Finns mer eller mindre redan. Problemet är däremot hur galet mycket det skiljer sig i specifikation och funktionalitet mellan olika system. Exempelvis så saknar massvis med Oculus Rift headset room scale tracking då det kom relativt nyligen, någonting man specifikt måste tag extremt mycket hänsyn att designa spelet runt. Situationen lär möjligen bli bättre när marknadens funktionalitet har stabiliserats lite, men det är fortfarande i dess ungdom.
I detta fallet kan rör det sig däremot troligare om avsiktlig exklusivitet, betald av HTC/Valve. Anledningen till att jag kan säga det med rätt bra säkerhet är då API'n för HTC Vive designad för att vara till viss mån hårdvaru-agnostisk och är tänkt att stödja olika tillverkares hårdvara.
Det är riktigt tråkigt med exklusivitet för konsumenter men dessvärre en "necessary evil" i dagens läge. Utan sponsringen från hårdvaru tillverkarna så hade de möjligen inte ens utvecklat VR-spelet då det inte hade varit lönt. Får VR inga titlar så får vi en Playstation Vita situation där ingen köper platformen för att inga titlar finns till den och ingen utvecklar titlar då ingen äger platformen. Lyckas däremot VR slå sig ur sin ungdom så kommer antalet exklusiva titlar naturligt minska när det inte längre blir lönt för hårdvaru tillverkarna att betala för exklusivitet då det måste överstiga vad spelutvecklaren hade tjänat om de sålde till alla platformarna. Då lär vi möjligen gå över till nästa steg där hårdvaru tillverkaren istället satsar på att utveckla sina egna titlar och enbart har några få exklusiva titlar från tredje part.