Permalänk
Medlem

Köp inte Acer XB27HUA

Tjena gott folk.

Jag känner mig tvingad av ena ängeln på axeln att skriva detta om min senaste köpta skärm, en Acer XB27HUA (Acer Predator 27" TN) som jag införskaffade från Inet Hötorget i Stockholm.

Det är nämligen så att skärmen är absolut dynga. Enligt produktbladet på webben så ska skärmen ha stöd för 100% sRGB och det står ett helt segment dedikerad om vilken fantastisk färgåtergivning skärmen har - även fast det är en TN-panel. Jag som håller på med grafik både på fritid och jobbtid tänkte att denna skärm skulle vara det perfekta prisvärda hoppet till 1440p.

Men, icke så. Skärmen lider av extrema artefakter vid låga kontraster. Detta är enl Acer FÖRVÄNTAT av skärmen. Den är alltså totalt urkass, samtidigt säljs den som en "allskärm" riktade till både gamers och entusiaster inom grafik och redigering. Jag känner mig så klart så otroligt dum som ens köpte en TN-panel, men jag gick på säljtexten och köpte under en rea.

Artefakterna syns i alla spel. Det går inte att titta på film. Det går absolut inte att göra någon form av design/grafik heller, det finns ett sRGB mode och det ända som verkar hända när man väljer detta läge är att brightness och contrast justeras ner till nästan lägsta och den byter från User till "Warm" på Color Temp.

Jag bifogar lite bilder på standard Win 10 login skärmen så får ni bedöma själv om en skärm ska se ut så här.

Känner mig arg. Känner mig lurad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulleboy:

Tjena gott folk.

Jag känner mig tvingad av ena ängeln på axeln att skriva detta om min senaste köpta skärm, en Acer XB27HUA (Acer Predator 27" TN) som jag införskaffade från Inet Hötorget i Stockholm.

Det är nämligen så att skärmen är absolut dynga. Enligt produktbladet på webben så ska skärmen ha stöd för 100% sRGB och det står ett helt segment dedikerad om vilken fantastisk färgåtergivning skärmen har - även fast det är en TN-panel. Jag som håller på med grafik både på fritid och jobbtid tänkte att denna skärm skulle vara det perfekta prisvärda hoppet till 1440p.

Men, icke så. Skärmen lider av extrema artefakter vid låga kontraster. Detta är enl Acer FÖRVÄNTAT av skärmen. Den är alltså totalt urkass, samtidigt säljs den som en "allskärm" riktade till både gamers och entusiaster inom grafik och redigering. Jag känner mig så klart så otroligt dum som ens köpte en TN-panel, men jag gick på säljtexten och köpte under en rea.

Artefakterna syns i alla spel. Det går inte att titta på film. Det går absolut inte att göra någon form av design/grafik heller, det finns ett sRGB mode och det ända som verkar hända när man väljer detta läge är att brightness och contrast justeras ner till nästan lägsta och den byter från User till "Warm" på Color Temp.

Jag bifogar lite bilder på standard Win 10 login skärmen så får ni bedöma själv om en skärm ska se ut så här.

https://i.imgur.com/ysrTDM3.jpg
https://i.imgur.com/g9O7l5g.jpg

Känner mig arg. Känner mig lurad.

Det där ser ju inte normalt ut, ens för en TN panel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har exakt samma panel och har aldrig sett detta på min. Kanske var du fått en defekt skärm?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Skärmen verkar ju defekt. Hur ser det ut på avstånd?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulleboy:

Tjena gott folk.

Jag känner mig tvingad av ena ängeln på axeln att skriva detta om min senaste köpta skärm, en Acer XB27HUA (Acer Predator 27" TN) som jag införskaffade från Inet Hötorget i Stockholm.

Det är nämligen så att skärmen är absolut dynga. Enligt produktbladet på webben så ska skärmen ha stöd för 100% sRGB och det står ett helt segment dedikerad om vilken fantastisk färgåtergivning skärmen har - även fast det är en TN-panel. Jag som håller på med grafik både på fritid och jobbtid tänkte att denna skärm skulle vara det perfekta prisvärda hoppet till 1440p.

Men, icke så. Skärmen lider av extrema artefakter vid låga kontraster. Detta är enl Acer FÖRVÄNTAT av skärmen. Den är alltså totalt urkass, samtidigt säljs den som en "allskärm" riktade till både gamers och entusiaster inom grafik och redigering. Jag känner mig så klart så otroligt dum som ens köpte en TN-panel, men jag gick på säljtexten och köpte under en rea.

Artefakterna syns i alla spel. Det går inte att titta på film. Det går absolut inte att göra någon form av design/grafik heller, det finns ett sRGB mode och det ända som verkar hända när man väljer detta läge är att brightness och contrast justeras ner till nästan lägsta och den byter från User till "Warm" på Color Temp.

Jag bifogar lite bilder på standard Win 10 login skärmen så får ni bedöma själv om en skärm ska se ut så här.

https://i.imgur.com/ysrTDM3.jpg
https://i.imgur.com/g9O7l5g.jpg

Känner mig arg. Känner mig lurad.

Skrivet av molliz:

Har exakt samma panel och har aldrig sett detta på min. Kanske var du fått en defekt skärm?

Kör också med denna skärmen, och här finns inget att klaga på heller
Måste fått ett måndags-ex

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Administrativ avgift

@Mulleboy: sådär ska det absolut inte vara , kan du testa i en annan dator/port ev byta kabel ? Hade samma saker med min dig Swift då var det då kabeln som var doa

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Din skärm är defekt. Någon som jobbar med grafik borde kunna se det, kan man tycka. Och ska du använda skärmen i grafiska syften så kommer en TN aldrig att vara bra nog, köp dig en IPS istället.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag misstänkte hela tiden att skärmen var defekt, och jag har gått tillbaka till Inet med den och begärde en reparation/ny skärm.

Den skickades till Tyskland till Acers verkstäder. Efter 2 veckors väntan fick jag tillbaka den i exakt samma skick. Enligt verkstaden så byttes G-sync modulen ut och detta skulle lösa problemet, men icke.

Enl. servicerapporten så hade dom mycket riktigt upptäkt "abnormal färgåtergivning" och även löst detta, dock kvarstår artefakterna i exakt samma form som innan, alltså har inget åtgärdats på riktigt. Jag vill även poängtera att spela på skärmen när det är ljusa miljöer inte är problem, dock i alla typer av spel som sker i mörker (t.ex Dishonored, Diablo osv) är det uppenbara artefakter överallt.

Det finns ett par trådar om detta på Acers egna community-forum, dock har inte en enda person från Acer varit inne och svarat på någon av dom. Många kunder där anser att dom helt enkelt får lida av detta och har verkat ge upp.

http://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/Acer-XB271HUA-...

Jag har för lite tålamod för sånt här. Jag trodde helt ärligt jag skulle få en ny skärm på plats när personalen i butiken såg hur skärmen såg ut - men det är väl lite naivt av mig att tro. Jag har köpt en ny skärm nu (ASUS IPS 27" yada yada) som med största sannolikhet kommer vara bättre för mina ändamål.

Det ska bli intressant och se om jag får pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Mulleboy: Dom har rätt att försöka fixa problemet (aka reparation) 3 gånger. Kvarstår problemet då kan du få pengarna tillbaka. Innan det är bara goodwill från butiken. (Vilket Inet visserligen brukar ha mycket av vad jag hört)

Permalänk
Avstängd

@m4gnify: Jag har en sådan skärm! Det är helt perfekt bra färger etc. Din verkar vara defekt från fabrikat om inte då har smashat den.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Prova annan kabel? Dubbelkolla att den kör Full-RGB och inte limited osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Prova annan kabel? Dubbelkolla att den kör Full-RGB och inte limited osv.

Har testat 2st DP-kablar från ett 1080Ti, den ena var den som följde med och den andra var en helt ny från Kjell. Det är även samma problem med HDMI från MacBook.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Jo, jag förstår det - det är ju rimligt. Men samtidigt känns det som att om butiken ska vara goodwill på riktigt så byter man ut skärmen på plats och låter kunden få det kund betalat för. Det är tid och pengar som går åt spillo att hålla på o skicka den fram och tillbaka mellan Tyskland, dessutom äger jag ingen bil och måste därav konka runt på skärmen på tunnelbanan fram och tillbaka vilket även det medför risk för skador.

Det blir lite av en gråttråd från min sida hur man än vrider på det hela, och det ser jag - men jag har hela tiden blivit bemött med "Det är en TN-panel" osv, som om ingen riktigt trott på mig. Inet får väl också ganska onödigt mycket skit av mig, det är egentligen Acer som gjort fel då dom skeppat en trasig produkt samt inte åtgärdat problemet vid reparation - men frågan är ju om Inet skulle kunna ta och använda sin goodwill och säga "Det är lugnt, denna skärm är uppenbart trasig. Vi tar den och så får du en ny, vi tar fighten med Acer."

Edit: Liknande sak hände med en skärm jag köpte från Webhallen för några år sedan. Den hade ett konstigt backlight bleed som inte stämde, och jag visade personalen i butik som omedelbart gav mig en ny skärm som fungerade felfritt i flera år. Om dom kan så kan Inet också.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
@inet anser att detta är helt normalt för en TN-panel och vill inte göra något vidare åt saken! Sista köpet på Inet!