Är detta en accepterad backlight bleed/clouding? Samsung CFG70

Permalänk

Är detta en accepterad backlight bleed/clouding? Samsung CFG70

Hejhej,
Jag har nyligen köpt hem en "Samsung 27" Curved Gaming Monitor CFG70" (http://www.samsung.com/se/monitors/curved-cfg70fqu/LC27FG70FQ...)

Jag ÄLSKAR skärmen (jag gick från en gammal Samsung Syncmaster 60Hz) MEN nu när jag har sökt runt på väldigt många skärmar och deras problem så har jag hittat ett vanligt fel vid namn "backlight bleed", "IPS-glow" och "Clouding".

Jag har aldrig tänkt på problemen som jag gör idag (gällande gamla skärmar m.m) men nu är det det enda jag kan tänka på haha..
Jag vet inte vilka utav problemen som jag här (se ovan) men jag antar att det inte är IPS-glow då skärmen har VA-paneler..

Min fråga är om det är "värt" att skicka tillbaka skärmen med hopp om att få en bättre (ha i åtanke att jag inte har en enda död/slö pixel eller liknande. Det enda problemet är att den inte startar upp med datorn ibland men det är troligtvis drivrutinerna för DisplayPorten)

Här kommer två bilder samt en video. Ha även i åtanke att min mobilkamera förvärrar problemet samt att det i princip behöver vara bäcksvart i rummet + svart skärm för att det ska synas. Jag kan däremot "tvinga" fram problemet om jag anstränger mig under spelande/filmtittande. Jag kan även säga att det är det det nedre högra hörnet som lyser starkast.

Har jag blivit besatt eller är det en rimlig reaktion? Man har ju läst att skärmar är ett lotteri..

Bild 1 (Långt ifrån)

https://imgur.com/a/Z8sus

Bild 2 (Hyfsat nära)

https://imgur.com/a/GYBCW

Video (Denna visar den mest rättvisa bilden MEN när jag kommer nära skärmen så lyser det mesta upp och det är ingenting som jag tänker på)

https://imgur.com/a/VMzdo

EDIT:
Jag har testat att ändra brightness upp och ner, kontrasten samt något som heter "black equalizer"

Permalänk
Medlem

Har du justerat ner ljusstyrkan något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle säga att det där absolut inte är något att klaga över. Syns ju knappt.
Om du ens får lämna tillbaka skärmen så är nog risken att du får en som är värre omfattande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Inaktiv

Det ser inte alls farligt ut. Sätt en lampa i rummet så kommer du aldrig att se något konstigt.

Permalänk

@220volt: Ja, ursäkta! La in det i min "edit"

Permalänk

@Rismik: Kanon, har inte sett denna ännu. Ska kika, tack!

Permalänk
Medlem

Om videon är mest rättvis verkligheten skulle jag inte bry mig. Jag hade en curved samsung tv och där var det som att nån lyste med en ficklampa nere i vänstra hörnet, det såg förjävligt ut.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Tack för otroligt snabba svar, jag har redan lugnat mig lite.
Jag kan säga att jag är expert på att fastna på saker och ting..

Permalänk
Medlem

Du ser bara backlight-bleeden när skärmen är helt svart va? Hur ofta har man nytta av att sitta och stirra på en svart skärm?
Jag har kört med gamla HP LP2475w i rätt många år som har betydligt värre bleed, men eftersom det bara syns och märks när skärmen är helt svart och alltså inte visar någonting, så har det aldrig stört mig.

Min nya Acer Predator XB271HU har också en skaplig bleed, men märks inte alls när skärmen faktiskt används.

Din ser rätt lindrig ut, som tidigare påpekat

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

@DeeJay1: Haha ja, i princip.. jag kan som sagt "tvinga" fram det om jag "vill" se det men jaoo.. Det är min första skärm som jag faktiskt lägger några extra tusenlappar på så jag blir lite extra nojjig.

Men som andra har samt du har skrivit så är det utav det mildare laget (jämför med bilder från google och dom är verkligen hemska)
Ser även att du har lagt någon tusenlapp mer på din Predator och lever med det så jag får väl bara släppa det haha.

Jag kan även säga att jag har hittat backlight bleeds på min tv som jag aldrig har tänkt på (ca 3år) förens nu...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuldGorillan:

Jag har testat att ändra brightness upp och ner, kontrasten samt något som heter "black equalizer"[/b]

Det är endast Brightness som påverkar hur svart ser ut och där ska du sänka så lågt det går ifall du verkligen sitter i ett rum som är kolsvart. Med mysbelysning igång bör du ligga mellan 10-20% på reglaget.

Black Equalizer påverkat inte svart som namnet antyder utan nyanser ovanför totalt svart. Det används normalt för att ljusa upp skuggtoner så att fiender syns tydligare i shooters. Bilden blir också platt och blaskig.

Kontrast-reglaget påverkar var du ankrar vitt i bilden och har heller ingen effekt på hur svart ser ut.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för ett lärorikt svar, behöver man ens gå en utbildning när sweclockers finns?

Med 10-20% menar du siffrorna 10-20 haha? Min skärm har skalan 1-100 och idag ligger jag på runt 70.. 20 låter otroligt lite faktiskt, ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Du ser bara backlight-bleeden när skärmen är helt svart va? Hur ofta har man nytta av att sitta och stirra på en svart skärm?
Jag har kört med gamla HP LP2475w i rätt många år som har betydligt värre bleed, men eftersom det bara syns och märks när skärmen är helt svart och alltså inte visar någonting, så har det aldrig stört mig.

Min nya Acer Predator XB271HU har också en skaplig bleed, men märks inte alls när skärmen faktiskt används.

Din ser rätt lindrig ut, som tidigare påpekat

Är väl främst om man ser på en film med mycket mörka scener/ spelar spel med mörka omgivningar som man stör sig på clouding.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuldGorillan:

Med 10-20% menar du siffrorna 10-20 haha? Min skärm har skalan 1-100 och idag ligger jag på runt 70.. 20 låter otroligt lite faktiskt, ska testa!

Är skalan 1-100 blir det lätt att räkna procent,

Enligt detta test går Brightness min-till-max från 41 till 350 nits och reglaget på 70% är alltså runt 260 nits någonstans. Det är den nivå man har på ett väldigt ljust och öppet kontor. Då får du tydlig kantblödning och obehaglig bild när du sitter i ett mörkt rum.

Permalänk

@Laxpudding: Haha oherregud, en utbildning behövdes tydligen, denna sida har för mycket information haha
Enligt din info samt sidan så bör jag alltså ligga runt 70 "nits" vilket ska motsvara ett reglage runt 20!

Ska testa när jag kommer hem, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Du ser bara backlight-bleeden när skärmen är helt svart va? Hur ofta har man nytta av att sitta och stirra på en svart skärm?
Jag har kört med gamla HP LP2475w i rätt många år som har betydligt värre bleed, men eftersom det bara syns och märks när skärmen är helt svart och alltså inte visar någonting, så har det aldrig stört mig.

Min nya Acer Predator XB271HU har också en skaplig bleed, men märks inte alls när skärmen faktiskt används.

Din ser rätt lindrig ut, som tidigare påpekat

Det påverkar färgerna när skärmen används, även om det inte är lika uppenbart som när skärmen är helt svart. Däremot ser inte hans ut att vara något direkt problemexemplar, jag hade definitivt varit ok med den.