Permalänk
Medlem

Hur funkar egentligen IPTV?

Jag har comhem hemma med antagligen världens största (och sämsta) box. Jag har typ 4 kanaler, ettan, tvåan, fyran å sexan.

Men internet levereras av ownit.

Kan jag köpa en iptv box och bara koppla rakt in? Eller köper jag en box, får inställningar av ownit, och ställer in boxen för grundutbud?

Mvh

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Du beställer IPTV och köper box av Ownit: https://www.ownit.se/privat-tv

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av akn3:

Jag har comhem hemma med antagligen världens största (och sämsta) box. Jag har typ 4 kanaler, ettan, tvåan, fyran å sexan.

Men internet levereras av ownit.

Kan jag köpa en iptv box och bara koppla rakt in? Eller köper jag en box, får inställningar av ownit, och ställer in boxen för grundutbud?

Mvh

Det beror på vilken kombination av operatörer du väljer, iptv distribueras främst på 2 sätt, endera via internet eller via eget nät/vlan. Smarttvapparater kan ta emot en del operatörer direkt via deras appar men man kan också ha en separat dator/egen box eller så krävs operatörens dedikerade box.
Du får alltså ta reda på vad som gäller för de kanaler du vill ha, många operatörer går också att ta emot på flera olika sätt tex både via box/app och som en playtjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7 & §8 (piratkopiering/brott)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du beställer IPTV och köper box av Ownit: https://www.ownit.se/privat-tv

Ja men då måste jag också köpa en router av dom. Jag har en router redan.

Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vilken kombination av operatörer du väljer, iptv distribueras främst på 2 sätt, endera via internet eller via eget nät/vlan. Smarttvapparater kan ta emot en del operatörer direkt via deras appar men man kan också ha en separat dator/egen box eller så krävs operatörens dedikerade box.
Du får alltså ta reda på vad som gäller för de kanaler du vill ha, många operatörer går också att ta emot på flera olika sätt tex både via box/app och som en playtjänst.

Tack för ditt svar! Kan du utveckla det här med VLAN? Jag har sett lite på youtube och läst på andra forum om VLAN, men fattar inte vad det skall vara bra för.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av akn3:

Ja men då måste jag också köpa en router av dom. Jag har en router redan.

Inte säkert att du måste göra så. Man kan i många fall konfigurera en vanlig router till att fungera med IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Inte säkert att du måste göra så. Man kan i många fall konfigurera en vanlig router till att fungera med IPTV.

Alright! Tack

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Jag har comhem hemma med antagligen världens största (och sämsta) box. Jag har typ 4 kanaler, ettan, tvåan, fyran å sexan.

Men internet levereras av ownit.

Kan jag köpa en iptv box och bara koppla rakt in? Eller köper jag en box, får inställningar av ownit, och ställer in boxen för grundutbud?

Mvh

Om din TV har inbyggd digitalbox kan du få en CA-modul från Comhem så slipper du extraboxen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av akn3:

Ja men då måste jag också köpa en router av dom. Jag har en router redan.

Tack för ditt svar! Kan du utveckla det här med VLAN? Jag har sett lite på youtube och läst på andra forum om VLAN, men fattar inte vad det skall vara bra för.

Vlan är en teknik för att separera olika logiska nät i ett fysiskt nät.
Till ditt hus kommer det en anslutning men den innehåller oftast flera logiska dataströmmar, vanligast är data (den du normalt förknippar med internetanslutningen) och så finns det "ipkabeltv" och iptelefon, för att separera dessa olika logiska nät används vlan, dessa tjänster är alltså inte "på internet" utan finns bara i det specifika nätet du är ansluten till och de använder också ofta privata ipnummer och liknade, de delar i princip bara på anslutningen till huset, det finns även kabeltvsystem som inte använder ipteknik alls utan bara överförs via samma fiber som datatrafik.

Man kan ofta få tv på flera olika sätt och ofta fungerar flera olika sätt samtidigt men det beror på hur man kombinerar kanaler och operatörer, säg att du har Telia och köper nått paket från dem då får du kanalerna via "boxen", den kör trafiken på ett vlan oberoende av internet, du kan också använda Telias Play+ tjänst, den använder internet och vissa kanaler kan du dessutom nå via kanalens egen playtjänst i en vanlig webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.