Intel "Coffee Lake" bristvara året ut – tillgång nära inpå AMD:s nästa generation

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt överklocka, frågan är om det är värt att vänta på K-modellen eller om jag ska slå till på en vanlig 8700. Klockfrekvenserna verkar inte skilja så mycket?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Även om Elgiganten fått in en del processorer säljer de inga passande moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Även om Elgiganten fått in en del processorer säljer de inga passande moderkort.

Finns ju inga Z370 ute ännu, men under dagen lär det dyka upp

Permalänk
Hjälpsam

De säger brist, inte avsaknad, är ni snabba på låset hinner ni nog få tag på en.
Inte för att jag förstår varför, nu när man kan köpa Ryzen i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag har räknat med att fler kärnor = bättre multiprestanda. Nämner bara att det finns indikationer som pekat på att den presterat bättre än förväntat i multitrådstester. Nu kan det vara så att de testerna gjordes helt åt skogen fel. Därför jag säger att det är bättre att vänta på officiella tester.

Då får vi la vänta

För när en 6-kärnig 3,7Ghz slår en 3,6Ghz 8-core börjar man undra vf. Okej.. turbo nivåer så pratar vi 4,3 vs 4,0, men också 6 vs 8 relativt linjärt skalat.

Skrivet av jawik:

Jag har 1600-minnen med låga timings som inte vill vara med om någon överklockning alls. Spelar ingen roll hur man sätter volt eller timings så blir det ostabilt om man höjer frekvensen. Har läst på lite om dem men det verkar som de minnena i kombination med moderkortet inte är speciellt överklockningsvänligt. Andra minnen ska gå bättre men det känns inte värt att investera i det så här nära maskinbyte.

Är nog de enda DDR3 jag vet som inte fungerar då. Har kört 1333 RAM i 2133 utan problem i 1,55V tom. 1600 CL9 brukar behöva CL12 @2133 iaf, för att mer eller mindre inte OCas.

Om det dock är som du säger ett kompatibilitetsproblem så är det surt.

Skrivet av jawik:

Jag skyller varken på Intel eller AMD. Säger bara att jag helst skulle vilja ha alternativen ställda mot varandra så tidigt som möjligt så att man kan ta ett beslut. Att vänta 2-3 månader är inga problem, men om det helt plötsligt blir 6+ månader mellan releaserna, något som inte är helt omöjligt i detta fallet, så känns det inte längre värt att vänta om man inte har svart på vitt att det man väntar på faktiskt är bättre.

Sedan hör till saken att skulle jag köpa en 8700K nu så lär den funka prima i minst 4 år för mitt bruk. Om AMD's nya skulle visa sig vara 10% bättre i allt till 10% lägre pris så skulle det vara irriterande om jag redan handlat, men det skulle inte vara något så avgörande att jag skulle behöva byta igen. Jag räknar dock med minst 1-2 grafikkortsbyten under dess livstid.

Lite därför säger jag också... byt om du vill byta. Vänta om du vill vänta. Men det företagen gynnas bäst på är dessa 6-mån vänte-tiderna. Och hade du kunnat köpa 8700k idag så förstår jag om du hade.

Jag brukar dock uppgradera när jag känner att det är lönt. Det kan vara i7-i7 tom. 5775c jag inskaffade för typ 1 år sedan gick jag från 2600k. Är numera primärmaskinen, då spelprestandan i den är helt klart guld värt jämfört med tom 4790kn. Utan behov av 300W kylning. Kaby tappade jag intresset för Intel, pga temperatur bråket man får. 5775c @ 4Ghz räcker bra väl för normalt behov, och är skylake/kaby prestanda i spel pga cachen, allt kylt med en noctua 14 kylare som fan inte ens ser 60 grader trots låg fläkt. Enormt sval CPU, men ändå effektiv.

Ofta siktar jag på att ha 2 maskiner relativt aktuella, alltid. Förr var det 2600k och 4790k. Nu är det 4790k och 5775c. Tanken är att byta från 4790k till vad som är vettig i nästa steg. På så sätt har jag aldrig panik i brist på prestanda. Aldrig ett uppgraderings panik, aldrig problem att vänta 1 år om jag så behöver på rätt saker.

Skrivet av jawik:

Att byta med tätare intervall ger naturligtvis en jämnare prestandakurva, men det skulle också bli dyrare. Speciellt då jag inte är intresserad av att varken köpa eller sälja begagnat. Jag accepterar att det i slutet på hårdvarans livstid blir ett tapp i prestanda. Det är dock inte desperat att byta för mig nu, det finns viss marginal att ta av än. Annars hade jag köpt en 7700K eller en Ryzen och så hade det säkert rullat ok i några år igen. Men jag vill liksom du ha minst 6c/12t nu, och en del i det är att den ska hålla längre tills jag behöver göra nästa byte.

Två datorer kan också göra en hel del nytta också, där ena kan koda/jobba, eller agera spelserver, eller man kan spela 2 karaktärer vilket i en hel del spel är väldigt gynnsamt. Anser att så länge jag gör kloka prestanda investeringar, blir priset inte så farligt, för jag behöver inte heller handla det senaste.

I din plan ovan, behöver du köpa "dyraste" CPUn för att klara hålla 4 år. Jag kan köpa tom beg om jag så vill, eller när de reas ut som med 4790k för 2500kr för 2 år sedan tex. Så mängden jag investerar behöver inte vara lika mycket som du, men istället mer ofta, så jag tror faktiskt det är inte så dyrt som du vill få det att låta.

Förstår dock ditt behov och vilja till 6c/12t, lite där är jag nu också, då 4790kn lätt kan bli bättre på sånt jobb.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ph4st:

https://www.proshop.se/?s=z370

enda stället där det verkar finnas just nu

Inga modeller jag är intresserad av dock! Väntar på Asus Strix mATX!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Då får vi la vänta

För när en 6-kärnig 3,7Ghz slår en 3,6Ghz 8-core börjar man undra vf. Okej.. turbo nivåer så pratar vi 4,3 vs 4,0, men också 6 vs 8 relativt linjärt skalat.

För i7-8700K får man ju både äta kakan och ha den kvar. Det då funktionen många av dagens Z270-moderkort har även kommer finnas för Z370, d.v.s. att moderkortstillverkaren är så säker på att alla CPUer klarar att köra alla kärnor på maxturbo att de levererar moderkorten med den funktionen påslagen som förval.

"Thus, at the theoretical level, Intel’s specifications mention Turbo Boost clocks of 4.1GHz for all cores and 4.3GHz for a single core. However, AORUS and ASUS motherboards will automatically set all cores to the maximum frequency, with Core i5 8600K running at 4300MHz in our tests, while the Core i7 8700K runs at 4700MHz, on all cores. This is how most users will put their computer to work anyway."

Länk.

"Tricket" att det är möjligen även med 6C verkar ligga i att 14nm++ tillåter lägre spänningar vid en viss frekvens, effekten som utvecklas är kvadratisk mot spänning så bara en liten minskning här är väldigt viktig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Eftersom jag lägger stor vikt vid kompakta strömsnåla system så kommer jag inte välja Ryzen, även om Coffee Lake just nu är en bristvara. Intels trumfkort är ju iGPU'n, och i7-8700 (ej K) har riktigt bra TDP, så det passar ohyggligt bra för en Mini ITX dator.
Enligt nyheten kommer folk tröttna på väntan o välja Ryzen istället, men dom som gör det, är dom som just inte lägger någon vikt kring detta.

i7-8700 kommer åldras väl, och fortfarande vara snygg om flera år, just tack vare alla kärnorna och hyffsat respektabla clocks, o detta tillsammans med sin iGPU som stödjer många codecs (och DP 1.2 med 4K 60hz output), så kommer ett kompakt strömsnålt Coffee Lake system antagligen se attraktivt ut även om 5 år, för alla enkla sysselsättningar och även en del workstationlaster.
HEDT åldras sällan lika vackert, utan tappar istället oförskämt mycket värde procentuellt sett redan efter några år.
Detta är hur jag uppfattat marknaden genom åren iaf.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Visst är den det, men man får väl anta att core i7-8700 (ej K) kommer bli betydligt strömsnålare, just för att iGPU'n gör att man slipper en stor portion grafikkorts-penalty.

Just att 8700 ligger på 65W TDP istället för 95W TDP (=8700K), men på bekostnad att man kompromissat lite med klockfrekvenserna, gör den till en betydligt trevligare kandidat för min del iaf.

Ryzen är förhållandevis strömsnål i sammanhang där man ändå tänker bestycka sitt system med grafikkort (vilket man måste med dagens Ryzen), men som läget ser ut nu så kommer i7-8700 bli en extremt trevlig skapelse för oss som just vill lägga oss runt 65W TDP utan någon större penalty för grafik.

Jag kommer säkert ändå komplettera min framtida i7-8700 med grafikkort, men om 3-5 år är det väl dags att köpa ny CPU igen, o då kommer mitt i7-8700 system pensioneras till en workstation eller hem/media PC utan grafikkort. Kanske tom kränga den till någon i ens närhet som inte spelar ändå, men kanske jobbar med tyngre saker som fotoredigering eller liknande. Just den möjligheten att strippa grafikkortet och fortfarande ha ett komplett trevligt system får jag inte med dagens Ryzen. iGPU'n möjliggör extremt mycket kompaktare byggen dessutom.

På begagnat marknaden kan man se att några år gamla monsterdatorer är jäkligt svåra att sälja för i närheten av vad dom kosta, om änns i huvudtaget. Vem vill lixom köra en 5 år gammal mastodont-dator med 4-way SLI som drar 1 kW, och låter som ett reaplan, samtidigt som den måste kämpa för att leverera kraft som kan mäta sig med dagens mainstream-burkar med ett (1st) bättre grafikkort. Nä, då märker man att andrahandsvärdet är förhållandevis mycket högre på system som just inte svävade iväg till skyarna i strömförbrukning o oväsen, men som ändå bjuder på kraft i överskott för alla basala sysslor.

Men ja - Om man redan nu vet med sig att alla ens system ska ha dedikerat grafikkort, även framöver, så för all del, då är det inget fel att ta med Ryzen i sin beräkning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Kan finnas regler, liknande de Apple har, om att varorna ska säljas för ett visst cirkapris.

Det är förbjudet inom eu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Eftersom jag lägger stor vikt vid kompakta strömsnåla system så kommer jag inte välja Ryzen, ...

Beror väl på hur hårt datorn ska köras?
Intels processorer drar väldigt låg effekt vid minimal belastning.
Vid hård belastning är Ryzen effektivare.
Hur stor effekt Intels IGP drar i förhållande till ett separat grafikkort med motsvarande minimalistisk prestanda vet jag inte, men även där lär belastningsgraden spela in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Har du något test/revieww/källa på att Ryzen faller efter i VR spel? Frågar då jag själv är väldigt intresserad men har inte kunnat hitta något bra test som jämfört de båda i just VR.

Där är inga problem med Ryzen i vr. Men när det gäller prestanda per tråd så är 8700k oslagbar.

8700k och Ryzen verkar ligga på ungefär samma i IPC, men 8700k klockar till 5ghz+ under vatten. Medans Ryzen toppar på ca 4 ghz, och då skulle jag även behöva köpa nytt vattenblock.

Permalänk
Medlem

8700k åter i lager hos vissa återförsäljare.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447774