AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen med 400-serien styrkretsar släpps första kvartalet 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ny processor i början av nästa år då, på mitt nuvarande moderkort Min 1700 får hänga med tills dess.

Nu blev jag genuint nyfiken, varför ska du köpa ny CPU? Vad är det som gör att din 1700 känns så otillräcklig att det är värt att lägga flera tusen på antagligen bara lite högre klockfrekvenser? (för det är väl enda skillnaden på dessa? Möjligen lite bättre perf/w också då om den nya noden levererar).

Permalänk
Skrivet av kirkunit:

Jo, men nu är det väldigt sällan man enbart har ETT instrument i ett musikprojekt. Skall du summera ett dussintal ljudspår, med tillhörande effekter så slår det dynamiska omfånget som 16/44.1kHz erbjuder gärna i taket. Därför har man under mixning större bitdjup och/eller samplingsfrekvens för att "få rum" med allt ljud, och mastrar till sist ner det till cd-format igen. Som slutresultat har man i princip aldrig nytta av något högre än 16/44.1, såvida man inte vill köra nån riktigt avancerad rumskorrigerings-EQ eller liknande.

Hur menar du? Menar du att enda sättet att spela in två instrument med frekvenser inom 0-20khz är vid högre än dubbla sampleraten?
Samma sak gäller ju även med bitrate som bara beskriver amplitudupplösningen, jag menar hur noggrant tror du vårt öra är? Hör vi skillnad på 40 och 40.05 decibel?
Jag köper dock en hög bitrate, förenklar under inspelningen så man slipper mecka med dB pads o gain lika mycket men frekvensen.

Alltså en ljudsignal har ju bara två egenskaper som beskriver den, amplitud och frekvens. Amplituder summeras så spelar två Pers samma not låter den högre(högre amplitudupplösningen) men får ju inte högre frekvens för det.

Skrivet av GilbertG:

En samplingfrekvens på 96khz ger ju ingen vågform i 48khz utan bara knatter. Det är inte förrän många bråkdelar mindre som det faktiskt blir en vettig våg av det, och då är man plötsligt långt under 10khz. Så 96khz sampling är inte alls onödigt, tvärtom borde det vara standard nu. Digital sampling måste alltid ta i extra mycket för att återge analoga toner ordentligt.

Nyquist-Shannons samplingsteorem säger att det du påstår här är fel och stämmer inte överens med verkligheten.
För att återskapa en frekvens utan förluster så behövs endast dubbla sampleraten, man tar i väl nog när man lägger på 4.1 kHz på 40khz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Skall du summera ett dussintal ljudspår, med tillhörande effekter så slår det dynamiska omfånget som 16/44.1kHz erbjuder gärna i taket. Därför har man under mixning större bitdjup och/eller samplingsfrekvens för att "få rum" med allt ljud

Större bitdjup (amplitudupplösning) ja, men inte högre samplingsfrekvens. Det är amplituden man vill ha högre upplösning för vid mixning, frekvensen har inget med det att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Beställde en 1600x samt mobo och minnen idag.. Orkar inte vänta till mars/april

Min uppfattning är att 400 mobo serien kommer att ha usb 3.1 som den stora skillnaden?

Det har redan 3xx serien!

http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4#

Saxat från länken:
Ready for AMD Ryzen™, 7th Gen A-Series and Athlon™ X4 processors - AMD Socket AM4 represents the company’s new future-proof platform targeting the fastest DDR4 memory, PCIe® 3.0, and NVMe technologies available, as well as the first native USB 3.1 Gen2 support on a chipset. With processor-direct SATA and USB connectivity, configurable for real-world flexibility, the new AM4 platform takes advantage of the leading-edge features of today, and tomorrow.

Titta under fliken Specs, så finner du vad varje chip supportar.

USB 3,1 Gx för varje CS:

X370
2x 3,1 g2
10x 3,1 g1

B350
2x 3,1 g2
6x 3,1 g1

A320
1x 3,1 g2
6x 3,1 g1

X300
0x 3,1 g2
4x 3,1 g1

Förtydligande + USB 3,1 Gx support per CS
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu blev jag genuint nyfiken, varför ska du köpa ny CPU? Vad är det som gör att din 1700 känns så otillräcklig att det är värt att lägga flera tusen på antagligen bara lite högre klockfrekvenser? (för det är väl enda skillnaden på dessa? Möjligen lite bättre perf/w också då om den nya noden levererar).

Dels tycker jag "lite högre klockfrekvenser" blir värt det. Kommer förmodligen köpa 2700 eller vad den kan tänkas heta och sedan klocka den så högt det går.

Jag tycker inte min nuvarande 1700 är "otillräcklig" nu.. Men det stör mig att sitta på "last gen" liksom.. Jag tyckte inte min FX-8350 jag hade innan direkt flaskade något jag gjorde heller men visst är det alltid kul med nytt?

Jag köpte ju som vissa också vet en 960 evo 500GB till mitt moderkort... Inte för att min 850 EVO var slö eller så, men... Har man M.2 med NVM-e stöd så känns det inte rättvist att sitta och puttra på med SATA

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag är en glad amatör som trivs bäst med ny hårdvara. Sen gör det ju inget för min del att AMD får lite klirr i kassan heller då de garanterat behöver det bättre än intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vilken Ryzen-processor skulle folket här säga är den mest prisvärda i dagsläget? Sett till pris/prestanda då alltså.

Skulle nog säga 1500X 4c/8t 65W eller 1600X6c/12t 95W, ja även 1300X 4c/4t 65W.

Speciellt om det stämmer som Anandtech skriver om XFR som på 1500X och 1300X då går 200MHz över Turbo, alla övriga går med XFR 100MHz över Turbo. Förutom icke X varianterna som går 50MHz över Turbo.

Anandtech

Titta på första listan en liten bit ner på sidan.

Förtydligande XFR
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Hur menar du? Menar du att enda sättet att spela in två instrument med frekvenser inom 0-20khz är vid högre än dubbla sampleraten?
Samma sak gäller ju även med bitrate som bara beskriver amplitudupplösningen, jag menar hur noggrant tror du vårt öra är? Hör vi skillnad på 40 och 40.05 decibel?
Jag köper dock en hög bitrate, förenklar under inspelningen så man slipper mecka med dB pads o gain lika mycket men frekvensen.

Alltså en ljudsignal har ju bara två egenskaper som beskriver den, amplitud och frekvens. Amplituder summeras så spelar två Pers samma not låter den högre(högre amplitudupplösningen) men får ju inte högre frekvens för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Större bitdjup (amplitudupplösning) ja, men inte högre samplingsfrekvens. Det är amplituden man vill ha högre upplösning för vid mixning, frekvensen har inget med det att göra.

Jag lade nog in två problem i samma svar där... Ang hög sample-rate vid inspelning: Problem uppstår man sällan har "perfekta" system. Hur man designat A/D-omvandlarna och dess filter spelar tex roll, då man kan få aliasing-problem vid lägre frekvenser än nyquist-frekvensen. Man kan alltså få harmonier i lägre frekvenser än vad de "ska" vara. Blir speciellt dåligt om man tex spelar in instrument med höga frekvenser som bleckblås och cymbaler.
Många effekter uppsamplar dessutom ljudet till 96kHz vid den interna behandlingen av data, så man kan möjligen vinna något på att skippa det steget.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

@IluvBread: Det handlar också om vilken form vågen har. Med 48kHz kan man skapa en våg på 24kHz, men vågens form är helt beroende av vad lyssnarens DAC gör.
Visst, man antar väl att det är en normal sinusvåg, och om vågen formas om görs detta med ytterligare (högre) frekvenser som man ändå inte hör. Men när man fortfarande är i stadiet där man adderar ljudspår och lägger till effekter så vill man ha lite högre marginaler så att den resulterande vågformen blir rätt innan man downsamplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@IluvBread: Det handlar också om vilken form vågen har. Med 48kHz kan man skapa en våg på 24kHz, men vågens form är helt beroende av vad lyssnarens DAC gör.
Visst, man antar väl att det är en normal sinusvåg, och om vågen formas om görs detta med ytterligare (högre) frekvenser som man ändå inte hör. Men när man fortfarande är i stadiet där man adderar ljudspår och lägger till effekter så vill man ha lite högre marginaler så att den resulterande vågformen blir rätt innan man downsamplar.

Det är med ljud precis som med bild att man vill bearbetade det med högre precision än vad den slutgiltiga produkten får. Det blir lite som med HDR. Sitter du och laborerar med en bild i Photoshop vill du inte utgå från någon jättelåg upplösning och 8 bitar per pixel, utan du börjar med hög precision och upplösning så data inte går förlorad vid bildoperationer, och downsamplar sedan bilden till rätt storlek för ändamålet.
Även t.ex. shaders i spel arbetar ofta med t.ex. 32 bitar per färgkomponent även om spelet körs i 32-bitar totalt (8 per komponent).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är med ljud precis som med bild att man vill bearbetade det med högre precision än vad den slutgiltiga produkten får. Det blir lite som med HDR. Sitter du och laborerar med en bild i Photoshop vill du inte utgå från någon jättelåg upplösning och 8 bitar per pixel, utan du börjar med hög precision och upplösning så data inte går förlorad vid bildoperationer, och downsamplar sedan bilden till rätt storlek för ändamålet.
Även t.ex. shaders i spel arbetar ofta med t.ex. 32 bitar per färgkomponent även om spelet körs i 32-bitar totalt (8 per komponent).

Bitar per komponent och upplösning är inte samma sak, och här diskuterades enbart upplösning/frekvens. Bitar per sample går att argumentera för hur långt som helst, men samplingsfrekvens är svårare att förstå poängen med när man redan nått 2x hörseln.

Jag vet att man ofta får bättre resultat när man bearbetar bild i högre upplösning innan man förminskar den, sk "supersampling", men jag har också svårt att förklara varför det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Ska jag vara helt ärlig köpte jag min Ryzen för att grabbens FX-4100 började bli rejält seg trots maxad överklockning, och jag såg en öppning för att få lite hårdvara under regeringens radar då han kunde få ärva min 2500k

Haha I feel you brother! Gör samma sak här xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Avstängd

Om den klockar till 4,5 Ghz blir det åka av!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är framförallt de virtuella instrumenten och effekterna som kräver mer CPU. Ett par VST's kan ersätta ett helt rum fyllt med synthar och effektprocessorer från 90-talet. Det är inte bara samples som spelas upp, utan det kan vara komplexa effekter som läggs på i realtid, eller ett virtuellt instrument som emulerar alla kretsar, små variationer i spänning o.s.v. i en analogsynth. Moderna låtar kan innehålla dussintals eller t.o.m. hundratals ljudspår med en massa sådana effekter och instrument som kalkyleras i realtid, medan t.e.x Protracker på Amigan hanterade 4 monospår i 22 KHz 8-bit och man bara kunde lägga på ytterst rudimentära effekter på samplingarna.

Sedan kan man ju fråga sig om alla dessa möjligheter och teknik leder till bättre musik eller inte

Med tanke på att låtarna har mindre frekvensomfång (eller vad det heter), dvs att man trycker ihop allt för att få det att låta högre oavsett volymjustering så skulle jag säga att det är sämre. Musiken är plattare idag jämfört med förr. Jämför Beatles sgt pepper med någon ny dänga, så otroligt skillnad i ljudet, trots att man idag har bättre instrument..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har jag förstått bladet rätt när jag tolkar det som att AMD:s APU:er kommer att ha max åtta trådar både i bärbart och stationärt?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Har jag förstått bladet rätt när jag tolkar det som att AMD:s APU:er kommer att ha max åtta trådar både i bärbart och stationärt?

Ja!

4 st kärnor och med SMT så blir det 2 trådar per kärna = 8 trådar, vilket borde räcka till det mesta om man ser till att en APU normalt inte används med externt grafikkort.

Det är vad vi hitintills har sett på Ryzen 7 2700U och Ryzen 5 2500U, vad som kommer med Ryzen 3 2x00U är okänt.
Jag skulle inte bli förvånad om Ryzen 3 APU kommer utan SMT som dagens Ryzen 3 1300X och 1200, vilket då blir 4 trådar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av kotz:

Beställde en 1600x samt mobo och minnen idag.. Orkar inte vänta till mars/april

Min uppfattning är att 400 mobo serien kommer att ha usb 3.1 som den stora skillnaden?

återstår att se hur pass snabb Zen+ kommer bli mot Zen1 i absolut värsta fall får vi vänta på Zen2 till 2019 och fördelen är att vi inte behöver något nytt moderkort *host intel host*.
Har en (äkta) usb 3.1 samt USB-C port i dagsläget, enda jag använder 3.1 porten till är mitt trådlösa nätverkskort AC1900 bara för att vara säker på att jag får full fart
Om usb 3.1 är paradnumret så är det inte direkt något stort behov från min sida. Men ja, det är ett bra tag kvar innan det visar sig

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Skulle nog säga 1500X 4c/8t 65W eller 1600X6c/12t 95W, ja även 1300X 4c/4t 65W.

Speciellt om det stämmer som Anandtech skriver om XFR som på 1500X och 1300X då går 200MHz över Turbo, alla övriga går med XFR 100MHz över Turbo. Förutom icke X varianterna som går 50MHz över Turbo.

Anandtech

Titta på första listan en liten bit ner på sidan.

Fick 4177 Mhz på XFR med min 1600X och då på två kärnor tillsammans ibland. Ett annat lustigt fenomen jag fick är att varje kärna fick en frekvens utan turbo på 3.7 Ghz istället för 3.6 Ghz som den skall kunna köra utan turbo (100% last). Hardware Monitor senaste version gav mig informationen. Har Corsair H60 (tror jag den heter) med utbytt fläkt som är betydligt mer effektiv än den som följer med paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fick 4177 Mhz på XFR med min 1600X och då på två kärnor tillsammans ibland. Ett annat lustigt fenomen jag fick är att varje kärna fick en frekvens utan turbo på 3.7 Ghz istället för 3.6 Ghz som den skall kunna köra utan turbo (100% last). Hardware Monitor senaste version gav mig informationen. Har Corsair H60 (tror jag den heter) med utbytt fläkt som är betydligt mer effektiv än den som följer med paketet.

Kan ju ha varit turbon som kickat in, 1600x har en turbo på 3.7 GHz när 3-8 kärnor används.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Skrivet av FishTank:

Kan ju ha varit turbon som kickat in, 1600x har en turbo på 3.7 GHz när 3-8 kärnor används.

Kör OC manuellt till 4.0 Ghz och har "turbo" inaktiverat i BIOS/UEFI. Får prova logga in som admin sen och se vad som händer och fötter. Startar programmet som admin men det spelar ingen roll tydligen. Många program som inte funkar att köra inloggad som användare men köra med adminbehörighet. Inte ens kontrollpanelen för det inbyggda ljudkortet startar inloggad som användare (men går starta kör som admin). Samma sak om man ska ladda hem Win10 ISO -måste vara inloggad som admin för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja!

4 st kärnor och med SMT så blir det 2 trådar per kärna = 8 trådar, vilket borde räcka till det mesta om man ser till att en APU normalt inte används med externt grafikkort.

Det är vad vi hitintills har sett på Ryzen 7 2700U och Ryzen 5 2500U, vad som kommer med Ryzen 3 2x00U är okänt.
Jag skulle inte bli förvånad om Ryzen 3 APU kommer utan SMT som dagens Ryzen 3 1300X och 1200, vilket då blir 4 trådar.

Det är klart. Då är frågan om man ska köpa en dator med billigt grafikkort i år eller vänta och se hur deras APU presterar. Det finns ju åtminstone visst hopp om att Vega kan prestera hyfsat i som APU-del.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det är klart. Då är frågan om man ska köpa en dator med billigt grafikkort i år eller vänta och se hur deras APU presterar. Det finns ju åtminstone visst hopp om att Vega kan prestera hyfsat i som APU-del.

Vega kommer säkert att ge något högre prestanda, hur mycket är svårt att säga ännu. Amd har i slides pekat på +40% vilket man får ta med lite salt fram tills riktiga tester finnes. Dom som nu finns är med deras 15W APU i Geek bench, vilket nog inte är den bästa testen. Speciellt som en de av resultatenl i Geek bench är med W10 och med Android OS som ger högre resultat än W10 i Geek bench.

Tidigare så har det som mest varit 8 CU = 512 SP i APU fram till A12- 9XXX serien, med Ryzen APU så ökar det till 11 CU = 704 SP .
Om man förutsätter liknande klocka som tidigare så bör ökningen bli i närheten av dom 40% som AMD har visat i slides, ändå svårt att säga något.

Väntar själv med spänning på test av den första laptopen med en Ryzen APU, då planerna är att bygga ett litet system med en APU och m-ITX

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vega kommer säkert att ge något högre prestanda, hur mycket är svårt att säga ännu. Amd har i slides pekat på +40% vilket man får ta med lite salt fram tills riktiga tester finnes. Dom som nu finns är med deras 15W APU i Geek bench, vilket nog inte är den bästa testen. Speciellt som en de av resultatenl i Geek bench är med W10 och med Android OS som ger högre resultat än W10 i Geek bench.

Tidigare så har det som mest varit 8 CU = 512 SP i APU fram till A12- 9XXX serien, med Ryzen APU så ökar det till 11 CU = 704 SP .
Om man förutsätter liknande klocka som tidigare så bör ökningen bli i närheten av dom 40% som AMD har visat i slides, ändå svårt att säga något.

Väntar själv med spänning på test av den första laptopen med en Ryzen APU, då planerna är att bygga ett litet system med en APU och m-ITX

Det är precis samma tankar som jag går i. Skillnaden är att jag är osäker på om jag vill vänta drygt ett halvår till.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Måste fråga, vad är syftet med 96khz?
Teoretiskt behöver man bara ~dubbla sample-frekvensen för att kunna återskapa frekvensen utan förlust, så om vi säger att vi hör upp till 20khz så allt över 40khz är onödigt.

Jag menar, få instrument producerar toner över 20khz och även då lär det vara väldigt få mikrofoner som ens plockar upp ljudet.

96 kHz ger 48 kHz hörbart (enl nyquist) vilket alltså är det dubbla mot 44,1. Det finns många ljudkällor som genererar ljud på så höga frekvenser (tänk även på att många instrument är digitala idag) och även om det inte hörs där uppe så påverkar signalbehandling där vad som hörs i lägre frekvenser. Många plugins kör högre samplingsfrekvens internt för att sedan samla ner men det slipper man då. Själv tycker jag det är onödigt men de med golden ears tycker det är stor skillnad. 24-bits ist för 16 är ett större lyft imho

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Med tanke på att låtarna har mindre frekvensomfång (eller vad det heter), dvs att man trycker ihop allt för att få det att låta högre oavsett volymjustering så skulle jag säga att det är sämre. Musiken är plattare idag jämfört med förr. Jämför Beatles sgt pepper med någon ny dänga, så otroligt skillnad i ljudet, trots att man idag har bättre instrument..

Skickades från m.sweclockers.com

I

Men det beror oftast på överanvändande av kompression, dvs lägre dynamik i ljudnivå vilket inte har med frekvens att göra. Komprimerade filformat (lossy) är ju däremot ett riktigt sänke jmf mot ex cd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Hur menar du? Menar du att enda sättet att spela in två instrument med frekvenser inom 0-20khz är vid högre än dubbla sampleraten?
Samma sak gäller ju även med bitrate som bara beskriver amplitudupplösningen, jag menar hur noggrant tror du vårt öra är? Hör vi skillnad på 40 och 40.05 decibel?
Jag köper dock en hög bitrate, förenklar under inspelningen så man slipper mecka med dB pads o gain lika mycket men frekvensen.

Alltså en ljudsignal har ju bara två egenskaper som beskriver den, amplitud och frekvens. Amplituder summeras så spelar två Pers samma not låter den högre(högre amplitudupplösningen) men får ju inte högre frekvens för det.

Nyquist-Shannons samplingsteorem säger att det du påstår här är fel och stämmer inte överens med verkligheten.
För att återskapa en frekvens utan förluster så behövs endast dubbla sampleraten, man tar i väl nog när man lägger på 4.1 kHz på 40khz.

Skickades från m.sweclockers.com

Decibel är en logaritmisk skal så 1db är hörbart. Bitdjup påverkar hur hög dynamiken är, inte frekvensen.

Du måste spela in o dubbla frekvensen pga nyquist, dvs både vågens överdel och underdel. 44,1 är 20khz hörbart med lite extra marginal för felhantering osv.

Problemet är att ex ad/da kan orsaka vikningsdistortion check liknande och därför föredrar en del högre frekvenser.

Läs bob katz mastering audio om du är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Hur menar du? Menar du att enda sättet att spela in två instrument med frekvenser inom 0-20khz är vid högre än dubbla sampleraten?
Samma sak gäller ju även med bitrate som bara beskriver amplitudupplösningen, jag menar hur noggrant tror du vårt öra är? Hör vi skillnad på 40 och 40.05 decibel?
Jag köper dock en hög bitrate, förenklar under inspelningen så man slipper mecka med dB pads o gain lika mycket men frekvensen.

Alltså en ljudsignal har ju bara två egenskaper som beskriver den, amplitud och frekvens. Amplituder summeras så spelar två Pers samma not låter den högre(högre amplitudupplösningen) men får ju inte högre frekvens för det.

Nyquist-Shannons samplingsteorem säger att det du påstår här är fel och stämmer inte överens med verkligheten.
För att återskapa en frekvens utan förluster så behövs endast dubbla sampleraten, man tar i väl nog när man lägger på 4.1 kHz på 40khz.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror han menar att fler instrument ger en komplexare ljudbild och därav större inverkan på signalbehandlingseffekter. Självklart får alla instrument "plats". 44.1 duger i 90% av fallen eftersom musikströmmar ofta ändå komprimeras samt att konsumentutrustning ändå inte är så hi-fi många fall. För högupplösta format osv kanske en del tycker det är värt den extra payloaden. 24-bitar är däremot en no-brainer

Permalänk
Skrivet av jolu:

96 kHz ger 48 kHz hörbart (enl nyquist) vilket alltså är det dubbla mot 44,1. Det finns många ljudkällor som genererar ljud på så höga frekvenser (tänk även på att många instrument är digitala idag) och även om det inte hörs där uppe så påverkar signalbehandling där vad som hörs i lägre frekvenser. Många plugins kör högre samplingsfrekvens internt för att sedan samla ner men det slipper man då. Själv tycker jag det är onödigt men de med golden ears tycker det är stor skillnad. 24-bits ist för 16 är ett större lyft imho

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jolu:

Decibel är en logaritmisk skal så 1db är hörbart. Bitdjup påverkar hur hög dynamiken är, inte frekvensen.

Du måste spela in o dubbla frekvensen pga nyquist, dvs både vågens överdel och underdel. 44,1 är 20khz hörbart med lite extra marginal för felhantering osv.

Problemet är att ex ad/da kan orsaka vikningsdistortion check liknande och därför föredrar en del högre frekvenser.

Läs bob katz mastering audio om du är intresserad

Skrivet av jolu:

Du måste spela in o dubbla frekvensen pga nyquist, dvs både vågens överdel och underdel. 44,1 är 20khz hörbart med lite extra marginal för felhantering osv.

Eh va? Både vågens överdel och underdel? Berätta mer, snälla.

Är planen att gå igenom en gammal nyhetstråd och citera alla mina inlägg?
Edit: Herregud, under tiden jag skriver detta så citerar du mig ännu en gång.

Kontentan.

All hörbar information befinner sig i 0-20khz spannet.

För att man samplar med 96kHz gör inte det att du kommer höra någonting annorlunda då du redan lyckats sampla allt hörbart.
Absolut finns det ljud i högre frekvenser men dess 'påverkan' på det hörbara inom 0-20kHz hänger ändå med om man spelar in i 44.1kHz. (Med 'påverkan' syftar jag på harmonics.)

Jag har redan beskrivit amplitudmarginal och vad bitrate är för någon annan(om nog lite hastigt), vet inte varför du berättar för mig vad det är för något.

Om du vill läsa mer om frekvensanalys, tidskontinuerliga system så kan jag rekommendera 'Transformer, från jomega-metoden tilll wavelets' av Lars Bengtsson & Bill Karlström.

Permalänk
Medlem

@IluvBread:
Det är inte så enkelt att allt upp till 20kHz får plats i 40kHz. Sure, du får nog in alla toppar och dalar på vågen, men timingen på dessa påverkas. 20kHz platsar perfekt i 40kHz, men hur får du in t.ex 19kHz? Kör du alternerande topp/dal så kommer du så småningom ur fas, och behöver lägga in två toppar eller två dalar efter varandra. 19kHz kommer alltså att låta som 20kHz för det mesta, med korta inslag av 10kHz, som i "genomsnitt" ger 19kHz, och på så sätt klämmer du in 19kHz i din 40kHz sampling.

Det går att göra detta smidigare, men då påverkas din maximal amplitud istället, och DAC-konverteraren måste även kunna tolka det hela rätt. Det går inte att komma ifrån att ibland så måste en 19kHz topp/botten hamna mittemellan två 40kHz-samples.

Därför vill man kunna redigera ljudet i mycket högre samplingsfrekvens, och så sent som möjligt downsampla. Och även detta sista steg gör man bara för att det ska ta mindre plats och för att det trots allt är ganska liten skillnad på hur det låter.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

@IluvBread:
Det är inte så enkelt att allt upp till 20kHz får plats i 40kHz. Sure, du får nog in alla toppar och dalar på vågen, men timingen på dessa påverkas. 20kHz platsar perfekt i 40kHz, men hur får du in t.ex 19kHz? Kör du alternerande topp/dal så kommer du så småningom ur fas, och behöver lägga in två toppar eller två dalar efter varandra. 19kHz kommer alltså att låta som 20kHz för det mesta, med korta inslag av 10kHz, som i "genomsnitt" ger 19kHz, och på så sätt klämmer du in 19kHz i din 40kHz sampling.

Det går att göra detta smidigare, men då påverkas din maximal amplitud istället, och DAC-konverteraren måste även kunna tolka det hela rätt. Det går inte att komma ifrån att ibland så måste en 19kHz topp/botten hamna mittemellan två 40kHz-samples.

Därför vill man kunna redigera ljudet i mycket högre samplingsfrekvens, och så sent som möjligt downsampla. Och även detta sista steg gör man bara för att det ska ta mindre plats och för att det trots allt är ganska liten skillnad på hur det låter.

Ännu en gång.... Frekvenser över 20khz kommer inte tas upp i en samplerate på 40khz, men du hör ingenting över 20khz.
Du syftar på harmonics inom 20khz, effekten en hög frekvens har på en lägre, du måste inte sampla den högre frekvensen för att höra dess påverkan inom 20khz spannet.

Jag måste inte veta vad X är i ekvationen 5*x = 20 om det enda jag är intresserad av är resultatet.
Precis så är det här, jag behöver inte sampla en ton på 192khz för att få med dess effekt på det hörbara resultatet, då räcker 44.1khz.

Det är marketing man faller för om man tror att en högre samplingsfrekvens hjälper musiken för ja, högre siffror säljer.

Snälla, läs om samplingsteoremet och linjära system, att detta ens är en diskussion är ju knasigt.
_Allt_ hörbart kommer komma med om du samplar med 44.1kHz.

Permalänk
Medlem

@IluvBread:
Jag snackar inte om harmonics, utan om aliasing.

Detta är 4Hz samplat på 10Hz (2 bitar per sample ). Detta är det snyggaste jag kan åstadkomma, och resulterar i någon slags mix mellan 5Hz och 3.33Hz. Hur skulle du göra så att det blir regelbundna 4Hz-vågor?
http://ajpanton.se/frekvens.png

(PS. tänkte fel när jag skrev 10kHz i mitt förra inlägg. Det ska var 40kHz/3, dvs 16.7kHz.)