Permalänk

Os till hemma server

Hej
Jag har en HP microserver gen 8
Just nu har jag freenas i den men nåt har hänt
Med den så den kraschar lite då och då mest när man ska se film 👍
Jag har inga kunskaper i linux eller liknande
Vilket operativ ska jag välja till min hemma server jag ska enbart ha den till lagring och som Plex server
Operativet måste vara enkelt helst att förstå.

Permalänk
Medlem

Kör med ett operativsystem som du är van med sen innan. En Plex server kan du ju köra på vilket OS som helst nästan

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk

Xpenology är väldigt användarvänligt och simpelt Använder det själv som mediaserver!

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Xpenology är väldigt användarvänligt och simpelt Använder det själv som mediaserver!

Är det stabilt??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fluppzy:

Kör med ett operativsystem som du är van med sen innan. En Plex server kan du ju köra på vilket OS som helst nästan

Funkar Windows 10 lika bra att köra på en server eller är Windows server OS bättre??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

Funkar Windows 10 lika bra att köra på en server eller är Windows server OS bättre??

Skickades från m.sweclockers.com

På tal om xpenology är stabil? det tkr jag att den är även om jag kör den igenom Hyper V i Windows. Definitivt inte lika bra som en renodlad Synology NAS, men funkar. Det jag kör just nu är Windows Server 2016 Datacenter som jag fått gratis licens igenom högskolan. Har lagt plex server på den, sen kör jag xpenology för torrent och RSS och lite annat. Kör även en Ubuntu server i hyper V där jag har lagt t. ex. min teamspeak 3 server.

Windows server är det som du lär snabbast om du är van vid Windows miljön, men Ubuntu med GUI är hur bra som helst och jätte användarvänlig dock får du se upp med installationer av diverse program som sker för min del igenom terminalen. Du lär dig fort😋 Freenas ska vara bra men inget man vill köra igenom Hyper V sen äter den upp ganska bra med RAM. Du kan köra Windows 10 absolut men inget jag hade gjort, är du teknik intresserad kör med Windows server och sedan lägg in hyper v och testa med olika OS och på så sätt lär du dig mer och det blir bara roligare inte alltid kul och fastna men eftersom Google finns så finns svar på alla dina hinder också får inte glömma Sweclockers
😂😂😂

Mvh Stanikz

Permalänk
Skrivet av little_fraz:

Är det stabilt??

Skickades från m.sweclockers.com

Haft det i ca 1 år, och det är väldigt stabilt

Permalänk
Medlem

Kör FreeNAS så får du ZFS med alla dess fördelar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Kör FreeNAS så får du ZFS med alla dess fördelar.

ja har kört FreeNas men eftersom mina kunskaper är små inom linux så tycker jag det är för svårt
nu har det hänt nåt med burken och vet ej vad, så funderar på nåt enklare är UnRaid ett bättre alternativ??
eller windows kanske vad det är för filsystem på diskarna spelar inte mig nån roll ska bara ha den till plex och som lagring

Permalänk
Medlem

Filsystemet är bland det viktigaste för en lagringsserver.. FreeNAS är inte linux utan FreeBSD och ska du bara ha plex och lagring är allt skött från webinterfacet. Men du har ett stort community som kan hjälpa och kraftfulla verktyg ifall något händer.

Windows Pro/Home är inte lämpligt att förlita sin data till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

ja har kört FreeNas men eftersom mina kunskaper är små inom linux så tycker jag det är för svårt
nu har det hänt nåt med burken och vet ej vad

skapa ett konto på https://forums.freenas.org/index.php så kan vi nog hjälpa dig

Permalänk

Du kan ju för skojs skull köra med windows server och lära sig det från grunden ordentligt.
Det är skillnad från att köra klick klick eller lära sig och köra med alla roliga funktioner. Sätter du upp den som en server så kan du ju dessutom sätta upp ett AD för skojs skull och leka med ännu mer funktioner. Dessutom kan du köra den som core.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Du kan ju för skojs skull köra med windows server och lära sig det från grunden ordentligt.
Det är skillnad från att köra klick klick eller lära sig och köra med alla roliga funktioner. Sätter du upp den som en server så kan du ju dessutom sätta upp ett AD för skojs skull och leka med ännu mer funktioner. Dessutom kan du köra den som core.

Vet inte om jag skulle rekommendera att köra AD i hemma miljö, om den krashar så kommer resterande av datorer osm är kopplade till AD sluta fungera med login m.m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

tror det får bli windows server 2016 iallafall,,,, freenas har jag provat och det är inte lätt om det blir nåt fel som det blivit nu.
iaf inte om man inte har några kunskaper om det.

Permalänk
Medlem

Vad är det som har hänt?

Permalänk

vet ej
den klagar på att den saknar nåt.
kan ta en skärmdump senare ikväll

Permalänk

Om du enbart ska ha den till lagring och tycker FreeNAS är för svårt kör unRAID. Jag kör det hemma och det är toppen och väldigt enkelt finns guider till allt och bra support forum om du behöver hjälp. WIndows Server är inte direkt att rekommendera att köra om lagrning om du inte kör SoFS eller liknande.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Jag slår ett slag för ClearOS, det har jag kört i många år nu, fungerar alltid stabilt.

https://www.clearos.com/ Lätt att installera och ett webbaserat gränssnitt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av little_fraz:

Hej
Jag har en HP microserver gen 8
Just nu har jag freenas i den men nåt har hänt
Med den så den kraschar lite då och då mest när man ska se film 👍
Jag har inga kunskaper i linux eller liknande
Vilket operativ ska jag välja till min hemma server jag ska enbart ha den till lagring och som Plex server
Operativet måste vara enkelt helst att förstå.

Det är snarare att du har hårdvaruproblem än att det är fel på OSet ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är snarare att du har hårdvaruproblem än att det är fel på OSet ärligt talat.

Möjligt, men det är tungt att felsöka hårdvara med ett OS man inte behärskar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Möjligt, men det är tungt att felsöka hårdvara med ett OS man inte behärskar...

spinrite för diskar bootar från USB, likaså andra stresstester för minne och CPU. Behöver inte röra OS för det, och är nog bättre att inte ha OS inblandat utan att köra från USB så att man inte äventyrar data på grund av krascher (även om ZFS bör vara immun).

Permalänk
Medlem

Jag personligen förstår faktiskt inte hur folk kan rekommendera Xpenology.
Att behöva editera filer för att fixa in USB-minnens pid/vid, att generera ett slumpmässigt serienummer för att få full funktion, tvivelaktig funktion vid uppdatering samt mer eller mindre icke-tillförlitlig uppgraderingsprocess mellan stora versionsnummer gör denna mjukvara i mina ögon något som man bör undvika att föreslå till folk.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag personligen förstår faktiskt inte hur folk kan rekommendera Xpenology.
Att behöva editera filer för att fixa in USB-minnens pid/vid, att generera ett slumpmässigt serienummer för att få full funktion, tvivelaktig funktion vid uppdatering samt mer eller mindre icke-tillförlitlig uppgraderingsprocess mellan stora versionsnummer gör denna mjukvara i mina ögon något som man bör undvika att föreslå till folk.

Instämmer.

OnT: Köp en färdig NAS, typ QNAP om du tycker saker och ting är för svårt. Men, som nämnt tidigare så kan du sköta FreeNAS enbart via webinterfacet. Ser inte vad som skulle vara svårare med det än med Windows om du nu är van vid det?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Instämmer.

OnT: Köp en färdig NAS, typ QNAP om du tycker saker och ting är för svårt. Men, som nämnt tidigare så kan du sköta FreeNAS enbart via webinterfacet. Ser inte vad som skulle vara svårare med det än med Windows om du nu är van vid det?

absolut hade jag köpt idag så hade jag nog köpt färdigt, men nu har jag denna redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Instämmer.

OnT: Köp en färdig NAS, typ QNAP om du tycker saker och ting är för svårt. Men, som nämnt tidigare så kan du sköta FreeNAS enbart via webinterfacet. Ser inte vad som skulle vara svårare med det än med Windows om du nu är van vid det?

När allt funkar (och man inte behöver gå in på djupet) är snudd på alla lösningar enkla.

Men när tex webbinterfacet för Freenas inte går att komma åt och det inte bara är sladden som inte är istoppad är man tvungen att störtdyka ner i ett svart hål av Linux-ångest.
Att OS:et även är raidcontroller försvårar dessutom dataåtkomst från andra system (läs stoppa in disken i sin vanliga dator).

OnTopic. Är du mer van med Windows kör Windows Home Pro eller Windows Server som OS.

Permalänk
Medlem

Fanns det inte något NAS-OS som har docker med från start och även nån typ av plugin-support för att bara dra igång de mjukvaror man vill ha i docker?
Minns inte vad det kan ha hetat dock.

Permalänk

Det fick bli Windows server
Nu är den uppe igen 😁👍
Det känns mycket mer bekvämt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fanns det inte något NAS-OS som har docker med från start och även nån typ av plugin-support för att bara dra igång de mjukvaror man vill ha i docker?
Minns inte vad det kan ha hetat dock.

Både unRaid och Freenas har dockerstöd från start och docker är vad som rekommenderas.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Både unRaid och Freenas har dockerstöd från start och docker är vad som rekommenderas.

ursäkta men vad menas med docker??
då förstår ni nivån som jag är på kanske.

Permalänk
Medlem

ubuntu server med ett desktop samt emby för media fungerar mycket bra och stabilt
(rullat i många år nu) se bara till att hålla dig till långtids versioner typ 16.04.3

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.