Permalänk
Medlem

Hårddisken piper

Tjena jo det är så att min hårddisk började pipa nu. Innan så har den typ tickat hela tiden och jag började bli extremt trött på det ljudet så jag kollade upp vad det var men hittade inget så kollade bara i hårddisken och sedan stängde den igen och nu när jag kopplade in den så började den att pipa direkt när jag startade på påknappen. Någon som vet vad Det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddisk?
Har du någon viktig information på den så ta backup på en gång om du inte redan har gjort det.
Du kan kolla statusen på disken med hjälp av det här programmet https://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.htm...

Permalänk
Skrivet av boomie:

Tjena jo det är så att min hårddisk började pipa nu. Innan så har den typ tickat hela tiden och jag började bli extremt trött på det ljudet så jag kollade upp vad det var men hittade inget så kollade bara i hårddisken och sedan stängde den igen och nu när jag kopplade in den så började den att pipa direkt när jag startade på påknappen. Någon som vet vad Det kan vara för fel?

Menar du att själva datorlådan är en hårddisk?
Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Menar du att själva datorlådan är en hårddisk?
Vad har du för komponenter?

Kör med i7 2600k och ett Gtx 1060, men när jag startar datorn så piper det och sedan står det ”reboot and select proper Boot device or insett boot media in selected boot device and press a key” någon aning om vad det kan betyda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vad är det för hårddisk?
Har du någon viktig information på den så ta backup på en gång om du inte redan har gjort det.
Du kan kolla statusen på disken med hjälp av det här programmet https://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.htm...

grejen är den att jag kommer inte in i datorn, så fort jag klickar igång datorn så kommer det upp till exempel asus loggan och det som det brukar och sedan så kommer jag till en text där det står ”reboot and select proper boot device or insett boot media in selected boot device and press a key”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet du får beror på att du inte har någon HDD/SSD med ett OS installerat så datorn kan starta.
Därav tror jag att felet är att hårddisken är död.

Tittat i UEFI och se om datorn ens detekterar hårddisken i enhetslistan?

Är den helt död så är tyvärr den enda lösningen att skaffa en ny disk och installera om från grunden.
Har du backup på dina filer? Då du troligtvis inte kommer att kunna få tillbaka dem utan att betala en större summa till ett Data-räddnings företag.

Permalänk
Medlem

Fin varning i ljudet som du tyvärr missade, hoppas det inte var något viktigt på den eller att du iaf har backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

Kör med i7 2600k och ett Gtx 1060, men när jag startar datorn så piper det och sedan står det ”reboot and select proper Boot device or insett boot media in selected boot device and press a key” någon aning om vad det kan betyda?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta lite nu, menar du att du har öppnat själva hårddisken och sen skruvat ihop den igen, eller bara datorlådan

Chansen att den då säger upp sig är rätt stor, hårddiskar ska man inte öppna.

Meddelandet betyder att att på valt ställe där man anget att disken ska vara, att det där inte finns någon disk alt att den inte är bootbar.

Starta bios på datorn och kolla upp hur det är inställt.. och om bios hittar hårddisken.
Du kan också ha kopplat in den till annan SATA port än vad den ursprungligen satt, flytta tillbaka den då

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

100% död disk, du nämner både tickande och pipande (om pipandet nu kommit från själva disken, och inte pc-speakern), vilket pekar på ett mekanisk fel i disken.

Hoppas inte du haft någon viktig data på den, kan bli rätt kostsam historia att försöka rädda. Vad som återstår är väl att införskaffa ny disk och installera om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

100% död disk, du nämner både tickande och pipande (om pipandet nu kommit från själva disken, och inte pc-speakern), vilket pekar på ett mekanisk fel i disken.

Tyvärr väldigt många som istället för att ifråga sätta vad som är fel.. bara tänka.. "äsh, det är säkert okej", när HDDn kämpar för att kunna leverera data. Han har fått gott om varning, något man inte alltid får heller, och inte brytt sig, eller vettat att han ska bry sig. Är synd.

Nu får han stå sitt kast, och lära sig läxan när all data är borta. Nästa gång är han klokare, men frågan är om den ger honom tecken i god tid nästa gång... eller om han lär sig att backup bör han har oavsett disk.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Mjo, shit happens, alla råkar väl ut för en defekt disk någon gång i livet. Bara dra lärdom av det och gå vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

Tjena jo det är så att min hårddisk började pipa nu. Innan så har den typ tickat hela tiden och jag började bli extremt trött på det ljudet så jag kollade upp vad det var men hittade inget så kollade bara i hårddisken och sedan stängde den igen och nu när jag kopplade in den så började den att pipa direkt när jag startade på påknappen. Någon som vet vad Det kan vara för fel?

om du har öppnat hårddisken:
var den inte död innan så är den garanterat död nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jo, att öppna en redan innan illamående disk i vanlig rumsmiljö så är räddningschansen av datat i denna efteråt väldigt nära exakt noll

Huvudena förstörs - skivorna repas upp väldigt fort och har huvuden daskat i (och vanligtvis fastnat och sitter nästan som limmad på ytan) endaste en gång på skivytan så är dom rejält kvaddade

idag är det så smått att man måste ha elektronmikroskop för att kunna se de skrivande och läsande detaljerna på en hårddisk-huvud och därmed också extremt lätta att ha sönder.