Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan du ha den i jeansfickan fram och sätta dig? utan att få den i ljumsken.
kan du ha den i jeansfickan bak och sätta dig? utan att få en banantelefon.

Framfickan är inget problem. Får inte ner den i löpartights dock, men där hade inte en 4.5" gått ner heller. Telefonen har jag aldrig i bakfickan då jag knappast vill sätta mig på den eller få den stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du kommer inte hitta nån 4" från Kina med senaste hårdvara. Utan närmast dina krav är iPhone SE 4" eller Sony Xperia XZ1 Compact 4.6" med SD 835. Sony Compact serie är 4.6".

Båda är alternativ jag "har koll på" men inte attraktiva nog för att köpa något innan den luren jag har går sönder, eller försvinner. Jag letar helt enkelt vidare. Man är ju mer kräsen innan man sitter i en sjunkande båt, typ...
Tack i alla fall :- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan du ha den i jeansfickan fram och sätta dig? utan att få den i ljumsken.
kan du ha den i jeansfickan bak och sätta dig? utan att få en banantelefon.

Inga som helst problem med det. Dock har jag alltid telefonen i framfickan.

De mindre skärmarna kommer dö ut eftersom mobiler kring 5.5 är så överlägset mycket bättre att använda.

Precis som du var jag också tveksam till stora mobiler. Så skaffade jag motvilligt 4", därefter, 4,8" och nu 5.5". Väl uppe i 5,5 tum kan du skrota de flesta andra elektronikprodukter.

Beträffande Kina mobiler så rekommenderar jag nu:
Lenovo Vibe K6, RedMi Note 4X, RedMi 4X och Mi A1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas att arbetarna på de fabriker där telefonerna tillverkas behandlas väl och har skäliga löner och arbetsvillkor.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Hoppas att arbetarna på de fabriker där telefonerna tillverkas behandlas väl och har skäliga löner och arbetsvillkor.

Du är naiv om du tror att arbetarna på Samsungs eller Sonys fabriker skulle behandlas bättre än Xiaomis eller Huaweis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ja, och ja. 5.5"

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Inga som helst problem med det. Dock har jag alltid telefonen i framfickan.

Till det har jag bara ett svar. Pungsvett.

Eftersom fuktskador inte går på garantin, så ska man inte ha telefonen varken i framfickorna, eller i vinterjackans innerfickor. "Självklara" ställen att transportera dem på, där luftfuktigheten är så pass hög att telefoner med "fuktsensor" i form av klisterlappar som ändrar färg, reagerar, och sedan spelar det ingen roll vad det är för fel på produkten, det är alltid en fuktskada, och lämnas utan reparation.
Plus då att en telefon som legat och gottat sig i framfickan på mina jeans i ett par år, antagligen inte är något jag vill ha i närheten av ansiktet. Om så bara för att den antagligen luktar...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Till det har jag bara ett svar. Pungsvett.

Eftersom fuktskador inte går på garantin, så ska man inte ha telefonen varken i framfickorna, eller i vinterjackans innerfickor. "Självklara" ställen att transportera dem på, där luftfuktigheten är så pass hög att telefoner med "fuktsensor" i form av klisterlappar som ändrar färg, reagerar, och sedan spelar det ingen roll vad det är för fel på produkten, det är alltid en fuktskada, och lämnas utan reparation.
Plus då att en telefon som legat och gottat sig i framfickan på mina jeans i ett par år, antagligen inte är något jag vill ha i närheten av ansiktet. Om så bara för att den antagligen luktar...

Du måste ha en djävulsk pungsvett.

Svettas själv rätt mycket men mobilen har inte påverkats av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Du måste ha en djävulsk pungsvett.

Nog snarare så att jag ser mitt snart 6 år gamla läderfodral, som fortfarande luktar läder, och jämför med läder-biten på nyckelringen, och konstaterar att den inte alls är lika härligt läderdoftande. Skillnaden är att 8 timmar om dagen är nyckelringen i vänster framficka, och telefonen i höger bakficka. Jag har inget problem med telefonens läderfodral, men nyckelns läderbit vill jag inte ha i ansiktet, och nu när jag har fungerat en massa på det tror jag att den blir utbytt i dagarna...
Än så länge har jag klarat mig utan "vattenskada" på min elektronik, även om jag vet folk som inte haft samma tur. Men visst, man kan ju se pungsvett infuserad telefon som ett lämpligt straff för tillverkarnas service ställen, som accepterar en sådan policy.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag vet att denna tråden främst är för kina mobiler, men jag vill ändå slå ett slag för kina laptops. Fick hem min ezbook 3 pro igår och jag är VÄLDIGT imponerad över vad man får för 2000kr. Hade med den i skolan idag och alla trodde jag hade blivit knäpp och köpt en macbook. Byggkvaliten är riktigt grym och jag skulle vilja påstå att man knappt märker skillnaden rent fysiskt. Till och med touchpaden är en precision touchpad och den överlägest bästa touchpaden jag använt (förutom en macbook) om man ser till windows datorer. Skärmen är en full hd ips som faktiskt är riktigt bra! Dock kunde den gärna fått kunna gå lite ljusare, men då skärmen är matt är det inget jätteproblem. Men att använda den utomhus blir nog rätt jobbigt. Det andra jag vill berätta om är prestandan. Jag var lite tveksam till en Apollo Lake 3450. Att installera 3 olika program samidigt är inte att rekommendera då det kan slöa ner den en del men vid "normal" användning så märker jag ingen skillnad från denna och min gamla core m skylake (som på pappret är starkare). Att ha uppe chrome med 15 flikar och samtidigt ha uppe IntelliJ och kompilera kod är inget problem alls. Grymt imponerad av denna dator!

Kan starkt rekommenderas om man bara ska göra lite lättare uppgifter såsom film, anteckningar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet att denna tråden främst är för kina mobiler, men jag vill ändå slå ett slag för kina laptops. Fick hem min ezbook 3 pro igår och jag är VÄLDIGT imponerad över vad man får för 2000kr. Hade med den i skolan idag och alla trodde jag hade blivit knäpp och köpt en macbook. Byggkvaliten är riktigt grym och jag skulle vilja påstå att man knappt märker skillnaden rent fysiskt. Till och med touchpaden är en precision touchpad och den överlägest bästa touchpaden jag använt (förutom en macbook) om man ser till windows datorer. Skärmen är en full hd ips som faktiskt är riktigt bra! Dock kunde den gärna fått kunna gå lite ljusare, men då skärmen är matt är det inget jätteproblem. Men att använda den utomhus blir nog rätt jobbigt. Det andra jag vill berätta om är prestandan. Jag var lite tveksam till en Apollo Lake 3450. Att installera 3 olika program samidigt är inte att rekommendera då det kan slöa ner den en del men vid "normal" användning så märker jag ingen skillnad från denna och min gamla core m skylake (som på pappret är starkare). Att ha uppe chrome med 15 flikar och samtidigt ha uppe IntelliJ och kompilera kod är inget problem alls. Grymt imponerad av denna dator!

Kan starkt rekommenderas om man bara ska göra lite lättare uppgifter såsom film, anteckningar och liknande.

Är nordisk tangentbordslayout tillgänglig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Är nordisk tangentbordslayout tillgänglig?

Den eviga frågan. Nope, men det är inget problem att ställa om till svenskt tangentbord i Windows.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Vad köpte du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Baxtex: Vad köpte du den?

Här: https://www.gearbest.com/laptops/pp_647765.html

Nu tog jag snigelfrakt för att undvika tull, så tog ca 3 veckor att få hem. Man kan välja DHL och då tar det bara några dagar men då åker man garanterat på tull&moms.

För mer info och recension hänvisar jag till techtablets: https://www.youtube.com/watch?v=GDeA3u0LwOY&t

(Han ska strax få den nyaste revisionen som har AC, bättre touchpad och upplåst power limit(samma som jag har), så han ska uppdatera videon med den nyaste versionen.)

Permalänk
Medlem

De etablerade märkena på västerländska marknaderna har sådana extrema vinstmarginaler på framförallt flaggskeppen att det är nästan korkat köpa dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på en Xiaomi mi6, byter mobil var 5-6 år kanske så kände att jag kunde lägga lite mer pengar och gå för en mi 6 istället för mi a1. Dock så försöker jag läsa på lite om att vissa band saknas men som någon helt okunnig om mobiler så vet jag inte riktigt vad det innebär. Sämre 4g på landet är det jag fått fram men vad betyder det rent konkret? att man inte kan surfa alls? Att det går långsammare men ändå ok eller att det går segt som satan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sitter och funderar på en Xiaomi mi6, byter mobil var 5-6 år kanske så kände att jag kunde lägga lite mer pengar och gå för en mi 6 istället för mi a1. Dock så försöker jag läsa på lite om att vissa band saknas men som någon helt okunnig om mobiler så vet jag inte riktigt vad det innebär. Sämre 4g på landet är det jag fått fram men vad betyder det rent konkret? att man inte kan surfa alls? Att det går långsammare men ändå ok eller att det går segt som satan?

Eftersom det numera finns kinamobiler med de band som behövs finns det ingen anledning att köpa något annat. Jag har haft både och och märkt en generell förbättring av uppkopplingen. Pålitligare och stabilare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sitter och funderar på en Xiaomi mi6, byter mobil var 5-6 år kanske så kände att jag kunde lägga lite mer pengar och gå för en mi 6 istället för mi a1. Dock så försöker jag läsa på lite om att vissa band saknas men som någon helt okunnig om mobiler så vet jag inte riktigt vad det innebär. Sämre 4g på landet är det jag fått fram men vad betyder det rent konkret? att man inte kan surfa alls? Att det går långsammare men ändå ok eller att det går segt som satan?

Angående Xiaomi mi6
Det band som saknas är band 20 (800) för LTE, men bor du i en större stad kommer du inte märka någon skillnad för där är de andra 4G band och de finns med på telefonen. Du kommer kunna använda 3G utan problem på alla band så helt ärligt är skillnaden minimal för vanligt användande.

Jag beställde faktiskt en Xiaomi MI6 igår, får se hur lång tid det tar innan den dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Blackview BV8000 Pro

Är mer än nöjd en en chansning jag tog ( Blackview BV8000 Pro)

Vet inte om det räknas som en "Kina telefon"..

Detta var den enda luren som uppfyller mina ultimata krav (vid sökning på prisjakt)
Läste att företaget Blackview är grundat 2013 och märkte att de släppt flera enheter i samma serie under åren. Det fick mig att våga beställa en rackare.
Fanns bara att köpa från skumma (icke gröna) svenska hemsidor/företag.
Köpte en via Ebay 20dagar efter lansering (7 juni(?) 2017), av en användare i Hong Kong med 99,8% positiva omdömen och ett par år historik.
2200Kr + 200kr 7dagar frakt (30dagar gratis) + 300kr tull/import avgift.

Har haft ett fel/problem, bilden tilta/vred sig inte när man vände telefonen. Det löste sig efter ett par dagar när de släppte en uppdatering.

Inga hårdvaruproblem,

Allt fungerar bara grymt bra, superskönt med finger-läsare för att låsa upp och galen bateritid!

Mvh Petter

Visa signatur

Just NODL it! #NODL
-------------------------------- Fösta Bygget (´= Galleri Album-----------------------------
Hodban@YTube

Permalänk
Medlem

@Hoddan: Såg verkligen prisvärd ut.
Kollat några youtube recensioner den senaste timman. En del sågar den, andra hyllar den.
Det jag kan se på tuben är att bilderna den tar, ser lite fantasilösa ut. Dålig kontrast, matt i färgerna. Riktigt dålig på natt bilder.
Eftersom det sitter en samsung sensor i, och vi vet att den presterar bättre, är det troligen firmware som inte var bra. Kan mao fixas i efterhand.
Du hade uppdaterat med ny firmware, hur tycker du den fotar?
Förutom kameran, är man riktigt sugen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Hoddan: Såg verkligen prisvärd ut.
Kollat några youtube recensioner den senaste timman. En del sågar den, andra hyllar den.
Det jag kan se på tuben är att bilderna den tar, ser lite fantasilösa ut. Dålig kontrast, matt i färgerna. Riktigt dålig på natt bilder.
Eftersom det sitter en samsung sensor i, och vi vet att den presterar bättre, är det troligen firmware som inte var bra. Kan mao fixas i efterhand.
Du hade uppdaterat med ny firmware, hur tycker du den fotar?
Förutom kameran, är man riktigt sugen.

I början blev bilderna urkassa, jag kan inte mer än det mest grundläggande innom fotografering. Efter att exprementerat med inställningar så blev de bättre, och förstod jag varför bilderna blev/blir liv/fantasi-lösa. Min uppfattning av varför är "osmarta" auto modes i medföljande kamera appen. Men kan ha fel.
Bilder på natten kan ja inte säga mer än att de blir suddiga utan stativ och blixt .

Jag hade inga stora förväntningar, kanske därför jag är mer än nöjd, speciellt för priset. Den har rätt stora mått, ändå sitter den kalas i handen med bra grepp. Eftersom den är stötsäker har den ett internt skal, darav storleken tänker jag + batteriet är stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Just NODL it! #NODL
-------------------------------- Fösta Bygget (´= Galleri Album-----------------------------
Hodban@YTube

Permalänk
Medlem

@Hoddan: Så är det ju tyvärr oftast. bara att titta på vad xiaomi redmitelefonerna med samsung och sonysensor gör med lite annan kameramjukvara än originalet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

@Hoddan: Så är det ju tyvärr oftast. bara att titta på vad xiaomi redmitelefonerna med samsung och sonysensor gör med lite annan kameramjukvara än originalet.

Ja dock inte ens Sony kan ju optimera sina sensorer själva speciellt bra, har en Z5 med 23 Mpixel kamera och ja den har alltid varit dålig för att de inte kan processa speciellt bra. Sensorn är kanon, mjukvaran etc not so much så 95% av alla bilder blir bluriga och har varit så sedan release, visst i perfekt ljus och bra omständigheter blir bilderna kanon men hur ofta är de så när man langar upp mobilen för att ta en bild ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja dock inte ens Sony kan ju optimera sina sensorer själva speciellt bra, har en Z5 med 23 Mpixel kamera och ja den har alltid varit dålig för att de inte kan processa speciellt bra. Sensorn är kanon, mjukvaran etc not so much så 95% av alla bilder blir bluriga och har varit så sedan release, visst i perfekt ljus och bra omständigheter blir bilderna kanon men hur ofta är de så när man langar upp mobilen för att ta en bild ^^

Kvaliteten på linserna spelar också in för slutresultatet. Förmodligen sparar de flesta kinesiska smartphoneföretagen in pengar genom att snåla på optiken.

Angående Sony är det dock obegripligt hur de kan behandla kamerorna på sina telefoner så styvmoderligt. Använder själv en XA1 Ultra och har samma problem som du beskriver, var och varannan bild blir suddig, för mig är det speciellt sidorna på bilderna som nästan alltid blir suddiga. Trodde först jag fått ett måndagsex. innan jag insett att detta är normalt på de flesta sonymobiler.

Permalänk
Medlem

@flipp: Haft en z3 compact, har exakt samma upplevelse. vansinne.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

@flipp: Haft en z3 compact, har exakt samma upplevelse. vansinne.

Vansinne, är rätt ord. Om man är ute efter en hyfsad kamera är vissa kinalurar under $300 t o m bättre än någon Sonylur.
Jag har haft en Xiaomi Mi 5S Plus och den tog bättre foton än Sonyn, speciellt med portad Google Camera med HDR+. Snart får jag hem en Xiaomi Mi 5S (ej plus), ska bli spännande att se hur bra kameran på den presterar med portad Google Camera.

Permalänk
Medlem

Vilken kina telefon är 'bäst' för närvarande. Köpte en Redmi Note 4X Global men den har så taskig microfon. Några tips på nått som är bättre?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Vilken kina telefon är 'bäst' för närvarande. Köpte en Redmi Note 4X Global men den har så taskig microfon. Några tips på nått som är bättre?

Beror på din budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har Nubia Z17 5.5tum som jag är sjukt nöjd med.
Kostade 3500kr med frakt.. snapdragon 835 + 6gb ram minne!! Kanon telefon verkligen!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Kvaliteten på linserna spelar också in för slutresultatet. Förmodligen sparar de flesta kinesiska smartphoneföretagen in pengar genom att snåla på optiken.

Angående Sony är det dock obegripligt hur de kan behandla kamerorna på sina telefoner så styvmoderligt. Använder själv en XA1 Ultra och har samma problem som du beskriver, var och varannan bild blir suddig, för mig är det speciellt sidorna på bilderna som nästan alltid blir suddiga. Trodde först jag fått ett måndagsex. innan jag insett att detta är normalt på de flesta sonymobiler.

Inte helt omöjligt men ja som du säger, Sony visar att även med bra optik kan man missa målet ^^ Jag är ingen kamera-person direkt men har saknat tiden med LG G2 innan, inte för att de bilderna blev super men bättre än Sony iaf i de flesta lägen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood