Permalänk

Nya kablar

Ursäkta min okunskap (ej meckat på 3 år)
Kablarna till grafikkortet, dom heter inte SATA va? Men dom heter något.

Iaf så är dom kontakterna dåliga konstaterade jag å min polare, behöver köpa nya.
Sådana följer ju med nätagget alltid, har säkert några hos min päron.

Men hade behövt ett par idag. Har köpcentrum tillgänligt i staden där jag bor
Vilka företag skulle kunna sälja sådana här kablar?

Alltså: kabel från nätagg till grafikkort strömförsörjning, vad heter dem?

Permalänk
Medlem

De heter PCIe-strömkablar, men är inget man normalt sett köper i butik. Om ditt nätagg är modulärt, d.v.s. kablarna går att ta loss från nätagget, så måste du ha kablar som är gjorda för just din nätaggsmodell. Även om du hittar kablar som passar fysiskt är det inte säkert att de är kopplade på rätt sätt, vilket riskerar att förstöra dig grafikkort. Tala om vilket nätagg du har så kan vi kanske hjälpa dig att hitta rätt.

Men vad menar du egentligen med att kontakterna är "dåliga"? Det låter väldigt konstigt.

SATA är för övrigt till hårddiskar, det finns dels SATA-datakablar som går från moderkort till hårddisk och SATA-strömkablar som går från nätagg till hårddisk.

Permalänk

@perost:
http://www.corsair.com/en-us/rm-series-rm750-80-plus-gold-cer...

Corsair RM750
Graffekortet är GTX 970

Btw,750 watt är bra för mitt system?
Allt jag har är

MSI b85-g43 moderkort
GTX 970 graffekort
16 GB DDR3 minne
2 TB hybriddisk
i7-4970k
Gammal DVD läsare

Det är allt jag har i datorn
Oc

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att dom är dåliga? Vilka symptom upplever du?

Om du behöver nya så kan du säkert kontakta Corsair för att köpa nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apankalle:

Corsair RM750

Då kan du köpa kablar från Corsairs reservdelsshop, jag känner inte till någon annan butik som säljer dem.

Skrivet av apankalle:

Btw,750 watt är bra för mitt system?

Datorn lär väl dra runt 250-300W som allra mest, så det är rätt så overkill med 750W. Det blir lite mindre effektivt med ett så kraftigt nätagg eftersom nätagg brukar vara mest effektiva runt 50-60% belastning, men på det stora hela gör det ingen större skillnad egentligen.

Du svarade för övrigt inte på vad som är fel på de gamla kablarna. Det är ju rätt osannolikt att kablarna skulle blivit dåliga av sig själva om det inte handlar om att de smält p.g.a. kortslutning, och då har du större problem.

Permalänk

@perost:
datorn startar inte , den är helt död
då meckade min polare med kablarna till pcin anslutna till graffekortet
då började dom lysa å de funka igen

idag dog de igen
så verkar ju som att de kortsluter hela skiten
något är ju fel på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av apankalle:

@perost:
datorn startar inte , den är helt död
då meckade min polare med kablarna till pcin anslutna till graffekortet
då började dom lysa å de funka igen

idag dog de igen
så verkar ju som att de kortsluter hela skiten
något är ju fel på dom

Börja med att ta bort grafikkortet från datorn, datorn har inga problem att starta utan ett grafikkort.

Koppla ur alla kablar från nätaggregatet, datorkomponenterna och koppla in dom igen.

Består problemet så testar du med ett annat grafikkort.

Uppstår problemet med ett nytt grafikkort så får du testa med ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa:
alltså datorn funkar men där är ju glapp i kablarna som jag skrev
rätt som det är så får jag no signal
fick det igår helt plöstligt efter 5 timmars datortid
no signal och så cpade sig datorn
så det är ju kontakterna till graffekortet

+ hade datorn igång och rörde på kablarna (faaarligt jag vet)
då glappade dom ju

så det är antingen kontakterna på graffekortet eller kablarna

EDIT:
Jag hade det här problemet när jag byggde datorn också
tryckte till alla kablar och då försvann problemet

nu efter att ha meckat, första gången på 2 år sen bygget så kom problemet tillbaka

Permalänk

Alltså jag menar, sorry för att jag glömde nämna att jag hade problemet i början
men det är ju liksom inte fel på ett helt nätagg om de funkat felfritt i 2 år...
det är ju någon kabel som glappar någonstans
nu har jag inte haft samma "tur" då och fått det stabilt genom att trycka till dom

Permalänk
Medlem

@apankalle: Jag upptäckte precis att Inet faktiskt säljer såna PCIe-kablar, om du nu faktiskt behöver nya. Det lär bli bra mycket billigare än att köpa direkt från Corsair p.g.a. fraktkostnaden.

Permalänk
Skrivet av perost:

@apankalle: Jag upptäckte precis att Inet faktiskt säljer såna PCIe-kablar, om du nu faktiskt behöver nya. Det lär bli bra mycket billigare än att köpa direkt från Corsair p.g.a. fraktkostnaden.

tackar
Jag hade någon specialare till min gtx 970
var en 6 pin i kombo med en 2 pin och sen en 4 pin tror jag

alllts såhär tror jag
X-X-X-X ---- X X
X-X-X-X---- X X

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att anslutningen på grafikkortet är paj, tänkte om lödningen spruckit eller nåt.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Azpire:

Det kan ju vara så att anslutningen på grafikkortet är paj, tänkte om lödningen spruckit eller nåt.

Du menar kontakterna på själva graffekortet man ansluter pci-e kablarna eller menar du där man ansluter det till moderkortet?

Börjat fundera om där kan vara ärg eller något sådant, lite wd 40 kanske ska kolla

I övrigt så funkar ju datorn men något orsakar ett glapp
jag löste det för 2 år sedan och de funkade felfritt i 2 år
nu när jag meckade igen så återuppstod problemet

Datorn funkar dock om jag sätter på den nu, men efter 3-4 timmar kan den få no signal helt plöstligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Det kan ju vara så att anslutningen på grafikkortet är paj, tänkte om lödningen spruckit eller nåt.

Ja det är nog större risk att felet sitter i grafikkortet. Fel på kablarna är det nog inte men det kan ju vara så att kontakterna ger dålig kontakt. Men som sagt risken är nog större att felet sitter i grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@apankalle: Jag menar där du stoppar i pci-e strömkabeln.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det är nog större risk att felet sitter i grafikkortet. Fel på kablarna är det nog inte men det kan ju vara så att kontakterna ger dålig kontakt. Men som sagt risken är nog större att felet sitter i grafikkortet.

wd 40 = problem solved kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apankalle:

tackar
Jag hade någon specialare till min gtx 970
var en 6 pin i kombo med en 2 pin och sen en 4 pin tror jag

alllts såhär tror jag
X-X-X-X ---- X X
X-X-X-X---- X X

PCIe är endast 6 eller 8 pinnar, där 8-pin från nätagget ofta är 6+2 för att passa i både 6 och 8. Så du har antingen 6+6 eller 8+6, beroende på vilken GTX 970 modell du har.

Permalänk
Skrivet av perost:

PCIe är endast 6 eller 8 pinnar, där 8-pin från nätagget ofta är 6+2 för att passa i både 6 och 8. Så du har antingen 6+6 eller 8+6, beroende på vilken GTX 970 modell du har.

Ah okej
8 + 6 har jag då