Övergång till 4G istället för ADSL.

Permalänk
Medlem

Övergång till 4G istället för ADSL.

Hallå! Har inte möjlighet att installera fiber, därför har jag lite funderingar kring detta med att över ge ADSL och gå över till 4G istället.
Har idag helt katastrofalt dåligt ADSL har runt 8-9mbit och betalar för Telias 30mbit, så tänkte att jag skulle gå över till 4G istället.
Kollade runt lite och såg att Telenor har obegränsat med data för att kunna konsumera lite 4k film på Netflix exempels vis.

Tog min gamla mobil som idag har Hallon och gjorde en simpel Bredbandskoll med den och kom upp i runt 70-80 mbit ner och 12-15mbit upp, ganska mycket bättre.

Nu till det jag undrar över, Stabilitet på 4G? för står självklart att den hoppar lite i fördröjningar, men har strax under 900m (fågel vägen) till 4G masten så tycker jag att det inte borde vara några större hopp? Skulle det hjälpa med en annten?

Sen en annan fråga, Dom erbjuder mig en router men jag vet inte jag vill ha en deras router då jag för det första vill använda mig av min pfSense router, och sen skulle jag vilja köra lite vpn till jobbet. så om någon har någon bra ide på vad man kan köpa för att få det.

Vad jag kan hitta så finns det inga 4G-MODEM men en RJ45 kontakt för att sen ge min router ett ip? eller har jag fel?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Kolla det finstilta med obegränsat, om du är nöjd med vad det står så kör på 4G med extern antenn.

https://doc.pfsense.org/index.php/Known_Working_3G-4G_Modems

Riktantenner http://www.lohelectronics.se/product/asearch?path=544_175_177...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har du ett tv uttag från comhem kan du få nåt lite bättre än adsl iaf. Med stabil ping. Men ifall du inte spelar är inte ping så jätteviktigt

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Har Hallon börjat använda Telenors nät?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Kolla det finstilta med obegränsat, om du är nöjd med vad det står så kör på 4G med extern antenn.

https://doc.pfsense.org/index.php/Known_Working_3G-4G_Modems

Riktantenner http://www.lohelectronics.se/product/asearch?path=544_175_177...

Har både mailat och pratat med dom på telefon och båda säger att så länge jag håller mig inom detta land så ska datan vara obegränsat.

Skrivet av morotis:

Har du ett tv uttag från comhem kan du få nåt lite bättre än adsl iaf. Med stabil ping. Men ifall du inte spelar är inte ping så jätteviktigt

Nej, har inget comhem, och kommer nog aldrig få det ut hit på Ön då vi är för lite med folk.

Skrivet av sweloop64:

Har Hallon börjat använda Telenors nät?

Nej, Hallon är 3's dotter bolag.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Skrivet av fredde89:

Nej, Hallon är 3's dotter bolag.

Farligt då att använda sig av siffrorna du får via Hallons nät för att bestämma sig att man ska säga upp sitt ADSL för att köra via Telenors nät...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Farligt då att använda sig av siffrorna du får via Hallons nät för att bestämma sig att man ska säga upp sitt ADSL för att köra via Telenors nät...

Har redan beställt ett 4G abonemang, men dom har något som heter Telenor Try som innebär att jag kan skicka tillbaka grejerna innom 30dagar, men sen är det 6 arbetsdagar i svensk lag stiftning som säger om jag inte är nöjd med det jag har fått så får jag lämna tillbaka. (lite grovt översatt)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Ok, kollade bara av så inget dyrt misstag gjordes, men du verkar redan ligga steget före

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

En möjlighet är att använda ett USB-modem och en brygg-kopplad Dovado Tiny. Då kan du placera modemet där mottagningen är bra och sedan dra en nätverkskabel till routern.

Permalänk

Jag har nyligen skaffat en Zyxel LTE3301 och den kan du stänga av wifi på samt brygga så blir den som ett rent modem där du får det "externa" IP ut från LAN-port till en annan router om du vill köra så.

Annars kan den även köra som rent modem/router också.

Mycket nöjd hittills.
Innan hade jag en DWR-923 som var riktigt kass med svajigt modem, körde sedan usb-stick i en mindre TP-link-router typ 3020 eller nått sånt. Men ingen av dessa ger lika stabil uppkoppling som Zyxeln.
Dock kör jag med extern antenn och när jag menar stabil så menar jag så stabilt det kan bli med 4G.

Permalänk
Medlem

1: fins risk att dom lägger in throttling/QoS på mobilt bredband vid längre tid av hög belastning vilket gör at hastigheten blir samma eller lägre.
2. spelar du något är det mycket högre fördröjning, vilket gör adsl klart överlägset.
3. Du kanske har högre hastighet vissa tider medans andra tider mycket lägre, mycket mer variation.

dessutom får du bara ut 8 mbit på ADSL pågrund av avstånd till station ska du inte ha 24 mbit utan får nöja dig med 8mbit. du kan få sämre hastighet/ paket drops/fördröjning om du försöker köra högre hastighet en vad din lina klarar av.

Om du endast streamar eller laddar ned och dem inte sänker hastigheten samt att hastigheten håller sig över hela dagen kan 4g funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

1: fins risk att dom lägger in throttling/QoS på mobilt bredband vid längre tid av hög belastning vilket gör at hastigheten blir samma eller lägre.
2. spelar du något är det mycket högre fördröjning, vilket gör adsl klart överlägset.
3. Du kanske har högre hastighet vissa tider medans andra tider mycket lägre, mycket mer variation.

dessutom får du bara ut 8 mbit på ADSL pågrund av avstånd till station ska du inte ha 24 mbit utan får nöja dig med 8mbit. du kan få sämre hastighet/ paket drops/fördröjning om du försöker köra högre hastighet en vad din lina klarar av.

Om du endast streamar eller laddar ned och dem inte sänker hastigheten samt att hastigheten håller sig över hela dagen kan 4g funka

telia har inget som heter 8mbit eller 24, bara 30 eller 60. Vi får se, ska testa det här nu då få se. har ju 30dagar på mig.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

telia har inget som heter 8mbit eller 24, bara 30 eller 60. Vi får se, ska testa det här nu då få se. har ju 30dagar på mig.

https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Provade pingen nu med bredbandskollen över 4g och fick 25ms med Telia och 38ms med Tele2. Har betydligt närmare till basstationer, cirka 150 meter eller så. Gissar du har stor risk få sämre ping iaf.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Telenor och Tele2 delar master.
Tele2 unlimited är bra mycket billigare.
De har också en 30 dagars try.

Asus routrar kan också kopplas tll rätt många USB modem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det har förekommit mycket negativa synpunkter på ASUS och USB-modem i detta forum. Det har helt enkelt fungerat dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

[...] USB-modem [...] har helt enkelt fungerat dåligt.

Så är det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det har förekommit mycket negativa synpunkter på ASUS och USB-modem i detta forum. Det har helt enkelt fungerat dåligt.

Kan inte mer än instämma på den punkten också, har kört USB-sticka i min Asus RT87U vilket fungerade riktigt dåligt, mycket instabil uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det har förekommit mycket negativa synpunkter på ASUS och USB-modem i detta forum. Det har helt enkelt fungerat dåligt.

Skrivet av mfm:

Så är det.

Skrivet av jimmyvilen:

Kan inte mer än instämma på den punkten också, har kört USB-sticka i min Asus RT87U vilket fungerade riktigt dåligt, mycket instabil uppkoppling.

Men en 4G-AC55U, med inbyggt modem? frotfarande dåliga grejer?
Vad skulle ni rekommendera? om jag bestämmer mig för att byta till 4G.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Det finns andra tillverkare än Asus. Jag har använt mig av olika modeller från Dovado. De har fungerat tillräckligt bra.

Jag föreslog i ett tidigare inlägg att man skulle använda en brygg-kopplad Dovado Tiny med USB-modem. Då kan modemet placeras där mottagningen är bäst. Man drar sedan en nätverkskabel ner till en router som får bästa placering ur wi-fi-synpunkt.

Permalänk

Dovado med usb-sticka skall fungera bra, inget jag provat själv men bara läst bra om det. Asus med inbyggt modem kan säkert fungera bra men frågan är om deras mjukvara för LTE-modem är bra rent generellt, jag är skeptisk.

Annars, zyxel med inbyggt modem som jag nämnt tidigare har fungerat bra för mig och en bekant.

Sen finns ju en del andra routrar typ AVM etc. som folk brukar skriva bra om.
Men vill man köra USB-sticka så hade jag nog kört på en Dovado tiny som gäller i brygg-läge som Hubertus rekommenderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Kollade runt lite och såg att Telenor har obegränsat med data

Notera att även "obegränsat" har sina begränsningar. Saxat ur Telenors allmänna villkor:

5.3 Kunden ansvarar för egen och annans användning av Tjänst. Kunden får inte använda Tjänst, och inte låta annan använda Tjänst, på annat än sedvanligt sätt eller på sätt som orsakar skada eller annan olägenhet för Telenor eller annan. Otillåten användning enligt denna punkt innefattar, men är inte begränsad till, följande: (a) att använda Tjänst på sätt som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda Tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Telenors kunders genomsnittsanvändning av motsvarande Tjänst; ... Vid användning av Tjänst i strid med denna punkt förbehåller sig Telenor rätten att vidta skäliga åtgärder mot Kunden. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd Tjänst, såsom att Telenor helt eller delvis stänger av berörd Tjänst.

(min fetstil)

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband anser jag vara ett komplement till en fast uppkoppling, inte en ersättare...

Alldeles för osäker uppkoppling, hastighet och hur mycket man får surfa.

Hur snabbt du kan surfa beror på hur många som använder masten för tillfället. Kan vara tvärstopp eller gå jättebra, beroende på tider på dygnet. Sen har vi det här med mängden surf, som tagits upp tidigare i tråden.. den är inte obegränsad.

Har själv ADSL hemma och mobilt bredband som komplement. Anledningen är att jag skickar mycket filer och har därför ett abonnemang med 200GB i månaden. Går lite slött att skicka med ADSL.. Dock märker jag starkt av när jag skickar mycket filer (flera GB), att det stryps efter ett tag. Från runt 2-3MB/s till 70-90kB/s...
Betalar ju för 200GB/månad men får inte använda upp allt på en gång tydligen..

Hur som helst så blir livet lugnare med en fast ADSL-lina hemma, även om det går saktare.
Den går att lita på..

Att klaga på Telia hjälper oftast inte, då hastigheten beror på hur långt ifrån telestationen du bor..
Vill du ha snabbare ADSL, så får du helt enkelt flytta närmare stationen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Telenor och Tele2 delar master.
Tele2 unlimited är bra mycket billigare.
De har också en 30 dagars try.

Asus routrar kan också kopplas tll rätt många USB modem.

Njaaa!

Telenor och Tele2 delar 4G och 2G
Telenor och 3 delar 3G
Tele2 och Telia delar 3G

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att klaga på Telia hjälper oftast inte, då hastigheten beror på hur långt ifrån telestationen du bor..
Vill du ha snabbare ADSL, så får du helt enkelt flytta närmare stationen..

Fast han borde byta till 8 eller 10 Mbit/s då linan inte klarar mer ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mfm:

Fast han borde byta till 8 eller 10 Mbit/s då linan inte klarar mer ändå.

Telia har idag bara 2 dsl abonemang och bredband 30 innehåller alla adsl (så snabbt de kan gå beroende på signalkvaliten) samt vdsl begränsat till 30Mbit, bredband 60 är bara vdsl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

undvik mobilt bredband i all mån möjligt, finns inget som heter obegränsat.

adsl är obegränsat även om det är långsamt för dig.

"betalar för 30" låter som deras 12-30mbit som om jag inte minns helt fel var på Vdsl? oavsett skulle jag hålla i fast nät så länge det går.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har precis sagt upp mitt adsl som kostar 479kr månaden och beställt extra simkort som delar surf med min mobiltelefon som kostar 49kr månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Men en 4G-AC55U, med inbyggt modem? frotfarande dåliga grejer?
Vad skulle ni rekommendera? om jag bestämmer mig för att byta till 4G.

Har en och kan ej rekommendera den.
Funkade uselt med externa antenner.
Fick betydligt bättre fart med en ZTE MF910 som jag hade liggande.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

undvik mobilt bredband i all mån möjligt, finns inget som heter obegränsat.

adsl är obegränsat även om det är långsamt för dig.

"betalar för 30" låter som deras 12-30mbit som om jag inte minns helt fel var på Vdsl? oavsett skulle jag hålla i fast nät så länge det går.

Detta är då obegränsat. Har inte testat vad som händer när jag når mina 100GB men överallt står det Obegränsat och både support, tekniker, mail folk, på telenor säger att det är obegränsat. Men sen om man laddar ner flera terabyte så kommer dom att stänga av det för dig för det är en "onormal" användning.

Men jag har ett annat problem, och det har mer med farten att göra... Har en basstation 800m härifrån. men om man kollar på bilderna så tror jag inte att Telenor finns i den masten, eller så är det något annat dom har för sig?

Bästa ner laddning och bästa uppladdning låg på ca 5mbit, samma svars tid varenda gång på båda.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |