Permalänk
Medlem

Mest värda Grafikkortet?

Hej undrar lite vad som är det mest värda grafikkortet på marknaden idag om man vill kunna klara av att spela spel så som Rust, For Honor, BF, och motsvarande. Har inte så jätte stor budget så vill inte lägga ut för ett 1080

Permalänk
Medlem

Med tanke på din budget så är RX VEGA 56 det bästa valet (~4300kr). GTX 1070 är ett alternativt också.

Permalänk
Medlem

Från rubriken trodde jag att det här skulle vara en tråd om vilket grafikkort som har det dyraste marknadspriset, men tydligen ska "mest värda" tolkas som "mest prisvärda". Är det så ungdomarna pratar nu för tiden? (Seriös undran.)

Permalänk
Medlem

Till TS:
Du vill alltså klara spelen ovan.
Vad har du för skärm? Stor skillnad i vad för grafikkort du kommer få rekommenderat beroende på svaret.
Det är betydligt billigare att driva spel i 1080p 60Hz än 1440p 144Hz

Skrivet av Ureet:

Från rubriken trodde jag att det här skulle vara en tråd om vilket grafikkort som har det dyraste marknadspriset, men tydligen ska "mest värda" tolkas som "mest prisvärda". Är det så ungdomarna pratar nu för tiden? (Seriös undran.)

Menar verkligen inte att förolämpa, men fy vad gammal du lät med den här ranten

Permalänk
Medlem

Om du söker ett grafikkort med mest "bang for the buck", rekommenderar jag ett bättre begagnat 1070.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Från rubriken trodde jag att det här skulle vara en tråd om vilket grafikkort som har det dyraste marknadspriset, men tydligen ska "mest värda" tolkas som "mest prisvärda". Är det så ungdomarna pratar nu för tiden? (Seriös undran.)

"Mest värt" har rätt länge varit en kortform för "i sammanhanget och efter förutsättningar som jag knappt orkar lista bästa" bland människor som tycker det här med ord är jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

"mest värda" för mig är 1060 3gb, allt är relativt. Kommer inte begära ultra på allt, spelar inte alltid tunga spel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruktsallad1:

"mest värda" för mig är 1060 3gb, allt är relativt. Kommer inte begära ultra på allt, spelar inte alltid tunga spel heller.

Jag köpte 1060 3gb för drygt 2200kr, mycket prestanda för liten peng, passar mig som lirar i 1080p och inte vill lägga så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Från rubriken trodde jag att det här skulle vara en tråd om vilket grafikkort som har det dyraste marknadspriset, men tydligen ska "mest värda" tolkas som "mest prisvärda". Är det så ungdomarna pratar nu för tiden? (Seriös undran.)

Ja eller hur? Jag tolkade frågan precis som du, att det fanns två scenarion. Ibland blir man tokig på hur vissa människor använder det svenska språket trots att man har fått svenska-lektioner varje dag i 9 år.

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat mig antingen ett Vega 56 eller ett begagnat 1070. Iofs så måste jag säga att även RX 580 8gb korten är jäkligt prisvärda och trevliga, hade valt ett sådant över ett 1060 vilken dag som. (Inte så svåra att få tag på heller nu när alla små-miners blir utputtade i och med höjd svårighetsgrad.)

Beganat 1070 för 3000-4000kr beroende på modell. (Nytt för mellan 4000-6000kr beroende på modell.)
Vega 56 går att hitta för ~4300kr eller så. (Tror jag såg på komplett häromdagen.)

RX 580 8gb kort går att hitta begagnade för ~2000kr, nya för 2500-3500kr.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Mest värda beror väl på hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga på ett grafikkort. Kanske är det 1050ti? 1060? 1070? Alla dessa kort kostar ju mindre än ett 1080 och de klarar det spelen du nämner men beroende på din plånbok så får du skruva åt inställningarna i spelen lite olika mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är väldigt svårt att svara på ts frågeställning med så lite detaljer.

Vad har du för dator i övrigt, har du något grafikkort nu? Eller ska du bygga helt nytt?
Föredrar du "ultra" i okej fps eller brukar du köra "medium" och högre fps?
En ungefärlig budget hade varit bra. Om du anser 1080 för dyrt, varför inte 1070?
Går det bra med begagnat eller måste det vara nytt?
Har du någon preferens för AMD eller Nvidia?

Skrivet av tBiorrith:

Ja eller hur? Jag tolkade frågan precis som du, att det fanns två scenarion. Ibland blir man tokig på hur vissa människor använder det svenska språket trots att man har fått svenska-lektioner varje dag i 9 år.

Kastar du sten i glashus nu? Svensklektion ska skrivas ihop utan bindestreck och vokalen försvinner vid sammandragning, även om det mer vardagliga "svenskalektion" fortfarande är tillåtet.
https://twitter.com/sprakradgivning/status/502076031457841154

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ett gtx 1060 för 1080p. 3 eller 6GB varianten är upp till dig (ca 300kr skillnad)

Permalänk
Medlem

@Ejdern: Omöjligt att säga utan att veta mer om din dator och skärm.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]