Bästa alternativet för att kyla en 3770k

Permalänk

Bästa alternativet för att kyla en 3770k

Hej ,
Letar efter den bästa luftkylaren som passar med en i7 3770k och moderkortet asus pz77-v.
Minnena är i lågprofil.
Alla tips mottages tacksamt !

Permalänk
Medlem

Noctua Nh-d15 om du får plats 😀

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99: Noctua NH-D14

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

Kör med en nhu9b-s2 nu och den funkar bra så länge jag inte överklockar då hänger den inte med alls .
Skulle en nhd15 passa till mitt chassi har ett fractal design define av okänd modell r4 tror jag .
Annars fungerar nhd14?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är de delid på processorn? Om inte så kvittar det hur fet kylare du slänger på den.

NH-D14 passar i R4 datorlådor, då jag har själv byggt i en R4-låda med en NH-D14 som kylare på prollen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Kör med en nhu9b-s2 nu och den funkar bra så länge jag inte överklockar då hänger den inte med alls .
Skulle en nhd15 passa till mitt chassi har ett fractal design define av okänd modell r4 tror jag .
Annars fungerar nhd14?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver att vid överklockning hänger den inte med alls!
Vid vilken frekvens får du problem och däröver?

Kör själv med en 3770K och har en Hydro Series H80 och min rullar stabilt på 4,6GHz

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Körde en mild överklockning tidigare på 4.1ghz då blev den nästan 70c när jag spelade The Witcher 3 samt hade en del höga spikar runt 60c bara i windows då körde jag max på samtliga fläktar i datorn .
Vågade aldrig benchmarka men om den blir 70c i witcher 3 lär den ju komma upp i 90c lätt vid hårdare arbete .
Ingen delid , vågar mig inte på det tyvärr.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Försökte köra datorn med load optimized defaults och i bios står det bclk 100 .
3700ghz .Det enda jag ändrat var minneshastigheten utan att slå på xmp och nu hoppar den mellan 2.3-4,2ghz i windows samt att bclkn visar över 103 .Vad är det för fel på den här datorn ?
Temp spikar på 70c nu oxå i windows (10)

Permalänk

Tror jag löste det, kollade cpu-z och volten stod på 1.336 lite väl högt ! (Trots att den stod på 1.152v i bios)Så jag ställde in den manuellt på 1.152v .
På 4.0ghz skall se hur graderna ser ut nu och se så att den går stabilt.
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en Noctua nh-u12s @4.3(inte testat mer då det inte behövs😊) på min 6600k och den går aldrig över 57 grader 😊 riktigt nöjd.

Permalänk
Skrivet av anon239600:

Jag kör med en Noctua nh-u12s @4.3(inte testat mer då det inte behövs😊) på min 6600k och den går aldrig över 57 grader 😊 riktigt nöjd.

Nice ser ut precis som min , kanske sitter bättre fläktar på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Checkade graderna nu efter timmar av Forza 3 Horizon och The Witcher 3 , 60c på den varmaste kärnan .
Det tycker jag är helt ok .
Tackar !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmm hade även satt noctua fläktarna på kylaren så att de blåste i fel riktning haha .
Problem åtgärdat tjänade ett par grader där med ! Nu kanske man kan överklocka lite till i framtiden.
😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Nice ser ut precis som min , kanske sitter bättre fläktar på den

Inte bättre fläktar (bara), utan är fysiskt större, vilket ger mer kylarea och sen har den även en extra heatpipe vilket ger bättre värmeöverföring till kylflänsen.

Har du ett FD R4 så stödjer den kylare upp till 170 mm höga, så alla Noctuas (och andra stora kylare för den delen) bör ju passa.
Bara att läsa i specifikationerna.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Inte bättre fläktar (bara), utan är fysiskt större, vilket ger mer kylarea och sen har den även en extra heatpipe vilket ger bättre värmeöverföring till kylflänsen.

Har du ett FD R4 så stödjer den kylare upp till 170 mm höga, så alla Noctuas (och andra stora kylare för den delen) bör ju passa.
Bara att läsa i specifikationerna.

Nöjer mig med denna tillsvidare .
Den verkar fungera mycket bättre nu när fläktarna sitter som de skall 57c på den varmaste kärnan efter timmar med både The Witcher 3 samt Forza Horizon 3 .
Men om jag får för mig att överklocka mer så blir det nog en större Noctua kylare .
Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com