydligt bättre möjligheter att göra ett tyst system.
Och bättre prestanda på köpet.

Det var bra synpunkter!!
Ja.. Det kanske stämmer.
Nu blir ju inte min 5820K någonsin varmare än 60C, men en förbättrning skadar ju aldrig gällande ljudnivån.
Billigare förbrukning är också smart tänkt.

Skrivet av BlackBird:

Testade inte LTT hur lågt man behövde gå i CPU innan et 1080Ti började påverkas. Och de var väl nere på 2700K innan det började märkas nåt nämnvärt.

Osäker! Tycker jag följer dem ganska duktigt. Var det länge sedan?

Permalänk
Medlem

15-20% lär du aldrig se ens i benchmarkpoäng. 4.7ghz är boost på en kärna och hur bra de överclockar återstår att se.
Minnet du har går att sälja så oavsett hur man ser det är det en kostnad för en marginell uppgradering. Jag hade inte gjort det.
Lägg pengarna på skärm eller gpu.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Testade inte LTT hur lågt man behövde gå i CPU innan et 1080Ti började påverkas. Och de var väl nere på 2700K innan det började märkas nåt nämnvärt.

Kom igen, LTT ?.
Sweclockare kan bättre än så !

DF har många videos där man klart kan se hur viktig en bra CPU är.
Framförallt för min fps.
T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=tbGT-u4i3EY

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Det var bra synpunkter!!
Ja.. Det kanske stämmer.
Nu blir ju inte min 5820K någonsin varmare än 60C, men en förbättrning skadar ju aldrig gällande ljudnivån.
Billigare förbrukning är också smart tänkt.

Temperaturen spelar ingen roll, det har mer med kylningen att göra.
CPU'n pumpar fortfarande ut effekten i rummet =).

Men faktum är att Intels HEDT platformar är bedrövliga på strömförbrukning.
En normal Z270/i7/10x0 maskin kan man enkelt få ner till <40 watt i idle (har en tweakad maskin som ligger på <30 watt idle).
Medans motsvarande x99 kämpar för att komma under 100w.

Nu kan det ju tyckas vara en petitess om man ser till hur mycket dyrare det blir på ett år.
Men nog är det trevligt att inte värma halva huset när man vill spela, framförallt på sommaren.

Permalänk

@Mikaelmannen: Men jag kommer ju knappt lägga några pengar
Anledningen till att jag kan tänka mig att göra det är för att för att det blir VÄLDIGT smärtfritt att uppgradera.

En ny skärm skulle kosta 6900 om jag ska uppgradera det jag har.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Kom igen, LTT ?.
Sweclockare kan bättre än så !

DF har många videos där man klart kan se hur viktig en bra CPU är.
Framförallt för min fps.
T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=tbGT-u4i3EY

Skrivet av Svensktiger:

Temperaturen spelar ingen roll, det har mer med kylningen att göra.
CPU'n pumpar fortfarande ut effekten i rummet =).

Men faktum är att Intels HEDT platformar är bedrövliga på strömförbrukning.
En normal Z270/i7/10x0 maskin kan man enkelt få ner till <40 watt i idle (har en tweakad maskin som ligger på <30 watt idle).
Medans motsvarande x99 kämpar för att komma under 100w.

Nu kan det ju tyckas vara en petitess om man ser till hur mycket dyrare det blir på ett år.
Men nog är det trevligt att inte värma halva huset när man vill spela, framförallt på sommaren.

Hmm..

Men i långa loppet verkar det inte som att jag kommer göra världens uppgradering.
Det var ju inte det mest uppmuntrande.

Ni kan se diskussionen på LTT här:
https://linustechtips.com/main/topic/841645-from-5820k-to-870...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en 8700k har bra mycket högre IPC än en 5820k är det en helt okej sidegrade i mitt tycke. Det man ger upp är väl enbart DDR i quad channel?

Därtill lär det gå alldeles utmärkt att klocka Coffee Lake-procerssorerna.

Jag sitter med ett snarlikt system som OP, och jag tänkte också uppgradera. Om man vill ha den bästa spelprocessorn, med inte tumma på de extra kärnor man redan sitter på med sin 5820k, är det ett enkelt val.

EDIT: Och ~5,5k för ett helt nytt system är småpengar om man jämför med alternativen för en uppgradering, av det som finns ute på marknaden idag.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Låter som en vettig synpunkt, men som jag svara till en över dig här har jag fått höra från ett annat forum att det skulle vara en nästan 15-20% ökning.

Följande hemsida gjorde ett test clock-for-clock mellan olika CPU:er i olika generationer vid samma frekvens:

https://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-7700K-...

Kaby Lake presterar ca 10% bättre än Haswell (singeltrådad prestanda vid samma frekvens). Med antagelsen att Coffee Lake kommer att ungefär samma IPC som Kaby Lake och Skylake så kommer du att se ungefär en 10% ökning i prestanda vid samma frekvens.

Nu kommer ju i7-8700K kunna gå upp till 4.7 GHz vid Turbo Boost och får du tur så kanske du får ett chip som kan överklockas till minst 5.0 GHz. Men skillnaderna i prestanda är inte så stora när du kommer upp över 4.5 GHz strecket - du kommer nog få lite fler FPS i spel, men en uppgradering från GTX 1080 -> GTX 1080 Ti hade haft en större påverkan på detta än 5820K @4.4 GHz -> 8700K.

Precis som @Svensktiger skriver så är ju strömförbrukningen väldigt hög på HEDT plattformar jämfört mot entusiast-plattformarna och du kommer förmodligen få ett svalare system. Det är ett plus. Sen finns det ju lite smått och gott också som medföljer ett plattformsbyte, bl.a. stöd för USB 3.1. Gen 2 och integrerad Intel Wireless AC:

https://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_Lake

Ser man endast på prestandaökningen så är en uppgradering inte värd pengarna. Men jag läste att du gillar att hålla på med datorer och om du känner dig nöjd med din plattform (d.v.s har "lekt färdigt" med bl.a. överklockning) och vill uppgradera för en extra peng så är det nog värt det!

Skrivet av FeeSpray:

Med tanke på att en 8700k har bra mycket högre IPC än en 5820k är det en helt okej sidegrade i mitt tycke. Det man ger upp är väl enbart DDR i quad channel?

Därtill lär det gå alldeles utmärkt att klocka Coffee Lake-procerssorerna.

Jag sitter med ett snarlikt system som OP, och jag tänkte också uppgradera. Om man vill ha den bästa spelprocessorn, med inte tumma på de extra kärnor man redan sitter på med sin 5820k, är det ett enkelt val.

Med antagelsen att Coffee Lake har ungefär samma IPC som Kaby Lake så kommer skillnaden mellan Coffee Lake CPU:erna och Haswell vara ca 10% vid samma frekvens.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Well, jag sätter typ inga pengar på denna.
Säljer mina gamla delar, får 5k, köper nytt för de pengarna.
Har en 1080 redan, känner inte att jag kräver nåt där.

Att uppgradera grafikkort skulle ge betydligt mer än plattform & CPU byte, för samma pengar, speciellt i spel. Du är inte CPU begränsad i ditt spelande, utan GPU, så "bättre" CPU kommer ge prestanda boost på enstaka frames / sekund, medan ett 1080Ti är en faktiskt uppgradering jämfört med ditt 1080. Och antagligen kostar mindre, än plattforms & CPU byte.

Skrivet av MVPernula:

Billigare förbrukning är också smart tänkt.

Räkna på det. Jag tror att du ska ha datorn på dygnet runt i åratal innan du räknar hem pengarna det kostar att uppgradera, i form av minskad elförbrukning.

Renderar du med en mjukvara som stödjer grafikkortet, så får du större boost där med ett 1080Ti än en 8700k som uppgradering...
På hela taget hade jag antagligen inte uppgraderat alls, utan sparat pengarna...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hade nog hellre ägt i7-5820K + GTX 1080 Ti, än i7-8700K + GTX 1080.

Beror så klart på vad du spelar dock, spelar du uteslutande spel som bara nyttjar 1-2 kärnor så förstår jag att Coffee Lake lockar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Visade inte den där videon att det var precis tvärt om? XD

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@Svensktiger: Visade inte den där videon att det var precis tvärt om? XD

Tycker den visar skillnaderna mellan generationer rätt bra.
Plus den hackiga FPS'en i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Vänta till på torsdag, då lär ju testresultat börja rulla in så kan du ju läsa och se ungefär hur bra den är. Vet din kompis om att 8700k kommer, du kanske borde nämna det för han om inte annat?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger : Vet inte om typ 140 istället för 150 fps känns så viktigt xD

@MVPernula : https://www.youtube.com/watch?v=ukZqSoDyjcU

Där har de med en 3570K, 2600K, 7700K och nån Pentium mot Ryzen-processorerna. Visst - i multithreadgrejer drar de nyare ifrån. Men i spelen ser det rätt annorlunda ut. Märk väl att jag tog 2600K som ett exempel på en gammal-som-gatan-cpu som fortfarande funkar. 3570K och 7700K är typ lika snabba i spel, så utvecklingen där är ju inte linjär direkt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@Svensktiger : Vet inte om typ 140 istället för 150 fps känns så viktigt xD

@MVPernula : https://www.youtube.com/watch?v=ukZqSoDyjcU

Där har de med en 3570K, 2600K, 7700K och nån Pentium mot Ryzen-processorerna. Visst - i multithreadgrejer drar de nyare ifrån. Men i spelen ser det rätt annorlunda ut. Märk väl att jag tog 2600K som ett exempel på en gammal-som-gatan-cpu som fortfarande funkar. 3570K och 7700K är typ lika snabba i spel, så utvecklingen där är ju inte linjär direkt.

Jomenherregud. LTT igen.
Man måste ju kolla frametimes (som DF och vissa andra gör) för att kunna fånga dipparna ordentligt.
I ett spel som 90% av tiden är GPU begränsat så kommer i princip vilken CPU som helst att se bra ut om man tar snittvärden.
Vilket även är anledningen till att konventionellt testande inte visar på några större skillnader med snabbare minnen.
Medans tester med frametimes helt klart påvisar betydligt grundare dippar, men liten skillnad i genomsnittlig och max FPS.

Nånting som du som användare märker då det "flyter på bra".

T.o.m. Linus har själv sett detta en gång i tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk
Även om han verkar glömma bort 20-30% ökningen av "97 percentile" i slutsatsen............

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Att uppgradera grafikkort skulle ge betydligt mer än plattform & CPU byte, för samma pengar, speciellt i spel. Du är inte CPU begränsad i ditt spelande, utan GPU, så "bättre" CPU kommer ge prestanda boost på enstaka frames / sekund, medan ett 1080Ti är en faktiskt uppgradering jämfört med ditt 1080. Och antagligen kostar mindre, än plattforms & CPU byte.

Räkna på det. Jag tror att du ska ha datorn på dygnet runt i åratal innan du räknar hem pengarna det kostar att uppgradera, i form av minskad elförbrukning.

Renderar du med en mjukvara som stödjer grafikkortet, så får du större boost där med ett 1080Ti än en 8700k som uppgradering...
På hela taget hade jag antagligen inte uppgraderat alls, utan sparat pengarna...

Igen, många verkar missa att jag inte kommer lägga ut mer än 500kr på hela uppgraderingen eftersom jag säljer delar för att köpa nya.
Att sälja min 1080 för en 1080ti skulle kräva att jag lägger ut 5k

Skrivet av MinscS2:

Hade nog hellre ägt i7-5820K + GTX 1080 Ti, än i7-8700K + GTX 1080.

Beror så klart på vad du spelar dock, spelar du uteslutande spel som bara nyttjar 1-2 kärnor så förstår jag att Coffee Lake lockar.

Skäms lite över att jag spelar i 1080p, men en 1440p monitor är på ingång så det är det iaf.
Men som sagt till oavstående så är det mest en lockande uppgradering pga att jag knappt måste lägga ut någonting- pengar jag MÅSTE lägga ut om jag uppgraderar grafikkort.

Skrivet av Elektron:

Vänta till på torsdag, då lär ju testresultat börja rulla in så kan du ju läsa och se ungefär hur bra den är. Vet din kompis om att 8700k kommer, du kanske borde nämna det för han om inte annat?

Yes det har jag bestämt mig för, ska invänta torsdag och benchmarks osv.
Min kompis är medveten, skulle absolut inte försöka blåsa honom. Han är intresserad av entusiastplattformen och har varit smått avis på min build tidigare.

Permalänk
Medlem

Sitter på nästan samma setup som dig, dock ett 6800k och kommer definitivt inte att byta cpu på minst 2 år. Har som sagt en vän där vi delidad hans 7700k samt klockat den till 5.1 ghz och en jävla custom loop på allt. ÄNDÅ har jag mer fps i spel än vad han har, nämnde tidigare i en tråd att spel idag faktiskt börjat använda fler kärnor än vad man tidigare kunnat göra. Tror absolut inte att ett 8700k kommer prestera bra mkt bättre än ditt 5820k kanske till och med som vissa här säger, sämre i vissa fall.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i