Permalänk
Medlem

Laptops med Intel 8 gen?

Hej!

Ska ha en ny laptop och såg att Intel har släppt gen 8 nu. Verkar vara iaf 40-50% snabbare än gen 7 mest pga 4 kärnor istället för 2. Jag har letat lite efter laptops som idag har i5/i7 gen 8 men bara hittat Dell Inspiron 7000 serien.

Finns det fler alternativ i dagsläget?

Tycker ni Dell laptopsen är prisvärda eller ska jag köpa något annat äldre med 7 gen?
Kanske denna Lenovon?

Hur står sig Intel UHD Graphics 620 mot Geforce 940MX?

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

40-50% snabbare Säjer vemdå? Om det är intel själva så kan du ju tänka på att dom självklart tar absolut optimala förhållande & syntetiska tester, 40-50% i spel tror jag på när jag ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några siffror jag såg från några olika benchmarks. Inte spel då. I spel är det väl grafikkortet som spelar störst roll?

Visa signatur

B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

40-50% snabbare Säjer vemdå? Om det är intel själva så kan du ju tänka på att dom självklart tar absolut optimala förhållande & syntetiska tester, 40-50% i spel tror jag på när jag ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, dom har gått från 2 till 4 kärnor för ULV. Det är en rätt hyffsad ökning i prestanda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Hej!

Ska ha en ny laptop och såg att Intel har släppt gen 8 nu. Verkar vara iaf 40-50% snabbare än gen 7 mest pga 4 kärnor istället för 2. Jag har letat lite efter laptops som idag har i5/i7 gen 8 men bara hittat Dell Inspiron 7000 serien.

Finns det fler alternativ i dagsläget?

Tycker ni Dell laptopsen är prisvärda eller ska jag köpa något annat äldre med 7 gen?
Kanske denna Lenovon?

Hur står sig Intel UHD Graphics 620 mot Geforce 940MX?

UHD graphics 620 ligger mellan Geforce 910-920m i prestanda: https://www.notebookcheck.net/Intel-UHD-Graphics-620-GPU-Revi...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, dom har gått från 2 till 4 kärnor för ULV. Det är en rätt hyffsad ökning i prestanda.

Så 40-50% kommer inte från några tester utan helt enkelt en uppskattning pga att den har fler kärnor?.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

gen 8 är relativt nytt tror inte så många tillverkare börjat sälja 8 gen laptops än utan försöker kränga av sina lager lite innan de går ut med en ny modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

Så 40-50% kommer inte från några tester utan helt enkelt en uppskattning pga att den har fler kärnor?.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det finns tester på det. Är det verkligen så oväntad prestandaförbättring?

https://www.notebookcheck.net/Intel-8th-gen-Kaby-Lake-R-vs-7t...

Citat:

As seen in the Cinebench scores below, the 8250U has at least a 10% improvement in the single core scores. This is a fair improvement, but it is the multi-core score where it gets interesting, as the 8250U posts at least a 41% improvement over the 7200U in some benchmarks.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

@Blaseba: Jag tycker att du ska vänta några veckor om möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Hur står sig Intel UHD Graphics 620 mot Geforce 940MX?

Vad ska du ha datorn till, om det är spel vill man inte ha en Geforce 940MX i den.

Om inte spel så kvittar det ju, då är CPU grafik 620 lika bra som ett GTX1080 i de flesta fall, skulle vara om man håller på med tyngre videredigering, CAD och liknade då grafikkortet kan delvis användas till vissa effektberäkningar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jobbedator så spel är inte prio, multitasking ska gå smidigt. Hittade några HP med gen 8 på dustin också, men dom såg så tråkiga ut. Vill byta så fort som möjligt, har en katastrof-laptop just nu.... Lutar åt Dell om chefen godkänner

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör dedikerat grafikkort på allmän prestanda? Eller är det bara i spel det spelar roll?

För samma peng vilket är det bästa valet?

i7 7500U med GeForce 940MX
eller
i7 8550U med Intel UHD 620

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Hur stor skillnad gör dedikerat grafikkort på allmän prestanda? Eller är det bara i spel det spelar roll?

För samma peng vilket är det bästa valet?

i7 7500U med GeForce 940MX
eller
i7 8550U med Intel UHD 620

För allmän prestanda, i allmänna program, dvs i office program, windows, youtupe, spotify, spela video, surfa osv, inte ett skvatt, + det dedikerade grafikkortet användes inte överhuvudtaget i dessa sysslor..

Ska du pyssla med photoshops mer avancerade funktioner tex vissa filterberäkningar, CAD, Videoredigering, och liknade program, kan det göra viss skillnad när programmen kan använda grafikkortet för en del beräkningar, dvs inte bara visa bilden på skärmen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Denna ser trevlig ut, hittar inte att köpa i sverige dock.

https://www.amazon.com/Acer-i5-8250U-NVIDIA-GeForce-SF314-52G...

Visa signatur

B.

Permalänk

När börjar det dyka upp ultraboks med coffee lake?

Permalänk
Inaktiv

Handlar det tyvärr inte enbart om U serien? Visst dessa blir grymt bättre, men många av oss vill ha bättre på de större mobila cpuerna.

Permalänk
Medlem

Hur är strömförbrukningen på gen 8 jämfört med 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säljs iaf i3 och i5 8400 nu, med de är väl till stationära?

För min del slutade det med att jag beställde en Dell XPS 15, mellan variant utan 4k skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Finns det någon standard på hur länge olika företag tar på sig innan de uppdaterar sina datorer med nyaste generationen? Dell har ju te.x börjat sälja XPS med 8th men jag kollar på en specter x360 från HP och de går att köpa med coffee lake i USA men inte i Sverige, hur länge kan jag tros behöva vänta?

Permalänk
Medlem

På motsvarande sätt som 8250U och 8550U gått från 2 till 4 kärnor, kommer 8700HQ gå från 4 till 6? Finns det redan modeller med "icke U"-processorer som är utannonserade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

På motsvarande sätt som 8250U och 8550U gått från 2 till 4 kärnor, kommer 8700HQ gå från 4 till 6? Finns det redan modeller med "icke U"-processorer som är utannonserade?

Du är inte ensam att vänta, 6 core 12 ht känns som är rätt väldimentionerad laptop. Jag vill minnas att jag hörde rykte om kommande såna för ett tag sedan, men nya presentationer gapar tomt.
https://newsroom.intel.com/newsroom/wp-content/uploads/sites/...
Så min gissning är att vi minst får vänta i minst ett år till, innan dessa finns ute i vettiga datormodeller.

Jag tror inte marknaden på högpresterande laptops är så stor, viktigare är att kunna leverera u-serien.