Server försvinner från nätverket...

Permalänk

Server försvinner från nätverket...

Har under något år kört med servern utan problem men under senaste tiden har jag börjat få bekymmer med den...

När jag startat upp servern fungerar det galant och allt ser bra ut, men....efter några timmar så kan jag inte komma åt servern.
Den finns med i routern men kan ändå inte logga in på den. Varken via webb-interfacet eller via utforskaren.

Har testat att installera om unraid på usb-stickan och servern fungerar ett tag igen. Men sen sker samma visa, den bara försvinner.

Har även testat att installera senaste fw till moderkortet men utan framgång.

Det som förbryllar mig är att det fungerar ett tag men att den sen försvinner...

De delar jag använder är:
AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache
Unraid 6.3.5

Tacksam för alla tips/förslag!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Kolla syslog och dmesg på servern när den slutar svara.

Permalänk
Medlem

är den helt headless, eller kan du prova att pinga ut från den när du inte ser den längre?
kommer du åt den via ssh?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

@revolt_III:

Hur länge har du haft den i drift?

Kolla hur SSD mår?

Använder du ett USB minne där du har ett os om du har det kolla hur den mår?

Prova gå in i Router och kolla efter ip adressen till server om den skulle har byte ip adressen och sen prova ping den?

Har du provat att koppla in någon skräm till den och se vad som kommer upp där?

Om systemet funkar provat att starta om Router?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan det vara början på c2000/avoton buggen som visar sig? Ringer en klocka lite svagt om dylika symtom, kan vara värt att googla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Kan det vara början på c2000/avoton buggen som visar sig? Ringer en klocka lite svagt om dylika symtom, kan vara värt att googla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465215-hardvarufel-i-i...

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av superegg:

@manutd:

Hur länge har du haft den i drift?

Kolla hur SSD mår?

Använder du ett USB minne där du har ett os om du har det kolla hur den mår?

Prova gå in i Router och kolla efter ip adressen till server om den skulle har byte ip adressen och sen prova ping den?

Har du provat att koppla in någon skräm till den och se vad som kommer upp där?

Om systemet funkar provat att starta om Router?

Jag har haft servern sedan 1½ år tillbaks. Dock har den långt ifrån gått 24h/365.

Har testat 3 olika usb-minnen och det blir lika på alla. Har även kört diskkontroll på alla efter problemet uppstått men inget fel hittas.

Har i och för sig inte provat att pinga den, men har kollat i routern så att ip-numret stämmer.
Även testat att byta port och iom att allt annat som är inkopplat så har jag svårt att tro att det är routern som spökar...

Nu förstår jag långt ifrån all text som kommer upp vid systemstart, men jag använder skärm första gången när jag startar upp systemet efter ominstallation och kollar så att att det inte blir något felmeddelande eller att den av någon anledning inte skulle få något ip.

Kan inte se någon skillnad från de gånger systemet fungerar...

Skrivet av kniven:

Kan det vara början på c2000/avoton buggen som visar sig? Ringer en klocka lite svagt om dylika symtom, kan vara värt att googla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man, får kolla upp det där noggrannare! Kanske blir till att kontakta tillverkare eller åf och höra vad som gäller.

Tack för länken!

Stort tack för alla snabba svar! Uppskattas!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Kolla om den svarar på ping när det sker. Kola loggar om du ser något vid tidpunkterna. Startar den om?

Permalänk

Jag skickade in kortet till inet i onsdags. Får invänta och höra vad domen blir.
Har läst på lite mer och det verkar som att det är en hel del användare som har detta problem.

Förhoppningsvis så får jag kortet utbytt mot ett nytt som förhoppningsvis inte har detta problem.

Stort tack för all hjälp!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III