Ny dator nästa år (eller, nu snart...)... Funderar... .

Permalänk
Avstängd

Ny dator nästa år (eller, nu snart...)... Funderar... .

Hi Guys!

Jag behöver en ny stationär dator, på grund av att min förra råkat ut för hårdvarukrach och knappast lönar sig att uppgradera då den är över 7 år gammal.

Detta är bara lösa tankar jag haft en tid, så jag är öppen för förslag och synpunkter.

Vad jag främst använder datorn till:

* 3D rendering. (mest som fritidsintresse)

* Spel (annat vore att ljuga... )

* Bildredigering, Filmer och annat. (hobbynivå).

Typ av spel,

RPG, MMO och liknande, mest singelplayer.

Typ, säg som exempel för att illustrera vad jag söker, Fallout, skyrim, mm
Med många tunga moddar och maxad grafik.

Ibland FPS, men det är inte så kritiskt, kör mest gamla FPS spel.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krav, Kunna köra alla grafiska effekter (inklusive ljuseffekter) fullt maxade.

(Detta är ett krav!)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tänkte mig på sikt tre eller fyra skärmar, minst 24" (eller närmast, beroende av typ och fabrikat det blir, eventuellt större)

(Val av skärmar kommer i en egen tråd)
Inga döda pixlar bara!!!

och lång teknisk livslängd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lösa tankar:

Funderat på Nvidia GPUer, kanske evega eller Gigabyte.
På sikt vill jag kunna köra SLI. (mycket starkt önskemål)

Funderat kring Gigabytes moderkort?

Funderat kring Intel processor.

Minne, funderat kring Corsair eller något annat bättre fabrikat.

Sammaledes med nätagg.

Tänkte mig ha SSD, kanske M2, som master och en stor skivdisk till sekundär?

Chassi är jag ganska klar med, blir nog ett delvis custombygge, det blir stort och rymligt så utrymme är inga problem.

På sikt tänkte jag mig vattenkylning eller vatten hybrid med custombyggt system, men blir troligen luftkylt tills jag sparat ihop till detta, tänkte bygga det i etapper.

VattenKylare och annat är jag redan klar med och de kommer att hamna på plats, men tills jag har råd med block och annat blir det luftkylt.

-----------------------------------------------------
Prioritet, hög byggkvalitet och så lång teknisk livslängd som möjligt på prylarna.

Behöver inte vara de allra senaste prylarna, bara det fungerar väl till det jag tänkt så länge som möjligt framöver.

Budget, runt 15-20K. (ej fast budget, men riktmärke om det går...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10753309/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Fint, Den skall jag titta närmare på.

När tror ni är rätt köptid, BTW?
Detta blir som sagt inte aktuellt fören snön lagt sig här, eller senvintern om den inte kommer, då jag är upptagen med jobbrelaterade saker till dess (för att ha råd att slippa kompromissa för mycket... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Låter detta ligga uppe ett par veckor innan jag slår till, men måste erkänna att jag är sjukt sugen på dendär nu!
Verkar vara bra bang for the bucks när jag tittar närmare på vad du lagt i den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Kort kommentar angående att ha flera grafikkort, för 7 år sedan var flera grafikkort "the thing" för att pumpa ut max prestanda i spel, men nuförtiden är det mer krångel än nytta, speciellt då t.ex. 1080ti kort, pallar i princip vilket spel som helst, på max grafik 4k, första källan på google 1080ti performance.

Note, flera grafikkort kan dock vara användbart om du kör flera OS, och behöver ett grafikkort per OS, alternativt vid mining (men då kör man nog amd kort).

Edit 1, lägger till en quote från tidigare nämnda källa där dom säger " With many new games failing to support SLI/CrossFire, I usually recommend getting the fastest single GPU you can afford, and 1080 Ti is the fastest single GPU right now."

Permalänk
Avstängd

Allright, tackar för synpunkter!

Tänkte börja med ett kort, så blir troligen detdär om ingen säger annat i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Funderar på att lägga till denhär:
https://www.inet.se/produkt/4304945/wd-black-2tb-7200rpm-64mb

Eller denhär:
https://www.inet.se/produkt/4300268/wd-gold-2tb-7200rpm-128mb

Har ni något att säga om det?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde en diskussionstråd om val av skärmar till denna rigg här igår:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492689-val-av-skarmar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Inet har rea på 1600X just nu. (Ryktas att vissa 1600X har 8 kärnor)
Minnena är 3200Mhz CL14 så dessa är utrustade med Samsung B-die, dom klockar bättre och är mer stabila med Ryzen. Och så är dem RGB, precis som moderkortet. G-skill gör riktigt bra minnen. Gigabytes RGB programvara kan samarbeta med minnena.
Jag valde ett 1080 då jag tycker 1080ti kostar mer än det smakar.
650w nätagg räcker, det är inte lika långt som det större aggen, kan vara bra då även chassit är väldigt grunt. Och Corsairs RMx serie är bland det tystaste just nu. Planerar du SLI i framtiden kanske det är en bra idé att gå upp lite i effekt dock.
Och så heatsink till M.2 SSDn.

Vill du bygga custom vattenkylning så är Gigabyte K5 ett av det få moderkort som EK har monoblock till. https://www.inet.se/produkt/6912332/ek-fb-ax370-gaming-rgb-mo...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10755373/

212Evo har inte fäste för AM4.
Och så glömde du chassi.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:
1. TS skrev att hen tänker bygga ett custom-chassi
2. Onödigt att lägga 1300 kr på en AIO som kommer bytas ut mot custum loop inom en snar framtid
3. Att 1080 Ti skulle kosta mer än det smakar är bara BS då det är Nästan 25% skillnad mellan dem, och i mina ögon är det i princip 1080 Ti som gäller om man vill ha ett kort som garanterar 100+ i 1440p (vet inte vilken upplösning TS spelar i dock)

Bra noterat angående Hyper 212 dock, kör på Pure Rock istället

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Stort tack för alla synpunkter, allt läses noga och analyseras med största intresse!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Så, följdfråga, när man ställer kundvagnarna mot varandra:

Det första som kommer för mig är moderkorten och minnena.

Om vi ställer dessa mot varandra, vilken kombo vinner?
(om vi kan blanda dem fritt alltså... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Definiera vinner
Tror skillnaden mellan minnena bara ligger i heatspreadern och att Trident Z versionen som länkats har RGB-belysning
Mellan moderkorten är den största skillnaden för mig att MSI har stöd för 2 st M.2 diskar, medan gigabyte "bara" har plats för en.
Gigabyte har 8 sata-portat, MSI har 6 st. MSI har 6 st fläkt-headers, Gigabyte har 5 st

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Allright, no offense, men Bling kan jag leva utan...
Var nyfiken på om det var några tekniska skillnader av vikt att känna till.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: inte vad jag vet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Funderar pådenhär:
https://www.inet.se/produkt/4300268/wd-gold-2tb-7200rpm-128mb
Har ni något att säga om det?

Lutar år gold.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: den har bättre läs- och skrivhastigheter, så har man budget så blir det säkert bra, köpte en Black själv (1Tb)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Skilde väldigt litet i pris (mindre än 40 spänn om det inte står fel på min skärm...) på just den modellen, därav funderingen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag sitter just nu och försöker få till någotslags mellanting mellan dessa båda paket, jag lade till WD gold disken jag länkade till tidigare.

Processorn är jag ännu inte klar med, samma med minnen.
Håller på att läsa på när något av detta kommer att börja flaska GPUn i respektive alternativ.
Faktiskt litet sugen på att gå upp ett snäpp med grafikkortet... funderar iaf kring saken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Dom duger säkert, EVGA-kortet är ett 1080 (säkert väldigt bra), var inte du inne på 1080 Ti?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ja, 1080 är nog ett kort jag tror kan komma på rea på ''Black friday''
Ett mycket bra kort, märke spelar mindre roll.

Skrivet av Mizzarrogh:

Undvik om du ska köpa Ryzen.
Både Coffee Lake och Ryzen vinner mycket på snabbare ram. 3200+ hade jag kört på. Ryzen vill gärna ha låga latens med. 3200/14.

G.Skill, gärna Samsung b-die minne.

Permalänk
Avstängd

Tackar för synpunkter!

-------
sweisdapro
Håller mest på att spåna över alternativ, men stort tack för tipsen!
Har inte bestämt ännu... men tänkte läsa på mer om korten du föreslog, var intresserad hur mycket det egentligen skiljer, siffror verkar peka på runt 25% vinst i vissa typer av tester för Ti, som du säger.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Lutar åt att det blir Ryzen 5 har ni synpunkter på detta?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Mrst troligt blir det dessa skärmar:
https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-24-Bildskaerm-UltraSha...

Som sagt 3 st, samt kanske en fjärde, äldre skärm jag redan har.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Ryzen 5 blir säkert bra, oavsett vad du väljer i slutändan blir det säkert bra
Angående skärmarna; Jag är ingen expert, men ät inte 8ms ganska så slött? Vet inte om den riktar sig till något annat användning, men om man tittar på gaming-skärmarna på inet så ligger de på 1-4ms

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Av Ti korten har jag också funderat kring detta:
https://www.inet.se/produkt/5403321/evga-geforce-gtx-1080-ti-...

Antar det är rätt likvärdigt med det du länkade till dock.

Skall titta litet på snabbare skärmar om ni säger det.

Minnena blir de snabbare om ni säger att detta är kritiskt idag.

Känns dumt att gå under 6 core idag på processorn, så valet står mellan 6 och 8 core...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Jag personligen hade antagligen tittat på dessa om jag valt mella 1080 Ti-kort https://www.inet.se/produkt/5403278/gigabyte-aorus-geforce-gt...
https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...
Då deras kylare är (om jag minns rätt) något mer kompetenta än EVGAs (som också säkerligen duger)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Det enda som talar emot är att det inte verkar vara referensdesign på just de Palit korten, men de står helt klart kvar på alternativlistan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number