Postnord Brev ska inte längre delas ut dagen efter

Permalänk
Medlem

Postnord Brev ska inte längre delas ut dagen efter

Regeringen kommer inom kort med ett förslag om att försämra postservicen till medborgarna.
Ett brev ska i fortsättningen ta två dygn innan det når mottagaren i en annan del av landet.
Det är den drastiskt minskade brevmängden som lett fram till förslaget.

Kommer detta innebära att man får vänta ännu längre på sitt paket eller kommer det blir bättre?

https://www.expressen.se/dinapengar/brev-ska-inte-langre-dela...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Låter som ett väldigt bra förslag, inte förstått det här med att det kommer 1 brev varje dag istället för typ 3-5 varannan dag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

I Stockholm är ju detta redan en realitet där jag bor.
Inte en chans att brevbäraren bara råkar dela ut post klumpvis 2 ggr i veckan i över 3 år.

Permalänk

Antar att brev innefattar paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanderer of:

Antar att brev innefattar paket?

Jag tolkar det som att det även innebär paket.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Bra förslag. Kan endast tala för mig själv men det är sällan eller aldrig att ett brev till eller från mig behöver vara framme inom ett dygn. Kan PostNord spara pengar genom lagändringen så ser jag inget problem. Sen vad gäller paket så finns det ju oftast expressfrakt att välja.

Permalänk
Medlem

Nu skummade jag bara igenom länken, men fattar jag rätt att det är brev och paket till brevlådan som blir påverkade, medan paket till postombud fungerar som vanligt? Isf har jag inga problem med förslaget.

Permalänk
Skrivet av ME4ME:

Bra förslag. Kan endast tala för mig själv men det är sällan eller aldrig att ett brev till eller från mig behöver vara framme inom ett dygn. Kan PostNord spara pengar genom lagändringen så ser jag inget problem. Sen vad gäller paket så finns det ju oftast expressfrakt att välja.

Inte alla har det och vissa skriver expressfrakt, men menade att det får förtur ur lagret endast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hoppas innerligt att det bara är brev och paket till postlådan om det är till ombud kommer ju DHL få en fin ökning av kunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter okej för min del. Jag får knappt någon post så...

Permalänk
Medlem

Gäller endast brev, inte paket. Om det har ett ordernummer som är spårbart så är det paket och kommer hanteras som vanligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag tolkar det som att det även innebär paket.

Jag är ganska säker på att detta endast kommer påverka brev och inte paket. Brev som skickas i Sverige minskar, varför detta är logiskt, men paket ökar, så det vore extremt konstigt om det även inkluderade paket.

Edit: what @talonmas said

Permalänk
Medlem

@Foffi: Hoppas du har rätt tänker på mindre paket som får plats i brevlådan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Foffi: Hoppas du har rätt tänker på mindre paket som får plats i brevlådan.

Om dom levereras till brevlådan är det inte spårbara försändelser och räknas därmed inte som paket, utan som brev.

Permalänk
Medlem

Så länge det bara handlar om brev så kunde jag inte bry mig mindre, får ändå oftast inte mer än 1 eller 2 "riktiga" brev per månad, övriga som trillar in då och då är mest riktad reklam. Alla räkningar, bank & myndighetsbrev osv sker digitalt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Paket som lämnas i brevlåda räknas som brev av posten, iaf senaste jag hörde nåt. var iof kanske tio år sedan, så det kan ha ändrats.
Men förstår jag det hela rätt är meningen att brevbärarnas turer ska minska med 50% helt enkelt. Så vissa brev kommer komma på en dag beroende på när de postas.

ex. Om jag får post Mån-Ons-Fre, så kommer brev som postats på måndag och tisdag delas ut på onsdag för fredag blir för lång tid.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen skillnad ifrån hur det är idag?

Faktura ifrån fedex får några månader sedan:
Fakturerad i början av månaden, sista betalningsdatumet var väl typ 16e eller nått.
Fakturan kom till mig runt 19e-20e

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Eller varför inte tilläggstjänsten:
Svarta hålet - Om brevet garanterat inte ska nå mottagaren

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Eller varför inte tilläggstjänsten:
Svarta hålet - Om brevet garanterat inte ska nå mottagaren

/z

Det är där alla kallelser till tandläkaren hamnar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nej för fan! För oss tidsoptimister är det en bedrövlig nyhet

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Då blir det samma system som Bring/Citymail haft sedan flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

I Stockholm är ju detta redan en realitet där jag bor.
Inte en chans att brevbäraren bara råkar dela ut post klumpvis 2 ggr i veckan i över 3 år.

Jag har också märkt av det max 2 ggr per vecka för PostNord och Bring verkar köra ca 1-2ggr/månad. Fick min deklaration först efter att jag kontaktat Bring om att jag borde fått den för två veckor sedan, när den väl kom så kom 5 andra brev samtidigt..

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det är väl ingen skillnad ifrån hur det är idag?

Faktura ifrån fedex får några månader sedan:
Fakturerad i början av månaden, sista betalningsdatumet var väl typ 16e eller nått.
Fakturan kom till mig runt 19e-20e

Fakturor skickas dock inte sällan med B-post och den har inte heller nu något krav på övernattbefordran, vilket gör att det blir billigare. Det ska förstås inte ta veckor, men väl några (var)dagar*. Sedan verkar en del företag inte skicka iväg fakturorna direkt när de ställts ut enligt påtryckt datum heller. Strular då PostNord dessutom till det uppepå detta så blir resultatet att det blir som du beskriver.

*3-5 har jag för mig och då kan det ligga en helg mitt i också som förlänger tiden.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte många som vill ha fakturor i pappersform numer. Särskilt som så många tar extra betalt för det.

Permalänk
Inaktiv

Gäller det bara brev och inte paket ser jag inget problem med detta. Dock tycker jag att man bör dela ut brev och paket alla veckans dagar som kompromiss, världen ser inte ut som den gjorde för 100 år sedan och väldigt segt att behöva invänta en leverans när ÅF inte får iväg försändelsen i tid.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte bara lägga ner posten och göra en ny tjänst?

Jag kan inte minnas när jag senast fick något i brevfacket som ej hade gått och skickas elektronisk, senaste gången är då före år 2000 i alla fall. Visst beställer jag paket, men det enda som kommer i brevlådan är en lapp om att paket finns att hämta på ica.

Jag tycker det är så fruktansvärt slöseri på skattemedel, att det sedan finns en brevbärare på landsbygden är en annan sak. Men inte heller den hade behövt åka varje dag, men det går väl an är andra betalar. (skattebetalarna)

Permalänk
Medlem

Detta gäller bara brev, men brev omfattar "paket" upp till 2kg.
Alltså om du skulle beställa en dvd från cdon eller annat varubrev.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Brev kommer fortfarande delas ut varje vardag, det är en EU-regel. Däremot så kommer det ta längre tid för brev att komma fram, och Postnord kommer genom detta att kunna spara pengar på kostnader som tex att transportera post med flyg.

Edit: brevportot kommer även höjas.

Permalänk
Avstängd

Men dom är ju så förbannat kass att man kan vara glad om breven kommer överhuvudtaget och har fått räkningar man inte har på efaktura efter dom ska vara betalade och fått ringa flera gånger för att få räkningar som inte kommit överhuvudtaget så om Postnord delar ut var annan dag lär ju knappast hjälpa då dom är helt hopplöst inkompetenta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så här funkar det som sagt redan inom vissa områden.

Jag kör bl.a. ut post för BCM (Bring) och våra distrikt är delade i två delar där varje del får post varannan dag, så post till ena halvan på mån/ons/fre/tis och post till andra halvan på tis/tors/mån/ons etc.

Gäller dock som sagt bara brev och mindre paket.
Express/alfa-brev delas däremot fortfarande ut samma dag, oavsett halva.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.