Bygga rörförstärkare till hörlurar

Permalänk
Medlem

Bygga rörförstärkare till hörlurar

Tjena!

Lite intresserad av rörstärkare, sett att det är dyrt till vanliga högtalare men vad ligger kostnaden på för en till lurar?

Har en HD599 som ska drivas.

Tips tas emot. Byggsatser, matnyttiga sidor m.m.

God fortsättning!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Proffsmobbare

Jag har byggt en Little Bear P8 och det är en intressant plattform för runt 1000-1500 (pris beroende på chassi och transformator).

Kvaliteten hänger mycket på rören, och alla utom dyraste kiten brukar inte ha påkostade sådana. Däremot är marknaden för lösa rör väldigt stor, så det är inga problem att uppgradera så länge sockeln är någorlunda vanlig.

Värt att tänka på när det gäller helt rörbaserade förstärkare är att rören behöver 5-15 minuter för att värmas upp, innan dess finns det inte mycket djup i ljudet. Samma sak med nedkylning, inget velande med att sätta på - stänga av - sätta på etc.

Du kommer också effektivt att ha några hundra grader varma glödrör (med över 400V passerande genom sig) jämte dig, så det är inget man får glömma att stänga av eller placera fel.

I övrigt är Bottlehead Crack en riktigt bra byggsats, kitet finns i olika steg av DIY.

https://bottlehead.com/?product=crack-otl-headphone-amplifier...

Permalänk
Medlem

Varför byggsats? Kikat på denna? https://www.amazon.co.uk/DarkVoice-336SE-Headphone-Tube-Ampli...

Ska vara omtyckt för priset. Själv så vill jag återspela ljudet så korrekt som möjligt därför är tuber helt no go. Tuber är grymt om man ska spela in något dock, som exempelvis elgitarr.

Z-rev har också gjort en review på den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag har byggt en Little Bear P8 och det är en intressant plattform för runt 1000-1500 (pris beroende på chassi och transformator).

Kvaliteten hänger mycket på rören, och alla utom dyraste kiten brukar inte ha påkostade sådana. Däremot är marknaden för lösa rör väldigt stor, så det är inga problem att uppgradera så länge sockeln är någorlunda vanlig.

Värt att tänka på när det gäller helt rörbaserade förstärkare är att rören behöver 5-15 minuter för att värmas upp, innan dess finns det inte mycket djup i ljudet. Samma sak med nedkylning, inget velande med att sätta på - stänga av - sätta på etc.

Du kommer också effektivt att ha några hundra grader varma glödrör (med över 400V passerande genom sig) jämte dig, så det är inget man får glömma att stänga av eller placera fel.

I övrigt är Bottlehead Crack en riktigt bra byggsats, kitet finns i olika steg av DIY.

https://bottlehead.com/?product=crack-otl-headphone-amplifier...

Tack för svaret, speciellt ang. värmen, säkerhetsaspekter, vad ska man tänka på?
Vad är beräknad livslängd? Kommer troligtvis användas dagligen i flera timmar.
Hur står sig dessa mot förstärkare med hörlursingång, har en äldre toppmodell från Sherwood.

Skrivet av Wh1spY:

Varför byggsats? Kikat på denna? https://www.amazon.co.uk/DarkVoice-336SE-Headphone-Tube-Ampli...

Ska vara omtyckt för priset. Själv så vill jag återspela ljudet så korrekt som möjligt därför är tuber helt no go. Tuber är grymt om man ska spela in något dock, som exempelvis elgitarr.

Z-rev har också gjort en review på den.
https://www.youtube.com/watch?v=65r9Q21Yxno

Tack för länken, har du flera tips på återförsäljare eller modeller/tester så tas de gärna emot.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av GarfieldPower:

Tack för svaret, speciellt ang. värmen, säkerhetsaspekter, vad ska man tänka på?
Vad är beräknad livslängd? Kommer troligtvis användas dagligen i flera timmar.
Hur står sig dessa mot förstärkare med hörlursingång, har en äldre toppmodell från Sherwood.

Standardsaker som att inte ställa förstärkaren för nära andra saker, känsliga plaster etc. Inte slänga kläder över den, hålla den borta från papper. Det ska mycket till för att det ska skapa riktiga problem, men samtidigt räcker det med en gång.

Om du bygger ett eget chassi får du tänka på ventilation, avstånd och materialval. Trä är trevligt men inte nära rören, samma sak med klarlack etc.

När det gäller rör så kan du räkna med ungefär 4000 timmar livslängd, men det är svårt att veta eftersom att många rör är gamla och har legat på lager väldigt länge. Ska du ha flera rör av samma fattning så vill du leta efter "paired" paket, så att tonen är likadan eller nära.

Jag anser att det är av god vana att starta förstärkaren och sedan vänta minst 5 minuter innan jag spelar upp något ljud via den. Det kan ta uppåt en timme för röret att nå 100%. Jag ser även till att ha hörlurarna inkopplade vid uppstarten, med volymvredet lågt ställt. Min förstärkare har effekt nog att blåsa sönder hörlurselementen flera gånger om, det krävs inte många tiondels watt för något sådant.

Lite mer läsning: https://www.head-fi.org/threads/so-whats-the-correct-way-to-t...

Från trådlänken:

Skrivet av Jack @ Woo Audio:

It is recommended to switch on the amp with a headphone on. This would avoid the amp being open circuit - not a good thing for any tube amps. You will not harm the amp at all if you leave an open circuit for a short period of time. The loud noise/abnormal sound is normal the tubes are warming up to get into the working state. A proper way to use the amp is 1) plug in your headphone, 2) mute the volume or stop your source 3) switch on the amp and let it warm up for at least 10 seconds, and that's all.

Normalt har "moderna" rörförstärkare inbyggda skydd där det inte spelar någon roll om hörlurarna är inkopplade eller ej vid uppstart, men det finns också förstärkare som inte tål att startas utan last. Det sista är nog vanligare vid byggsatser än färdiga enheter.

När det gäller din nuvarande förstärkare är det svårt att bedöma, normalt är hörlursdelen helt separat från förstärkaren till högtalarna, och många tillverkare har snålat in rejält på den.

Känner du dig osäker finns det även hybrid-förstärkare, där du får mysfaktorn av rör men säkerheten av solid state.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Standardsaker som att inte ställa förstärkaren för nära andra saker, känsliga plaster etc. Inte slänga kläder över den, hålla den borta från papper. Det ska mycket till för att det ska skapa riktiga problem, men samtidigt räcker det med en gång.

Om du bygger ett eget chassi får du tänka på ventilation, avstånd och materialval. Trä är trevligt men inte nära rören, samma sak med klarlack etc.

När det gäller rör så kan du räkna med ungefär 4000 timmar livslängd, men det är svårt att veta eftersom att många rör är gamla och har legat på lager väldigt länge. Ska du ha flera rör av samma fattning så vill du leta efter "paired" paket, så att tonen är likadan eller nära.

Jag anser att det är av god vana att starta förstärkaren och sedan vänta minst 5 minuter innan jag spelar upp något ljud via den. Det kan ta uppåt en timme för röret att nå 100%. Jag ser även till att ha hörlurarna inkopplade vid uppstarten, med volymvredet lågt ställt. Min förstärkare har effekt nog att blåsa sönder hörlurselementen flera gånger om, det krävs inte många tiondels watt för något sådant.

Lite mer läsning: https://www.head-fi.org/threads/so-whats-the-correct-way-to-t...

Från trådlänken:
Normalt har "moderna" rörförstärkare inbyggda skydd där det inte spelar någon roll om hörlurarna är inkopplade eller ej vid uppstart, men det finns också förstärkare som inte tål att startas utan last. Det sista är nog vanligare vid byggsatser än färdiga enheter.

När det gäller din nuvarande förstärkare är det svårt att bedöma, normalt är hörlursdelen helt separat från förstärkaren till högtalarna, och många tillverkare har snålat in rejält på den.

Känner du dig osäker finns det även hybrid-förstärkare, där du får mysfaktorn av rör men säkerheten av solid state.

Sjukt bra inlägg, tack för att du tog dig tiden.

Jag tar gärna emot tips på enheter samt matnyttig information där olika rör m.m behandlas.
Tack igen!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Kan fö tipsa om att det finns många roliga surplus rör att bygga med för billig penning om man är intresserad av custombyggen med udda grejer, tex udda Ryska militära sändar rör och liknande om man söker mer effekt men lider av begränsad plånbok. Många av dem är minst lika bra eller tom bättre än de svindyra kända rören.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Gammal video, med fortfarande alktuellt innehåll:
https://www.youtube.com/watch?v=KQRFmWiAVXU

Edit, se rätt vide i inlägget under detta

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Postade fel video såg jag, denna skulle det vara, men låter den gamla ligga kvar om någon vill se den som bonus...
https://www.youtube.com/watch?v=UKFngcZqly4&t=396s

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Elekit TU-8150, Elekit TU-8200 och Elekit TU-8600