Permalänk
Avstängd

Tull & skatt.

Hej. Jag beställde några posters från Allposters.com, sakta men säkert anländer det första (utav typ 5 paket) till Sverige.

Jag har handlat för ca 150 dollar TOTALT, men i varje paket är det max 3-4 produkter á 10-15 dollar.

Jag får nu ett brev från Posten att jag ska betala 244kr i MERVÄRDESSKATT samt 100kr importförtullningsavgift samt 25 kr i moms; totalt 369kr.

Menar dom på allvar att jag ska betala 50% tull & skatt på ett par posters?

Vet inte ens om jag vill hämta ut paketet (är det bara en poster för 15 dollar i paketet är det alltså 200% tull och skatt?)

Är det verkligen såhär det går till? 369kr låter som en rimlig summa att betala för en order på 150 dollar (89 dollar med produkter, resterande i frakt), men är det nu PER PAKET? Jag vet att dom skickat minst 5 paket och detta gör mig bara så sjukt besviken.

Någon som vet när dom ens har rätt att ta ut mervärdesskatt? Jag menar vilket jävla mervärde är det i POSTERS?

Vet att jag ramblar men verkligen...?

Permalänk
Medlem

@cider123: Vilket land är det från?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Du har beställt saker från ett land vi inte har ett handelsavtal med (antar jag, baserat på .com-adressen) motsvarande handelsfriheten inom EU, alltså ska moms + tull ska betalas på de flesta produkter. Brukar gå på värdet som står på paketet. Har du lagt en order på 150 dollar som de sedan skickat i fem olika paket? Har du otur har de skrivit 150 dollar på varje paket, men då borde det också framgå att de hör till samma order. Vänta isåfall tills alla finns för upphämtning och ring sedan Postnord (om det är de som skickat summan).

Moms = mervärdesskatt, för övrigt. Så baserat på vad tullen antagligen vet så stämmer det nog. Men som sagt, vänta tills allt är på plats och kolla vad som sker.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Mervärdesskatt = moms

Permalänk
Skrivet av cider123:

Hej. Jag beställde några posters från Allposters.com, sakta men säkert anländer det första (utav typ 5 paket) till Sverige.

Jag har handlat för ca 150 dollar TOTALT, men i varje paket är det max 3-4 produkter á 10-15 dollar.

Jag får nu ett brev från Posten att jag ska betala 244kr i MERVÄRDESSKATT samt 100kr importförtullningsavgift samt 25 kr i moms; totalt 369kr.

Menar dom på allvar att jag ska betala 50% tull & skatt på ett par posters?

Vet inte ens om jag vill hämta ut paketet (är det bara en poster för 15 dollar i paketet är det alltså 200% tull och skatt?)

Är det verkligen såhär det går till? 369kr låter som en rimlig summa att betala för en order på 150 dollar (89 dollar med produkter, resterande i frakt), men är det nu PER PAKET? Jag vet att dom skickat minst 5 paket och detta gör mig bara så sjukt besviken.

Någon som vet när dom ens har rätt att ta ut mervärdesskatt? Jag menar vilket jävla mervärde är det i POSTERS?

Vet att jag ramblar men verkligen...?

Min första tanke är att det stämmer på ett ungefär om det är momsen på HELA beställningen. Moms har man rätt att ta ut på alla beställningar från utlandet och jag tror det är 12% på posters... Frågan är vad som står i varudeklarationen på paketet... De sista 25 kronorna moms är troligen på importförtullningsavgiften, för mervärdesskatt är ett annat ord för moms.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Någon som vet när dom ens har rätt att ta ut mervärdesskatt? Jag menar vilket jävla mervärde är det i POSTERS?

Självklart!

Tullverket är till för att skydda Svenska företag(och jobb) mot utlänskaföretag som kan ha en oschysst konkurrensfördel.

Vill du slippa så handla inom EU. Är bland annat detta man menar när dom pratar om "EUs interna marknad". Inom EU är det ingen tull eller moms i destinationslandet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett par keycaps från massdrop för ett tag sen. de kostade ca 390kr och så får jag betala tullavgift på 200kr. Jävla skämt är det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

[...]
Någon som vet när dom ens har rätt att ta ut mervärdesskatt? Jag menar vilket jävla mervärde är det i POSTERS?

Vet att jag ramblar men verkligen...?

Rätt och rätt. Det är lag på att det måste så det är inte så mycket de har att fundera på.

Skrivet av Implor:

Självklart!

Tullverket är till för att skydda Svenska företag(och jobb) mot utlänskaföretag som kan ha en oschysst konkurrensfördel.

Vill du slippa så handla inom EU. Är bland annat detta man menar när dom pratar om "EUs interna marknad". Inom EU är det ingen tull eller moms i destinationslandet.

Moms betalar man naturligtvis även på varor inom EU.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Du får (ska) betala moms på allt du köper utanför EU, även frakten. Varför köpte du inte från allposters.se? Då hade du sluppit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag får nu ett brev från Posten att jag ska betala 244kr i MERVÄRDESSKATT samt 100kr importförtullningsavgift samt 25 kr i moms; totalt 369kr.

Menar dom på allvar att jag ska betala 50% tull & skatt på ett par posters?

Vet inte ens om jag vill hämta ut paketet (är det bara en poster för 15 dollar i paketet är det alltså 200% tull och skatt?)

Är det verkligen såhär det går till? 369kr låter som en rimlig summa att betala för en order på 150 dollar (89 dollar med produkter, resterande i frakt), men är det nu PER PAKET? Jag vet att dom skickat minst 5 paket och detta gör mig bara så sjukt besviken.

Någon som vet när dom ens har rätt att ta ut mervärdesskatt? Jag menar vilket jävla mervärde är det i POSTERS?
Vet att jag ramblar men verkligen...?

Ja. det är värdelöst och blir löjligt för småsummor.
Under 1500kr betalar du ingen tullavgift, utan endast moms.

Du kan själv beräkna tull här:
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...
Gjorde en överslagsräkning på 150usd och 200kr frakt, som landade på 357kr i moms. Sedan tillkommer administrativa avgifter.

Undantaget är en gåva till ett värde under 500kr, då behöver du inte betala moms eller tull.
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@cider123: om du har fått ett brev så finns det ett nummer du kan använda för att ringa och kolla om de har tagit på alla 5 eller det gäller bara ett paket. Det låter skumt att det är per paket troligtvis har de tagit allihop. Om det är för ett paket visa kvitto för att få det ändrat.

Jag beställer en hel del från USA men bara ovanliga saker som inte går att få tag på någon annanstans. Om det är för dyrt hämtar jag inte ut det utan det skickas tillbaks och jag betalar inte för tull/moms etc. Jag använder tullens kalkylator för att se vilket pris jag hamnar på ungefär.
Generellt om man köper något utanför EU så blir priset ca 1,4 x varan.

Permalänk
Medlem

@Ickx: Ja men inte i destinationslandet. Beställer du från USA så betalar du först moms(VAT) i USA och sedan moms i Sverige. I EU betalar du bara moms(VAT) i landet du beställer ifrån.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@cider123: Från Kanada och USA blir det VAT (som är en moms) så dollars blir ca 11,5kr

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Hej. Jag beställde några posters från Allposters.com, sakta men säkert anländer det första (utav typ 5 paket) till Sverige.

Jag har handlat för ca 150 dollar TOTALT, men i varje paket är det max 3-4 produkter á 10-15 dollar.

Jag får nu ett brev från Posten att jag ska betala 244kr i MERVÄRDESSKATT samt 100kr importförtullningsavgift samt 25 kr i moms; totalt 369kr.

Menar dom på allvar att jag ska betala 50% tull & skatt på ett par posters?

Vet inte ens om jag vill hämta ut paketet (är det bara en poster för 15 dollar i paketet är det alltså 200% tull och skatt?)

Är det verkligen såhär det går till? 369kr låter som en rimlig summa att betala för en order på 150 dollar (89 dollar med produkter, resterande i frakt), men är det nu PER PAKET? Jag vet att dom skickat minst 5 paket och detta gör mig bara så sjukt besviken.

Någon som vet när dom ens har rätt att ta ut mervärdesskatt? Jag menar vilket jävla mervärde är det i POSTERS?

Vet att jag ramblar men verkligen...?

Om du har handlat under en order så är det gällande hela ordern, inte per paket.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Nu går det ju att komma runt detta med lite tänjbart samvete. Mer än så säger jag inte då det antagligen strider mot reglerna här.

Dock, något jag KAN säga är hur fasiken de har mage att lägga svensk moms på frakten du köpt och till största del dessutom förbrukar utomlands. Vansinne och säkert dömt som illegalt om någon orkade baxa det upp till EU rätt.

Sverige är som ett såll vad gäller lag och rätt.. Bara det att vi ska betala en skatt till propagandaorganen SVT och SR är ju skrämmande.

Permalänk
Medlem

Posten tar ut sin avgift i sådana här fall, be sändaren förtulla försändelsen så får du inga överraskningar och underlättar för postväsendet.

@Implor: När man exporterar varor så betalar man inte mervärdesskatt eller sales tax i avsändarlandet. Det är bara när du köper något på plats du blir dubbelbeskattad, om du ställer dig i rätt kö/deklarerar varorna när du flyger tillbaka och de överstiger det fria beloppet. Sedan är regeln i EU att man betalar omsättningsskatten i det land där varan omsätts, olika länder har olika gränser, alla som säljer för mer än 320 000 SEK till Sverige, betalar moms i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Generellt om man köper något utanför EU så blir priset ca 1,4 x varan.

Riktigt bra tumregel för att avgöra om det är värt att beställa eller inte.
Oftast så brukar det sluta med att jag letar upp liknande produkt inom EU, om det är möjligt.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Var sjukt orolig att de skulle börja skicka ett brev per sändnings-id á 300kr+

Permalänk
Medlem
Skrivet av chyzerox:

Köpte själv ett par keycaps från massdrop för ett tag sen. de kostade ca 390kr och så får jag betala tullavgift på 200kr. Jävla skämt är det...

Bara tullavgiften var väl inte 200?
När jag beställt (bildelar) från utlandet så ligger tullavgiften på 4%. Sedan så är det ju momsen.

Permalänk
Medlem

Allposters har ju en egen svensk sida, var det den du beställde ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X