Måste ha skydsglasögon på jobbet enligt lag?

Permalänk
Medlem

Måste ha skydsglasögon på jobbet enligt lag?

Vi har haft möte idag med våran chef och enligt honom skall alla senare i hela anläggningen enligt lag tvungen att ha på skyddsglasögon hela tiden på jobbet. Själv tycker jag det är konstigt, då vi arbetar på en arbetsplats utan farliga kemikalier och endast hanterar tomgods och varför blir vi tvungen att ha på skyddsglasögon på hela tiden då? Det är ett mejeri anläggning det handlar om.

Tror han har fått det hela i bakfoten och förmodligen uppfattat det hela fel. För jag kan inte hitta en enda anledning om varför måste ha på skyddsglasögon och aldrig haft det under alla 20 åren som jag jobbat där.

Han säger det är nån slags hygien lag? Nån som vet vad det är för hygien lag han syftar på egentligen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig är att man gjort det enkelt för sig och infört kravet i hela fabriken istället för att ha olika zoner

Permalänk
Inaktiv

Fråga arbetsgivaren eller skyddsombudet varför kravet på skyddsglasögon införts, hittade följande info via google...

"
I Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2001:3 ”Användning av personlig skyddsutrustning” står att arbetsgivaren ska tillhandahålla den personliga skyddsutrustning som behövs för arbetet. Om arbetet exempelvis innebär risk för skadligt stänk i ögonen och processen inte har gått att åtgärda genom inkapsling eller dylikt så ska skyddsglasögon användas. Detta kräver att arbetsgivaren i samverkan med skyddsombud eller andra arbetstagare riskbedömer de olika arbetsmoment som utförs. Arbetstagarna ska följa arbetsgivarens instruktioner om hur skyddsutrustningen ska användas.
"
https://www.livsmedelsforetagen.se/medlem/faktabank/arbetsgla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vi har haft möte idag med våran chef och enligt honom skall alla senare i hela anläggningen enligt lag tvungen att ha på skyddsglasögon hela tiden på jobbet. Själv tycker jag det är konstigt, då vi arbetar på en arbetsplats utan farliga kemikalier och endast hanterar tomgods och varför blir vi tvungen att ha på skyddsglasögon på hela tiden då? Det är ett mejeri anläggning det handlar om.

Tror han har fått det hela i bakfoten och förmodligen uppfattat det hela fel. För jag kan inte hitta en enda anledning om varför måste ha på skyddsglasögon och aldrig haft det under alla 20 åren som jag jobbat där.

Han säger det är nån slags hygien lag? Nån som vet vad det är för hygien lag han syftar på egentligen?

Knappast nån lag som reglerar, certifiering snarare.
Hygiencert brukar kräva långärmat, inga smycken eller klockor, hårnät och ficklöst på överkroppen.
Och japp, arbetsgivaren bestämmer vilken skyddsutrustning som gäller.
Inom rimliga gränser såklart.
Varselkläder, hörselskydd, hjälm och skyddsglasögon är standard på många arbetsplatser numera.

Permalänk
Medlem

Har du provat att fråga varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Fråga arbetsgivaren eller skyddsombudet varför kravet på skyddsglasögon införts, hittade följande info via google...

"
I Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2001:3 ”Användning av personlig skyddsutrustning” står att arbetsgivaren ska tillhandahålla den personliga skyddsutrustning som behövs för arbetet. Om arbetet exempelvis innebär risk för skadligt stänk i ögonen och processen inte har gått att åtgärda genom inkapsling eller dylikt så ska skyddsglasögon användas. Detta kräver att arbetsgivaren i samverkan med skyddsombud eller andra arbetstagare riskbedömer de olika arbetsmoment som utförs. Arbetstagarna ska följa arbetsgivarens instruktioner om hur skyddsutrustningen ska användas.
"
https://www.livsmedelsforetagen.se/medlem/faktabank/arbetsgla...

Det där är gammalt och alltid varit så. Vi har endast 2 zoner som krävs skyddsglasögon. Vid truck laddnings station vid kontroll av batterivatten på truckarna, där finns det skyddsglasögon och skyddsplast handskar. Sen 2 zon som kemikalier ligger. Men där är det endast driftledare som hanterar kemikalier och vi behöver aldrig göra det.
Tycker det är jäkligt mycket konstig lag ändring att bli på tvungen på skyddsglasögon även man inte behöver det alls på arbetsplatsen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Knappast nån lag som reglerar, certifiering snarare.
Hygiencert brukar kräva långärmat, inga smycken eller klockor, hårnät och ficklöst på överkroppen.
Och japp, arbetsgivaren bestämmer vilken skyddsutrustning som gäller.
Inom rimliga gränser såklart.
Varselkläder, hörselskydd, hjälm och skyddsglasögon är standard på många arbetsplatser numera.

Hygienkrav brukar även innebära grundlig rengöring av både utrustning och byggnad med jämna mellanrum, tex med lut (NaOH) och det vill man inte få i ögonen!

Till TS: är det så jobbigt att ha glasögon på dig att du absolut inte kan tänka dig det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Lag kan betyda mycket, i detta fall tror jag inte chefen ordagrant menar svensk lag utan syftar på någon överenskommelse med skyddsombud.

Att bära skyddsutrustning i onödan har sina för och nackdelar, fördelen är att man ej glömmer dem. Nackdelen är att skyddsutrustningen kan försämra ens sinnen så man kan bli skadad p.g.a detta. Jag själv ser t.ex sämre med skyddsglasögon än utan och sämre syn har lett till många skador. Så att bära skyddsutrustning i onödan kan leda till skador.

En annan liknande sak är hörselskydd, där jag vet många som bär Peltor Optime III hela tiden och älskar dem, för det är så tyst. Problemet är att när man vill dem något och skriker som en galning så hör de det ej, när personerna dessutom har dålig fattningsförmåga så blir riktigt farligt.

Mitt råd till TS är att prata med skyddsombudet som alla platser ska ha, där ni väger för och nackdelar.
Om ni har grymma skyddsglasögon som det ej lätt blir imma i så är jag nyfiken på vilka, för de jag har testa blir lätt immiga och då farliga. -Nu jobbar ni kanske i en bra miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vi har haft möte idag med våran chef och enligt honom skall alla senare i hela anläggningen enligt lag tvungen att ha på skyddsglasögon hela tiden på jobbet. Själv tycker jag det är konstigt, då vi arbetar på en arbetsplats utan farliga kemikalier och endast hanterar tomgods och varför blir vi tvungen att ha på skyddsglasögon på hela tiden då? Det är ett mejeri anläggning det handlar om.

Tror han har fått det hela i bakfoten och förmodligen uppfattat det hela fel. För jag kan inte hitta en enda anledning om varför måste ha på skyddsglasögon och aldrig haft det under alla 20 åren som jag jobbat där.

Han säger det är nån slags hygien lag? Nån som vet vad det är för hygien lag han syftar på egentligen?

Ja, din arbetsgivare har rätt om lag. Detta står i AML, 3 kap 2§:
"Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall".

Titta sedan i AFS 2001:1 Systematiskt Arbetsmiljöarbete 8§ där arbetsgivare ska identifiera vilka risker som finns och genom 10§ genomföra de åtgärder som krävs.

Det du söker efter är:
"Riskbedömningen skall dokumenteras skriftligt. I riskbedömningen skall anges vilka risker som finns och om de är allvarliga eller inte."

Be att få titta på riskbedömningen som har lett till denna åtgärd. Ni har med stor sannolikhet ett skyddsombud på arbetsplatsen och denne representerar dig som arbetstagare på arbetsplatsen och ska redan varit med i arbetet.
AML 6kap 4§, "Skyddsombud företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och skall verka för en tillfredsställande arbetsmiljö."

Observera dina skyldigheter som arbetstagare, AML 3kap 4§:
"Arbetstagaren skall medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i genom förandet av de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö"

Permalänk

Nu är inte jag skyddsombud så jag tycker det låter konstigt att ni ska ha på skyddsglasögon hela tiden.

MEN jag vet en sak. Man ska använda den skyddsutrustning AG säger åt en att använda. Gör man inte det kan det vara skäl för uppsägning.

Så använd skyddsglasögon och prata med skyddsombudet om varför det behövs, dom brukar ha bättre koll än AG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Det där är gammalt och alltid varit så. Vi har endast 2 zoner som krävs skyddsglasögon. Vid truck laddnings station vid kontroll av batterivatten på truckarna, där finns det skyddsglasögon och skyddsplast handskar. Sen 2 zon som kemikalier ligger. Men där är det endast driftledare som hanterar kemikalier och vi behöver aldrig göra det.
Tycker det är jäkligt mycket konstig lag ändring att bli på tvungen på skyddsglasögon även man inte behöver det alls på arbetsplatsen.

Som sagt fråga arbetsledningen eller skyddsombudet varför dom har infört kravet att ni ska ha på dom jämt.
En anledning kan vara att arbetsledningen vill göra det lätt för sig och slippa precisera exakt var olika delar av skyddsutrustningen ska bäras.

Har varit med om nåt liknande på mitt jobb, järnvägen, där vi plötsligt har fått krav på att ständigt bära hjälm på alla jobb.
Förut bar man bara hjälm vid vissa arbetsuppgifter där det verkligen behövdes.
Det är korkat att införa generella krav på att alltid bära all skyddsutrustning oavsett om det finns en risk eller inte, det resulterar bara i att efterlevnad och respekten för reglerna minskar.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom facket är ett gäng idioter och ständigt försöker sätta dit arbetsgivare. Din arbetsgivare har antagligen tagit det säkra före det osäkra och sagt att alla behöver skyddsglasögon. Skulle någon hända med dina ögon så går din arbetsgivare fri då det finns på papper att du ska använda skyddsglasögon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Som sagt fråga arbetsledningen eller skyddsombudet varför dom har infört kravet att ni ska ha på dom jämt.
En anledning kan vara att arbetsledningen vill göra det lätt för sig och slippa precisera exakt var olika delar av skyddsutrustningen ska bäras.

Har varit med om nåt liknande på mitt jobb, järnvägen, där vi plötsligt har fått krav på att ständigt bära hjälm på alla jobb.
Förut bar man bara hjälm vid vissa arbetsuppgifter där det verkligen behövdes.
Det är korkat att införa generella krav på att alltid bära all skyddsutrustning oavsett om det finns en risk eller inte, det resulterar bara i att efterlevnad och respekten för reglerna minskar.

Hjälmtvånget ser jag som mer logisk då den utomhus ofta inte påverkar så mycket, risken finns annars att någon ska göra något litet snabbt och ej har med hjälm och struntar i den.

Samma sak ser jag med skyddsglasögon, men där ser jag även att de kan orsaka skador om de försämrar sikten.

Jag jobbade för övrigt i industrin för länge sedan, hjälmtvång i källaren gällde och sparken med omedelbar verkan för den som ej följde detta. Det vissa reagerade på var att Securitasvakterna som gick ensamma där aldrig hade hjälm, men det var ej förmännens ansvar.

Nå som någon skrev så ska man självklart följa reglerna, varför jag rekommenderar skyddsombudet är just för att det är dens uppgift. Och är skyddsombudet påläst så vet denna att mer skyddsutrustning per definition inte ger en säkrare arbetsmiljö om skyddsutrustningen har negativa saker. Skyddsglasögon, hörselskydd, tunga skyddsskor är ett måste ibland, i vissa fall så leder de till mer skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eftersom facket är ett gäng idioter och ständigt försöker sätta dit arbetsgivare. Din arbetsgivare har antagligen tagit det säkra före det osäkra och sagt att alla behöver skyddsglasögon. Skulle någon hända med dina ögon så går din arbetsgivare fri då det finns på papper att du ska använda skyddsglasögon.

Japp, sitter med i klubbstyrelsen på mitt företag och är väldigt ond. Vi gör allt för att sätta dit arbetsgivaren så han går
under och vi förlorar våra jobb

Var någon som vägrade skyddsglasögon på sin arbetsplats och blev uppsagd för detta.
Var inte så länge sedan.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det väl som vissa sagt att våran arbetsgivare vill bara göra det lätt för sig själv och inför det i hela anläggningen. Våran driftledare tycker också det är korkat beslut att tvinga alla ha på skyddsglasögon och säger han ska försöka jobba att våran avdelning inte skall behöva ha på hela tiden förutom vissa lägen där man måste ha på. Hoppas i slutändan vi slipper det eller åtminstone de som vill slippa kan skriva ett avtal att arbetsgivare fråntar ansvar vid ögon olycka. Jag skriver gladeligen under sånt avtal om tillfället finns.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det.hänt ett tillbud/olycka som kunnat/har inträffat.och sen.förhindrats om.personen burit skyddsglasögon.
Då har man infört det överallt.
Jag själv jobbar på en arbetsplats där skyddsglasögon infördes överallt. Men nu har det ändrats till zoner där man måste bära.
För min egen del ör dock skyddsglasögon inga problem då jag i normala fall bär glasögon och fått slipade skyddsglasögon av min arbetsgivare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@XPerion: när det handlar om livsmedelsbranschen så är det sannolikt något avtal som kräver att ni bär skyddsglasögon, för att uppfylla krav från köparen.

Är inte så längesen jag hörde om ett annat fall där ett stort företag missade ett ganska stort exportavtal p.g.a de inte hade svart på vitt att de uppfyllde ett specifikt krav från köparen. De handlade om en sådan sak som de såg som självklarhet, så de hade aldrig bett sina underleverantörer att skriva under att de uppfyller det kravet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eftersom facket är ett gäng idioter och ständigt försöker sätta dit arbetsgivare. Din arbetsgivare har antagligen tagit det säkra före det osäkra och sagt att alla behöver skyddsglasögon. Skulle någon hända med dina ögon så går din arbetsgivare fri då det finns på papper att du ska använda skyddsglasögon.

Hur många fack sitter du med i då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon25463:

Eftersom facket är ett gäng idioter och ständigt försöker sätta dit arbetsgivare. Din arbetsgivare har antagligen tagit det säkra före det osäkra och sagt att alla behöver skyddsglasögon. Skulle någon hända med dina ögon så går din arbetsgivare fri då det finns på papper att du ska använda skyddsglasögon.

Det är inte facket utan Arbetsmiljöverket som sätter krav på arbetsgivaren beträffande skyddsåtgärder och utrustning, facket kan gå in om arbetsgivaren inte följer reglerna vilket ju är helt ok i det fallet.
Arbetsgivare tror att han gör det enkelt för sig genom att säga åt alla att bära all skyddsutrustning jämt men han har också krav på sig att se till att reglerna efterlevs vilket ger problem om arbetarna upplever att kraven har sats utan att det finns några rimliga själ.

Beträffande skyddsglasögon vet jag en del som har som krav att de alltid ska ha dessa med sig men att de bara behöver ha dom på sig vid vissa arbetsmoment vilket snudd på samtliga tycker är rimligt.

Permalänk
Medlem

Som byggare vill jag bara säga:

"Naaaw TACKAS LITEN! Måste ha glasögon"

Har hjälm, glasögon, vantar, varselkläder (ej shorts) och skyddskor varje dag. Klagar endast när det är 30grader varmt ute, då är det lite drygt med hjälmen.
Man vänjer sig