HTC bundlar Fallout 4 VR med Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tyvärr av det jag sett är VR-nivån rätt låg i spelet. Kanske inte så konstigt, hade blivit hållbart dyrt annars

Mjo jag tror att de enda sakerna som varit värt Viven är Eve Valkyrie och förhoppningsvis detta.

Permalänk

Vad bra då kanske man borde köpa en HTC vice, eller kanske vänta tills nästa generation VR headset?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Mjo jag tror att de enda sakerna som varit värt Viven är Eve Valkyrie och förhoppningsvis detta.

Finns en svensk shooter som är grymt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Vad bra då kanske man borde köpa en HTC vice, eller kanske vänta tills nästa generation VR headset?

Om man är intresserad av VR tror jag det är fel att vänta i 2+ år till. Finns så många bra spel och upplevelser och Vive/Rift är värda det mångdubbla de säljs för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vore rätt med en öppen standard som opengl så att alla kan göra headsets som funkar till alla spel. Då kanske utvecklarna hade satsat mer.

Finns mer eller mindre redan. Problemet är däremot hur galet mycket det skiljer sig i specifikation och funktionalitet mellan olika system. Exempelvis så saknar massvis med Oculus Rift headset room scale tracking då det kom relativt nyligen, någonting man specifikt måste tag extremt mycket hänsyn att designa spelet runt. Situationen lär möjligen bli bättre när marknadens funktionalitet har stabiliserats lite, men det är fortfarande i dess ungdom.

I detta fallet kan rör det sig däremot troligare om avsiktlig exklusivitet, betald av HTC/Valve. Anledningen till att jag kan säga det med rätt bra säkerhet är då API'n för HTC Vive designad för att vara till viss mån hårdvaru-agnostisk och är tänkt att stödja olika tillverkares hårdvara.

Det är riktigt tråkigt med exklusivitet för konsumenter men dessvärre en "necessary evil" i dagens läge. Utan sponsringen från hårdvaru tillverkarna så hade de möjligen inte ens utvecklat VR-spelet då det inte hade varit lönt. Får VR inga titlar så får vi en Playstation Vita situation där ingen köper platformen för att inga titlar finns till den och ingen utvecklar titlar då ingen äger platformen. Lyckas däremot VR slå sig ur sin ungdom så kommer antalet exklusiva titlar naturligt minska när det inte längre blir lönt för hårdvaru tillverkarna att betala för exklusivitet då det måste överstiga vad spelutvecklaren hade tjänat om de sålde till alla platformarna. Då lär vi möjligen gå över till nästa steg där hårdvaru tillverkaren istället satsar på att utveckla sina egna titlar och enbart har några få exklusiva titlar från tredje part.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Finns mer eller mindre redan. Problemet är däremot hur galet mycket det skiljer sig i specifikation och funktionalitet mellan olika system. Exempelvis så saknar massvis med Oculus Rift headset room scale tracking då det kom relativt nyligen, någonting man specifikt måste tag extremt mycket hänsyn att designa spelet runt. Situationen lär möjligen bli bättre när marknadens funktionalitet har stabiliserats lite, men det är fortfarande i dess ungdom.

I detta fallet kan rör det sig däremot troligare om avsiktlig exklusivitet, betald av HTC/Valve. Anledningen till att jag kan säga det med rätt bra säkerhet är då API'n för HTC Vive designad för att vara till viss mån hårdvaru-agnostisk och är tänkt att stödja olika tillverkares hårdvara.

Det är riktigt tråkigt med exklusivitet för konsumenter men dessvärre en "necessary evil" i dagens läge. Utan sponsringen från hårdvaru tillverkarna så hade de möjligen inte ens utvecklat VR-spelet då det inte hade varit lönt. Får VR inga titlar så får vi en Playstation Vita situation där ingen köper platformen för att inga titlar finns till den och ingen utvecklar titlar då ingen äger platformen. Lyckas däremot VR slå sig ur sin ungdom så kommer antalet exklusiva titlar naturligt minska när det inte längre blir lönt för hårdvaru tillverkarna att betala för exklusivitet då det måste överstiga vad spelutvecklaren hade tjänat om de sålde till alla platformarna. Då lär vi möjligen gå över till nästa steg där hårdvaru tillverkaren istället satsar på att utveckla sina egna titlar och enbart har några få exklusiva titlar från tredje part.

Nja... Såhär tänker jag:

Precis som nvidia/amd utvecklar drivrutiner för att deras kort skall funka ihop med dx och opengl så borde htc och oculus utveckla drivrutiner som skall funka ihoo med en öppen standard som utvecklarna jobbar med. Om sen htc vill lägga till 46 nya sensorer eller en penis man kan ha i VR så får de ta det med specifika utvecklare. Ser det lite som 3d-glasögon funktion i spel, eller SLI. Detta väljer utvecklaren själva om de vill stödja.

Basfunktioner för VR borde vara typ att kunna se sig runt och 3d djup.

Om det funnits en standard som htc och oculus, samt ALLA nya aspiranter kan göra drivrutiner mot, hade det blivit mycket mer lockande att satsa på vr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nja... Såhär tänker jag:

Precis som nvidia/amd utvecklar drivrutiner för att deras kort skall funka ihop med dx och opengl så borde htc och oculus utveckla drivrutiner som skall funka ihoo med en öppen standard som utvecklarna jobbar med. Om sen htc vill lägga till 46 nya sensorer eller en penis man kan ha i VR så får de ta det med specifika utvecklare. Ser det lite som 3d-glasögon funktion i spel, eller SLI. Detta väljer utvecklaren själva om de vill stödja.

Basfunktioner för VR borde vara typ att kunna se sig runt och 3d djup.

Om det funnits en standard som htc och oculus, samt ALLA nya aspiranter kan göra drivrutiner mot, hade det blivit mycket mer lockande att satsa på vr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår vad du menar, och det är vad jag syftade på när jag sa "mer eller mindre redan finns". De två stora "standard" bibloteken är OpenVR (Valve) och OSVR (Razer) varav bådas mål är att vara standard API'er som sedan i sin tur kommunicerar med drivrutiner till respektive headset. Problemet är inte att faktiskt få in tekniskt stöd för olika headset, det är faktiskt rätt lätt, problemet är de specifika designvalen som måste tags hänsyn till för varje headset för annars får vi HTC Vive utan room scaling t.ex.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag förstår vad du menar, och det är vad jag syftade på när jag sa "mer eller mindre redan finns". De två stora "standard" bibloteken är OpenVR (Valve) och OSVR (Razer) varav bådas mål är att vara standard API'er som sedan i sin tur kommunicerar med drivrutiner till respektive headset. Problemet är inte att faktiskt få in tekniskt stöd för olika headset, det är faktiskt rätt lätt, problemet är de specifika designvalen som måste tags hänsyn till för varje headset för annars får vi HTC Vive utan room scaling t.ex.

Ja ok. Jag fattar. Tack för infon.

Det jag försökte säga vad att jag tycker det är trams att man måste ta hänsyn till specifika funktioner som room-scaling. Visserligen är det en tuff funktion. Men om man tar bort det, då är HTC och oculus rätt så lika i funktion, om jag inte misstar mig? Och då kan man åtminstonde stödja det som finns kvar.

Jaja. Hoppas att det tar fart så småningom. Jag tycker verkligen att det är en cool idé som kan bli det bästa som hänt pc-gaming sedan 3d-kort.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Dom som redan har HTC Vive borde få spelet gratis kan man tycka..