Seagate lanserar konsumenthårddiskar med 12 terabyte lagring

Permalänk
Melding Plague

Seagate lanserar konsumenthårddiskar med 12 terabyte lagring

Den mekaniska hårddiskens grundläggande funktion har inte förändrats mycket under livstiden. Lagringsutrymmet har däremot ökat markant och Seagate har nu avtäckt sitt senaste bidrag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör de smr?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag önska man kom med större platter storlekar i typ 6TB storleken eller så, typ 3x 2TB (6TB) diskar som skulle leda till bättre hastighet, mindre strömförbrukning och lägre ljudnivå samt bättre pålitlighet i sin NAS setup.

Men iallafall 250MB/s börjar ju vara rätt najs för HDD.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivmaskin

@jOnÄTÄn: I spec-dokumenten hittar jag ingen information om det. Med tanke på att de inte är märkta som diskar för arkivering eller dylikt är det nog mest sannolikt att det är SMR dock

Edit: PMR som skrivet och länkat nedan

Permalänk
Inaktiv

För varje år samlar man på sig mer data, men det blir ändå en kostsam historia att lagra 12TB data hyfsat säkert. I.of.s var samma mängd säker lagring inte billigare innan heller.

Jag ser hårddisken främst till mindre företag som lagrar ej så känslig data på en Nas med Raid1, där de gör backuper emot molnet.
Ett problem med större diskar är att det utan att öka gränssnittshastigheten tar så lång tid att göra backup eller hantera datan.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kör de smr?

Skrivet av Wittwang:

@jOnÄTÄn: I spec-dokumenten hittar jag ingen information om det. Med tanke på att de inte är märkta som diskar för arkivering eller dylikt är det nog mest sannolikt att det är SMR dock

Enligt Anandtech kör de PMR:
https://www.anandtech.com/show/11903/seagate-ships-consumerfo...

Jag har en känsla av att 12TB är gränsen för PMR diskar då HGST tidigare maxat ur där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Enligt Anandtech kör de PMR:
https://www.anandtech.com/show/11903/seagate-ships-consumerfo...

Jag har en känsla av att 12TB är gränsen för PMR diskar då HGST tidigare maxat ur där.

Gränsen med dagens teknik kanske, hammaren kommer ju snart (HMR).
Heat-assisted magnetic recording ska komma nästa år.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Gränsen med dagens teknik kanske, hammaren kommer ju snart (HMR).
Heat-assisted magnetic recording ska komma nästa år.

Japp, PMR gränsen är nådd. SMR är skit så det ska bli spännande att se vad de kan hitta på med HMR.

Permalänk
Medlem

Personlig erfarenhet och data från google och Backblaze visar ju att Seagate är skräp. Kul för de som kan tänka sig Seagate, men personligen så väljer jag hellre en lägre kapacitet av ett mer pålitligt märke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Personlig erfarenhet och data från google och Backblaze visar ju att Seagate är skräp. Kul för de som kan tänka sig Seagate, men personligen så väljer jag hellre en lägre kapacitet av ett mer pålitligt märke.

Visst har dem varit dåliga i vissa serier som många andra märken. Men de återhämtar sig nog.

Skulle jag vinna på lotto så skull jag köpa en sådan här hårddisk och fylla den med data. Sedan skulle jag skriva ut all information på papper i 2 exemplar och spara på olika platser, för då är man säker.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Personlig erfarenhet och data från google och Backblaze visar ju att Seagate är skräp. Kul för de som kan tänka sig Seagate, men personligen så väljer jag hellre en lägre kapacitet av ett mer pålitligt märke.

Vänta lite till bara så lär WD släppa en RED på 12TB. WD Gold 12TB finns redan ute så det handlar mest om när de anser att det är dags.

Personligen inväntar jag en WD My Book 12TB..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Personlig erfarenhet och data från google och Backblaze visar ju att Seagate är skräp. Kul för de som kan tänka sig Seagate, men personligen så väljer jag hellre en lägre kapacitet av ett mer pålitligt märke.

De flesta hårddisktillverkarna har haft någon serie diskar som har varit rent skit, men det betyder inte att allt de gör är skit.
Speciellt minnesvärt för mig är Hitachi "deathstar" diskarna som dog som flugor en gång i tiden.. Och WD hade ju sina "green" diskar för ~3-4år sedan som var rent skit.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Visst har dem varit dåliga i vissa serier som många andra märken. Men de återhämtar sig nog.

Skulle jag vinna på lotto så skull jag köpa en sådan här hårddisk och fylla den med data. Sedan skulle jag skriva ut all information på papper i 2 exemplar och spara på olika platser, för då är man säker.

Problemet med Seagate är att de har haft ganska många serier som varit skräp, men det behöver ju inte betyda att den här är det, dock har de gjort bort sig tillräckligt för att jag skall våga chana på att den här är bra. Det får tiden utvisa, helt enkelt.

Skrivet av Clint Eastwood:

Vänta lite till bara så lär WD släppa en RED på 12TB. WD Gold 12TB finns redan ute så det handlar mest om när de anser att det är dags.

Personligen inväntar jag en WD My Book 12TB..

Ja det mesta som skiljer är väl firmware och garanti så det kommer nog snart

Skrivet av Minimupp:

De flesta hårddisktillverkarna har haft någon serie diskar som har varit rent skit, men det betyder inte att allt de gör är skit.
Speciellt minnesvärt för mig är Hitachi "deathstar" diskarna som dog som flugor en gång i tiden.. Och WD hade ju sina "green" diskar för ~3-4år sedan som var rent skit.

Jag har inte sett någon statistik som visar särskillt hög felfrekvens för deras Green-diskar. Har själv en WD20EADS som har hängt med sedan 2009. Men det fanns ju en serie innan dem med bara 16MB cache. Kan det vara den som inte var så pålitlig?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det mesta som skiljer är väl firmware och garanti så det kommer nog snart

Japp, ..och lägre spindelhastighet, vilket jag tycker bara är positivt.

Permalänk
Medlem

Seagate. Nej tack!

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med 7200 RPM i konsumentinriktade lagringsdiskar? Resulterar bara i högre ljudnivå och värmeutveckling.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

@Gramner:
För den fortfarande går att använda till mer än enbart lagring av sällandata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

För den fortfarande går att använda till mer än enbart lagring av sällandata.

Sådan data lagrar man lämpligast på SSD:er, inte på lagringsdiskar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Vad är vitsen med 7200 RPM i konsumentinriktade lagringsdiskar? Resulterar bara i högre ljudnivå och värmeutveckling.

Det ger bättre prestanda också.

Edit. En SSD på 12 TB blir dyrt. Men man kan ju ha en mindre SSD som cachedisk eller skaffa mycket RAM-minne för att få bättre filcache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Sådan data lagrar man lämpligast på SSD:er, inte på lagringsdiskar.

Som sagt. Den går fortfarande att använda, Visst SSD är snabbare, men även betydligt dyrare per GB.

Jämför ex ca 10TB SSD mot 10TB 7200rpm lagringsmedia, STOR skillnad, jämför 10TB 7200 vs 10TB 5400 , inte så stor skillnad, men acceptabel prestanda gentimot 5400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Sådan data lagrar man lämpligast på SSD:er, inte på lagringsdiskar.

Visst tror det fanns någon 16TB SSD för kanske $10.000 men dom flesta vill nog inte lägga så mycket på en dator ännu hellre på en enstaka komponent i en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

De flesta hårddisktillverkarna har haft någon serie diskar som har varit rent skit, men det betyder inte att allt de gör är skit.
Speciellt minnesvärt för mig är Hitachi "deathstar" diskarna som dog som flugor en gång i tiden.. Och WD hade ju sina "green" diskar för ~3-4år sedan som var rent skit.

Har köpt 100-tals diskar under åren och instämmer till fullo. Det är som med allt annat. Det finns bra och dåliga serier men vissa företag har man byggt upp större eller mindre förtroende för.

Jag har ganska många WD green diskar och inte märkt av några problem (ännu) - kan du utveckla vilka diskar som var dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Visst tror det fanns någon 16TB SSD för kanske $10.000 men dom flesta vill nog inte lägga så mycket på en dator ännu hellre på en enstaka komponent i en dator.

Om du har arbetsuppgifter med work sizes på tiotals terabyte med krav på låg accesstid så är konsumentdiskar totalt irrelevanta och $10.000 troligtvis en försumbar kostnad.

För konsumenter så brukar mängden data med krav på låg accesstid vara ganska beskedlig och rymmas på en <=1 TB SSD, och magnetiska diskar används för lagring av bilder, videofiler och liknande där accersstid inte har någon praktisk betydelse.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Om du har arbetsuppgifter med work sizes på tiotals terabyte med krav på låg accesstid så är konsumentdiskar totalt irrelevanta och $10.000 troligtvis en försumbar kostnad.

För konsumenter så brukar mängden data med krav på låg accesstid vara ganska beskedlig och rymmas på en <=1 TB SSD, och magnetiska diskar används för lagring av bilder, videofiler och liknande där accersstid inte har någon praktisk betydelse.

1TB som C: har jag haft i säkert 7år kanske längre kommer inte ihåg.. lol
Hellre för mycket än för litet, väntade tills 500GB innan jag köpte första SSDn.
Nu har jag 1TB SSD men skulle priserna vara vettiga hade jag haft 2-4TB,
speciellt nu när det börjar komma spel på 100GB/st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

1TB som C: har jag haft i säkert 7år kanske längre kommer inte ihåg.. lol
Hellre för mycket än för litet, väntade tills 500GB innan jag köpte första SSDn.
Nu har jag 1TB SSD men skulle priserna vara vettiga hade jag haft 2-4TB,
speciellt nu när det börjar komma spel på 100GB/st.

För en "vanlig konsument" räcker väl 120 - 240 GB SDD om man kör typ Microsoft Office och Chrome, men som du säger så tar spel upp ganska mycket plats, ofta mer än vad man har råd med i ren SSD-lagring (hade gärna haft 2 - 4 TB SSD men det kostar för mycket idag).

Ska man köra spel/program från disken är det helt klart skillnad mellan 7200 och 5400 RPM, så det finns ännu en marknad för 7200 RPM. 12 TB i 7200 RPM verkar dock lite onödigt då en disk i den storleksklassen nästan alltid används för lagring/arkivering som inte kräver låg accesstid. Det är väl mer i klassen 1 - 4 TB det är troligt att man använder disken för spel/program.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Och prestandainfo?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3