Permalänk
Medlem

Köpråd 65" 4K TV

Hej Sweclockers!

Jag är på jakt efter en ny TV och är lite kluven på vilken jag ska välja.
Har tittat på 2st men hittar inte vad som är den stora skillnaden mellan dom eller det kanske finns bättre för samma pris.

LG 65SJ810V
LG 65SJ850V

Det jag kommer att titta mycket på är SHL(Ishocky) så det får absolut inte vara en "laggig" bild.
Vilken SmartTV den har spela absolut ingen roll då jag har införskaffat mig en AppleTV 4K

Kom med förslag på olika modeller och skriv gärna varför just den TV kanske är värd nån extra slant.
Tänkte mig max 20k men som sagt beror på om man får nått bättre för lite mer.

Tacksam för tips!

//Hcz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hcz:

LG 65SJ810V
LG 65SJ850V

Det jag kommer att titta mycket på är SHL(Ishocky) så det får absolut inte vara en "laggig" bild.

Det är i grunden samma modell där det skiljer sig på stativet och färgen. 850V-modellen verkar ha en högre spec i fråga om hittepå-siffror vilket tyder på att LG själva anser att den är pyttelite vassare på något sätt. Det brukar inte ha betydelse i praktiken.

"Laggig" bild på hockey är inte TV:n utan en kombination av dålig sändning och vad du är van med sedan tidigare. Du kan på alla LG:s modeller ställa in bildinterpoleringen med ganska god finjustering för att matcha ditt godtycke. Det allra bästa är förstås att börja i rätt ände och se till att du får HD-sändningar med hockey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är i grunden samma modell där det skiljer sig på stativet och färgen. 850V-modellen verkar ha en högre spec i fråga om hittepå-siffror vilket tyder på att LG själva anser att den är pyttelite vassare på något sätt. Det brukar inte ha betydelse i praktiken.

"Laggig" bild på hockey är inte TV:n utan en kombination av dålig sändning och vad du är van med sedan tidigare. Du kan på alla LG:s modeller ställa in bildinterpoleringen med ganska god finjustering för att matcha ditt godtycke. Det allra bästa är förstås att börja i rätt ände och se till att du får HD-sändningar med hockey.

Tackar för svar!

Har tittat på många TV-apparater i butik och man ser stor skillnad på flytet i bilden. Dessa två som jag har nämnt har bra flyt enligt mig.
Det stod en Sony bredvid 810:an och det var stor skillnad i flytet i bilden.

Om jag ska tolka dig rätt så är det lika bra att ta 810 istället för 850?

Men har du tips på nån annan modell i den prisklassen eller är det kanske det "bästa" för mina behov det jag har tittat på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hcz:

Har tittat på många TV-apparater i butik och man ser stor skillnad på flytet i bilden. Dessa två som jag har nämnt har bra flyt enligt mig.
Det stod en Sony bredvid 810:an och det var stor skillnad i flytet i bilden.

Nej, det var ingen skillnad i flyt. Du blev lurad.

Vad du såg är en godtycklig jämförelse mellan olika nivåer av processning och interpolering och de kommer att se godtyckligt olika ut baserat på materialet som visas, hur du godtyckligt tittar på materialet samt väger in din befintliga, godtyckliga, erfarenhet av hur "bild ska flyta". LG:s butiksläge är mer aggressivt inställt och de här modellerna har mer processorkraft för att beräkna bildrutor jämfört med den Sony du tittade på som är en enklare modell.

I båda fallen, särskilt då med LG, uppstår en mängd fel i bilden när det interpoleras. Alla ser inte dessa fel, man är lyckligt omedveten, och då kommer den mest avancerade interpolering ser ut som "mer flyt". För eller senare kanske man lär sig se alla felen som uppstår. Då brukar man minska ned interpoleringen och med tiden börja värdera bättre bildkvalitet i källan istället för en TV som hittar på saker i bilden.

Men som skrivet kommer du med LG kunna finjustera dessa nivåer vilket är en fördel.